Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Smart med visslingar! Udda liksom. :p Man lär ju va ensam i en stor folksamling att vissla på sitt barn! :D


Här har vi en lite jobbig period med tänder - igen... Sen i fredags kväll har han haft lite feber, nu har det legat på 37,8-37,9 ett par dagar, var upp på 39,0 en gång. Har sovit jättedåligt, gråter i sömnen typ en gång i kvarten. Bättre när han fått alvedon, då sover han som en klubbad säl några timmar tills det gått ur. Dock mycket bättre igår natt så hoppas det är påväg att släppa... Han har fingrarna i munnen konstant och har så haft i flera veckor, vill inte äta. Han dricker dock massor så har börjat ge honom nyponsoppa också dagtid. Magen kraschade i samma veva och han har bajsat diarré sen i lördags. Idag kom en korv, jag blev jätteglad! En halvtimme senare rann det igen... :( Varit i kontakt med HC och rådfrågat och det var mest samma som vi trott innan. Hon (och vi) var rätt övertygad om att allt var pga tanden och inte nån sjukdom.

Lite surt att han skolades in på dagis förra veckan och nu blev det VAB en hel vecka... Han är knappast piggare imorrn så det är lika bra att han är hemma tills nästa vecka. Förhoppningsvis är han bra då. Men om det ska vara såhär varenda tand som ska upp kommer han ju få vara hemma i flera år... :banghead:
Vi klarade av första veckan men sen har det varit Vab. Hon blev dålig på kvällen sista dagen v 1, hemma en vecka. Hon var ok och var på förskolan två dagar, sen helg, sjuk igen efter ett par timmar på fsk på måndag och inte ok än. Förstår verkligen uttrycket "vabruari" fullt ut nu:(
 
Vi klarade av första veckan men sen har det varit Vab. Hon blev dålig på kvällen sista dagen v 1, hemma en vecka. Hon var ok och var på förskolan två dagar, sen helg, sjuk igen efter ett par timmar på fsk på måndag och inte ok än. Förstår verkligen uttrycket "vabruari" fullt ut nu:(


Ogilla... :( Här är han ju inte direkt sjuk, det är bara tänderna som ställer till allt skit... Pratade med dagis idag och sa att han får vara hemma över helgen, det är lika bra... Imorgon hade vi ändå bara bestämt att han skulle vara där i två timmar så det känns lite lönlöst... Bättre han är riktigt pigg till veckan istället.
 
En liten uppis från oss.

Vi är nyss hemkomna från en vecka i Turkiet. Det har gått helt fantastiskt bra, lååångt över förväntan. Turkar är mycket barnvänliga och särskilt männen hade svårt att låta bli att gulla med honom. Ovant! Men roligt. Hektor har aldrig riktigt kommit in i den där fasen när de blir rädda för främlingar utan han tyckte det var jättekul med all uppmärksamhet och fann sig glatt i att bli omkringburen. Även själva resandet gick jättebra och Hektor blev som en maskot i turistgruppen (det var typ bara pensionärer och så mamma, jag och Hektor). De ÖSTE beröm över honom och stod t o m och pratade om honom och hur fantastisk och duktig han var :love:. Jag tycker ju att mitt barn är helt fantastiskt oavsett men det är en härlig känsla att vara stolt som en tupp och nästan rörd till tårar på samma gång.

Det enda som inte fungerade var maten. Hemma äter han ALLT men på resa var det svårare. Jag hade flera kg barnmat i väskan men har fått slänga alla öppnade förpackningar. De var så äckliga att han nästan kräktes :p. Istället var det korv som gällde. Så tji fick jag som sa att "min unge ska aldrig växa upp på korv och makaroner". Han har ätit kokt korv, stekt korv, påläggskorv, mild korv och kryddig korv med alldeles för mycket salt. Men men, vad gör man? Mellan måltiderna när vi åkte buss så har det varit ett fasligt snuttande. Om det räcker med en vecka för att öka på mjölkproduktionen så blir det spännande på måndag när jag ska jobba hela dagen...

På flyget på vägen hem fick han feber... Så nu har även vi en liten sjukling här hemma. Nästan 40 grader igår (men lekte ändå en stund, man undrar ju hur det är möjligt :confused:) och 38 som mest hittills idag. Men nu får han ju alvedon.
 
Nu har jag varit ifrån tösen över en natt för första gången. Det har gått relativt bra, tyvärr har hon varit fortsatt sjuk med feber, hosta osv. Inte lätt att vara själv med henne så länge då, men mormor och morfar har avlastat lite. Hon sov när jag kom hem men vaknade till efter en stund. Sedan somnade hon om om i min säng med armen hårt om min hals:heart
 
Nu har jag varit ifrån tösen över en natt för första gången. Det har gått relativt bra, tyvärr har hon varit fortsatt sjuk med feber, hosta osv. Inte lätt att vara själv med henne så länge då, men mormor och morfar har avlastat lite. Hon sov när jag kom hem men vaknade till efter en stund. Sedan somnade hon om om i min säng med armen hårt om min hals:heart
Åh!
Min lilla har varit iväg en hel vecka, tillsammans med pappa o storasyster. Jag var iväg på liknande sätt när jag var föräldraledig.
Igår när vi äntligen träffades igen så upplevde jag faktiskt henne som lite avvaktande, även om jag fick en ordentlig kram och hon vilade huvudet mot mig. Men lite ont i hjärtat fick jag ändå.
 
Åh!
Min lilla har varit iväg en hel vecka, tillsammans med pappa o storasyster. Jag var iväg på liknande sätt när jag var föräldraledig.
Igår när vi äntligen träffades igen så upplevde jag faktiskt henne som lite avvaktande, även om jag fick en ordentlig kram och hon vilade huvudet mot mig. Men lite ont i hjärtat fick jag ändå.
Jag var lite förberedd på att hon skulle välja pappa, men nu var hon trött och lite omtöcknad så när hon ropade på mamma och jag fanns där blev hon bara nöjd. Enligt sambon hade hon frågat efter mig sisådär 100 ggr per dag. Jag misstänker att han överdriver en smula:D
 
Här har vi inte sagt pappa en enda gång, både pappa och jag är kallade mamma :p Sambon börjar bli lätt frustrerad :rofl:

Fröken har ett sjuhelsikes humör! Att vara ute är det absolut bästa som finns! Kan vara ute i flera timmar och lill-tjejen är trött så hon knappt orkar stå upp, men så fort man går mot dörren gallskriker hon. Dagmamma har samma problem när de vart ute, sist var de ute på promenad och hon skulle köra in vagnen i ett annat rum (en annan dörr i huset bara) hon fick sätta dottern på marken utanför medan hon körde in den :rofl:
Tror vi har fått lite att bita i, nu när hon växer upp. :banghead:
 
Edvin säger varken mamma eller pappa :p bara titta, där, den, da, blllll... Så inget direkt konkret ord än. Pratade massor idag när han kom hem från dagis. :love: Men det är "da da där da där där där da da da", typ. :D
 
Jag var lite förberedd på att hon skulle välja pappa, men nu var hon trött och lite omtöcknad så när hon ropade på mamma och jag fanns där blev hon bara nöjd. Enligt sambon hade hon frågat efter mig sisådär 100 ggr per dag. Jag misstänker att han överdriver en smula:D
Min lilla säger mammamammamammamammax100, men det är till det mesta ;)
 
Oj, jag trodde att vår tös var sen med talet men så verkar det inte då. Får jämt höra av sambons farbror att min sambo minsann pratade när han var ett år.
Tror att hon har typ sju ord som används regelbundet. Nu ska vi se; mamma, pappa, bappe, kss (kisse, kiss), 'kej (okej), tatt (tack, sägs när hon ger bort något :D), bam (banan, Babblarna, pekar tvn då). Det blev åtta. Sedan svarar hon på ja och nej-frågor genom att nicka/skaka på huvudet.
 
Nu har min lille sötnöt också blivit 1 år :heart
16992081_10212339713671619_3278106883284285662_o.jpg


Vi tycker att han kan massor med ord men det är nog för att vi hör vad han vill höra ;). Om man frågar "vad säger kossan/bilen/katten etc" så svarar han rätt (muuuu, tut-tut, aoo) men det är ju nästan mer ljud än ord. Han har väl en 15-20 djur och fordon som han kan härma. Mamma har han sagt länge, men pappa var svårare. Det kunde han bara viska. Nu säger han det mer ordentligt, men "lampa" låter exakt likadant som "pappa" :p. Förra veckan lärde han sig att vinka och säga "hej-hej" till folk vi möter, och att säga mormor (momm). Svåraste ordet är "traktor". Det blir oftast bara "tra" men ibland får han till det ordentligt och då blir det "traktrak". Gulligaste ordet är "snö" som blir "nööö" med väldigt nasal röst :laugh:. Av någon anledning så väljer han skånska R men jag hoppas att det ändras. Jag vill ju att han ska ha samma dialekt som sin mamma :o
 
Edvin säger varken mamma eller pappa :p bara titta, där, den, da, blllll... Så inget direkt konkret ord än. Pratade massor idag när han kom hem från dagis. :love: Men det är "da da där da där där där da da da", typ. :D
Åh det där längtar jag efter. När de ska berätta vad de har gjort under dagen. Även om det kanske dröjer lite till innan man förstår vad de säger:laugh:
 
Oj vad de pratar, var kul!
Vincent säger mamma, och ibland pappa. Det mesta annat benämns som "uh!".

Fast långa haranger när vi gjort något roligt kör han! Fast då är det bara typ dadada.
 
vi använder orden:
mamma, nej (gärna upprepat nejnejnejnej), agjjj (arg), enn (Glenn), Hej (kom i dagarna), Titta, voff, dadny (dagny), isse (kisse) så vi har inte så många ord vi heller :)
 
Oj, här har han hittat humör! Börjar bli en riktigt envis kille som gallskriker när han inte får som han vill.
 
Oj, här har han hittat humör! Börjar bli en riktigt envis kille som gallskriker när han inte får som han vill.
Noterade samma sak här. Det börjar bli humör i damen. Strålande glad när hon är utvilad och mätt. Idag när hon var hungrig var hon som en kobra, både till humör och rörelser. Helt omöjlig att hålla och trösta, bara att ge nappen och sitta bredvid tills hon var lugnare.

Kl. Idag på förskolan berättade personalen att dotterns favoritstunder är lunchen och vilan. Då är hon glad och nöjd. Övriga tiden nu vill hon tydligen mest bli buren eller sitta i knät. Säkert lite bakslag pga den långa sjukfrånvaron.
 
Oj, här har han hittat humör! Börjar bli en riktigt envis kille som gallskriker när han inte får som han vill.

Samma här! Får han inte som han vill skriker han och blir som en ål, slingrig och sparkar med benen jättefort så man inte kan hålla i honom. :wtf: Speciellt om han är trött. Är han pigg och glad i övrigt brukar man kunna avleda honom rätt lätt. Typ, "ajaj, inte pappas snusdosa, här kolla bollen!" Men är han trött eller hungrig funkar ingenting typ.


Kl
Idag hade vi lite spontanbesök av kusiner. :) Sambons syster kom förbi med sina tre, 4,5, 2,5 och 7månader. Vi tog en pulkatur i underbart finväder, lekte med hunden, matade hästen. Väldigt glada barn (överlycklig hund) som slocknade och sov väldigt gott sen. :p
 
Vi har problem med aptiten här nu pga ny tand på gång. Vi fick ett tips av Bvc som jag tänkte dela med mig av. Om barnet inte vill äta, men dricker ersättning kan man blanda grötpulver i flaskan. Vi blandade på 50/50 ersättning och grötpulver vilket faktiskt gav oss en lugn natt för första gången på ett tag då hon höll sig mätt bättre. Detta funkar nog inte om barnet redan äter välling, det är ju nästan sak samma.
 
Vi har problem med aptiten här nu pga ny tand på gång. Vi fick ett tips av Bvc som jag tänkte dela med mig av. Om barnet inte vill äta, men dricker ersättning kan man blanda grötpulver i flaskan. Vi blandade på 50/50 ersättning och grötpulver vilket faktiskt gav oss en lugn natt för första gången på ett tag då hon höll sig mätt bättre. Detta funkar nog inte om barnet redan äter välling, det är ju nästan sak samma.

Bra tips! Här har vi redan provat, men inte med flit. :angel: Morfar var barnvakt och skulle lägga liten, och råkade ta fel pulver. :laugh: Vi upptäckte på morgonen att det var grötpulvret som stod framme och inte vällingen, haha. :D

För övrigt har vi en så rolig period just nu! :love: Det pratas konstant hela tiden, i olika tonlägen och melodier. Dock bara ett och samma ord, "da"! Det är långa haranger, låter som han läser en hel bok ibland. :p "Da da da, da DA da da da daaa daa, da DADADA, da". Typ. :laugh: Han älskar att gå omkring ute och att åka madrass var hur kul som helst, myyyycket roligare än pulka! Idag fick han prova åka "bilvagnen" på affären vilket han var mycket nöjd med. :)

Han har börjat äta mycket bättre och är mindre kräsen sen han började på dagis. :) Dock har vi fått backa lite med mjölkprodukter igen då magen kraschade efter ett par dagar på dagis. Enda skillnaden mot hemma var att han drack mjölk och åt mannagrynsgröt, dvs mjölk med mjölk (hemma har han bara druckit vatten och ätit köpegröt - han har vägrat havregrynsgröt men det går bra nu)... Antagligen blev det lite för mycket. Nu kör vi 90% mjölkfritt (han äter fortfarande vanliga vällingen tex) och han blev mycket bättre i magen på en gång! :)

Det är tänder på gång mest överallt känns det som, det dreglas nåt alldeles kopiöst! Har sett att de första kindtänderna börjat skymta under tandköttet så snart blir det väl jobbigt åt honom igen...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 762
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 280
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 388
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 134
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp