Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Jag har börjat göra egen fruktpure till våra klämpåsar nu, heeeerreeegyyyd vad gott det blir :D :d

Min lokala Coopbutik hade jättebra pris på persikor, de kostade bara 2 kronor styck räknade jag ut efteråt. :eek: Det blev startskottet för barnmatsbonanzan i mitt kök, om vi säger så. I går gjorde jag 600 gram puré av persikor, mango och (eko-)päron till samma pris som tre klämpåsar i affären. Känns nice! I dag fortsatte jag med jordgubbar, banan och päron. 100 % eko och jättegott :up:

Vi har massor av svarta vinbär, undrar vad jag kan göra med dem? :D

Jag testade att blanda i kokosolja i gröten också, det var en riktig fullträff! Han slurpade i sig den på nolltid.
 
Jag har börjat göra egen fruktpure till våra klämpåsar nu, heeeerreeegyyyd vad gott det blir :D :d

Min lokala Coopbutik hade jättebra pris på persikor, de kostade bara 2 kronor styck räknade jag ut efteråt. :eek: Det blev startskottet för barnmatsbonanzan i mitt kök, om vi säger så. I går gjorde jag 600 gram puré av persikor, mango och (eko-)päron till samma pris som tre klämpåsar i affären. Känns nice! I dag fortsatte jag med jordgubbar, banan och päron. 100 % eko och jättegott :up:

Vi har massor av svarta vinbär, undrar vad jag kan göra med dem? :D

Jag testade att blanda i kokosolja i gröten också, det var en riktig fullträff! Han slurpade i sig den på nolltid.

Visst är det kul att göra eget och billigare. Jag måste handla hem mer frukt har bara gjort äpple och banan och har päron jag tänkte testa. Har haft storkok ett par kvällar nu med grönsaker till Alice stora glädje
 
Jag har börjat göra egen fruktpure till våra klämpåsar nu, heeeerreeegyyyd vad gott det blir :D :d

Min lokala Coopbutik hade jättebra pris på persikor, de kostade bara 2 kronor styck räknade jag ut efteråt. :eek: Det blev startskottet för barnmatsbonanzan i mitt kök, om vi säger så. I går gjorde jag 600 gram puré av persikor, mango och (eko-)päron till samma pris som tre klämpåsar i affären. Känns nice! I dag fortsatte jag med jordgubbar, banan och päron. 100 % eko och jättegott :up:

Vi har massor av svarta vinbär, undrar vad jag kan göra med dem? :D

Jag testade att blanda i kokosolja i gröten också, det var en riktig fullträff! Han slurpade i sig den på nolltid.

Hur gör du purèn? Har du i något mer än bara frukten?
 
Hur gör du purèn? Har du i något mer än bara frukten?

Frukterna är det bara att mixa direkt, jag har inte i något annat än själva frukten. Det blir som en smoothie typ. Hallon och blåbär blir det lite bitar av frö och skal, så då är det bara att filtrera (läs: klämma det) genom en sån där saftsil av tyg.

Grönsaker har jag inte gjort något av än, men de ska kokas i så lite vatten som möjligt. Sedan häller du av vattnet och sparar det, om du behöver göra purén lösare använder du avkoket. Tydligen kan tomat vara en riktig hit, de blir ju ganska söta när de är uppvärmda, men jag tänker att det kan vara bra att använda saftsilsknepet för att fånga upp kärnorna (om de inte blir rensade innan alltså).
 
Idag har vi varit på drop in och vägt Alice, 6010g hamnade vågen på så hon följer sin kurva fint, jag har varit lite orolig då hon inte har hunnit med att äta. Imorgon blir hon 5 månader och hon är mer vild än tam, så en kopia av sin mamma som liten :D
 
Skönt att läsa att ni andra också har haft spjärnande små maskar :P.

För mig funkar just nu 3 sätt att amma på: Selen/sjalen (bökigt att få till men fungerar i princip alltid, även om det är en superspjärnig mask), liggamning (fungerar nästan alltid, inte om det är en supermask dock) och halvsittamning som kan fungera på språng i amningsrum, solstolar etc.

Matmässigt så är ungen superintresserad av sin plockmat och har nu börjat få i sig ungefär 1tsk per måltid, till frukost var det grötpinne, bananklyftor och avokadomos laddad på sked (hon älskar skedar), lunchen blev bara mjölk och megavila och till middag blev det 1 ravioli, kokad morot och snabbkokad zucchini. Älskar allt!

Det jag funderar över just nu, eller snarare, försöker lugna mig själv över, är att hon är fullständigt ointresserad av att sitta själv. Hon sitter helt ok i barnstolar och i famnen, men försöker kasta sig framåt jämnt och vill inte sitta still och leka med något, och sitter därmed inte självständigt ännu... Jag får aktivt distrahera henne med något för att få till lite sitt-träning överhuvudtaget. Hon är 6 månader idag. Hon älskar däremot att stå upp och är oerhört frustrerad över att hon inte kan krypa i magläge... jag antar att det kommer när det kommer :P.
 
Skönt att läsa att ni andra också har haft spjärnande små maskar :P.

För mig funkar just nu 3 sätt att amma på: Selen/sjalen (bökigt att få till men fungerar i princip alltid, även om det är en superspjärnig mask), liggamning (fungerar nästan alltid, inte om det är en supermask dock) och halvsittamning som kan fungera på språng i amningsrum, solstolar etc.

Matmässigt så är ungen superintresserad av sin plockmat och har nu börjat få i sig ungefär 1tsk per måltid, till frukost var det grötpinne, bananklyftor och avokadomos laddad på sked (hon älskar skedar), lunchen blev bara mjölk och megavila och till middag blev det 1 ravioli, kokad morot och snabbkokad zucchini. Älskar allt!

Det jag funderar över just nu, eller snarare, försöker lugna mig själv över, är att hon är fullständigt ointresserad av att sitta själv. Hon sitter helt ok i barnstolar och i famnen, men försöker kasta sig framåt jämnt och vill inte sitta still och leka med något, och sitter därmed inte självständigt ännu... Jag får aktivt distrahera henne med något för att få till lite sitt-träning överhuvudtaget. Hon är 6 månader idag. Hon älskar däremot att stå upp och är oerhört frustrerad över att hon inte kan krypa i magläge... jag antar att det kommer när det kommer :P.

Jag har ju en ganska stadig och knubbig onge, och han sitter stadigt nu - men vi började med att sitta i säng eller på madrass, och så fick han helt enkelt träna och balansera och ramla hur mycket han ville/orkade/kunde :angel:
 
Jag har ju en ganska stadig och knubbig onge, och han sitter stadigt nu - men vi började med att sitta i säng eller på madrass, och så fick han helt enkelt träna och balansera och ramla hur mycket han ville/orkade/kunde :angel:

Hmm nä knubbig är hon ju inte och bvc brukar påpeka att hon är en väldigt aktiv liten en :P. Sprattel mest hela dagen... Vi tränar exakt på det viset men hon verkar inte förstå vitsen med det alls, får hon möjlighet kastar hon sig åt sidan och försöker åla iväg istället / börjar hojta för att hon blir arg över att det går dåligt att åla :banghead::love:
 
Tack! Haha... de jämnåriga bebisarna vi träffar sitter alla själv redan, men dom är å andra sidan mycket mer stillsamma än min lilla turbo :P.

Min som idag är 6månader och 2 dagar kan ibland sitta flera minuter för att nästa gång sitta max 5 sekunder. Han är inte särskilt intresserad av att sitta själv faktiskt ;)
 
Tack! Haha... de jämnåriga bebisarna vi träffar sitter alla själv redan, men dom är å andra sidan mycket mer stillsamma än min lilla turbo :P.

Jag tycker det är hets på ett sätt i tråden att flera barn redan sitter själva, vissa står upp redan osv. :crazy:
Jag har slutat jämföra min son med andra barn men visst blir man påverkad ändå.
 
Jag tycker det är hets på ett sätt i tråden att flera barn redan sitter själva, vissa står upp redan osv. :crazy:
Jag har slutat jämföra min son med andra barn men visst blir man påverkad ändå.

Jag dämpar hetsen med att meddela att John är 6 månader och vägrar konsekvent att vända sig från mage till rygg. Han är heeeelt ointresserad av såna dumheter. :D

Om två veckor ska vi på halvårskontroll, då kommer BVC att fråga om det. Heheheheeee. :up:
 
Jag dämpar hetsen med att meddela att John är 6 månader och vägrar konsekvent att vända sig från mage till rygg. Han är heeeelt ointresserad av såna dumheter. :D

Om två veckor ska vi på halvårskontroll, då kommer BVC att fråga om det. Heheheheeee. :up:

Min son har aldrig vänt från mage till rygg så det är tyvärr inget som dämpar. ;)
 
Jag tycker det är hets på ett sätt i tråden att flera barn redan sitter själva, vissa står upp redan osv. :crazy:
Jag har slutat jämföra min son med andra barn men visst blir man påverkad ändå.

Här ska man sitta och stå och i vårtråden ska man sova hela nätter ;)

Tror det blir så rätt naturligt att man gärna vill berätta när det går "bra". Samtidigt som många nog gärna läser om andra som har liknande problem som de själva :)
 
Här ska man sitta och stå och i vårtråden ska man sova hela nätter ;)

Tror det blir så rätt naturligt att man gärna vill berätta när det går "bra". Samtidigt som många nog gärna läser om andra som har liknande problem som de själva :)

Hehehe, jag har inte sovit en hel natt sedan i december. Då pga ont pga gravid och eländig, sedan pga onge som tycker att sömn är typ lika ointressant som att vända sig från mage till rygg.
 
Jag tycker det är hets på ett sätt i tråden att flera barn redan sitter själva, vissa står upp redan osv. :crazy:
Jag har slutat jämföra min son med andra barn men visst blir man påverkad ändå.
Jag tycker länken till 1177 som ligger högre upp är bra!

Jag har ytterligheterna i mina ungar. Sonen var sen på allt. Han klarade inte en enda kontroll på BVC förrens han var 2 år. Dottern är nog tidig på många saker men inte extrem.

Ska jag vara ärlig var det myyyyycket skönare med sonen. Vi hann med mera, han var coolare, gjorde aldrig illa sig. Nu har vi en superfrustrerad unge som viiiiiiill hela tiden. Det är rätt intensivt!

Jag satt lugn i båten med sonen och körde mantrat "det är inte så många som är 30 år som inte kan......" Just nu är det cykla :D

Mvh Miks
 
Jag tycker det är hets på ett sätt i tråden att flera barn redan sitter själva, vissa står upp redan osv. :crazy:
Jag har slutat jämföra min son med andra barn men visst blir man påverkad ändå.

Jag hade ju storasyster som inte var tidig med något alls utan sen med allt utom vissa saker som hon var tidig med så jag förstår hur du kanske känner.
Denna gång tar jag det mycket lugnare för hur vi än vrider och vänder på saker så kommer inget av våra barn i tråden ligga på golvet resten av livet och aldrig sova hela nätter :)
 
Det här med hela nätter... jag har aldrig själv sovit en hel natt (så det är inget jag förväntar mig av mitt barn heller). Eller jo, en gång vad jag kan minnas, men då mådde jag riktigt konstigt när jag vaknade i samma ställning som jag somnat i. Sov som en död just den natten av nån anledning, det var 2 år sen :P.

Jag måste ju vända på mig, dricka vatten och kissa ;).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 814
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 793
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 647
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 793
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp