Bukefalos 28 år!

Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

I natt har faktist Milton sovit ganska bra! :bump: Var bara upp två gånger och matade på hela natten,kl 01 och kl 05,vi lade oss vid 23,och gick upp vid 08,så suveränt!

Dock hade jag skitvårt att sova då jag varit så otroligt korkad och setat och läst om psd! :eek::cry: Kom även in på den där sjukdomen trisomi,hamnade på en blogg där dom inte fick reda på det förrens i v 35 typ,så dom hade gått hela graviditeten,sen få reda på att barnet antingen kommer hinna dö i magen,under förlossningen,eller ungefär direkt när h*n kommit ut. Så pass dåliga ods att läkarna t.o.m hade skrivit i jornalen att man inte skulle tänka på barnet under förlossningen,utan att det var bara att köra på och underlätta så mycket för mamman som möjligt,även fast bebisen fortfarande levde.

Vart så ledsen när jag läste,led så fruktandsvärt med dom... Sonen föddes och levde nån timme innan han somnade in,och dom fick åka tomhämta från BB. Tjejen länkade dessutom till en film där samma sak hände en annan familj,och dom hade filmat lite från både förlossningen,sen lite hemma,och tårarna bara sprutade på mig! Där så stannade hjärtat på bebisen flera gånger och föräldrarna trodde det var över och började gråta,sen helt plötsligt så gick hjärtat igång igen,sen levde han ett tag till,sen stannade hjärtat igen osv.. Tillslut efter 5 dagar så somnade han in för alltid,och man ser hur mamman sitter på golvet och håller i sin son och vägrar släppa honom,sen ska dom försöka klä på honom i nästa stund,dom kämpar på med kläderna mellan tårarna och med den lilla livlösa kroppen. Fy fan vad hemskt! Hur tror ni jag sov efter detta då? :crazy::cry::cry:

Vad livet kan vara orättvis alltså...

Föresten,vad är det för skillnad på trisomi 13 och trisomi 18? Bloggarens son hade trisomi 18 och han såg ganska välskapt ut. Bebisen på filmen hade trisomi 13,och han hade missbildningar,har det något med det att göra? Eller är missbildningarna olika mycket från barn till barn bara?
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Och jag tycker vi har det skönt som går och lägger oss vid 20 med amning (A somnar bara för natten av att ammas), sen en gång amning mellan 2-4. Då är vi vakna i ca 30 min och sen sover vi vidare. Sen brukar vi göra morgon vid 6-7 någon gång. :) Haha, sömnbrist tror jag inte jag kan klaga på i alla fall.


Mina amningsproblem är ju en never ending story. I morse skulle jag amma på det bröstet som är mest helt, men det slutade med att A skrek hysteriskt, var blodig runt munnen och jag grät. Så pumpen åkte fram och efter det ringde jag till amningsmottagningen. Så nu ska vi dit på eftermiddagen igen. Hoppas bara det går bättre än förra gången! :)


Förresten. Trisomi är väl att det är tre kromosomer, i trisomi 13 av kromosom 13 och trisomi 18 av kromosom 18? Kromosomerna bör ju rimligtvis styra olika saker och därför ge olika "uttryck". Högst ovetenskapligt och enbart en gissning från mig... Jag läste en massa när jag väntade första barnet. Till andra var jag mer avtrubbad och läste inte alls lika mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Ja jag går i hästköpar tankar... :) var och tittade på en hopphäst... riktigt fin men var lite annat som gjorde att jag drog mig ur. Så får leta vidare...

Märks skillnad när man varit ifrån hästeriet under så lång tid att jag mer prioriterar en trevlig o välhanterad häst på marken en att den bara kan hoppa bra. Särskillt nu när man har barn. :laugh:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Det är jätteskillnad på vad man uppskattar för häst när man fått barn! :D

Innan jag fick barn hade jag först en liten vild och ganska "dryg" häst i hanteringen. Då var man glad att hon var ca 155 cm bara... ;) Sen hade jag ett fullblod som var helgalen i ridningen men jordens snällaste i all hantering.

När jag fått barn uppskattade jag hästen som jag hjälpte till med. Hon var den mest väluppfostrade dam jag stött på och gjorde bara precis det man bad om i ridningen. ;)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

*kl*

Här hade vi en jobbig natt, där lillan sov oroligt. Men brukar vara så efter en dag med mycket nya intryck (vi var hos svärfar).

Idag har jag däremot varit ruskigt effektiv, trots huvudvärken efter sömnbristen. Vi har städat, varit ute i 3 timmar (varmt och skönt ute!) och nu bakat :D
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Idag har jag och Melissa sysslat med det här... :D

482171_10151421611933163_1695568288_n.jpg


Hennes fötter, idag 2 månader gamal. Gjord eäven händer m.m
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Åh, vad roligt att ha sen! Önskar jag vore lika kreativ. :p

Ferrari: Skönt var det i solen idag! Den visade till och med 7 grader ett tag! :D


*fortsätter på samma knapp*

Varit på amningsmottagningen idag. Efter mycket om och men och olika utlåtanden från olika BM och läkare kom de fram till en engångsbehandling mot svamp. Odling är gjord för både bakterier och svamp. Hans grepp är inte dåligt, han suger bra.

Vi provade på tvillingamningsposition enligt mitt önskemål och vi fick till det riktigt bra där och då. Svårare hemma! De kollade tungbandet också och det var helt normalt.

På torsdag hoppas jag att få besked om bakterieodlingen. Svampodlingen skulle ta längre tid och inte vara klar förrän i nästa vecka.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Åh, vad roligt att ha sen! Önskar jag vore lika kreativ. :p

Saknar också den där kreativa ådran. Tur att mina föräldrar är duktiga och har gjort hand&fotavtryck med färg när Isaac var liten (6 månader). Får väl be dem göra det med lillan sen också :D

Om en vecka imorgon så är det dags för första sprutan, jag vill inte. Usch. Hade varit bättre om mannen gjort det. Jag är så himla blödig, så jag lär ju gråta mer än Freja. Att ta sprutor själv är inga problem, är gladeligen en nåldyna (var med en spruträdd kompis och då erbjöd jag mig att stickas samtidigt, som lite moraliskt stöd sådär :angel: ). Men att min lilla tjej ska få ont känns inte kul alls.

Och imorgon ska grabben till dagis, så då får jag en chans att dammsuga och moppa utan att han ska hjälpa (stjälpa :D).
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Dagisdag för storebror här idag också. Jag och Alvin ska väl ge oss i kast med köket som inte blev fixat igår heller... Herregud, vi bor i ett bombnedslag för tillfället. :angel:

Vi sov jättedåligt i natt jag och A. Jag hade magknip och vände och vred, jag tror att A också hade magknip en del. Såg att det var en biverkan på medicinen jag fick. Jag vet inte om han också kan få ont i magen av den? Den passerar ju över i modersmjölk stod det så det borde ju ge biverkningar också då...

Aja, förhoppningsvis hjälper det ju och en dålig natts sömn ska jag väl inte klaga på egentligen...
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Skönt att du fick hjälp!!! Svampodlingen kan dock vara negativ trots att man har svamp. Min var neg, och det är ingen tvekan om att jag har det. Svamp är tydligen svårt att hitta när man odlar (har säkert skrivit det innan). Har nu tagit tre engångsdoser utan att jag är helt bra tyvärr. Ska ringa BVC idag och fråga om jag ska ha mer behandling. Ger ju Viktor också, vilket känns lite trist eftersom han aldrig haft symtom. Den djupa smärtan berodde nog på bakterier dock, för den blev betydligt lindrigare efter antibiotikan. Och mina sår läkte ju fort med antibiotikan, man ser dock att bröstvårtorna är sköra av svampen. De blir liksom lite vita och uppluckrade efter amning.
Är det bara jag som känner mig sjukt osexig? :p

KL

Angående ridning så vet jag inte hur jag ska fixa det. Har ju en treåring som reds in i våras, han har vilat sen dess. Har ingen hjälp i det stallet jag står nu, så jag vet inte hur jag ska lyckas sätta igång honom.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Skönt att du fick hjälp!!! Svampodlingen kan dock vara negativ trots att man har svamp. Min var neg, och det är ingen tvekan om att jag har det. Svamp är tydligen svårt att hitta när man odlar (har säkert skrivit det innan). Har nu tagit tre engångsdoser utan att jag är helt bra tyvärr. Ska ringa BVC idag och fråga om jag ska ha mer behandling. Ger ju Viktor också, vilket känns lite trist eftersom han aldrig haft symtom. Den djupa smärtan berodde nog på bakterier dock, för den blev betydligt lindrigare efter antibiotikan. Och mina sår läkte ju fort med antibiotikan, man ser dock att bröstvårtorna är sköra av svampen. De blir liksom lite vita och uppluckrade efter amning.
Är det bara jag som känner mig sjukt osexig? :p
KL

Angående ridning så vet jag inte hur jag ska fixa det. Har ju en treåring som reds in i våras, han har vilat sen dess. Har ingen hjälp i det stallet jag står nu, så jag vet inte hur jag ska lyckas sätta igång honom.


Nej... jag känner mig också sjuukt osexig. Fortfarande för många kilon på kroppen som hänger o slänger, mjölk som läker ner alla mina kläder... brösten är ju inte såå snygga heller längre :eek::o och mina bristningar hatar jag.
När jag säger att jag känner mig ful till min sambo så säger han att jag verkligen har blivit smalare m.m och han lägger inte alls märke till de saker som jag gör...

Kan säga att vårt kärleksliv är rätt så tråkigt och avtändande just nu... iaf från min sida! :angel:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Haha på tal om spruta måste jag berätta en grej som hände häromdagen när jag ammade Ellie. Hon släppte taget och sen låg hon liksom och gnydde och vred på huvudet fram och tillbaka. Jag undrade vad hon pysslade med och sen märkte jag en vit liten snörbit (trodde jag...) som petade henne i ansiktet och försökte ta bort den. Det var bara det att det inte var en snörbit utan en mjölkstråle från bröstet som sprutade rätt i ansiktet på henne :o haha. Inte konstigt att hon gnydde lite!

Så är det för mig vid nästan varje ammning. Fast bara från det vänstra bröstet. Ibland är det tre strålar som sprutar åt olika håll, haha, sjukt! Brukar ta en handuk och hålla för tills det lugnar sig så slipper hon sätta i halsen.

Igår hände då knäppaste saken. Låg i soffan och liggammade, hade en topp på mig så det högra bröstet hade visst lite luft mellan sig och toppen, kände hur det börja rinna mjölk. Så jag skulle bara lägga till ammningsinlägget under toppen, och då helt plötsligt sprutar värsta strålen rakt i ansiktet på mig, hahaha, försökte på bebisars vis värja mig innan jag fattade vad det var. Herregud alltså, tur ingen såg mig. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sexig känns så lång ifrån vad jag känner mig just nu. Men sen anstränger jag mig inte så värst mycket när jag bara är hemma heller.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Är det bara jag som känner mig sjukt osexig? :p

Varje morgon sätter jag på mig snygga kläder och fixar håret. Sminkar mig om jag ska någonstans (inte affären eller fsk). Ser ingen anledning till att inte ta hand om mig själv bara för att jag är mammaledig och ammar. Dock känner jag mig plufsig med 7 kg övervikt. Men nu när det börjat bli varmare ute så ska jag försöka ta mig ut på lite raska långpromenader med vagnen.

Lugnt det är hemma nu. Freja sover och Isaac är på dagis. Nästan så man kanske borde göra något vettigt... eller bara njuta en stund av att inte göra någonting :idea:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Vad du är duktig! :bow:

Jag klär också på mig varje dag. Håret sitter i sin knut (mitt hår är omöjligt att göra något med när det är torrt. Jag kan inte ens borsta det) och ja...

Jag väger mindre nu än när jag blev gravid. Jag har dock några kilon jag gärna blir av med. Sambon säger att jag är snygg och blablabla... ;) Men jag känner mig inte speciellt snygg med läckande bröst, blödande bröstvårtor och zebraränder på mage, bröst och lår. :p


Escade: Vi får se vad odlingarna visar! Det är skönt att jag äntligen "fått bollen i rullning" i alla fall. :)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Vad du är duktig! :bow:

Men jag känner mig inte speciellt snygg med läckande bröst, blödande bröstvårtor och zebraränder på mage, bröst och lår. :p

Jag slapp zebraränder helt. Både förra och denna graviditeten, fick en liiten bristning i slutet. Som försvunnit redan :laugh:

Är ju egentligen inte överviktig nu heller. 64 kg (171 cm lång). Men får såna tjocka babykinder så fort jag väger 59 kg + så vill ner till 58 kg ^^

Freja har upptäckt sina händer, nu stoppar hon in dem i munnen så fort hon får chansen. Gärna hela handen in i munnen. Och så hör man de belåtna snuttandet :love:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Alvin har också hittat händerna. Framförallt tummen. :crazy: Vi jobbade hårt med storebror med att han inte skulle börja suga på tummen, verkar få bli samma kamp med A.

Den dagen det är dags att sluta suga på tummen/napp så är det bra mycket lättare att ta bort nappen än tummen för dem... :angel:

När jag träffade min sambo vägde jag 49 kg till mina 165 cm. Idag väger jag betydligt mer kan vi stanna vid. :angel:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Varje morgon sätter jag på mig snygga kläder och fixar håret. Sminkar mig om jag ska någonstans (inte affären eller fsk). Ser ingen anledning till att inte ta hand om mig själv bara för att jag är mammaledig och ammar.

Så försöker jag också göra (så gott det går med Ellie gnällie som jag kallar henne just nu :devil: :cry: ). Inte så mycket för att vara sexig utan för att jag har märkt att jag helt enkelt mår mycket bättre psykiskt om jag känner mig någorlunda fin jämfört med om jag traskar omkring osminkad i mysbyxor och glasögon hela dagarna (fast ibland gör jag ju det också :p )
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Freja har upptäckt sina händer, nu stoppar hon in dem i munnen så fort hon får chansen. Gärna hela handen in i munnen. Och så hör man de belåtna snuttandet :love:

Det har Ellie med gjort :love: så himla gulligt. Dessutom ÄLSKAR hon när jag brummar med munnen och har numera själv blivit expert på det :p hon är så stolt över att hon kan det så hon gör det HELA tiden, till och med när hon är ledsen kan hon brumma med munnen, gråta lite och sen brumma igen :D haha.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 297
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 496
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 628
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 071
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp