Vinterkläder och skor.

Jo, det tar emot lite, fast vis av erfarenhet så är skorna med lite högre prislapp mycket mer vattentäta och håller sig så fina att de antingen kan ärvas av syskon eller säljas till en hyfsad peng. Sommarskorna kan man snåla mer på tycker jag, då är det inte så noga.

Exakt, sonens Yxhult han hade förra året är lite slitna i fodret vid hälen. Annars ser de i princip nya ut efter en vinter på förskolan. Nu har vi ju lyckats tajma det så bra att lillasyster är född exakt 2,5 år senare, så risken är ju rätt stor att det blir fel storlek för säsongen. Men då lär de ju gå att sälja vidare istället :)
 
Vi har kärt med Didriksson i alla år på ytterkläder till båda barnen. På fltterna har vi varierat mellan kavatkängor, vikinggängor och vikings fodrade gummistövlar.
 
Min treåring är så kall av sig så vi har fullt sjå att klä på henne. Vinteroverall är ett måste redan vid +5. I år har jag köpt en Isbjörn overall (reafyndad i somras, skulle ej betala 2000 kr för en overall!). Tidigare två vintrar har hon haft Reima. Reima overaller är bra men lite för bylsiga i passformen.

Som mellanlager beställde jag i år hem Polarn o Pyrets tvådelade ullfrotté men det var en besvikelse. Väldigt tunt. Jag ska försöka hitta en tjockare ulloverall att ha. Förra året hade hon en merinoulloverall från Devold som jag köpt på XXL. Den var riktigt bra.

På fötterna blir det i år Viking Skavl II. Jag hoppas att det ska bli bra. De verkar varma men ändå lätta och smidiga. Förra året hade hon Sorel Super Trooper och blev då aldrig kall eller blöt om fötterna men de var SÅ klumpiga. Året före hade hon Kavat Yxhult och de var alldeles för tunna, hon var kall jämt. Bra skor är ju nyckeln till att barnet ska hålla sig varmt.

På händerna sedan blir det Hestra handskar. Vi har en modell med dragkedja och rem som kan dras åt runt handleden. Jättebra!

Handskar och mössa är det enda vi har dubbla uppsättningar av. Med bra grunduppsättning ytterkläder behövs annars inga reservkläder. Möjligtvis om barnet slutat med blöja och det är risk för kissolyckor, men inte annars.
Är nog olika efter tycke och smak. Även då vi har haft ytterkläder av bra kvalité tycker jag det är bra att ha ombyte. Någon gång ibland behöver de ju tvättas, och även om de har hög vattenpelare och håller barnet torrt så tycker jag det känns sådär att sätta på en blöt (om än bara på utsidan), kanske lerig overall.
Sen är det ju smidigt att ha jacka o byxor som extraset, så kan man använda bara jacka när det behövs.
 
Exakt, sonens Yxhult han hade förra året är lite slitna i fodret vid hälen. Annars ser de i princip nya ut efter en vinter på förskolan. Nu har vi ju lyckats tajma det så bra att lillasyster är född exakt 2,5 år senare, så risken är ju rätt stor att det blir fel storlek för säsongen. Men då lär de ju gå att sälja vidare istället :)
Med lite tur funkar det ändå! Syrran kanske har större eller mindre fötter i förhållande till ålder med lite tur.
Våra barn har helt olika storlek på fötterna! Storebror (nu nio) har små fötter, mellansyster nog rätt medel och lillebror stora! Lillebror, knappt 3,5 år, har nu skor som storebrorsan hade som femåring ...
 
Med lite tur funkar det ändå! Syrran kanske har större eller mindre fötter i förhållande till ålder med lite tur.
Våra barn har helt olika storlek på fötterna! Storebror (nu nio) har små fötter, mellansyster nog rätt medel och lillebror stora! Lillebror, knappt 3,5 år, har nu skor som storebrorsan hade som femåring ...

Tänkte säga detsamma. Här hemma är det 11-åringen som ärver 9-åringens kläder (det som godkänns) och i vissa fall skor. Det skiljer 8 cm i längd och 1-2 skostorlekar på dom beroende på märke och 9-åringen är den större.
 
Är nog olika efter tycke och smak. Även då vi har haft ytterkläder av bra kvalité tycker jag det är bra att ha ombyte. Någon gång ibland behöver de ju tvättas, och även om de har hög vattenpelare och håller barnet torrt så tycker jag det känns sådär att sätta på en blöt (om än bara på utsidan), kanske lerig overall.
Sen är det ju smidigt att ha jacka o byxor som extraset, så kan man använda bara jacka när det behövs.
Vattentäta plagg ska tvättas så sällan som det bara går eftersom de förlorar väldigt mycket av sin förmåga att stå emot vatten då. Jag tvättar bara en gång per säsong, när vintersäsongen är över och overallen ska läggas undan. Lera och smuts kan spolas av eller torkas bort med en fuktig trasa.

Vid väldigt blött och lerigt väder kan man dra regnbyxor utanpå overallen och på så sätt spara på overallen.

På förskolan torkar de blöta plagg i torkskåp mellan användningarna så jag har aldrig behövt sätta på en blöt overall.

Vinterjacka har vi också, för när vi ska åka och handla eller liknande, men då köper jag en enklare utan specificerad vattentäthetsgrad. Den tas aldrig med till förskolan.
 
Jag har koumastövlar till alla mina och reima och didriksson. Den sistnämnda gillar jag för den är smal i modellen och mina barn är väldigt smala.
 
Vattentäta plagg ska tvättas så sällan som det bara går eftersom de förlorar väldigt mycket av sin förmåga att stå emot vatten då. Jag tvättar bara en gång per säsong, när vintersäsongen är över och overallen ska läggas undan. Lera och smuts kan spolas av eller torkas bort med en fuktig trasa.

Vid väldigt blött och lerigt väder kan man dra regnbyxor utanpå overallen och på så sätt spara på overallen.

På förskolan torkar de blöta plagg i torkskåp mellan användningarna så jag har aldrig behövt sätta på en blöt overall.

Vinterjacka har vi också, för när vi ska åka och handla eller liknande, men då köper jag en enklare utan specificerad vattentäthetsgrad. Den tas aldrig med till förskolan.
Vi tycker olika . Absolut kan det räcka med en overall och inget ombyte, men själv tycker jag det är skönt att ha två. Galonisar utanpå tycker jag blir både för klumpigt och för tätt. Fleecefodrat galon funkar bättre i så fall tycker jag , men utan overall under. Helt rätt att man inte ska tvätta för ofta! Själv tycker jag nog att det behövs ändå 1-2 ggr per säsong .
 
Jag har koumastövlar till alla mina och reima och didriksson. Den sistnämnda gillar jag för den är smal i modellen och mina barn är väldigt smala.
Tycker du didriksons är smala? Jag upplever dem som ganska rejält tilltagna på både längd och bredd. Våra ungar är medelbreda ( kan man säga så?). Finns ju olika modeller förstås . Och bra med dragskon i midjan, den reglerar ju mycket!
 
Tycker du didriksons är smala? Jag upplever dem som ganska rejält tilltagna på både längd och bredd. Våra ungar är medelbreda ( kan man säga så?). Finns ju olika modeller förstås . Och bra med dragskon i midjan, den reglerar ju mycket!

Jag vet inte om den är extra smal, men den är iaf smalare än andra märken som Reima och Pop. Vår son är också av smalare variant och just att man kan reglera midjan och att den inte är så bred har gjort att den sitter jättebra på honom :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tycker det är svårt när barnen blir lite större och vill att grejerna ska vara ”fina” - min 6-åring vägrar vinterkängor som står emot kyla o väta dvs mer rejäls. Hon vill ha snygga stövlar. Hur gör man då?? De snygga stövlarna blir ju sååå slitna efter några dagars lek.
Finns det några snygga, mer moderiktiga stövlar som är mer hållbara?
 
Jag tycker det är svårt när barnen blir lite större och vill att grejerna ska vara ”fina” - min 6-åring vägrar vinterkängor som står emot kyla o väta dvs mer rejäls. Hon vill ha snygga stövlar. Hur gör man då?? De snygga stövlarna blir ju sååå slitna efter några dagars lek.
Finns det några snygga, mer moderiktiga stövlar som är mer hållbara?
Jobbigt läge! Det går inte att säga t ex "nu tar vi kängor/ stövlar som passar för utelek, du får välja mellan några olika modeller samt välja färg"?
 
Jag köper det mesta begagnat men inte skor då de kan ha blivit snedgångna/utgågna av tidigare barn. Har dock sparat våra Yxhult om det blir syskon, de kändes så hårda så de kan inte ha gåtts ut..

Vår son sover ute, vi har en fodrad åkpåse men funderar på en sovsäck anpassad för vagn. Han har fleecetröja och byxa över vanliga kläder, tumvantar och mössa. och sockor.
 
Vi köper rätt billiga och ofta märkeslösa kläder till barnen. De har visserligen varsin Kax skaljacka från kapp Ahl (som dock ej används just nu eftersom det är för kallt), annars har de mest jackor och vinterkängor från Lidl :o asbra grejer om du frågar mig! Vinteroveraller och skalbyxor har vi köpt på stadium när de har haft rea. Jag kollar att kläderna har ok vattenpelare, har reflexer och verkar slitstarka, annars bryr jag mig inte så mycket om märke. Jag tycker tvärtom att de flesta skor och kläder ser som nya ut till småsyskon och kusiner, barnen hinner ju knappt använda dem en hel säsong ens innnan de är urvuxna. Har aldrig upplevt att våra barn varit frusna eller blöta heller, så jag förstår faktiskt inte alls vitsen med dyra märkesgrejer, förutom att de ofta är rätt fina förstås :)
 
Vi kör på overall från Didriksons på förskolan. Skånskt väder med förskolan precis vid havet. Sonen är 3 i december.
Under har han vanliga kläder + fleece.
 
Tack tråden!
Idag fick blivande 3-åringen (i januari) ett par Viking Ultra 2.0 i färgen plommon. Hade nog aldrig tänkt tanken att köpa stövlar innan men eftersom de hade fått bra betyg här så blev det ett par såna istället för kängor.
Overall har han fått en Everest, aldrig haft förr men med tanke på att vi bor i Västmanland så blir det säkert bra. Han har ärvt ett fleeceunderställ han kan ha för kallare dagar (skulle vilja ha i ull men nu får han ha det ärvda om det behövs, han är ganska varm av sig).

Tidigare har vi faktiskt använt vinterkläder från Lindex fix och har fungerat bra. Aldrig blött eller kallt på insidan.
 
annars har de mest jackor och vinterkängor från Lidl :o asbra grejer om du frågar mig!

Lidl har förvånandsvärt bra kläder men vi har fyra barn tycker inte att kvaliten på ytterkläderna och skorna är tillräkligt bra för att de ska fungera till alla barnen. Skorna tycker jag är dåliga, de har inte fungerat ens en säsong till ett barn.
 
Jag tycker det är svårt när barnen blir lite större och vill att grejerna ska vara ”fina” - min 6-åring vägrar vinterkängor som står emot kyla o väta dvs mer rejäls. Hon vill ha snygga stövlar. Hur gör man då?? De snygga stövlarna blir ju sååå slitna efter några dagars lek.
Finns det några snygga, mer moderiktiga stövlar som är mer hållbara?
Jag tycker barnmodellen av Timberland Mukluk är fina.
Annars hade Ecco ett par modeller av goretex stövlar av det lite finare slaget. Typ Aspen eller Neela.
Sorel tofino II tycker jag också är fina.

Mvh Miks
 
Jag hittade ett par rejält fodrade stövlar (deichmann eller nåt sånt) till minstingen med gummi i "fothöjd" och någon textil upptill. Hon har även ett par lite höstigare fodrade kängor nu. Gissar att det tillkommer ett par vinterstövlar extra också men det får nog bannemig bli Tradera. Det är tänkt som reserv.

Förskolan hos oss driver en utomhusverksamhet. De uppskattar overaller där barnen kan röra sig och att man fyller på med ullkläder eller så under då dessa kan vara lite tunnare och ändå hålla värmen. De overaller jag har köpt är fodrade förvisso men jag upplever att barnen kan springa, klättra och hoppa ordentligt med dem. Dvs inte extremt fodrade.

Angående breda fötter är väl viking kända för att ha skor till breda fötter?
 
Jag tycker det är svårt när barnen blir lite större och vill att grejerna ska vara ”fina” - min 6-åring vägrar vinterkängor som står emot kyla o väta dvs mer rejäls. Hon vill ha snygga stövlar. Hur gör man då?? De snygga stövlarna blir ju sååå slitna efter några dagars lek.
Finns det några snygga, mer moderiktiga stövlar som är mer hållbara?

Jag tänker att en 6 åring kan inte få välja allt. Är man 6 år leker man mycket (och ofta vilt) och då är det inte lämpligt att ha finskor i dessa sammanhang. Finskorna kan man ha till affären eller stan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad har era barn för vinterskor? Ska köpa till 7-åringen men tycker det är svårt. Har en liten fashionista till barn så hur skorna ser...
Svar
9
· Visningar
1 330
Kläder & Bli fin Hej Buke! Jag behöver hjälp att bena ut vilka skor jag behöver. Det kan alltså blir flera par. Jag promenerar mycket utomhus, minst...
2
Svar
21
· Visningar
1 591
Senast: lambero
·
Småbarn Vi ska skola in vår 2 åring på förskola sista veckan i februari och funderar kring skor. Idag har hon endast ett par vinterkängor...
2
Svar
33
· Visningar
2 368
Senast: Pilo
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp