Bukefalos 28 år!

Vinterdäck med eller utan dubb?

@ztsu
Jag kör med dubbfritt, bor i Småland (gränsen mot Västra Götaland) och som vintrarna ser ut just nu så är det odubbat som gäller, det är så få dagar man verkligen behöver dubbdäck.
Dubbdäck är super när det är is, men inte alls lika bra när det inte är någon is utan i princip ren asfalt, vilket jag tycker vi börjar få mer och mer här.

Jag gillar friktionsdäck (dubbfria), då jag inte behöver känna någon panik att byta till sommardäck, så om t ex dom sjunger på sista versen kan jag fortsätta köra med dom som sommardäck för att verkligen köra slut på dom (inte under minsta godkända däckmönster såklart) och byta sen när däcken inte längre klarar temperaturen (det blir för varmt framåt maj nångång).
 
Följer upp.

Nu har jag kört med de däringa dubbfria ett tag. Det har varit...spännande.

Det har visat sig att ju kallare det är desto halare är det. Vid minus 15-20 brukar det enligt min erfarenhet sällan vara halt. Vägen är torr och det är bra fäste.
Inte med de här däcken. Det var som att åka smörklick i het panna. Steg det till runt nollan funkade däcken riktigt bra.

Jag har kunnat läsa mig till att däcken är fem år gamla. Det är Pirelli och det står snowgrip på dem. Och ja, är det snö är de rätt ok. Men hur ofta kör man i snö?

Hoppas på fortsatt vinter runt nollan och att jag inte har några långresor framför mig. Då bör däcken hålla till sommaren när "min" däckfirma har stor-rea veckan före midsommar.....

Tror inte att någon kommer att kunna lura på mig dubbfria en gång till.

/tanten - lantisen
Om däcken är 5 år gamla är det inte konstigt att de har sämre förmåga, däck är en "färsk vara" och blir sämre med åren, mina vinterdäck är helt slut efter 3 säsonger, egentligen redan efter 2.
 
@ztsu
Jag kör med dubbfritt, bor i Småland (gränsen mot Västra Götaland) och som vintrarna ser ut just nu så är det odubbat som gäller, det är så få dagar man verkligen behöver dubbdäck.
Dubbdäck är super när det är is, men inte alls lika bra när det inte är någon is utan i princip ren asfalt, vilket jag tycker vi börjar få mer och mer här.

Jag gillar friktionsdäck (dubbfria), då jag inte behöver känna någon panik att byta till sommardäck, så om t ex dom sjunger på sista versen kan jag fortsätta köra med dom som sommardäck för att verkligen köra slut på dom (inte under minsta godkända däckmönster såklart) och byta sen när däcken inte längre klarar temperaturen (det blir för varmt framåt maj nångång).

Mina Hakka 7or har sajpmönster (dvs tekniken bakom odubbade vinterdäck) och dubb. De klarar de flesta vinterväglag.
 
Hur fungerar det där?

Tja, jag tycker det fungerar bra eftersom jag hållit mig kvar på vägen :D De har gjort ett kombinerat däck helt enkelt. Givetvis är det dubben som är intressantast i vinterväglag men mönstret har betydelse också. Nokiandäck hamnar ju oftast högst i tester av vinterdäck för skadinaviskt bruk.
 
Vi brukar alltid köra dubb, men eftersom vi just bilat fram och tillbaka till Belgien tog vi av dem och körde dubbfria vinterdäck. Gick bra dit och hem, men jävlar vad det släppte första dan jag skulle till jobbet igen. Minus en och hela bilen slirade.
 
Om däcken är 5 år gamla är det inte konstigt att de har sämre förmåga, däck är en "färsk vara" och blir sämre med åren, mina vinterdäck är helt slut efter 3 säsonger, egentligen redan efter 2.

Sanning med modifikation för nya oanvända däck som lagras korrekt ( och det får man anta att de gör hos däckfirmor) börjar inte åldras förrän de faktiskt sitter på en bil och används.
 
Stockholm vintern 2006/2007.

Allt stannade för ett par timmar.

Jag satt på en SL-buss som från helt stillastående började glida över vägbanan.

Ledbussarna stod som V:n.

Jag hoppade av bussen och promenerade hem istället.

På kvällen kom trafiken igång igen.

F.ö. kör jag dubbat eftersom jag åker till jobbet tidigt på morgonen och har en del glashala kurvor på vägen.

Dock har jag kört Sthlm-Abisko odubbat och det gick tydligen bra det med. För övrigt var det blixthalka just den dagen med. När vi passerade Sundsvall låg det många bilar i diket.

Då bodde jag i Bromma, och när jag kom på Drottningholmsvägen stod bilarna i rad, körda åt sidan, väntandes på att någon skulle ha dubb så att denne kunde riva upp isen i Abrahamsbergsbacken så att de kom hem. När jag hade kört kunde alla andra också köra.
 
Jag tog mitt BE den dagen, 1/11 :D Efter mig ställde de in alla uppkörningar och jag roade mig med att glo på alla de som inte tog sig fram medan jag rullade på med mitt ekipage från 80-talet. Med nya dubbdäck.

Buss på halka utan grovmönstrade däck är spännande...
 
Tja, jag tycker det fungerar bra eftersom jag hållit mig kvar på vägen :D De har gjort ett kombinerat däck helt enkelt. Givetvis är det dubben som är intressantast i vinterväglag men mönstret har betydelse också. Nokiandäck hamnar ju oftast högst i tester av vinterdäck för skadinaviskt bruk.
Ja när mönstret är slut så är däcken kassa, vet själv hur det är. Har inte råd att köpa nya vinterdäck förrän löning denna månaden så åker runt med ca 3,2mm däckmönster, går väl an när det är barmark, men så fort det blir snö och is så sjunker även min hastighet, anpassar den till däcken då jag vet att jag inte har råd att skaffa sådana däck jag vill ha än, men snart så. :)
 
Fast nu sitter just dessa nämda däck redan på en bil..

Jag kan ju såklart ha fel, men jag har fått för mig att de är inköpta för den här vintern, men jag har inte dubbelkollat i tråden. Är det så, så har de inte ens hunnits åldras en säsong än..
 
Beror på var man bor etc tycker jag. Snörik vinter, absolut dubb. Bor man i Skåne där snön är mer lr mindre sällsynt så skulle jag köra odubbat pga att dubb utan att det är snö eller is är dåligt grepp.
 
Å hur kan du vara helt säker på att däcken förvarats rätt då, hm?
Prova att läs vad jag skrev en gång till: Sanning med modifikation för nya oanvända däck som lagras korrekt ( det får man anta att de gör hos däckfirmor. ) börjar inte åldras förrän de faktiskt sitter på en bil och används.

En däckfirma som säljer undermåliga produkter och handhar sina varor på fel sätt blir inte långlivad eller hur, hm?
 
Prova att läs vad jag skrev en gång till: Sanning med modifikation för nya oanvända däck som lagras korrekt ( det får man anta att de gör hos däckfirmor. ) börjar inte åldras förrän de faktiskt sitter på en bil och används.

En däckfirma som säljer undermåliga produkter och handhar sina varor på fel sätt blir inte långlivad eller hur, hm?
Du skriver ju ANTAR så med andra ord kan man inte va 100% säkert på att det faktiskt förvarats rätt.

Vissa däckfirmor säljer däck som går åt som smör i solsken, sen kanske de förvarats rätt men något har gått fel så att förvaringen inte funkar som den ska. Det kan man heller inte veta.
 
Sanning med modifikation för nya oanvända däck som lagras korrekt ( och det får man anta att de gör hos däckfirmor) börjar inte åldras förrän de faktiskt sitter på en bil och används.
Nu vet jag inte riktigt om vi diskuterar mina däck.. men just de är begagnade, ungefär fem år gamla och medföljde en bil jag köpte i somras.
Jag misstänker att den man som ägde bilen före mig förvarade dem i sitt eget garage. Hos bilfirman låg de säkert bättre. Och bilfirman hade haft bilen i mer än ett halvår, dvs hela förra vinterdäckssäsongen.
 
Beror på var man bor etc tycker jag. Snörik vinter, absolut dubb. Bor man i Skåne där snön är mer lr mindre sällsynt så skulle jag köra odubbat pga att dubb utan att det är snö eller is är dåligt grepp.
... och alla tester visar tvärt emot ditt tyckande ... O_o
 
Beror på var man bor etc tycker jag. Snörik vinter, absolut dubb. Bor man i Skåne där snön är mer lr mindre sällsynt så skulle jag köra odubbat pga att dubb utan att det är snö eller is är dåligt grepp.
På is är dubb HELT oöverträffat.

Jag har kört massor på isiga - ja, rent isiga - vägar och kan ärligt säga att jag inte skulle kommit nånstans alls utan dubben. Lutande smal vägbana, knöligt och spårigt och vatten på isen. Där tar sig dubbfritt fram endast med stora besvär. Även dubbdäck får föraren att bekänna färg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp