Bukefalos 28 år!

Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Haha på tal om spruta måste jag berätta en grej som hände häromdagen när jag ammade Ellie. Hon släppte taget och sen låg hon liksom och gnydde och vred på huvudet fram och tillbaka. Jag undrade vad hon pysslade med och sen märkte jag en vit liten snörbit (trodde jag...) som petade henne i ansiktet och försökte ta bort den. Det var bara det att det inte var en snörbit utan en mjölkstråle från bröstet som sprutade rätt i ansiktet på henne :o haha. Inte konstigt att hon gnydde lite!
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Förresten, du är värre än jag. Jag har bara varit vaken sen klockan fem i morse. Lagom till A ätit klart vid den tiden så vaknar ju storebror, sen är liksom dagen igång... :crazy:

Efter klockan åtta är det inte en kotte vaken i vårt hus normalt sett. ;)

Det är samma här, F vaknar för att äta och har varit dålig på att somna om, och då tar det typ 1,5 h innan han sover igen (precis som vid blöjbyten på natten :crazy:, jag svär fruktansvärda ramsor inombords varje gång han bajsar nattetid...) - lagom för att storebror ska göra morgon vid 5.30-6 (förhoppningsvis, tidigare förekommer också...). Så kvällarna är tidiga för mig med, för att jag ska ha någon form av chans att sova en vettig mängd timmar. Nu är det snart godnatt :p
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Ha ha ha samma här. De kvällar jag varit vaken efter 21.30 är lätträknade.

Uva, å vad jag känner igen mig. Man läser och har en massa grejer man vill kommentera och sedan när man ska skriva kommer man inte ihåg någonting.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Varit uppe med snorig liten tjej, nu verkar jag fått bort det mesta. Så nu andas hon lättare (ena näsborren som är täppt, den andra är fri), och det märks att det gett resultat. För nu lyckades hon somna om igen. :)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Och jag har precis ammat för sjuttioelfte gången i natt... Han orkar inte äta ordentligt, suger i typ max 5 minuter och somnar sen om. Inte konstigt att han vaknar efter bara en liten stund (eh, typ 2 timmar) och vill äta igen.

Näe, nu får vi faktiskt bli friska tycker jag! Är det inte A som vill äta så är det jag själv som hostar. Jag har dock inte hört ett ljud från storebrors rum i natt - skönt för dem! ;)
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Yay, sovmorgon till 05.20 idag! :banana::p Sedan var det dags att sanera en jättebajsblöja, och så var dagen igång. Det har kommit åtminstone en decimeter snö här inatt, så jag har lovat storebror att åka pulka till förskolan. Själv överväger jag att gå i ide, fram till maj eller så...
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Hahah det är samam här.... ibland slutar Melissa att äta och ligger o gnyr och viftar på huvudet, när jag böjer mig fram och kollar vad som händer så ser jag också ur det Sprutar ur bröstet och det kan hålla på länge... helt sjukt! :D


Här hemma fungerar ammningen super... så jag kör på ett tag till, men trodde jag skulle älska det här med amning betydligt mer en vad jag gör... Det jag har märkt senaste veckorna är att varje gång jag ammar och Melissa börjar sugga rejällt så kommer en våg av ångest sköljandes över hela mig, grymt svårt att beskriva känslan, men känns som ångest... sen försvinner det efter någon minut... grymt konstigt! :crazy: Kan tänka mig att ångest känslan påminner om den som en anoretiker kan ha... jag får ångest sen blir jag lite illamående och tänker direkt om jag ätit något eller ätit något onyttigt... :angel: är kanske inte så bra... har även märkt att jag får säga till mig själv att äta.... jag kan lätt gå en halv dag utan att äta något. :cool:


Bebis växer som hon ska iaf... :laugh: Var på BVC igår och barnläkaren var på plats... för kontroll, allt var super med henne och hon är nu 7 veckor. :) Vägde 5002 kg och var 58 lång. :bow:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Det här med RS

När ska man börja oroa sig? Hon har ingen feber - MEN hostar och är snorig.. :(
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Alvin hostar och snorar en massa också, men ingen feber. Läkaren lyssnade på honom sist förra fredagen och då var det ingen fara.

Dock fick sambon sin dom av läkaren idag och hade en hög CRP och fick antibiotika. Jag ska ringa BVC i morgon, känns som att det är dags för en ny koll av Alvins tillstånd då eftersom han hostar mer nu och dessutom har pappa fått antibiotika och det är väl samma skit vi har allihopa.

Edit: Som barnläkaren förklarade för mig så skulle jag vara uppmärksam på revbenen när han andades. Om man såg revbenen när han andades, alltså att det blev "insjunket" mellan revbenen skulle man söka vård direkt (helg-, kväll-/nattetid via barnakuten), annars var det "lugnt" att vänta till BVC (givet att det inte var andra andningsproblem förstås).
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

I dag har vi snackat lite jag och Milton! ;):D

http://www.youtube.com/watch?v=MoOscH8E8WQ&feature=youtube_gdata

Sen Tog vi en MASSA kort,lite smakprov:

74425_10200096056458398_1885278636_n.jpg


601143_10200096056898409_2015952691_n.jpg


486477_10200096060458498_318428603_n.jpg
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Här har det varit lite gnälligare än vanligt.. Han hade en skrikdag i måndags och verkade ha ont i magen.. Men han bajsade inget under måndagen vilket han annars brukar göra så tror han hade ont i magen. Körde lite magmassage och det verkade han gilla.
Hände en otäck olycka i måndags också. Hade J i bärsjalen och gick ut med hundarna, och i skogen trampar jag på en isfläck och ramlar över J! Får tokpanik och bryter ihop.. Men lugnade mig efter att ha pratat med en kompis som är sjuksköterska. Jag tror att J hade lite ont i kroppen men han verkar ha klarat sig bra ändå! Jag blev dock jätterädd och ska inte gå med sjalen ute nu förrän all is försvunnit.

Idag är J en månad och han firar med att få åka till sjukhuset och få en kateter med kontrastvätska i urinröret för att undersöka om det funkar som det ska med tanke på njuren. Inte kul. Håll tummarna för honom idag.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Men gud vad hemskt! :eek: Jag hade också brytit ihop totalt om det hände mig! Skrek han mycket?

Jag bar ju Milton in och ut från bilen förut då vi inte har nån bas till babyskyddet,så det är ju lite bökigt att få ur och i det,men sen slog det mig en dag att tänk så halkar jag! :eek: Sen dess plockar vi ur babyskyddet varje gång,även om det bara är 20 meter ut till bilen.

Håller verkligen tummarna för er idag! Du får uppdatera oss sen..
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Men usch! Jag hade också brutit ihop totalt! :eek:

Hoppas det går bra på sjukhuset idag!



Vi ska till BVC idag och träffa läkaren... Igen. Alvin hostar ju en massa, äter jättedåligt (nu när jag pumpat så har jag ju sett hur lite han faktiskt är nöjd med - ca 50 ml/var fjärde timme). När han ammas så äter han i ca 3-4 minuter, sen somnar han ifrån och vill inte ha mer om jag väcker honom. Är han trött för att han äter dåligt eller äter han dåligt för att han är trött av förkylningen? Ond cirkel blir det i alla fall... :crazy:

Jag passade på att trycka in storebror på Alvins tid också så barnläkaren ska lyssna på hans hosta också. Sambon fick ju penicillin igår, så risken är väl att vi alla behöver det. Börjar med grabbarna grus och får de också så lär jag ju se till att få en tid för mig också...
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Otäckt!
Hoppas det går bra på undersökningen idag!

Varit på utvecklingssamtal för 3 åringen idag. Lillan sov sig igenom det. Hon har ingen feber, förkylningen är väl värst, men lyckas hålla det i bra schack ändå. Förhoppningsvis klarar vi oss igenom detta lika bra som det gått hittills. Hon sover lite mer, men äter fortfarande bra. Hon blev arg imorse när jag väckte henne för att byta blöja & kläder innan vi skulle till förskolan. Men så fort storebror satte sig brevid och pratade med henne så sken hon upp som en sol. Det är magiskt det där! Hon älskar Isaac något otroligt, kan titta på honom i timmar när han leker. Och så fort han tittar på henne så skiner hon upp i ett stort leende! Blir varm i hjärtat av att bara tänka på det.

Måste säga det att jag är så oerhört tacksam över mina 2 små. Isaac som alltid går runt med ett leende på läpparna, och som är en så bra kompis (delar med sig, aldrig slåss, aldrig arg)! Och Freja som är en så mysig, go och glad liten tjej. Som sällan, eller aldrig, skriker. Kan inte vara mer lyckligt lottad!
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Usch vilken jobbig förmiddag det varit.. J har skrikit hysteriskt när de stuckit honom (och de stack sönder 4 kärl så han blev stucken 5ggr) och jag har gråtit varje gång! Det gör ont i hjärtat att han måste gå igenom det här! Men nu är undersökningen klar och det verkar som om han inte har reflux (dvs att urinöedaren funkar som den ska!) skönt ! Så nu får han antibiotikadropp och jag väntat bara på att det ska bli klart så vi kan åka hem och vila oss efter den här dagen.
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Hahah det är samam här.... ibland slutar Melissa att äta och ligger o gnyr och viftar på huvudet, när jag böjer mig fram och kollar vad som händer så ser jag också ur det Sprutar ur bröstet och det kan hålla på länge... helt sjukt! :D

Haha ja visst är det knäppt att det kan bli så! :D haha stackars barn :p


KL

Har ni varit nånting på öppna förskolan?
Jag såg på hemsidan att det var "baby-café" idag för barn som är 0-8 månader så jag knallade dit. Det va rätt trevligt, men det verkade som alla andra mammor va typ 35+ och hade flera barn sedan innan och kände varann jättebra. Så jag som är en 28-årig lite blyg nybörjarmamma (och ser ut som en barnrumpa så de tänkte säkert att jag va typ femton och ett halvt) som inte känner en kotte blev lite utanför. De andra bebisarna var mycket äldre än Ellie också, så hon kikade mest förskräckt på dem när de kröp omkring. Det var en sångstund då vi bland annat skulle hålla ett blått tyg över barnen och hon blev lite rädd för det. Det blev nog helt enkelt lite för mycket för lilla Ellie för hon kunde inte komma till ro och somna fast hon var supertrött och blev jättekinkig istället. Ingen succé direkt alltså! Får nog testa igen när hon är lite äldre. :cool:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sånt finns här också, men de kör upp till ett år. Gick där ofta med storebror och träffade många nya människor. Jag som inte känner någon häromkring behövde träffa lite andra föräldralediga människor. ;) Jag kände mig också väldigt utanför första gångerna innan jag vågade börja prata med folk. :D Såhär i en "by på landet" så är många av mammorna ganska unga i alla fall (jag var 24 då och var väl mittemellan, inte yngst men definitivt inte äldst).

Jag har tänkt att gå dit bara vi blir friska(re) så vi inte smittar ner några småttingar. Men jag går inte dit för Alvins skull då, utan för min. ;) Han har inget utbyte av det än, precis som du skriver.


tessiem: Vad skönt att det inte är reflux! :)


Ferrari: Även här är jag tacksam för en så snäll storebror. :love: Jag kände mig så himla stolt över mina duktiga barn när vi var på VC idag. Båda lät doktorn lyssna på dem så snällt och de fick stick i fingret inne på lab och tempen togs osv. :love: Sen att storebror tröttnat när vi fortsatte trippen till Apoteket för att hämta medicinen är en helt annan historia. :angel:
 
Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Aha ja jag får nog bara ge det några chanser till :) Som du skriver tar det nog några månader till innan våra små småttingar har någon glädje av det, jag tycker bara själv att det vore trevligt att få snacka med någon vuxen människa emellanåt :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 135
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 722
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 250
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 438
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp