Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med öppna förskolan-vi vet ju inte vilken vi ska välja och kommer flytta till ett annat område så vilken ska man gå på? Måste man gå på den man tänker börja på?

Lilla F börjar förresten redan känna av sina tänder tror vi, suck! Lite extra gnällig, stoppar hela tiden händerna i munnen och dreglar lite mer. Hon är ju knappt 10 veckor så tycker det kunde få vänta lite.

Öppna förskolan går du till den du är sugen på för dagen. Finns inga som helst krav, det är öppet och alla barn får komma dit.
 
Sen jag fick barn har jag märkt en stor personlig förändring hos mig själv. Det är förvirrande. Dels tänker jag mycket mer på hur jag vill att jag ska uppfattas av mina vänner (framför allt de jag tränar med eller känner lite ytligare). Tänker mycket mer på att vara snäll, peppande och liksom schysst. Inte så att jag var elak innan men tänkte inte på sånt här innan.

Och sen har jag blivit så otroligt mycket känsligare. Min mormor gick bort igår, är jätteledsen över detta (förmodligen delvis för att detta gör mamma ledsen och mamma står mig väldigt nära. Det gör mig ledsen att hon är ledsen) trots att vi inte haft så nära relation på många år pga hennes alzheimers men vi spenderade mycket tid där som barn. Mammas sida av släkten med mormor som nav var det enda familjära utanför min egna familj. Pappas sida av släkten är uppstyckad, de pratar inte med varandra sedan måååånga år (trots att alla lever) och jag har ingen direkt relation till någon annan än min farmor.
Jag har aldrig innan varit den som gråtit över döden, det är naturligt om man är gammal. Så det förvånar mig. Kan kanske vara att jag inser att min egen mamma inte kommer finnas där en dag och hon är den enda i min familjen som står nära.

Märker också hur jag börjar bryta ihop över att jag o mannen fortfarande inte har sex. Tror verkligen inte han förstår det och har så jäkla svårt att ta upp det på ett seriöst plan. Kan ju liksom inte tvinga honom att känna ett sug. Utan går mest o väntar på att han ska finna den. Men på vägen dit lär jag väl ha hackat sönder min bild av mig själv. Är väl egentligen själva fan att man efter så många år med mentalt arbete för att bli stark i sig själv (och ändå känt att jag hade lyckats efter mobbning, övergrepp o ätstörningar) ändå står där o petar o klämmer o väger :cry: Och funderar över vad det är som gör att han inte vill (och innerst inne är jag väl rätt säker på att det inte har med min ärrade mammakropp att göra men det är så lätt att skylla på den).

Att du reagerar kraftigare när sin mormor har gått bort, det är inte alls konstigt. Du har mängder av hormonerna er i kroppen som du inte haft innan. Beklagar sorgen :heart

Det är inte dig det är fel på! Att han inte vill ha sex just nu. Kan bero på att det är väldigt mycket med bebis och allt. Det tar på honom med, även om du är den som ammar och tar bebis när han är på jobbet. Det är inte lätt när en ny familjemedlem kommer, eller så är han rädd för att ni ska dela på er? För om jag inte minns fel så har han barn sedan innan. Det förhållandet sprack. Jag bet egebt6inte alls, men jag vet det att dig är det INTE fel på!
 
Att du reagerar kraftigare när sin mormor har gått bort, det är inte alls konstigt. Du har mängder av hormonerna er i kroppen som du inte haft innan. Beklagar sorgen :heart

Det är inte dig det är fel på! Att han inte vill ha sex just nu. Kan bero på att det är väldigt mycket med bebis och allt. Det tar på honom med, även om du är den som ammar och tar bebis när han är på jobbet. Det är inte lätt när en ny familjemedlem kommer, eller så är han rädd för att ni ska dela på er? För om jag inte minns fel så har han barn sedan innan. Det förhållandet sprack. Jag bet egebt6inte alls, men jag vet det att dig är det INTE fel på!

:heart

Jo förmodligen. Var nog så inställd under hela graviditeten på att när ungen är född kommer vi äntligen ha sex igen. Sen föddes han och nio veckor har passerat.

Hoppas verkligen inte han är rädd för en separation. Vi gifte oss ju nyss :angel: Jag tror inte han är det heller. Ska inte skriva om deras relation men vad jag förstått är den långt ifrån våran :)
 
Hemma igen efter helgen hos kottens mormor och morfar. Vi har röjt ur x antal gamla lador och hus på släktgården och kotten har hängt med fint hela tiden, oftast sovande i sele på sambon.

Dock lite less över alla diskussioner som uppstår med min mamma. Har bl.a. pratat om varför jag inte vill att de ska prata om kotten som ”snäll” och vad det signalerar, eller för den delen att han är ”ilsken” när han är trött och gråter, men återigen också det här som varit uppe innan om att det ”inte gör något om han skriker”.
Hon lyssnar lika lite på min bror som har en 2,5åring som hon tex gärna smyger till bullar och glass, och allt hon gör och säger signalerar att hon tycker vi har för mycket regler eller är överbeskyddande och fåniga. Erbjuder sig tex att ta kotten en natt så vi ska få sova och skrattar sen och säger ”men det skulle du aaaaldrig göra”, och när jag lite försynt frågade henne om min mormor betedde sig likadant mot henne när vi var små viftade hon bort det med att hon minsann nog inte hade så mycket regler...

Ursäkta gnället. :oHade inte universums bästa relation med min mamma innan och vet inte om den kommer bli så mycket bättre nu...

Jag kan relatera. Har inte heller en jättebra relation till min mamma och jag vet att det kommer att sätta spår i hur jag kommer att tycka att hon är gentemot lillgrodan. Såhär långt har det gått bra och vi har en bättre relation sedan jag fick barn, men jag kan samtidigt bli tokig på henne. I helgen som var hade min brorsdotter sitt 1-årskalas och mamma åkte såklart ner från Gävle till Sthlm. Kalaset började kl 14. Jag jobbade dock till 15 i Norrtälje och har över en timmes bilväg till min bror. Sen var min man sjuk i influensa och brorsdottern hade varit magsjuk + var förkyld. Jag sa då till mamma att jag var tveksam på om vi skulle gå, och i vilket fall skulle vi inte komma förrän tidigast 16. Hon sa då att det blir så himla tråkigt för henne för då hinner hon inte träffa John eftersom dom vill åka hem i god tid och jag måste väl förstå att hon vill träffa sitt barnbarn. Kände då bara;

1. Om det nu är så viktigt att träffa honom kan hon väl göra sig besväret att komma hit? Hon har varit här en gång sedan han föddes trots att hon är pensionär och har bil = hon kan komma när som helst.

2. Om hon nu ville träffa honom just den dagen är det väl lite rimligare att dom stannar någon timme längre på en lördag när det är ljust ute länge (dom gillar inte att köra i mörkret) och ingen ska upp tidigt dagen efter än att jag ska gå tidigare från jobbet?

GAAAAH. Kan bli tokig på min mamma. På grund av alkoholproblem kommer hon aldrig få vara ensam med John heller, ser inte fram emot reaktionen när hon inser det men att "alla" andra (dvs farmor och morfar med fästmö) mer än gärna får vara barnvakt. :grin: Sen att dom verkligen ställer upp och är närvarande (och beter sig bra!) har nog nog inte en förmåga att se..
 
Gällande det här med att mor- och farföräldrar sticker åt barnen godis och dylikt som man har bett dom att låta bli;

Jag kommer försöka att vara avslappnad med det, då jag inser att med dom föräldrar både jag och mannen har så kommer det bara bli tråkigt och konflikter om vi försöker reglera det för dom kommer ändå inte lyssna. Mannen försöker redan med sina barn men utan framgång, vilket leder till konflikt honom och mamman emellan. Jag kan tycka att det från hans sida är lite dubbelmoral för visst, hon åker och fikar med dom en gång i veckan och dom måste väl inte ALLTID äta socker när dom är med farmor, men å andra sidan får dom inte direkt lite snask av oss heller. Mannen säger då att det blir dubbelt dåligt för han vill ju få "skämma bort" dom också. Jag tänker nog kring John att vi får lägga en nyttig grund hemma med bra mat och mycket grönt och då gör det inget om han får onyttigt när han är hos farmor och farfar eller morfar. Att dom kan få ha den "lyxen" och så får vi lära honom att det går att mysa utan läsk och godis här hemma. Har lyssnat mycket på Louise Hallin som starkt förespråkar den linjen.
 
Hmm, kotten verkar ändra kvällsrutin igen. Har tagit nästan två timmar senaste kvällarna, han äter, somnar, skriker, äter, kräks, äter etc...
Undrar om det är en fas eller vaccinet som spökar och ger magont. Tycker iofs många vittnar om att just matningen krånglar runt 3 månader, och det blir ju kotten på söndag.

Sitter just nu på nedervåningen och försöker slappna av med en tidning, men så kommer gråt då och då uppifrån sovrummet och då vet jag inte om jag ska tycka mest synd om kotten eller sambon...
 
Vidar har idag på sig 68 i både byxor och body O_o Byxor kan han fortfarande ha i 62 men bodysarna börjar bli tajta (och korta i framförallt ärmarna).

Idag har vi fullt ös, kommer somna ovaggad ikväll. Nu vid halv nio ska vi till mitt gamla jobb o hälsa på, sen direkt iväg på agilityträning och sen vid 14 är det föräldragrupp :angel:

V har på tal om nått helt annat börjat intressera sig väldigt mycket för sina fötter. Igår började han även greppa dom :love:
 
Alltså är det bara jag som känner mig helt punschig?! Tappar ord, glömmer saker, har noll tidsuppfattning.. känns helt ärligt skit. :crazy: När jag är hemma med bebis funkar det ju men när jag jobbar är det en smärre katastrof. Känner mig inte alls särskilt smart och skäms nästan efteråt för att jag är så ”groggy”. O_o
 
Alltså är det bara jag som känner mig helt punschig?! Tappar ord, glömmer saker, har noll tidsuppfattning.. känns helt ärligt skit. :crazy: När jag är hemma med bebis funkar det ju men när jag jobbar är det en smärre katastrof. Känner mig inte alls särskilt smart och skäms nästan efteråt för att jag är så ”groggy”. O_o
Tycker absolut det märks när jag träffar kollegor eller vänner, kan knappt föra ett vettigt samtal! Brukar skylla på att jag oftast nuförtiden bara pratar med en person, och han svarar dessutom aldrig :D
 
Blö, riktig krångeldag här. Kotten har fått för sig att han inte kan vara i famnen och äta, då skriker han bara. Äter hyfsat i babysittern eller när han ligger ner, men äter då istället för mycket och kräks över oss båda... :meh:
 
Vilken förmiddag. Först till gamla jobbet (@Sofie_B en till här som känner sig helt tappad och efterbliven i sociala situationer. Hjärnan är som sirap) och hade helt glömt bort när de hade rast etc men det blev bra. Självklart var ju de två kollegorna jag saknat mest på utbildning :cool: Så fick dras med de andra gamla kollegorna som man inte haft nått direkt relation till innan. Turligt nog somnade V så slapp skicka runt han till varenda en....

Sen i ilfart iväg till träningen. V blir hungrig när vi väl är på plats så ammar. Han lägger sedan morgonbajsen som var något av det största jag skådat och fyller både body och byxor. Öppnar skötväskan och inser att jag:
1. Inte har packat ner några byxor.
2. Bara har en kortärmad body och en kortbent + kortärmad pyjamas där i. Dvs inte alls lämpligt att ha på sig när det är 10 grader varmt och man ska ligga i vagn en timme (hade dessutom glömt tjockare täcke hemma).

Lösningen? Jo jag skulle ju byta om till träningskläder så han fick ha på sig min klänning. Bra att jag iallafall valde en tjock klänning med fleece över bysten.... Alltid nått liksom.

Nu sover han, ska väcka han och klä på han normala kläder sen ska vi vidare till föräldragruppen. Tjoho. Sen, sen ska vi få pusta ut i soffan.
 
Vi har haft en riktigt mysig familjedag typ igår :love: sambon var lite krasslig så han pluggade hemifrån igår, vi var nere i stan på ärenden och käkade lunch ute. Funkade kanon med lillan, så vi passade även på att ta en fika efter maten.

Idag har vi varit på babymassage på morgonen och sedan bara myst hemma sen dess. Hon är lättare att söva igen :up: mindre bråkig så fasen är nog över.

Ser lovande ut inför imorgon då vi ska iväg på ”mamatummy day” ungefär halva dagen.
 
Vi kom nyss hem från föräldragrupp. Det känns riktigt bra denna gång då vi är 6st var av 4st 2:a gångs mammor med syskon i samma ålder. Så vi hinner med alla möjliga diskussioner, idag var själva träffen dock inriktad på sjukdomar och vaccination.

Ronja snurrar nu obehindrat från rygg till mage. Hon rullade över för glatta livet på träffen idag. Bvc sköterskan sa att vid 4 månader, inte ens då ska dom kunna vända, utan det kollar man först vid 6 månader.
Hon har börjat försöka från mage till rygg, men blir riktigt jäkla ilsk när hon inte lyckas. Men det är nära.
 
På söndag ska jag stå och härja på en bakluckeloppis. Känns skönt att kanske få in några kronor. Har endel gravidkläder, gravidkudde osv som ska få följa med.
 
Vi har haft en riktigt mysig familjedag typ igår :love: sambon var lite krasslig så han pluggade hemifrån igår, vi var nere i stan på ärenden och käkade lunch ute. Funkade kanon med lillan, så vi passade även på att ta en fika efter maten.

Idag har vi varit på babymassage på morgonen och sedan bara myst hemma sen dess. Hon är lättare att söva igen :up: mindre bråkig så fasen är nog över.

Ser lovande ut inför imorgon då vi ska iväg på ”mamatummy day” ungefär halva dagen.
Ska eventuellt också dit :) beror dock helt på min ork och kottens dagsform. Kotten är, ursäkta uppriktigheten, riktigt jäkla grinig idag så energinivåerna är noll.
Han har ägnat dagen åt att hungergråta och sen kräkas upp typ allt han nyss satt i sig, om och om igen.
Alternativt hungergråta,bli vrålförbannad i famnen och sen när jag sätter honom i sittern för att mata, bara flina åt nappen och putta bort flaskan.

Räknar ner timmarna till sambon kommer hem...
 
Alltså är det bara jag som känner mig helt punschig?! Tappar ord, glömmer saker, har noll tidsuppfattning.. känns helt ärligt skit. :crazy: När jag är hemma med bebis funkar det ju men när jag jobbar är det en smärre katastrof. Känner mig inte alls särskilt smart och skäms nästan efteråt för att jag är så ”groggy”. O_o

Jag tappar också ord. Så irriterande att inte komma på vad något heter. Men utöver det har jag blivit rejält ljudkänslig, har ibland svårt att somna, och känner mig väldigt lättirriterad och trött. Så det är nästan mer åt utmattningssymptom...
 
Ska eventuellt också dit :) beror dock helt på min ork och kottens dagsform. Kotten är, ursäkta uppriktigheten, riktigt jäkla grinig idag så energinivåerna är noll.
Han har ägnat dagen åt att hungergråta och sen kräkas upp typ allt han nyss satt i sig, om och om igen.
Alternativt hungergråta,bli vrålförbannad i famnen och sen när jag sätter honom i sittern för att mata, bara flina åt nappen och putta bort flaskan.

Räknar ner timmarna till sambon kommer hem...

tänder?
 
Tror det kan vara RS som L har :( Fick veta av förskolan idag att det går där. Ett litet nyfött syskon hade blivit dåligt. L snorar, hostar och rosslar. Men hon är i alla fall pigg, ingen feber, och äter och kissar som hon ska, så hon är inte så allmänpåverkad i alla fall. Pratade med Bvc som tyckte att så länge hon är pigg är det bara att hålla koll på henne hemma, bara söka vård om hon skulle bli sämre. Så att vi inte behöver sätta henne i ett väntrum nånstans i onödan bland massa sjuka människor och baciller.
Det tar aldrig slut :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 228
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 587
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 979
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 809
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp