Vinterföräldrar 22/23

Nu har det varit ettårskoll här! Tur jag bokade om tiden för et var inte vår vanliga sköterska, utan en mycket trevligare! Läkaren denna gången var också toppen, så det känns bra. Skjutit iväg på längden hade hon, och lite på vikten, men annars följer hon kurvorna. Nu är hon 77 lång och väger 10,5 kg! (hon har alltså växt nästan 6 cm sen sist!).

Hur långa var era vid ettårskontrollen och vad vägde de? :)
Hmmm, var ett tag sen så lite osäker, men tror hon va 74cm och vägde 8,88kg (vikten är jag säker på 🤣).
 
Jag trodde hon skulle väga 12-13 kg, för jag tycker hon är tung att bära på nu 🙈

Men på kläderna märks det att hon dragit iväg, alltid gör korta byxor 🙈
 
Nu har det varit ettårskoll här! Tur jag bokade om tiden för et var inte vår vanliga sköterska, utan en mycket trevligare! Läkaren denna gången var också toppen, så det känns bra. Skjutit iväg på längden hade hon, och lite på vikten, men annars följer hon kurvorna. Nu är hon 77 lång och väger 10,5 kg! (hon har alltså växt nästan 6 cm sen sist!).

Hur långa var era vid ettårskontrollen och vad vägde de? :)

Lite drygt 78 cm och 11,5 kilo här!

Börjar bli tung att bära omkring på så jag är jätteglad att hon börjar ta fler och fler steg själv, idag tog storasyster henne i handen inne i affären när vi skulle handla helggodis efter förskolan och så bara promenerade de iväg, utan mig :p Hon har knappt haft skor på sig innan :o utan jag fick plocka fram det nu, men de verkar inte vara något hinder.

Och så har vi gjort de första timmarna på förskolan själv, samma avdelning som storasyster gick på och pedagogerna är sååå bra, så jag känner mig lite lugnad i att lämna iväg min lilla plutt. Har ändå haft lite dåligt samvete över att skola in så tidigt.
 
Hur går det för er allihopa? Någon mer som börjat med inskolning än?
Ingen inskolning förrän i augusti. Däremot börjar jag jobba nästa fredag. Ska bli otroligt spännande att se hur det går för pappan och lillebror när jag jobbar natt/kväll. Håller alla tummar för att det blir relativt smärtfritt!
 
Hur går det för er allihopa? Någon mer som börjat med inskolning än?

Har hunnit med två veckor på förskolan nu, idag blev det nästan en heldag och lilltjejen hade haft det toppen. Satt glatt i en matstol och kastade smörgås i småbitar på golvet när jag kom :p

Hon har typ sjuttioelva tänder som givetvis är påväg upp Samtidigt och just nu och så var hon sjuk ett par dagar förra veckan så hon har velat bli runtburen och varit superynklig hela helgen, så det kändes skönt att det ändå gick bra idag.
 
Hur går det för er allihopa? Någon mer som börjat med inskolning än?
Vi Ska skola in om tre veckor!

Känns både och! Hon kommer behöva gå två dagar rätt långa dagar vilket känns skit, men samtidigt får hon två lediga dagar i veckan i vår, hade jag fått bestämma helt själva hade nog hellre sett bara en dag ledigt och kortare dagar. Men hennes gudmor ska försöka hämta en dag i veckan, så jag hoppas det funkar!
 
Hur går det för er allihopa? Någon mer som börjat med inskolning än?

Vår inskolning är inte förrän i augusti, men jag har jobbat i snart 5 veckor nu. Jag var lite orolig för hur det skulle gå, eftersom tjejen var så otroligt mammig den sista tiden jag var hemma, men det har gått jättebra. Vissa dagar är jag helt dissad när jag kommer hem. 😄 Lilltjejen är just nu ganska klängig och vill vara nära, så från att ha sovit i egen säng hela sitt första år, så har vi nu gått över till samsovning. Vi borde säkert vara hårdare, men när man jobbar så är det enklare att låta henne ligga där hon vill eftersom hon faktiskt SOVER hela natten då.
 
Vår inskolning är inte förrän i augusti, men jag har jobbat i snart 5 veckor nu. Jag var lite orolig för hur det skulle gå, eftersom tjejen var så otroligt mammig den sista tiden jag var hemma, men det har gått jättebra. Vissa dagar är jag helt dissad när jag kommer hem. 😄 Lilltjejen är just nu ganska klängig och vill vara nära, så från att ha sovit i egen säng hela sitt första år, så har vi nu gått över till samsovning. Vi borde säkert vara hårdare, men när man jobbar så är det enklare att låta henne ligga där hon vill eftersom hon faktiskt SOVER hela natten då.
Så tänker jag med, när vi började introducera henens säng, att nä, vi samsover lite till, för då får alla sova!

För övrigt väckte jag denna tjej kl 10 imorse 🙈 , ettårskalas var tufft! :D
 
Så tänker jag med, när vi började introducera henens säng, att nä, vi samsover lite till, för då får alla sova!

För övrigt väckte jag denna tjej kl 10 imorse 🙈 , ettårskalas var tufft! :D

Å, grattis i efterskott! 😀

Vi hade släkten hos oss i lördags, 15 vuxna, ett barn och en vild hund. Söndagen var första gången på länge som tjejen tyckte hon behövde två tupplurar under dagen. Helt slut. 😄
 
Och jag har äntligt fått gå på föräldraledighet igen! Är ledig hela mars och april. Började jobba heltid i augusti och detta läsåret har varit helt bedrövligt :( att jag inte gått i väggen är ett rent under.
Men! Nu ska jag få vara med vår solstråle precis hela dagarna :love:
Eller, ja, solstråle och solstråle. Ärtan har utvecklats till en marodör med en stark egen vilja och humör! Vi var hos ögonläkaren igår (hon har glasögon) och uppmanades att träna ögonen att titta ut till sidan genom att föra föremål förbi huvudet när hon ligger på sidan. ”Man kan göra det när man ligger och myser tillsammans” Eh, LOL! Här ska man vara glad om man kan få en kram i förbifarten, mys har aldrig hänt någonsin :D

Angående sömn så samsover vi och har fortfarande inte kommit till att hon sover hela nätter 🫣 men när man jobbar så har det varit lättare att gå upp och göra en flaska för att sen somna om direkt, än att ta fajten. Men, det behöver göras nu under ledigheten.
 
Och jag har äntligt fått gå på föräldraledighet igen! Är ledig hela mars och april. Började jobba heltid i augusti och detta läsåret har varit helt bedrövligt :( att jag inte gått i väggen är ett rent under.
Men! Nu ska jag få vara med vår solstråle precis hela dagarna :love:
Eller, ja, solstråle och solstråle. Ärtan har utvecklats till en marodör med en stark egen vilja och humör! Vi var hos ögonläkaren igår (hon har glasögon) och uppmanades att träna ögonen att titta ut till sidan genom att föra föremål förbi huvudet när hon ligger på sidan. ”Man kan göra det när man ligger och myser tillsammans” Eh, LOL! Här ska man vara glad om man kan få en kram i förbifarten, mys har aldrig hänt någonsin :D

Angående sömn så samsover vi och har fortfarande inte kommit till att hon sover hela nätter 🫣 men när man jobbar så har det varit lättare att gå upp och göra en flaska för att sen somna om direkt, än att ta fajten. Men, det behöver göras nu under ledigheten.
Så mysigt!

Jag har tvärtom precis gått från att jobba 50% till 90% och har nu en ledig halvdag i veckan och barnen en helt ledig dag. Igår han vi med både djurpark, resturanglunch och IKEA-besök. Så effektiv och påhittig var jag aldrig när jag var hemma varje dag, jag och storasyster bestämde gemensamt att vi ska ha "utflyktsonsdagar" varje vecka nu, jag och tjejerna :heart

Vad är planen för att få henne att sova hela nätter? Har inte lyckats med vare sig ettååringen eller storasyster utan bara tänkt att det väl kommer med åldern, men det kanske finns bättre sätt? :sleep::laugh:
 
Så mysigt!

Jag har tvärtom precis gått från att jobba 50% till 90% och har nu en ledig halvdag i veckan och barnen en helt ledig dag. Igår han vi med både djurpark, resturanglunch och IKEA-besök. Så effektiv och påhittig var jag aldrig när jag var hemma varje dag, jag och storasyster bestämde gemensamt att vi ska ha "utflyktsonsdagar" varje vecka nu, jag och tjejerna :heart

Vad är planen för att få henne att sova hela nätter? Har inte lyckats med vare sig ettååringen eller storasyster utan bara tänkt att det väl kommer med åldern, men det kanske finns bättre sätt? :sleep::laugh:
Plan nr 1 är att fasa ut ersättningen med vatten. Kom halvvägs innan jul, dvs mer än häften vatten i flaskan och bara 1 matning, men så blev hon sjuk och sen kom 5 tänder över jul, så vi tappade det.. men att till slut bara erbjuda vatten och förhoppningvis ”går det över av sig själv då” :angel: men då kan man iaf bara ha en vattenflaska vid sängen - samsovningen kommer vi nog ändå fortsätta med så behöver inte gå upp om vi kommer så långt.
Skulle den planen skita sig så får man väl ta skriknätterna, som folk säger att vi ”ska”. Men jag är inte så pepp på det konceptet..
 
Igår var vi och hälsade på på avdelningen som K ska börja på! Hon tyckte det var SÅ roligt och sket helt i mig, kröp iväg till de andra pedagogerna och byggde med duplo, kollade in de andra barnen och ville INTE gå hem sen! Jag fick också jättepositivt intryck av alla som jobbade där, det känns bra! :heart
 
Min lilla busunge har gått på förskola sen första veckan i januari och idag när jag hämtade henne så satt vi (som vanligt) kvar och busade och snackade lite med pedagogerna (asså jag ÄLSKAR vår förskola!!❤️) och då visar det sig att hon fått en kompis! Hon och en annan tjej har funnit varandra totalt och de kramas, leker och busar tillsammans om dagarna. Så himla mysigt att få höra 😍🥰
 
Nu har jag gjort sju pass på jobbet och sambon har tagit över föräldraledigheten. Stor skillnad på mitt psykiska mående! Detta behövde jag verkligen. Är också SÅ glad och lättad över hur fint det verkar gå på hemmaplan. Tror att det gjort sonen gott att hänga mer med sin pappa och han verkar i sin tur stortrivas som föräldraledig. Känns som win för alla tom. hunden som verkar njuta i fulla drag av turerna med den nya spring-vagnen. Är också väldigt lättad över att det går bra för lillen att somna med pappa. Har hittat dem sovandes efter varje kvällspass jag haft :love:. Veckan som kommer går jag på halvnätter så håller tummarna för att trenden håller i sig.

Hur har ni det?
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 653
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 642
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 255
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 885
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp