Vinterhagar

Karma

Trådstartare
Som rubriken. Vad har ni för stängselmaterial i era vinterhagar? Plank, järnrör, tråd? Har ni el i staketet eller inte? Hålls hästarna i hagen?

Kom att tänka på detta efter att ha läst om några av vinterns påkörda hästar :(
Har själv inga rymmardjur, dom trivs bättre i lösdriften men ett bra staket är guld värt. Vi har brett band utan ström för syns skull plus två högre trådar eftersom bandet fungerar dåligt när det snöar, regnar och fryser. Stolparna i ena delen av hagen blev tyvärr kvar sen sommarbetet då vi egentligen inte skulle ha hagen som vinterhage, så dom är aningen för tunna och korta och vissa av dom har blivit lyfta av tjälen och hamnat på sniskan. Nästa år blir det trästaket i vinterhagen och rejäla stolpar i "extradelen", med viss fundering på vilken tråd man ska sätta där..
 
Sv: Vinterhagar

Jag har trästolp och smala band på två höjder. Fem cm över den högsta har jag satt en tråd av tunnaste modell, ifall att banden blir snötyngda så brukar snön glida av lättare på de tunna trådarna. Samt möjligheten att kunna koppla el på båda så hästen får en smäll även om jordningen slutat fungera.

I sommar ska jag spika på brädor så det blir ett trästaket :)
 
Sv: Vinterhagar

Vi har elstängsel och visst har man problem med el som inte funkar ifall det blir för kallt, och hästar som kommer på rymmen ibland.
 
Sv: Vinterhagar

Vi har trästolp samt polarband, alltid el även om den inte är så stark. Hästarna håller sig på plats, däremot har lilla shettisen rymt lite tidigare i höst. Då har hon bara gått runt i trädgården :)
 
Sv: Vinterhagar

Elstaket. Med fjäderstolp, ledsnade på knäckt trästolp. Eltråd. Minst tre trådar.

Kopplar jord på tråd vintertid så de små kreaturen ska stanna inne även när jordningen är kass.
 
Sv: Vinterhagar

Vi använder aluminiumtråd på alla hagar - det är lätt att hantera och har suverän ledningsförmåga. Jag har hellre färre "rena" trådar än många (och med färre menar jag två eller tre). Den övre sitter så högt att ett rådjur kommer under. Inga konstiga skarvningar, lappningar eller tillfälliga påbyggnader. Om alla hagar sitter i ett system på ett aggregat kan det vara smart att kunna koppla bort sommarhagarna när de inte används. Jag gör det genom att använda såna där dubbla grindöglor + ett handtag. När hagen inte används kopplas handtaget på en grindögla som det inte går ström till - när hagen används lyfts handtaget över till den med ström i. Vi har alltid minst 5000 V i hagarna - och då går ingen igenom.
 
Sv: Vinterhagar

Fast hur mycket volt man har i tråden är oväsentligt om det inte jordar. Där problemet blir vintertid för många. Jag har över 7000 volt ut i tråden, men hästarna kan ställa sig och bita i tråden. För det jordar inte pga snön, så stöten kommer aldrig.

Jag löser det som sagt med att jorda på tråden, en extra jordtråd. När de nuddar båda trådarna samtidigt jordar det hur mycket snö det än är, och kazapp ;) (Polarband fungerar på samma vis, går både plus och minus i bandet och när hästen får kontakt med båda kommer stöten)
 
Sv: Vinterhagar

Ja, det är ju sant - jordar det inte måste man dra en jordtråd också - vi har dock inte haft det bekymret och hästarna håller sig tydligt ifrån trådarna. Men jordtråd är det absolut bästa sättet att lösa jordningsproblematiken på vintern, om man har sådan.
 
Sv: Vinterhagar

Nu blev jag nyfiken! Hur drar du en jordtråd? Har den normala uppsättningen med aggregat och jordspett och sen matarkabel till tråden från aggregatet.

Polarbanden har jag sett och dom skulle visserligen vara smarta, men med den vintern som har varit här där det har regnat och töat blandat med minusgrader har fått alla band att hänga i backen. (Har 40mm band, det som sitter för syns skull, och med lite regn och snö så blir det en tio centimeters snö och iskaka runt det. Har funderat på att dra aluminiumtråd längst upp på stolparna och byta ut en av dom andra trådarna eftersom de elrep som sitter där nu verkar "knäckas" och nötas lätt i kylan så strömmen inte leds vidare.

Ett annat problem är att vi inte kan mäta styrkan på strömmen ute på åkern, då det inte finns något att jorda testaren i.
 
Sv: Vinterhagar

vi har stolpar och 2 rader 8mm eltråd. ingen el i de hagarna de går i nu, förberett för det men inte inkopplat då det inte har behövts :p.
ena hästen rymde lite förra året, lyfte stolparna och kröp under, gräset var grönare på andra sidan. stod på åkern utanför staketet och betade varje kväll ett tag.

flyttade dem då till en hage med el.

kommer det mycket snö så stänger vi av elen. nu har vi ingen utbrytardrottning längre så då slipper man att gräva fram trådarna, inte för att shettisen brydde sig om elen, hon plöjde sig igenom ändå. var först när vi satte ordentligt trästaket som hon höll sig på sin sida av staketet. men där var det 3 trådar el och flera jordspätt i en jordad tråd plus en remsa plank runt hela hagen. var inte lätt att hålla det snöfritt runt den hagen vissa år.

mina egna hästar har man kunnat lägga ett rep runtom och så har de hållit sig inom det.
 
Sv: Vinterhagar

Nu blev jag nyfiken! Hur drar du en jordtråd? Har den normala uppsättningen med aggregat och jordspett och sen matarkabel till tråden från aggregatet. .

Du tar en eltråd, och så sätter du den ungefär 5 cm från strömförande tråd. Brukar de krypa under, sätt den nederst, brukar de hänga över, sätt den överst. Du behöver inte isolera den, du kan linda den runt stolpar/träd/etc. Sedan tar du änden på tråden och drar till aggregatet (den kan gå emot vägg etc) och fäster den ihop med jordkabeln på jordpolen på aggregatet. OBS att du fortfarande ska ha jord kopplat som vanligt till spett osv.

Klart. När du nu ska testa, så lägger du jorddelen på testaren mot jordtråden, och stängseldelen mot stängslet som vanligt.

När hästarna kommer åt BÅDE jordtråd och strömtråd samtidigt så får de en stöt. (På samma vis kan du själv ha hur mycket gummistövlar du vill, tar du i båda trådarna kommer du få en stöt).

Gör underverk med små ponnyer som gärna är både under och över stängslen i jakt på ev ätbart. Jag minns forna hästar, som gått en vecka på våren och en vecka på hösten med el men inte annars. De här vet samma sekund som jag slår på elen att den är av.. De har förvisso inte rymt, men vill inte ha dem halvvägs under eller hängandes över - dessutom har jag en hingst som jag dels VILL hålla inne och dels har ett ANSVAR att han inte skenar på bygden (inte för jag tror han skulle dra, men..)
 
Sv: Vinterhagar

Tusen tack för förklaringen :) Om jag ändå ska dra extra aluminiumtråd så kan jag i samma veva dra jordtråden! Här är respekten hög för staket, räcker med elband på backen.. Men vet dom att det inte är ström så vet man aldrig..
 
Sv: Vinterhagar

Tusen tack för förklaringen :) Om jag ändå ska dra extra aluminiumtråd så kan jag i samma veva dra jordtråden! Här är respekten hög för staket, räcker med elband på backen.. Men vet dom att det inte är ström så vet man aldrig..

Du kan självklart jorda med en aluminiumtråd med om du vill, skrev "eltråd" mest för att åsyfta "tråd som leder ström" =)
 
Sv: Vinterhagar

Jo det var så jag tänkte, och så slipper man ju som tur var otyget med att dra i extra isolatorer.
 
Sv: Vinterhagar

Plaststolpar modell a-staket och vita eltrådar, inte band. Vi har el enbart på övertråden så slipper man att det blir krångel med saker/snö mot tråden och så har vi ett järnspett som sitter ca 60 cm ner i backen som jordning. Vi har alltid ström i tråden och hästarna går aldrig ut heller.

När vi hade trästolp i vinterhagarna gnagde de av dem och då ramlade ju tråden ner, med risk för att de skulle rymma. Därför har vi köpt i plast istället och gjort i ordning.
 
Sv: Vinterhagar

Två elrep runt både sommar o vinterhagar. Tveksamt hur mycket el som kommer runt men tillräckligt för att hästarna inte ska gå nära tråden. Just nu två väldigt lättstängslade hästar, guld värt!
 
Sv: Vinterhagar

Jag har problem att mina gnager av trästolpen!
Funderade på plaststolar à A-staket, men misstänker att dessa kanske går av lätt/böjs när det är kallt på vintern om en häst skulle råka fastna etc?
Min unghäst knäckte ca 10 trampstolp förra vintern och jag undrar om inte detsamma skulle kunna hända även med plaststolpen?
 
Sv: Vinterhagar

Jag har problem att mina gnager av trästolpen!
Funderade på plaststolar à A-staket, men misstänker att dessa kanske går av lätt/böjs när det är kallt på vintern om en häst skulle råka fastna etc?
Min unghäst knäckte ca 10 trampstolp förra vintern och jag undrar om inte detsamma skulle kunna hända även med plaststolpen?

Jag har aldrig provat A-staket iofs, men ledsnade på trasiga trästolp (de gnagde på dem, som bävrar, trots träd i hagen) och knäckta (av allt möjligt) plast-trampstolp.

Köpte fjädrande stolp. Tunna rackare, man måste ha något mer stadigt mellan varven - men inte en enda knäckt stolp på 5 år. Man kan böja dem ner mot marken, och de fjongar upp igen. De kan ligga nedböjda länge - de fjongar upp igen.
 

Liknande trådar

Anläggning Blir snart galen på älgarna som river mina hagar. Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används. Är bra med kräm i...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 310
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 773
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp