Bukefalos 28 år!

Vinterdäck med eller utan dubb?

Vi kör dubbat men då är vi också uppväxta i Norrbotten med "riktiga" vintervägar, dvs packad snö och is.

Nu bor vi i Dalarna och hittills har det varit så dåliga vintrar här nere att man kör mycket asfalt. Det gör lite ont i hjärtat med dubben på men när man väl kör på vintervägar så vill jag inte vara utan den.

Har Haakapelitta 8 på bilen :)
 
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.

Stockholm vintern 2006/2007.

Allt stannade för ett par timmar.

Jag satt på en SL-buss som från helt stillastående började glida över vägbanan.

Ledbussarna stod som V:n.

Jag hoppade av bussen och promenerade hem istället.

På kvällen kom trafiken igång igen.

F.ö. kör jag dubbat eftersom jag åker till jobbet tidigt på morgonen och har en del glashala kurvor på vägen.

Dock har jag kört Sthlm-Abisko odubbat och det gick tydligen bra det med. För övrigt var det blixthalka just den dagen med. När vi passerade Sundsvall låg det många bilar i diket.
 
Stockholm vintern 2006/2007.

Allt stannade för ett par timmar.
Jag vet att det blir rörigt i Stockholm vid halka.
Men min bestämda uppfattning är att det i den trafiken finns för hög halt av förare som a) tror att de köpt sig sommarväglag när de istället betalade för vinterdäck, samt förare som b) är helt enkelt för dåliga för att hantera halka i sin bil.

Jag har kört bil i Stockholmstrakten sedan 1985. Och jag har fortfarande alltid kunnat starta bilen och kunnat köra iväg efter varje stopp frivilligt eller ofrivilligt . Även om det varit kaos omkring mig, och trafikradion varit rödglödgad.
 
Teori och verklighet är inte alltid samma sak.
Jag är scheptisk till att jag nånsin får uppleva en is som man inte ens kan starta på.

Du är välkommen att prova. 1-3 dagar per vinter har jag två perfekta ställen. En backe och en kraftigt feldoserad korsning. I den senare brukar det varje vinter stå bilar vid sidan av det som kallas körbana. Dock har jag aldrig sett en allvarlig trafikolycka där, eftersom det är ganska tydligt att det inte är bra vid isbeläggning.

Ärligt talat fungerar det inte perfekt med dubbdäck heller. Men man kommer i alla fall iväg och får viss friktion mot isen.

De dagarna vill man mer ha det här:
dubbar-isracing.jpg
 
Senast ändrad:
Du är välkommen att prova. 1-3 dagar per vinter har jag två perfekta ställen. En backe och en kraftigt feldoserad korsning.
Vi kan slå vad om att jag åtminstone lyckas starta nedför din backe.

Annars var mitt inlägg du nu besvarade i sin tur ett svar på när du teoriserade om nödvändig friktion för farter över 0.0 km/h på plan mark.
 
Vi kan slå vad om att jag åtminstone lyckas starta nedför din backe.

Annars var mitt inlägg du nu besvarade i sin tur ett svar på när du teoriserade om friktion och farter över 0.0 km/h på plan mark.

Ja, de är svårfunna i verkligheten. Då krävs både rätt beläggning och rätt temperatur under en längre tid. På banor där man testar däck har man alltid sådana nollfriktionsfält - men det är å andra sidan inte en direkt anledning för någon att välja dubbat. Nedför är vägen man får bilen att gå, fast det är trist när man har bilen vänd uppför backen.
 
Inte ens proffsförare får upp bilen för isbackar med dubbfritt.

Jag håller inte med om slutsatsen efter att ha jobbat med däcktester i många år.

Samma resonemang kan man köra med antisladdsystem, är man bara superförare klarar man sig bättre utan. För oss andra som någon sekund emellanåt taggar ned från F1-koncentrationen i bilen, är det en extrem säkerhetsvinst. Precis som Dubbdäck på vissa sträckor några dagar om året.

Skitsnack! Både jag och sambon kommer upp för isiga backar med bil och släp på dubbfritt.
Vi har iof jobbat som testförare för både bil och mc däck och tävlat en hel del racing i olika former.
Inte behövs det någon F1 koncetration heller, däremot lite känsla.
Dock inte mer känsla mot vad som borde behövas för att få inneha körkort.
 
Normalt sett är det väl ett par tre gånger per säsong som dubbdäcken gör att du tar dig fram men att du inte gör det med dubbfria däck.
Lösningen är enkel, ett par bilkedjor i skuffen, att plocka fram när det behövs,
 
Skitsnack! Både jag och sambon kommer upp för isiga backar med bil och släp på dubbfritt.
Vi har iof jobbat som testförare för både bil och mc däck och tävlat en hel del racing i olika former.
Inte behövs det någon F1 koncetration heller, däremot lite känsla.
Dock inte mer känsla mot vad som borde behövas för att få inneha körkort.

Då får jag lämna in mitt körkort med 50.000+ mils erfarenhet och min testförarutbildning för avancerade prototypbilar får reklameras. Nej, jag har inte tävlat utan yrkesarbetat med däckstester för säkerhetssystem i personbilar.

Tack för att du äntligen påpekade det!

(Får man inte upp hastigheten över 0 km/h, brukar det vara tämligen svårt att påstå att man kommit någonstans, oavsett "känsla".)

De flesta guider till däckval, påpekar att mindre erfarna förare ska ha bra dubbat på vinterväglag - vilket i min enkla värld betyder att alla får en säkrare dag med bra dubbat. Det är samma resonemang som med andra säkerhetssystem. Det som gynnar nybörjare gynnar även experten på det området.

För övrigt kommer jag också upp i de flesta isiga backar med dubbfria däck. Tålamod, känsla och helst fyrhjulsdrift så man får dubbla drivfriktionen att tillgå. Och ibland kommer man ingenstans med dubbfritt, när man har is med rätt vattenbegjutning.
 
Om jag nu skall köpa tidigare nämnda Nokian-däck, vilken variant skall jag välja?

När jag skriver mitt regnummer får jag upp två varianter:

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 91T RunFlat Dubb

Nokian Hakkapeliitta 8
205/55R16 94T XL Dubb
Vad skiljer dessa mer än priset?

Runflat kan köras utan lufttryck, kan dock bara monteras på bilar med ett integrerat system som bevakar lufttrycket eller annan typ av system som varnar när lufttrycket minskar i något däck.
Efter en punktering kan man fortsätta att köra cirka 5 mil med Nokian Flat Run/Run Flat däck med full last.
Om bara föraren finns i bilen kan man köra upp till 15 mil med bilen


XL är alltså däcket du ska välja om du vill ha ett "vanligt" däck.


 
Ska kanske även skriva att värken folk eller hästar tar sig många steg utanför dörren utan broddar/dubb dom dagar det rinner vatten över isen för att sedan frysa under natten
 
Stockholm vintern 2006/2007.

Allt stannade för ett par timmar.
Det kan ha varit samma dag. Jag jobbade i Kista. Borde varit en fredag..? Kontoret fanns i ett av huskropparna med utsikt över Kistas södra utfart upp mot Kymlingelänken. Det var innan dagens sjudubbla vägkors med E18-motorväg mitt i. Utfarten var i en märkbar -men ändå inte speciellt brant- uppförsbacke innan man hamnade i trafikljus inför påsläppandet på Kymlingelänken i Rinkebyriktning.

Redan vid 1-2 sådär började det höras på Radio Stockholm att det var dags för besvärligheter i trafiken. Så märkte jag att arbetskamrater slutade arbeta och istället samlades med fyllda kaffekoppar för spontanfika vid de södra fönstren, just med denna utsikt.

Jag gick dit.
Det var ett intressant skådespel. Det var onekligen halt på platsen, och rödljuset högst upp gjorde sitt till för att ställa till det för de stackare som blev tvugna att stanna lite längre ned i uppförsbacken. En del klarade det galant. Andra gasade som fan för att liksom kompensera att hjulen inte fick det fäste de väntat sig. Kommer särskilt ihåg en stadsjeep där föraren sladdade sig upp för backen med hysteriskt spinnande bakhjul, och liksom tog stöd mot bilarna i filerna bredvid - som då knuffades utåt.
Kaffe hade vi. Men det var definitivt mer en popcornunderhållning vi bevittnade.

Sedan gick jag och Kalle från Värmland ut till parkeringshuset, och samåkte våra 3-4 mil hem utan några som helst incidenter. Vi valde dock en annan utfart än Kymlingelänken. Dubbfria däck - men jämn och anpassad fart, framförhållning och avstånd räcker rätt långt det också.
 
Dubbdäck är inte bra på asfalt, då är dubb halt och det är lätt att sladda vilket visserligen är jäkligt kul men dödar både dubben och vägen på bara några 100m.
Dubb är endast markant bättre på is, men är man ingen klåpare bakom ratten är dubbfritt bättre.

Tekniken går framåt och de svagheter dubbdäck ansågs ha för bara tio år sedan har helt annan status idag.
Då menar jag självklart vinterdäck anpassade för Nordiskt väglag.
 
VTIs forskning på området.
http://www.vti.se/sv/forskningsomraden/fordonsteknik/dack/vinterdack/

Dubbdäck har överlägsen friktion jämfört med dubbfria vinterdäck på de tre typer av underlag som testats, torr is, skrovlig is och våt is. Störst är skillnaden på våt is.

Friktionen är den kraftöverföring som krävs för både framdrivning, bromsning och styra. Mer friktion = mer möjlighet att kontrollera bilens framfart genom föraråtgärder.

Obefintlig friktion, som odubbat på våt is, ger obefintliga möjligheter att kontrollera bilens framfart.
 
VTIs forskning på området.
http://www.vti.se/sv/forskningsomraden/fordonsteknik/dack/vinterdack/

Dubbdäck har överlägsen friktion jämfört med dubbfria vinterdäck på de tre typer av underlag som testats, torr is, skrovlig is och våt is. Störst är skillnaden på våt is.

Friktionen är den kraftöverföring som krävs för både framdrivning, bromsning och styra. Mer friktion = mer möjlighet att kontrollera bilens framfart genom föraråtgärder.

Obefintlig friktion, som odubbat på våt is, ger obefintliga möjligheter att kontrollera bilens framfart.
Allt är ju en fråga om kompromisser.
Bäst friktion på ren is har ju snökedjor. Dessa har ju andra tungt vägande nackdelar

För den absoluta majoriteten av körda mil i Sverige duger dubbfria däck bra.
Både säkerhetsmässigt, ekonomiskt o komfortmässigt.
 
Följer upp.

Nu har jag kört med de däringa dubbfria ett tag. Det har varit...spännande.

Det har visat sig att ju kallare det är desto halare är det. Vid minus 15-20 brukar det enligt min erfarenhet sällan vara halt. Vägen är torr och det är bra fäste.
Inte med de här däcken. Det var som att åka smörklick i het panna. Steg det till runt nollan funkade däcken riktigt bra.

Jag har kunnat läsa mig till att däcken är fem år gamla. Det är Pirelli och det står snowgrip på dem. Och ja, är det snö är de rätt ok. Men hur ofta kör man i snö?

Hoppas på fortsatt vinter runt nollan och att jag inte har några långresor framför mig. Då bör däcken hålla till sommaren när "min" däckfirma har stor-rea veckan före midsommar.....

Tror inte att någon kommer att kunna lura på mig dubbfria en gång till.

/tanten - lantisen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp