Vinterhagar

Sv: Vinterhagar

Ah! Låter precis som det vi behöver.
Bävrar är verkligen rätt ord, har ett par i stallet, som. Trots dungeoch träd i hagarna inte kan låta bli stolpen.

Hur höga fjäderstolp finns det att få tag på?
 
Sv: Vinterhagar

kl

Vi skulle också behöva några fjongstolpar till vissa ställen där det oftast händer saker
 
Sv: Vinterhagar

Vi har elstaket med trästolpar och rep. Blir det mycket snö så det läggs snövallar på vårt staket mot vägen så sätter vi nytt staket innanför, med plaststolpar (dock ska man ju helst förutspå vädret på förhand o sätta det staketet innan det fryser, men oftast så kommer snön här innan det fryser), alternativt så sätter vi en extra tråd överst på stolparna, så staketet höjs med ca 30 cm.

Vi har inga problem med att våra hästar inte håller sig i hagen. En vinter för ett par år sen kom dock en av våra hästar ut, men det visade sig att grannens häst hade stuckit ur sin hage, klättrat över snödrivorna och hoppat in i vår hage, för att sen "locka" en av våra hästar med ut.. Sen dess får vi vara mer noggranna med att stänga ute andra hästar, än att stänga inne våra egna.
 
Sv: Vinterhagar

Vi har tråd, som man får se till att hålla rena från snö. Inga rymningar någonsin enl stallägare och då finns ändå mycket lockande på andra sidan iom att vi bara har åker runt om hela gården.

De tidigare stall jag stått i har haft utan ström, järnrör och ett har haft a-staket där förekom det en hel del hästar utanför staketet..Ström tycker jag är ett måste nästan för säkerhetsskull då allt för många hästar lär sig rymma när de kommit på att det inte är någon fara/ingen ström..och inga klena elstängsel utan de som ger en ordentlig kyss..

Bästa och säkraste kombinationen borde dock vara både och, tex plank och eltråd.

Men det viktigaste av allt tycker jag är att hålla efter snömängden vid staket samt att man håller snön borta från trådar så inte strömmen bryts eller försämras..i vissa fall kan ju hästarna bara ta ett kliv över :crazy:
och en sak till: tillräckligt med stimulans i hagen så att hästarna anser att det är roligt i hagen och inte utanför
 
Senast ändrad:
Sv: Vinterhagar

Det finns solida plaststolpar, av samma material som plastplank. Garanterat gnagfria och stabila, men kostar lite.
 
Sv: Vinterhagar

A-staket ska hålla mot kyla, våra står fint trots kallt väder. Har som tur var inte haft någon som sprungit igenom så det kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Vinterhagar

Ah! Låter precis som det vi behöver. .
Bävrar är verkligen rätt ord, har ett par i stallet, som. Trots dungeoch träd i hagarna inte kan låta bli stolpen.

Hur höga fjäderstolp finns det att få tag på?

Turbostolp heter mina, materialet är glasfiber, finns i olika längder. Där jag köpte finns det i 110 och 150 cm höjd
 
Sv: Vinterhagar

Två vanliga vita elband med ström i. Så har det varit överallt där jag stått o har aldrig haft problem med rymmare mer än ngn enstaka ggn.
 
Sv: Vinterhagar

Vi har haft tre rader 6 mm elrep, ca 150-160 cm högt skulle jag tro att det är. Stolparna är i plast, så hästarna knaprar inte på dem.

Belastade stolpar, t.ex. i hörn och vid grindar, är trästolpar överdragna med en uppskuren plaststolpe för utseendets skull. Vanliga ring- och grindisolatorer på trästolparna.

Den nedre raden har ingen egen matning från aggregatet, utan matas med järntråd från de två övre och är lätt att koppla bort om det blir djup snö.

Håller man det uppsträckt och ordentligt har det inte varit några problem. :)
 
Sv: Vinterhagar

Vi har trästolp och så har vi två tunnare trådar med el i den översta. Båda mina hästar är livrädda för staketet, men de hör när det är avstängt och då tänjer de på det så det går av. Det fastnar ingen snö på våran runda tråd, men den nedre hamnar under snön om det blir mycket snö, därför är det ingen el på den.
 
Sv: Vinterhagar

Trästolpar och järntråd. Behöver jag ha el för att hålla de inne drar jag en jord-tråd bara.
 
Sv: Vinterhagar

Ah! Låter precis som det vi behöver.
Bävrar är verkligen rätt ord, har ett par i stallet, som. Trots dungeoch träd i hagarna inte kan låta bli stolpen.

Hur höga fjäderstolp finns det att få tag på?
Ett tips för att slippa gnag på stolpar o trä ute o inne är att ge extra koppartillskott!
Prova! det funkar!( om det inte beror på nåt annat som rastlöshet eller hunger..)
Jag gav extra koppartillskott en period och trägnagandet försvann rätt fort!
Ibland kan gnagandet på stolparna bero på nån mineralbrist tex .och är det impregnerade stolpar som det oftast är ,så innehåller de giftiga ämnen som tex arsenik..
 
Sv: Vinterhagar

En billig investering är att köpa en elmätare som mäter hur stark strömmen är i staketet,kolla sen att elen går runt hela hagen. Kontrollera ofta! När hästarna rymmer genom staketet är det redan för sent!
Om det blir en snörik vinter får man höja eltrådarna över snöhöjden!
Trådar under snötäcke är en skaderisk för att hästarna inte ser den!
Tyvärr tycker jag en del hästägare är slöa som låter sina hästar gå i plockepinnhagar med icke fungerande eltråd.
Hästar kan bli rädda på riktigt och springa genom staketet men ofta kommer hästar ut för att elen inte fungerar och staketen inte får underhåll och regelbunden översyn.Sånt gör mig förbannad.

Släpper du ut hästarna i morgonmörkret ? skaffa en bra ficklampa att snabbt kolla över hagen på morron ,så man vet att staketet faktiskt finns kvar där innan man släpper ut..;)

Och ha alltid strömmen på i staketet!;)
Inte rätt ställe att snåla på elen:banghead:
 
Sv: Vinterhagar

A-staket ska hålla mot kyla, våra står fint trots kallt väder. Har som tur var inte haft någon som sprungit igenom så det kan jag inte uttala mig om.

Har de ihåliga stolpen frän À-staket på betet och även där lyckades min yngre förmåga knäcka och böja 5-6 stolpar i somras, då var anledningen antagligen dålig el.
 
Sv: Vinterhagar

Ett tips för att slippa gnag på stolpar o trä ute o inne är att ge extra koppartillskott!
Prova! det funkar!( om det inte beror på nåt annat som rastlöshet eller hunger..)
Jag gav extra koppartillskott en period och trägnagandet försvann rätt fort!
Ibland kan gnagandet på stolparna bero på nån mineralbrist tex .och är det impregnerade stolpar som det oftast är ,så innehåller de giftiga ämnen som tex arsenik..

Ja, det är ju frågan vad det ... Har flera som är gnagare, egna och inackorderingar. Mitt ena sto gör såhär varje vinter och har stått i 3 olika stall, hänger jag in plankor så gnags även de sönder, även impregnerade :banghead: ;)
Tror mer på rastlöshet än nån brist, faktiskt..
 
Sv: Vinterhagar

Kl

Vi har vanlig trästolp, med breda avdelare dvs dubbla övertrådar så hästar i hagar bredvid varandra inte kommer åt varandra över staketen . 1.30 i höjd så eltråden tar mot halsen på hästarna om de försöker , och inte mot täckena i bogen .
Bra drag med el - endast i övertråden för att slippa snö problem .
Dubbeltråden högst upp samt bra drag elmässigt gör att hästarna öht inte kommer på tanken att gnaga stolp . Ngn gång vid grindarna har ngn antytt gnag , lätt åtgärdat att pensla lite trätjära bara .
Sen ser vi till att de har mat regelbundet om än inte obegränsat i hagarna . Ger ofta grenar att gnaga på vilket uppsattas som ytterligare sysselsättning .
 
Sv: Vinterhagar

KL*

Trästolp, 6m mellanrum, elband på 70 och 150 höjd (Tror jag)

Under veckan ska dock översta tråden bytas ut mot Polartråd då min häst, i vanlig ordning när snön kommer, sprang igenom staketet och denna gång drog med sig kompisarna upp på landsvägen där de nästan blev nermejade av en mötande bil... (Lagom förbannad på hästskrället just nu)
 
Sv: Vinterhagar

Ja, det är ju frågan vad det ... Har flera som är gnagare, egna och inackorderingar. Mitt ena sto gör såhär varje vinter och har stått i 3 olika stall, hänger jag in plankor så gnags även de sönder, även impregnerade :banghead: ;)
Tror mer på rastlöshet än nån brist, faktiskt..

Jag tror på/har funderat på om det är någon slags "instinkt". Beteendet (att maniskt käka trä) kommer nämligen här vid samma tidpunkt varje år (månadsskiftet januari/februari), och försvinner lika snabbt som det kom efter ungefär en månad.

Har varit likadant för alla hästar jag haft, och även när jag stått på samma ställen. Ingen skillnad om det varit hästar med fri tillgång på mat eller ej, om snön ligger djup eller ej etc.

Så det känns som det vaknar någon naturinstinkt i dem att "nu måste vi äta bark/trä/hårda fibrer" och så börjas det.

Sen varför tryckimpregnerat eller boxväggar under den här tiden är godare än att gnaga på träd/sly - det beats me. Men i boxen brukade jag (när de stod uppstallade) lösa det genom att helt enkelt låta dem få tvåtumfyra reglar ATT bita på, och hoppas de lät bli själva boxen. De kan nämligen äta närmast maniskt när de kommer igång, har bilder på hur en låg mellanvägg mellan två boxar närmast utrotades på en natt. Och stolpmässigt kunde 2 - 3 hästar gnaga av 6-7 stolp på en dag. Lagom charmigt..

Det skulle ju också kunna vara någon brist, men då är ju frågan varför den kommer just då och sen försvinner utan åtgärd?
 

Liknande trådar

Anläggning Blir snart galen på älgarna som river mina hagar. Har alltid ström i staketen och då även i hagarna som inte används. Är bra med kräm i...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 310
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 773
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp