Vinterhagar

Sv: Vinterhagar

Många hästar börjar fälla i Januari /februari,dessutom börjar ljuset återvända ,kanske det gör nåt med ämnesomsättningen??De har också inte ätit färskt foder på ett tag,dvs en ganska ensidig kost mot sommartid med mkt växter att mumsa i sig,löv osv.
Mina hästar får aspbarkpellets under vinterperioden och även sly och träd att barka av ute vilket de älskar.
Om de ändå ger sig på staketen så är nåt i olag.
Jag har länge varit skeptisk till att ge tillskott av ditt o datt men efter att ha läst Pat Colbys bok om Naturligt Lantbruk och Naturlig hästhållning såg jag lite poänger i hennes kunskap och erfarenheter.
Kopparbrist kan även synas i hästen hårrem ,men de första tecknen kan va just träätning.
Och att ge tillskott av koppar är inte farligt ,att pröva en månad för att se skadar inte.
Jag provade på mina eftersom en unghäst fick ett rötangrepp som inte läkte som det borde,efter bara nån vecka hade det hänt mkt ,snabbt läkte det ut och strålarna fick normalt friskt horn.
Alla pållarna fick en dos koppar en månad ca och det årliga gnagandet av stolpar upphörde direkt.
Jag tror inte det är bra att äta "dött trä" som inredning och impregnerade stolpar,även ej impregnerat trä kan innehålla gifter då trä kan behandlas under lagring för att förhindra angrepp av insekter tex.
Suget efter trä kan komma ifrån kopparbrist.

Att under en kortare period testa ett tillskott skadar inte.
Att en häst är rastlös ,visst kan det va så men om hästen har en brist i kroppen uppstår också en inre stress då den försöker finna det den söker..

Mineraler har ett samspel sinsemellan och även en häst med perfekt foderstat kan ha rejäla brister beronde på olika tillfälligheter.Vet du vad ditt vatten innehåller tex?
Sommartid hittar ofta hästarna växter som kan balansera upp vad de behöver,färsk bark o löv innehåller mineraler,vintertid får de som sagt en ensidig kost som säkert kan ge obalanser.

Ju mer man läser om mineraler så ju mer inser man hur mkt det påverkar våra hästar(och oss)
Glöm inte att hästar är just individer,i ett stall kan alla få exakt samma foderstat men en individ kan ha extrem brist på ett ämne.
 
Sv: Vinterhagar

Jag menade inte att kritisera att du ger koppar, heller inte att kopparbrist skulle vara uteslutet som anledning. Är ju heller inte orimligt att som du är inne på pälsbildning (sommarpälsen skapas ju nu, även om de inte börjat fälla) ger ett övergående ökat behov av koppar eller annat, vilket då skulle förklara varför det korrigerar sig själv efter ca en månad (då är antagligen det ökade behovet borta)

Dock så just pga det du skriver, så vill just jag inte testa att ge koppartillskott - det är så delikata samspel mellan olika mineraler. Så när "vad det nu beror på" ändå ger sig spontant efter ca en månad, så låter jag det hellre bero eller hur man ska säga. Men så har jag ju inga boxar eller staketstolpar som får sätta livet till längre, vilket onekligen förenklar. (Trä har de att gnaga på, så det är inte så att möjligheten att få utlopp för gnag/äta trä behovet tagits ifrån dem, det är bara det otillåtna träet som de inte har tillgång alls till).
 
Sv: Vinterhagar

Nä det behovet har jag aldrig öht upplevt, och då har jag haft väldigt mycket hästar som kommer och går, i väldigt många år ( inkl olika inackorderingar/hästindivider i stallet osv). Nä - trägnagandet enligt mig är varken pga ngn brist i sig vid ngn särskild tidpunkt, utan händer det så är det enbart vintertid och då pga att det endera är dålig el i staketen så hästarna roar sig med stolp gnagande, om de har dåligt med sysselsättning i hagarna allmänt, alternativt dåligt med mat. Jag tror dock som du iof är inne på att även ibland handlar det alls inte om dåligt med mat, men de blir uttråkade ändå just vintertid med mat i en hög, finns ingen mental sysselsättning som de är skapade för, att stå parkerad och äta ur en konstant hög med mat. så då gnager vissa om tillfälle ges. därför det är så otroligt uppskattat i tråkiga vinterhagar, att lägga ut sly och grenar - de har att göra i TIMMAR och blir så himla glada.

ang. boxgnagning - vare sig vintertid eller annan tid på året känner jag heller inte igen det, trots den stora volymen olika hästar. Har haft kanske uppskattningsvis haft 5 hästar av kanske 40 genom åren som gnagt på boxvägg, och de har haft andra problem i fråga om stress, magar osv.....

så nej - jag tycker absolut inte det finns understöd för att det skulle vara ngn allmän brist som infinner sig generellt hos hästar denna tid på året.
Inte heller tycker jag att det finns anledning att ordinera x mineral, utan att isåfall ha tagit en micromineral analys och räknat sin foderstat utifrån det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterhagar

Som sagt, jag talar om här bara, inte att det är något "alla hästar drabbas av". Men just då det kommit samma tid varje år, och försvunnit samma tid varje år, i över 10 års tid. Och oavsett hage (både storlek, läge etc), om de varit flera eller få, haft fri tillgång eller inte etc. Dvs med en massa olika parametrar och hästar, så tror jag att något 'väcks' den tiden. Sen vad - bra fråga.

De skulle säkert kunna få "extratråkigt" den perioden på året. Men vad skiljer då eg mot i december eller januari? Får inte ihop vad som skulle utlösa just då. Det spelar här alltså ingen roll om de har tillgång till växande skog och sly, får utlagt i hagen eller inte har det alls. Trästolpar och boxvirke (dvs trä som inte borde vara gott alls) blir oemotståndligt pang poff. Godare än ALLT annat.

Så, avdelningen "intressanta, svårbegripliga saker hästar pysslar med", men egentligen inte mer än så. Ja utom att jag slopade trästolp till största delen då.
 
Sv: Vinterhagar

*kl*

Finns det någonsin tillräckligt med koppar och zink i svenskt grovfoder?

Om man bortser från att det alltid finns mycket järn som dessutom helt rubbar balansen Fe/Cu/Zn.
 
Sv: Vinterhagar

Men vad skiljer då eg mot i december eller januari? Får inte ihop vad som skulle utlösa just då. Det spelar här alltså ingen roll om de har tillgång till växande skog och sly, får utlagt i hagen eller inte har det alls. Trästolpar och boxvirke (dvs trä som inte borde vara gott alls) blir oemotståndligt pang poff. Godare än ALLT annat.

Precis så är det! Även om jag oljar/tjärar/crib haltar så nog är hon där och gnager ändå. Sly (gran, asp, björk) är jättegott, MEN gnagandes fortsätter trots att jag slänger in det i hagen. Får också känslan av att det är just Rejält trä de vill gnaga på, så förra året hängde vi in plankor i boxarna. Unghästen åt upp 4 st, det fanns inget kvar av dem efter några dagar.
Dessa hästar får 15-16 kg hösilage uppdelade på 4 mål och har en stor skogsdunge i hagen.

Är absolut inte emot att prova ev tillskott, MEN att helt random göra det känns ju lite som en nål i en höstack..? Men koppar kanske är värt att prova iallafall.
 
Sv: Vinterhagar

Precis så är det! Även om jag oljar/tjärar/crib haltar så nog är hon där och gnager ändå. Sly (gran, asp, björk) är jättegott, MEN gnagandes fortsätter trots att jag slänger in det i hagen. Får också känslan av att det är just Rejält trä de vill gnaga på, så förra året hängde vi in plankor i boxarna. Unghästen åt upp 4 st, det fanns inget kvar av dem efter några dagar.
Dessa hästar får 15-16 kg hösilage uppdelade på 4 mål och har en stor skogsdunge i hagen.

Är absolut inte emot att prova ev tillskott, MEN att helt random göra det känns ju lite som en nål i en höstack..? Men koppar kanske är värt att prova iallafall.


Jag tänkte på den här tråden idag. Mina har dels träd (ungträd) de kommer åt i hagen, och så kastar jag in extra åt dem med.


Imorse noterade jag två saker.

1) Den grova, gamla bräda som stått i ett hörn inne i ena herrns lösdrift var halvt uppäten. Den är inte rörd på de 11 månader den stått där.

2) Den avbrutna staketstolpe (tryckimpregnerad) som låg precis utanför staketet var indragen i hagen och halvt uppäten.

Det är slutet av januari...

Så nu börjar det igen. Förra året fick de tvåtumfyra-reglar och vedträn, då stod de inne så de gav sig ju på boxen. Men tänkte slänga ut lite vedträn åt dem i år (de står på lösdrift i år). Så får de äta det där gamla, torra träet som verkar så gott.
 
Sv: Vinterhagar

Ha! Vedträn! Det ska jag också prova att slänga in!
Mina gnagde av en tryckas nyuppsättning stolpe häromdagen, slängde in halvan som gått av i hagen och den åt de upp i ett nafs!
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterhagar

Nej och sällan i mineralfoder heller utan det behövs många gånger ett rent koppar/zinktillskott

fast er micromineral analys har inget att göra med att gnagande enligt tråden inträffar i typ 4 veckor en vinter i sig. faktiskt. som lite balans i micromineral hysterin som regerar bukefalos det senaste halvåret eller så typ. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Blir snart galen på älgarna som river mina hagar. Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används. Är bra med kräm i...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 310
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 773
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp