Bukefalos 28 år!

Vinteroverall & skor

KING88

Trådstartare
Hur tänker ni när ni ska välja vinterkläder till era barn?
Jag tycker det är jätte svårt:crazy:Har en dotter på 2år som går på dagis! Dom sover ute i vagnar, blir då orolig att hon ska frysa! Är tjockast overall alltid varmast:confused: Sen åker dom ju kana på rummpan och sitter i snön, vad ska man då anv för matrial som inte går sönder eller blir blött! Är dyrast alltid bäst:confused:

Ge mig tips & råd i denna djungel av overaller:crazy:
 
Sv: Vinteroverall & skor

när sonen gick på dagis där de sov ute så hade de flesta juniorsovsäckar och lite extra filtar... vi har en bra åkpåse och overall hade de bara när det vra som absolut kallast annars sov de i fleeceställ och tjocka sockar... beror ju på var man bor och hur kall vinten är såklart...
 
Sv: Vinteroverall & skor

Jag är kanske inte jätte bäst att svara på det här då jag bara har haft skoteroverall till Lia. Men jag tycker att dom ofta är både smart gjorda och i ett bra material. Sånna där snören längst ner är kanon så overallen sitter kvar. Sen har vi riktigt kallt mellan varven och om man går på principen en fuktavvisande overall och sen lager på lager beroende på hur kallt det är. Hehe vi har kört samma med skor alltså skoterskor. Men med skor ska man tänka på att dom ska gå att dra på en fot med dubbla sockar i alltså nån form av öppning längst upp. Skotergrejer alltså:angel:
 
Sv: Vinteroverall & skor

Blocket.se Där kan du hitta bra begagnade overaller till bra priser. Reima och POP är säkra kort. Har ofta vantar med ordentlig"krage" som ej ramlar av. Dyrast är oftast bäst tyvärr, men planerar du fler barn kan de ju ärva. :angel:
Ett tunt fleeceunderställ med smala armar och ben som inte veckar sig är praktiskt. Långa "raggsockor" förhindrar skilsmässa.
Goretex skor blir inte blöta, köp på blocket eller på rean. Jag brukar köpa på våren till nästa säsong och passar det inte så säljer jag.:idea: Men en eller två storlekar över det barnet har på våren brukar bli bra.

Vill du köpa dyrt är Rasavil det senaste, absolut vattentätt och varmt och SMIDIGT, personligen tycker jag det är slöseri på ett så litet barn. Vänta till 4-5 år, då börjar vi prata blött, gegga och slitage:crazy:
 
Sv: Vinteroverall & skor

Dyrt är inte alltid bäst. Kollar man på tex Råd&Röns test av barnoveraller så fick Reima bottenbetyg. Då i att stå emot väta. HM: s klarade väta bättre. Lego var bäst i test. Fast kanske det skett förbättringar sedan testet gjordes ?!
 
Sv: Vinteroverall & skor

Tips!
Fråga dagispersonalen vad de rekommenderar, är det några som har koll på prisvärt och bra grejor så är det barnskötare och förskollärare.

mimmipigg, förskollärare
 
Sv: Vinteroverall & skor

Dyrt är inte alltid bäst. Kollar man på tex Råd&Röns test av barnoveraller så fick Reima bottenbetyg. Då i att stå emot väta. HM: s klarade väta bättre. Lego var bäst i test. Fast kanske det skett förbättringar sedan testet gjordes ?!

Håller med dig! :)
 
Sv: Vinteroverall & skor

Tack för era tips pch råd:) kul att höra hur andra "bunkrar" inför vintern!
Förra året fick Didrikssons bäst i test av vi föräldrar!?

Svärmor hade köpt en Exit overall till tjejen, jätte fin,men inte så tjock. Det står att den är fyld med polyester, men hur vet jag att den är varm nog:confused:
 
Sv: Vinteroverall & skor

Jag sa inte att dyrt ALLTID är bäst:)
Menade INTE att låta märkesfixerad.:confused:
HM har jättebra kläder, tex är deras fleecefodrade regnställ suveränt. Jag menade bara att i vissa fall är det värt att satsa på dyra kvalitetskläder, i andra inte.
Jobbar oxå som förskollärare och har sett en del overaller och vinterkängor passera genom åren.;)
 
Sv: Vinteroverall & skor

Jag har köpt Didriksons overaller varje år till min 3,5-åriga dotter och vi (dagis, jag o dottern) har varit kanonnöjda. De är rätt tunna, men gjorda i hightech material (som vuxnas vindkläder), torkar snabbt, andas, helt täta trots mycket lera och snömurveleri och bra passform som inte hindrar rörelser. Dessutom rätt tuff design tycker jag! Finns hos Team Sportia till ett hyfsat bra pris i jmf med t ex Pop osv. Tar dock slut snabbt så det gäller att hugga!

http://www.didriksons.com/
 
Sv: Vinteroverall & skor

Tack för era tips pch råd:) kul att höra hur andra "bunkrar" inför vintern!
Förra året fick Didrikssons bäst i test av vi föräldrar!?

Svärmor hade köpt en Exit overall till tjejen, jätte fin,men inte så tjock. Det står att den är fyld med polyester, men hur vet jag att den är varm nog:confused:

Jag har haft Didrikssons i fyra säsonger. Min son är sju år nu och deras overaller är superbra! Varma, håller vätan borta och otroligt slittåliga. Han åker mer på rumpan och knäna än står på fötterna :-D
och ändå håller de mycket bra! Jag har inte en enda trasig overall och några av dem har han kunnat ha (storleksmässigt) två vintrar.

/Åsa
 
Sv: Vinteroverall & skor

Vi har Voksipåsar (helt oslagbara!) som barnen sover i på förskolan. De säljs ibland begagnade på Blocket, är rätt dyra att köpa men väl värda sitt pris då de växer med barnet och håller värmen utan att det blir kokhett. Det går också att köpa juniorsovpåsar.
Jag är väldigt förtjust i Reimas overaller, har just köpt ett par begagnade i ballongmodell och med värmedyna i rumpan åt mina tvååringar. De är rätt stora i stl. då jag hoppas de ska räcka även nästa år (stl 92). På fötterna har de (också beggade) Kuomaskor, otroligt lätta och smidiga men samtidigt varma, är vattentäta men går att tvätta i maskin. De enda vintervantar jag fått att fungera är Reimas, går också att sätta fast i overallen vilket ökar chansen att de får vara kvar på händerna.
 
Sv: Vinteroverall & skor

I år ska min äldsta (6 år) ha skidjacka och skidbyxor från Polarn o pyret (ca pris 1600).
Min lilla (17 mån) ska ha en Everest-overall från Stadium (ord.pris 699). Den är vattentät och andas. Samma med skidsetet stora killen ska ha.
Återstå att se om jag blir nöjd.

Förra året hade stora killen en vattentät overall från Mikkline, den var tyvärr inte så slitstark. Det är en del revor på.
Lilla killen haade en vattentät overall från PO.P. Den med två dragkedjor.
Gillade inte modellen så mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 006
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år ja, nu var det ju det här med kläder igen. Ni som är erfarna inom ämnet, vad ska man ha till dom små liven? Jag har kollat mycket på...
Svar
16
· Visningar
958
Senast: Amha
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 747
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp