Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Så himla mammigt det blivit nu. Vill sitta i knät och äta, helst bli matad och ska bäras avigt och rätt. En annan gång blir hon jättearg för att hon "kan själv" och inte vill ha hjälp. Inte helt lätt att göra rätt nu...

Någon mer som har överfulla blöjor på natten? Händer inte varje natt men då och då. Bytte till storleken större för att vi trodde att det var det som var problemet. Men nu inatt var blöjan full vid 3-tiden och både pyjamas och säng blev blöta.

Vi byter oftast blöja under natten. H dricker välling innan han somnar och gärna en omgång till mitt i natten så det behövs. Inte ens pampers dry pants pallar mängden.
 
@Balahé Nej, inte överfulla direkt. Däremot varierar det enormt då hon vissa nätter har helt torra blöjor på
morgonen och ibland rejält fylld. För oss läcker dock Libero på natten (uppåt) medans Pampers håller henne helt torr. Hon dricker alltid 250 ml ersättning vid läggning så jag fascineras eg av att det inte rinner över!
 
Här har det inte runnit över men varit väldigt fullt vissa morgnar. Han dricker 250ml välling innan han somnar och sen kan han svepa i sig väldigt mycket vatten under nätterna också. Ibland uppåt två dl. Då är jag rätt förvånad att det inte runnit över. :o Nån gång har det läckt trots att han inte kissat så mycket, de gångerna har han uteslutande haft up and go (förutom nån gång när han var pytteliten och behövde en större storlek). Han brukar inte ha up and go på nätterna men några gånger har det hänt. Vanliga comfort är helt klart bäst för oss.
 
Vi brukar inte behöva byta blöja på natten. Har dock hänt mer än en gång på sista tiden. Provar nu comfort-blöjorna istället för första gången sedan hon var pytteliten. Om de funkar blir det nog den modellen hädanefter. Så mycket mindre blöja det var jämfört med up'ngo. Måste vara lättare att gå och klättra i.
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.

Josephine sover första delen av natten i egen säng. När hon vaknar någon gång mellan midnatt och 4 går någon av oss och hämtar henne. Sedan sover vi vidare i vårt rum, där vi ställt en extra säng bredvid dubbelsängen eftersom även storebror på knappt 3 oftast kommer in till oss.
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.
M sover hela nätter i eget rum sen hon var 11 månader. Visst vaknar hon ibland men hon somnar oftast om fort. Vi behöver aldrig hämta henne.
Det är jätteskönt att hon är i eget rum, vi stör varandra mycket mindre
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.

Havanna har sovit i eget rum sedan ca 6 månaders ålder. Hon har rummet bredvid oss och vi hör henne när hon vaknar. Vi flyttade över då vi kom fram till att mycket av de oroliga nätterna berodde på att hon vaknade av sambons snarkningar.
Just nu håller vi på att vänja in stortjejsäng. Dock vaknar hon fortfarande om natten och vill ha välling, så vi ska snart, så fort vi orkar ta tag i det, försöka vänja bort vällingen mitt i natten.
 
Jag hade gärna låtit E sova i eget rum, men hans blivande rum är fortfarande bara ett skal, det har stannat upp helt. Målet är att det ska vara färdigt till hösten. Vi satte faktiskt en deadline, om det inte är klart sista september så ringer vi in snickare som får fixa klart det. Sambon var faktiskt med på det! :up:
Jag tror också att både han och jag kommer sova mycket bättre så fort han får eget rum. Jag vaknar av minsta lilla han gnyr till i sömnen. Sambon sover som klubbad. :p
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.
Hektor sover fortfarande i min säng :o. Han äger inte ens en egen säng så det är inte aktuellt att sova själv än. Vi sover bäst när vi sover tillsammans!
 
Hektor sover fortfarande i min säng :o. Han äger inte ens en egen säng så det är inte aktuellt att sova själv än. Vi sover bäst när vi sover tillsammans!

Albin börjar natten i egen säng, som står bredvid vår säng. Nån gång mitt i natten när han börjar gnälla får han komma över till vår säng och då sover han vidare som inget hänt. Jag vaknar inte av det längre. Han sover bäst jämte mig och jag sover oftast rätt bra ändå.
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.

Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.
Liten har en spjälsäng inne i vårt sovrum. Den sover hon i de första timmarna, sedan vaknar hon och vägrar somna om i sin egen säng. Så någon gång mellan 22 och 04 brukar hon komma över, ofta runt 01-02. Det är numera ytterst sällan hon sover hela nätter i egen säng. Det var vi bortskämda med länge.
 
Är det någon mer som börjat få tillbaka vissa beteenden som man trodde liten växt ifrån? Nu får vi ofta mata, hon ska sitta i knät, bäras och som sagt sova hos oss. Gissar att det är en reaktion på att hon blivit så självständig i mycket annat (går, klättrar, börjar testa att klä sig osv).
 
Är det någon mer som börjat få tillbaka vissa beteenden som man trodde liten växt ifrån? Nu får vi ofta mata, hon ska sitta i knät, bäras och som sagt sova hos oss. Gissar att det är en reaktion på att hon blivit så självständig i mycket annat (går, klättrar, börjar testa att klä sig osv).
Ja ätandet är så kämpigt här just nu! Han började försöka äta själv med sked/gaffel för ett par-tre månader sedan men nu och åt plockmat med händerna. Nu vill han inte äta alls.
Dricka själv försöker han inte ens. Bara räcker över pipmuggen till oss eller sitter och pekar på den.
Och så är det bärabärabärabära. Och sitta mitt knä vid matbordet. Och så är det mammigt. Funkar bara med pappan om jag inte är i närheten.

Samtidigt har han blivit så mycket smidigare att ha med sig "fritt". Håller gärna handen och kommer när man ber honom följa med osv.
Det märks att han mognar i vissa områden väldigt snabbt just nu och då känns det inte så konstigt att han blir "liten" i andra.
 
Hur/var sover era barn? Funderar på om han börjar bli mogen för eget rum. Sover i spjälsäng bredvid vår och lyfts över tidig morgon när han brukar vakna för att sen sova vidare hos oss.
Visserligen massa praktiskt att fundera över hur vi löser (typ... Hör vi honom om han vaknar?) men är lite sugen på att testa nästa vecka eller så. Känns som att vi väcker varandra ibland.
Sonen fick eget rum när vi flyttade för en dryg månad sedan. Och sedan dess har han bara sovit i sin egna säng. Och detr helt underbart för de senaste veckorna har han nästan enbart vaknat 1-2 gånger per natt. Då räcker det oftast att man lägger sig i hans säng så lägger han sig bredvid och somnar om. Ibland vill han ha vatten. Däremot fortsätter jsg att sova bredvid honom resten av natten. Jag har märkt att han sover bättre och längre om jag ligger där(och jag sover själv riktigt bra där :D). Så istället för 4-10 uppvak och morgon 04-05 har vi 1-3 uppvak och morgon vid 05-06 :banana:

Han har en 120-madrass direkt på golvet och har rummet mittemot vårat med ett alltum emellan. Inga problem att höra när han vaknar för oss i alla fall.
 
Jag är så stolt över Lill-tjejen idag :love:
Jag hämtade henne hos farmor efter att jag slutat jobba (hon har bott där i natt). Då kommer hon fram, drar mig i tröjan och säger "Ascha", jag sätter henne på toaletten och hon bajsar massor :love::love::love:

Hon äter all mat, så länge hon har sällskap, får äta precis samma som mamma och pappa. Helst stjäla från deras tallrik (alltid pappa som sitter bredvid). Enda vi märkt att hon inte alls tycker om, det är banan och ägg, verken omelett, äggröra eller kokt/stekt ägg går hem.

Att försöka läsa för henne, det är omöjligt. Hon sliter boken ur handen på dig, börjar själv bläddra och "läsa" själv. En riktig liten bokmal :p

Hon somnar vid 18-19 tiden och sover till 06-07, slår aldrig fel. Vaknar dock 1 eller 2 gånger på natten. Vi får alltid byta blöja mitt i natten. Känns inte som någon blöja håller tätt på natten? Den som funkar bäst är Pampers pants. Vilar hon på dagen är blöjan alltid torr, även om hon sovit 2h :D Vi ska försöka få henne blöjfri innan hon är 2 (i vart fall dagtid, då vi redan nu nästan är där). För man märker tydligt att hon helst kissar/bajsar på toaletten/pottan.
 
Idag ska vi hälsa på dagmamma! Jag har fått nytt jobb så vi har ändrat önskat startdatum och jag tror det är därför vi fått erbjudande både om dagmamma nu och förskola i höst. Lite rörigt men hoppas få klarhet snart.
Jobbet är ett drömjobb under 7 mån, men har lite ångest över vara hemifrån mycket mer, jobbar ju inte heltid i dagsläget.
 
Jag är så stolt över Lill-tjejen idag :love:
Jag hämtade henne hos farmor efter att jag slutat jobba (hon har bott där i natt). Då kommer hon fram, drar mig i tröjan och säger "Ascha", jag sätter henne på toaletten och hon bajsar massor :love::love::love:

Hon äter all mat, så länge hon har sällskap, får äta precis samma som mamma och pappa. Helst stjäla från deras tallrik (alltid pappa som sitter bredvid). Enda vi märkt att hon inte alls tycker om, det är banan och ägg, verken omelett, äggröra eller kokt/stekt ägg går hem.

Att försöka läsa för henne, det är omöjligt. Hon sliter boken ur handen på dig, börjar själv bläddra och "läsa" själv. En riktig liten bokmal :p

Hon somnar vid 18-19 tiden och sover till 06-07, slår aldrig fel. Vaknar dock 1 eller 2 gånger på natten. Vi får alltid byta blöja mitt i natten. Känns inte som någon blöja håller tätt på natten? Den som funkar bäst är Pampers pants. Vilar hon på dagen är blöjan alltid torr, även om hon sovit 2h :D Vi ska försöka få henne blöjfri innan hon är 2 (i vart fall dagtid, då vi redan nu nästan är där). För man märker tydligt att hon helst kissar/bajsar på toaletten/pottan.

Vår son får välling vid läggdags och sen ofta en batch till på natten. Pampers pants är som du säger bäst men det är för mycket dricka helt enkelt. Tror lösningen är att minska drickandet.
 
Tanken är att vi ska börja inskolning imorgon :nailbiting: lutar dock åt att vi får ställa in/skjuta på det eftersom både jag och V är sjuka, så vi får väl se.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 638
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 237
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 312
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 795
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp