Bukefalos 28 år!

Vintermörker - lösning?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Jaja, kanske lite väl negativt att prata om vintermörker en sån vacker dag som denna. Men det kommer ju närmare med stormsteg, i alla fall mörkret, och jag tänkte höra om det är någon här som har en bra lösning på detta?

Finns det några lampor som är bra att sätta på speedcarten och vart har ni isåfall fått tag på dem?

Eller kör alla i bäcksvart mörker? :) :eek:
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Behöver inte tänka på mörkret pga att vi tränar på dagtid.
Grafströms har ljuslyktor som man sätter på speedcarten,men om dom passar till alla vagnar vet jag inte. Såg dom förra året,himla smidiga,fanns med hel o halvljus.
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Vi använder bara belysning så att vi syns själva, man har nmycket bättre möjlighet att upptäcka siluetter på långt håll om man vänjer ögonen vid mörkret...

Har förmodligen 4 stycken att vinterträna i mörkret... :crazy:
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Har turen att jobba lite oregelbundna tider som jag till viss del kan styra själv så jag passar på att köra i dagsljus.
Men vi har en rochard med lyse som drivs med bilbatteri. Man ser ett par meter framåt men sen är det inte mkt mer. Nackdelen är ju att det blir ännu mörkare runt omkring.
Men vi syns iaf :D
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Jag satte dynamo och cykellyse på min rockard när jag skulle träna ponny i mörkret. Ett på varje sida, funkade bra! Och ingen ponny har reagerat.
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Jag monterar en (stor) nattorienteringslampa på hjälmen, batteriet i fickan. Fungerar helt ok. Väldigt starkt ljus.
 
Sv: Vintermörker - lösning?

anhe skrev:
Jag monterar en (stor) nattorienteringslampa på hjälmen, batteriet i fickan. Fungerar helt ok. Väldigt starkt ljus.

Kör du då eller rider du? Tänkte om inte hästen skymmer så mycket av ljuset när man kör...
 
Sv: Vintermörker - lösning?

Både kör och rider. Visst skymmer hästen en hel del, men lampan (skenet) är så bred, så det går väldigt bra faktiskt. Jag har då inga problem att se en bra bit framför hästen.
 
Sv: Vintermörker - lösning?

anhe skrev:
Både kör och rider. Visst skymmer hästen en hel del, men lampan (skenet) är så bred, så det går väldigt bra faktiskt. Jag har då inga problem att se en bra bit framför hästen.

Okej, tack för tipset! Jag ska ta och kolla upp vart man kan få tag på en nattorienteringslampa och ungefär vad dom kostar.

:bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 535
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 816
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
860
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp