Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från att ha brukat vara vaken i 2-3h innan nästa sovstund har L börjat vara vaken 4 h eller mer nu. Samt bli mer svårsövd :p Nu går det oftast inte amma till sömns längre, utan nu måste hon bäras, köras i vagnen/bil eller något annat mer aktivt. Märks att liten blir större! Soffdagarna när jag kunde lägga henne vid bröstet och hon ammade och somnade medan jag såg på serier är förbi :p

Den tiden är förbi nu också, hade iaf så i nästan 5 månader. :p Nu krävs det vagn.
 
:eek: Fy så dyrt.
Vårt kök är i hemsk, gulnad furu,med brunsvart plastmatta och brunrandiga tapeter. Fördelen är att det är massiva luckor som jag målar om själv för priset av två burkar färg,och att det troligen ligger trägolv under mattan. Men någon ska det väl göras större förändringar, gissar det blir dyrare då :p
Det låter ännu snyggare än vårt! Vi har iaf vita väggar :p
 
Lilla A tog sovmorgon idag. Sambon hinner komma tassande innan han sticker till jobbet och viska att jag måste ordna tätningslister till dörren på baksidan för att vi får in myror där. Morgoninternetstunden går därmed åt att leta efter sådana att beställa (eftersom jag typ börjar gråta vid varje försök att handla på :devil: Bauhaus :o). Avbryts abrupt av femåringen som kommer smygande och säger att han tror att han ska kräkas. Trots försök till graciös uppstigning så vaknar lilla A, som alltid. Femåringen är svettig i nacke och panna men något kräk blir det inte, vi kommer fram till att det nog bara saknas frukost i magen. Ordnar frukost, sanerar skötbordskissningar och -bajsningar, hjälper åttaåringen som har ont, ont, ont (av en åkomma som ska opereras imorgon, jag räknar minuterna till det å både hans och mina vägnar...), lyckas äta mer frukost själv (lilla A är en stjärna och ligger och fixar och trixar och kissar ner mer handdukar). Småfixar lite i huset och känner hur svetten stiger, jag hatar den här vansinniga värmen :down:.

Sedan la sig lugnet - åttaåringen läser KP och lyssnar på musik, femåringen lyssnar på Karlsson på taket som ljudbok och lilla A tyckte det var dags att sova så vi uppsökte en plats i skuggan. Jag känner att det fanns saker här i tråden jag hade tänkt svara på men jag ger upp, nu ska jag andas inför resten av dagen.
Hoppas allt går bra idag och att ni slipper allt vad den där åkomman orsakar!:heart

Mer än så hinner/orkar jag inte förmedla i text pga det där livet:p
 
Rolig natt och morgon ... Vaknar upp med tre sugmärken på bröstkorgen, har blivit sparkad överallt. I natt får hon sova i sitt rum på en madrass på golvet, och jag bara kommer in och ammar.

Nu försökt lägga om bebis i 2,5 h. Försökt allt, burit runt i mörkt rum på mage, burit runt i mörkt rum och låtit henne amma, liggammat x flera, kört vagnen 2 ggr, låtit henne leka sig trött. Varit på väg att somna 10 ggr men vaknat varje gång. Nu har jag lagt henne framför hallspegeln så får hon ligga där ett bra tag och stirra på sin spegelbild. Hon hostar även lite, hoppas inte hon blivit förkyld igen. :arghh:
 
Rolig natt och morgon ... Vaknar upp med tre sugmärken på bröstkorgen, har blivit sparkad överallt. I natt får hon sova i sitt rum på en madrass på golvet, och jag bara kommer in och ammar.

Nu försökt lägga om bebis i 2,5 h. Försökt allt, burit runt i mörkt rum på mage, burit runt i mörkt rum och låtit henne amma, liggammat x flera, kört vagnen 2 ggr, låtit henne leka sig trött. Varit på väg att somna 10 ggr men vaknat varje gång. Nu har jag lagt henne framför hallspegeln så får hon ligga där ett bra tag och stirra på sin spegelbild. Hon hostar även lite, hoppas inte hon blivit förkyld igen. :arghh:
Fler svåesövda bebisar med starka ben alltså... Låter jobbigt, du har mina sympatier! Kan du ta bärsele eller åka med bil en stund så hon kan somna? Eller lilla F kanske inte är ett fan av bil?

Här duger inte "bara vagn" längre, då gråter alt stimmar han och slår vilt om jag försöker ge nappen. Istället måste jag ha honom i famnen och vagga från när han börjar bli trött, och ibland svalka lite med en handduk. När jag sen lägger ner honom, petar in nappen och ger honom kanin händer det ofta att han direkt lägger sig lite på sidan och somnar. Första gången det lyckades fick jag nästan en chock, fast på ett bra sätt. Har inte riktigt upplevt att jag haft den lugnande effekten på bebis tidigare, hur märkligt det kanske än låter. Men positivt för självförtroendet.
 
Fler svåesövda bebisar med starka ben alltså... Låter jobbigt, du har mina sympatier! Kan du ta bärsele eller åka med bil en stund så hon kan somna? Eller lilla F kanske inte är ett fan av bil?

Här duger inte "bara vagn" längre, då gråter alt stimmar han och slår vilt om jag försöker ge nappen. Istället måste jag ha honom i famnen och vagga från när han börjar bli trött, och ibland svalka lite med en handduk. När jag sen lägger ner honom, petar in nappen och ger honom kanin händer det ofta att han direkt lägger sig lite på sidan och somnar. Första gången det lyckades fick jag nästan en chock, fast på ett bra sätt. Har inte riktigt upplevt att jag haft den lugnande effekten på bebis tidigare, hur märkligt det kanske än låter. Men positivt för självförtroendet.

Skönt att ni fixar förmiddagssömnen bra! Han känner sig trygg hos dig då.

Lilla F gillar inte bilen längre, men ska hämta ut Aeromoov-dynan idag tror jag, om vi orkar promenera 5 km i denna värme. Bärsele skulle jag nog svimma av idag pga värmen känns det som. Hon somnade iaf till sist, med bröstet i munnen och jag fick inte flytta mig så fick en hackig tupplur bredvid henne iaf!
 
Skönt att ni fixar förmiddagssömnen bra! Han känner sig trygg hos dig då.

Lilla F gillar inte bilen längre, men ska hämta ut Aeromoov-dynan idag tror jag, om vi orkar promenera 5 km i denna värme. Bärsele skulle jag nog svimma av idag pga värmen känns det som. Hon somnade iaf till sist, med bröstet i munnen och jag fick inte flytta mig så fick en hackig tupplur bredvid henne iaf!
Bra att hon somnade!
Förstår dilemmat. Jag gjorde misstaget att bära i linne igår och det blev extremt obehagligt med kottens huvud klistrat mot bröstet. Funktionströja brukar gå bättre, och så försöka hitta en skuggig plats med lite fläktar...
 
En hör ju då och då om barn som hoppar över att krypa och börjar gå direkt. Funderar på om kotten kommer hoppa över sittande :D ungen har helt enkelt inte tid, antingen måste han sträcka sig efter någon annan leksak än de trehundra som ligger inom räckhåll = välter och rullar iväg, eller så försöker han ställa sig upp = sätter fötterna i backen och spänner benen och välter :rofl:
 
En hör ju då och då om barn som hoppar över att krypa och börjar gå direkt. Funderar på om kotten kommer hoppa över sittande :D ungen har helt enkelt inte tid, antingen måste han sträcka sig efter någon annan leksak än de trehundra som ligger inom räckhåll = välter och rullar iväg, eller så försöker han ställa sig upp = sätter fötterna i backen och spänner benen och välter :rofl:

:D

Det finns så många roliga varianter på vilken ordning de lär sig grejer i. En bekant till mig hade ett barn som bara ville vara upprätt - sitta och stå gick fint, ligga på mage/vända sig/krypa var under hennes värdighet! Hon gick själv innan hon lärde sig att resa sig :D
 
Vilken skitdag. Lilla F har varit väldigt krävande, sovit alldeles för lite, skrek och grät i 1 h på eftermiddagen och nu vägrat somna men då åtminstone varit glad hela tiden. Nu sover hon äntligen iaf.
 
Här har vi konstaterat att barnet älskar välling! Märkte ingen direkt skillnad i ätbeteende så länge han fick det blandat med ersättning, men nu när han får enbart välling i kvällsflaskan äter han hela direkt, utan krångel och med mycket god aptit!

Vi har haft en riktigt bra dag (måttstock: jag har inte gråtit en enda gång :cool:) och nu har sambon äntligen semester!
 
Vi har haft en hyfsad dag, avslutades med middag ute, tillsammans med min bror och hans sambo :) så toppen avslut!

Annars har det varit såååå varmt idag, förstår varför lillan varit missnöjd hela dagen. Hon har dock sovit ganska bra men är ju ändå trött igen när hon vaknat pga värmen. Hon var som mest nöjd i bara blöja framför fläkten idag :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 248
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 632
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 060
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 809
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp