Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det kan vara RS som L har :( Fick veta av förskolan idag att det går där. Ett litet nyfött syskon hade blivit dåligt. L snorar, hostar och rosslar. Men hon är i alla fall pigg, ingen feber, och äter och kissar som hon ska, så hon är inte så allmänpåverkad i alla fall. Pratade med Bvc som tyckte att så länge hon är pigg är det bara att hålla koll på henne hemma, bara söka vård om hon skulle bli sämre. Så att vi inte behöver sätta henne i ett väntrum nånstans i onödan bland massa sjuka människor och baciller.
Det tar aldrig slut :arghh:
Åh nej, hoppas det blir lindrigt så hon kryar på sig snart..!
 
Vi kom nyss hem från föräldragrupp. Det känns riktigt bra denna gång då vi är 6st var av 4st 2:a gångs mammor med syskon i samma ålder. Så vi hinner med alla möjliga diskussioner, idag var själva träffen dock inriktad på sjukdomar och vaccination.

Ronja snurrar nu obehindrat från rygg till mage. Hon rullade över för glatta livet på träffen idag. Bvc sköterskan sa att vid 4 månader, inte ens då ska dom kunna vända, utan det kollar man först vid 6 månader.
Hon har börjat försöka från mage till rygg, men blir riktigt jäkla ilsk när hon inte lyckas. Men det är nära.


Kikar in från annan tråd.

Min tjej som nu är drygt två år rullade runt när hon var 3 månader. Det är ju onekligen tidigt, men inte för tidigt. Hon var tidig med mycket, satt själv utan stöd vid 5,5-6 månaders ålder. Jag tyckte att schemat i bifogad länk visade på det stora spannet som finns. https://www.1177.se/Halland/Tema/Ba...ta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/
 
Kikar in från annan tråd.

Min tjej som nu är drygt två år rullade runt när hon var 3 månader. Det är ju onekligen tidigt, men inte för tidigt. Hon var tidig med mycket, satt själv utan stöd vid 5,5-6 månaders ålder. Jag tyckte att schemat i bifogad länk visade på det stora spannet som finns. https://www.1177.se/Halland/Tema/Ba...ta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

Ronja "fyllde" 11 veckor idag. Min 2.5 åring var 14 veckor, så även hon tidig. Sitter med stöd har hon gjort sedan 4-5v ålder och sitter idag helst själv men vill hålla dig i ena handen (alltså inte själv utan stöd, men med minimalt stöd) :crazy:
För min del får hon gärna lugna sig lite, det är inte alltid positivt att vara tidig.

Men jag gillade schemat, då har man lite koll. Tack :)
Vad roligt det var att läsa och jämföra med både Ronja och Havanna (2.5 åringen). Havanna kröp aldrig ordentligt, eller jo. i ungefär 1v innan hon började gå vid 13 månader.
 
Ska eventuellt också dit :) beror dock helt på min ork och kottens dagsform. Kotten är, ursäkta uppriktigheten, riktigt jäkla grinig idag så energinivåerna är noll.
Han har ägnat dagen åt att hungergråta och sen kräkas upp typ allt han nyss satt i sig, om och om igen.
Alternativt hungergråta,bli vrålförbannad i famnen och sen när jag sätter honom i sittern för att mata, bara flina åt nappen och putta bort flaskan.

Räknar ner timmarna till sambon kommer hem...

Kul! Hojta till ifall det blir så att ni åker dit :D
Vi kommer vara där iaf mellan 10-15, ska passa på att luncha med sambon med.. Och eventuellt blir vi kvar till 17 för att slippa åka tillbaka och hämta sambon, om han nu inte blir klar tidigare
 
Kul! Hojta till ifall det blir så att ni åker dit :D
Vi kommer vara där iaf mellan 10-15, ska passa på att luncha med sambon med.. Och eventuellt blir vi kvar till 17 för att slippa åka tillbaka och hämta sambon, om han nu inte blir klar tidigare
Just nu känns det tveksamt, han vägrar verkligen äta i famnen just nu och har skrikit mer än på länge idag, så vet inte riktigt hur mycket jag skulle få ut av det, eller hur jag skulle få i ungen mat på ett vettigt sätt :p
Samtidigt blir jag så ledsen på mig själv som isolerar mig från aktiviteter och folk och sitter hemma i huset och bara ugglar..
Men lovar att hojta till om jag åker! Blir fm isåfall tror jag.
 
Just nu känns det tveksamt, han vägrar verkligen äta i famnen just nu och har skrikit mer än på länge idag, så vet inte riktigt hur mycket jag skulle få ut av det, eller hur jag skulle få i ungen mat på ett vettigt sätt :p
Samtidigt blir jag så ledsen på mig själv som isolerar mig från aktiviteter och folk och sitter hemma i huset och bara ugglar..
Men lovar att hojta till om jag åker! Blir fm isåfall tror jag.

Förstår, hade inte heller varit så pepp om hon hade varit bråkig än och vägrat sova på dagarna, då hade det nog inte gått alls. Men tänker att i värsta fall är det ju bara åka hem igen med, vet ju hur less man blir hemma efter några dagar också :p
 
Ny serie på Netflix - The let down.
Känns ju väldigt passande att det är just mammor och bebisar den handlar om - som går på föräldragrupp ;) lite småkul än så länge, så tips!!
 
Idag vaknade han tidigt :arghh: så jag är sjukt trött. Men som alltid när han gör det somnar han i babysittern efter en liten stund. Synd bara att nån måste gunga den. Ibland är jag sugen på att skaffa sån med motor men å andra sidan har vi köpt så mycket dyra prylar på sistone att det känns lite onödigt...
Har er fortsatt funka bra @Heulwen ?

Tur iallafall att han är bra söt.
IMG_20180425_082525.jpg
 
Bebis snodde nyss mitt päron och tog sig sin första provsmakning. Hon ville inte släppa ifrån sig det heller utan slickade som en liten galning och såg helnöjd ut.
Jaja tänkte jag, vi är ju nära 4 månader och hon lär ju inte dö av att slicka på ett päron;):p
Nu börjar det roliga med att få ge den lilla människan nya upplevelser i form av smaker:D
 
"Skönt" att höra att ni är fler som upplever "amningshjärnan". Det fyller ju en funktion och har ett biologiskt syfte men gud vad frustrerande det är! :p

John har nu gått in i tredje utvecklingssteget och det med besked! Nu är kvällsoron som han visade i utvecklingssteg 1 tillbaks (utvecklingssteg 2 passerade för oss ganska omärkt förbi). För oss stämmer det nästan obehagligt bra med när han ska gå in i utvecklingsstegen och det är så skönt att ha det att luta sig tillbaks på för annars hade jag blivit så himla orolig för honom. Från att aldrig gråta så bara stortjuter han i en timme ungefär och hade jag inte vetat att det är pga utvecklingssteget hade jag trott att han skulle ha ont på något sätt.

Två andra saker jag tänker på;

1. John börjar sova allt längre intervaller på natten. Jag läser om bebisar som sover hela natten på fb (känns som att aaaaaalla gör det) och John sover gärna 4-5 h. Skulle säkert kunna sova längre också men efter 3-5 h vaknar jag med sprängande, buckliga bröst som jag verkligen vill amma ur. Inatt fick han tömma ena och så pumpade jag ur det andra för jag visste att han bara skulle orka amma ett och det andra hade aldrig klarat sig 4-5 h till. Jag vet inte om jag bara ska härda ut, många säger ju att brösten anpassar sig, men kan dom verkligen förstå skillnad på dag och natt? Eller kommer produktionen gå ner överlag då?

2. Det känns också som att "alla" bebisar är så tidiga i sin motorik. Det är inte John (jämförelsevis). Han är långt ifrån att vilja vända sig själv. Vi har gjort några väldigt assisterade vändningar i slow motion men då ser han livrädd ut och gör ingen som helst ansträngning för att hjälpa till/ta emot sig, så jag tror att det dröjer innan han vågar sig på att testa själv. Han är dock stark i nacken och har börjat ta/hålla/skaka på saker så jag tycker att han verkar vara i fas.
 
Idag vaknade han tidigt :arghh: så jag är sjukt trött. Men som alltid när han gör det somnar han i babysittern efter en liten stund. Synd bara att nån måste gunga den. Ibland är jag sugen på att skaffa sån med motor men å andra sidan har vi köpt så mycket dyra prylar på sistone att det känns lite onödigt...
Har er fortsatt funka bra @Heulwen ?

Tur iallafall att han är bra söt.
Visa bifogad fil 13996

Visst blir man glad? Så hade vi det häromdagen, jag vill veeeeeerkligen sova vidare men John var klarvaken. Jag masade mig upp, gjorde i ordning frukost och satte mig i soffan med amningskudden. Då åt han lite grann och sen tvärdäckade han och sov i några timmar. :banghead:
 
"Skönt" att höra att ni är fler som upplever "amningshjärnan". Det fyller ju en funktion och har ett biologiskt syfte men gud vad frustrerande det är! :p

John har nu gått in i tredje utvecklingssteget och det med besked! Nu är kvällsoron som han visade i utvecklingssteg 1 tillbaks (utvecklingssteg 2 passerade för oss ganska omärkt förbi). För oss stämmer det nästan obehagligt bra med när han ska gå in i utvecklingsstegen och det är så skönt att ha det att luta sig tillbaks på för annars hade jag blivit så himla orolig för honom. Från att aldrig gråta så bara stortjuter han i en timme ungefär och hade jag inte vetat att det är pga utvecklingssteget hade jag trott att han skulle ha ont på något sätt.

Två andra saker jag tänker på;

1. John börjar sova allt längre intervaller på natten. Jag läser om bebisar som sover hela natten på fb (känns som att aaaaaalla gör det) och John sover gärna 4-5 h. Skulle säkert kunna sova längre också men efter 3-5 h vaknar jag med sprängande, buckliga bröst som jag verkligen vill amma ur. Inatt fick han tömma ena och så pumpade jag ur det andra för jag visste att han bara skulle orka amma ett och det andra hade aldrig klarat sig 4-5 h till. Jag vet inte om jag bara ska härda ut, många säger ju att brösten anpassar sig, men kan dom verkligen förstå skillnad på dag och natt? Eller kommer produktionen gå ner överlag då?

2. Det känns också som att "alla" bebisar är så tidiga i sin motorik. Det är inte John (jämförelsevis). Han är långt ifrån att vilja vända sig själv. Vi har gjort några väldigt assisterade vändningar i slow motion men då ser han livrädd ut och gör ingen som helst ansträngning för att hjälpa till/ta emot sig, så jag tror att det dröjer innan han vågar sig på att testa själv. Han är dock stark i nacken och har börjat ta/hålla/skaka på saker så jag tycker att han verkar vara i fas.

Jag tror det är mycket flaskbarnen som sover länge om nätterna, och tro mig det kan ändras! Bröstmjölken är tunnare om kvällarna, därför som de gärna suger mer och oftare, då det inte blir samma mättnadskänsla som första målet på morgonen när mjölken är fetare (om man pumpar ser man skillnad på morgon/kvälls mjölk).
Jag är än så länge "förskonad" med ett barns om sover hela nätter. Men jag vet att en dag vänder det. Havanna vaknar till och från fortfarande om natten, hon är 2.5år.

Nu rullar redan min tjej, så inte heller där kan jag säga så mycket. Men på föräldragruppen igår pratade vi om det (av anledning att Ronja började rulla). Att inte ens vid 4 månader "ska" bebis klara det. Man tittar inte på det förens runt 6 månaders ålder. Så var inte orolig för att John tar sin tid, ibland är det bättre än en som springer iväg (som Ronja gör). Jag önskar att hon hade väntat ett tag till med att rulla.
Vid 4 månader ska barnen vara så starka i nacken att man inte behöver hålla om nacken på samma sätt, samt kunna sitta med stöd (tex, i ditt knä osv). Men mycket mer krav än så ska det enligt vårt bvc inte vara.

Jag tror att sociala medier ofta stressar mammor, då de som är tidiga visar hur duktiga deras tidiga barn är och det blir nästan som en tävling. Vilket ger mammor som har barn som är mer "normala" i utvecklingen prestationsångest och funderingar kring om deras bebis är sen.
 
"Skönt" att höra att ni är fler som upplever "amningshjärnan". Det fyller ju en funktion och har ett biologiskt syfte men gud vad frustrerande det är! :p

John har nu gått in i tredje utvecklingssteget och det med besked! Nu är kvällsoron som han visade i utvecklingssteg 1 tillbaks (utvecklingssteg 2 passerade för oss ganska omärkt förbi). För oss stämmer det nästan obehagligt bra med när han ska gå in i utvecklingsstegen och det är så skönt att ha det att luta sig tillbaks på för annars hade jag blivit så himla orolig för honom. Från att aldrig gråta så bara stortjuter han i en timme ungefär och hade jag inte vetat att det är pga utvecklingssteget hade jag trott att han skulle ha ont på något sätt.

Två andra saker jag tänker på;

1. John börjar sova allt längre intervaller på natten. Jag läser om bebisar som sover hela natten på fb (känns som att aaaaaalla gör det) och John sover gärna 4-5 h. Skulle säkert kunna sova längre också men efter 3-5 h vaknar jag med sprängande, buckliga bröst som jag verkligen vill amma ur. Inatt fick han tömma ena och så pumpade jag ur det andra för jag visste att han bara skulle orka amma ett och det andra hade aldrig klarat sig 4-5 h till. Jag vet inte om jag bara ska härda ut, många säger ju att brösten anpassar sig, men kan dom verkligen förstå skillnad på dag och natt? Eller kommer produktionen gå ner överlag då?

2. Det känns också som att "alla" bebisar är så tidiga i sin motorik. Det är inte John (jämförelsevis). Han är långt ifrån att vilja vända sig själv. Vi har gjort några väldigt assisterade vändningar i slow motion men då ser han livrädd ut och gör ingen som helst ansträngning för att hjälpa till/ta emot sig, så jag tror att det dröjer innan han vågar sig på att testa själv. Han är dock stark i nacken och har börjat ta/hålla/skaka på saker så jag tycker att han verkar vara i fas.

2. Det är de inte, men det är dem man får höra om :p. Min äldsta hade vänt sig någon gång innan sexmånaderskontrollen (som han gjorde när han var 6 månader korrigerat), mellanbarnet skulle jag tro att var något tidigare men han kom inte heller rullande ut ur magen ;) (men var sedan rätt tidig med att gå, så det tog sig ;)).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 654
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
779
· Visningar
64 430
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 096
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 829
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp