Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte beställa hem lite stickor osv. Vad skulle ni rekommendera att man skaffar när man är helt nybörjare? Typ ett "startkit" tänkte jag mig.
 
Jag tänkte beställa hem lite stickor osv. Vad skulle ni rekommendera att man skaffar när man är helt nybörjare? Typ ett "startkit" tänkte jag mig.
Jag brukar köpa stickor när jag köper garn. Jag stickar helst med rundstickor och föredrar Addi. Vet att många andra gillar de där pro-stickorna istället, men de ligger inte lika bra i händerna på mig.
Det finns så väldigt många olika storlekar (bredd och längd) på stickor och olika typer, så vad du behöver beror ju på vad du ska göra.

MARKÖRER kan du aldrig ha för många. Finns både såna som följer med i arbetet varv efter varv och såna som kan markera specifika maskor/rader/bryt. Jag har ringar till medföljande och gillar hakar till punkter.

Jag skulle inte klara mig utan mina påsar och kassar, som jag har pågående arbeten i. T ex när jag virkar mormorsrutor har jag istället stora lådor med lock, t ex glasslådor. Då får jag ordning och reda.
 
Jag tänkte beställa hem lite stickor osv. Vad skulle ni rekommendera att man skaffar när man är helt nybörjare? Typ ett "startkit" tänkte jag mig.
Skulle rekommendera att prova lite olika märken och typer innan du köper ett helt kit. Jag tycker att ju vassare tipp desto bättre, älskar HiyaHiya Sharp med fast kabel. Trivs även med Addi Sock Rockets och Addi Lace, men Lace är i mässing och kan behöva poleras för att inte gnissla och dra i garnet. KnitPro Symfonie funkar i nödfall, lite för trubbiga och i trä och det tycker jag drar för mycket för att vilja ha som standard. HiyaHiya köper jag online från Garnkorgen.

Håller med Malumbub om markörer. Man kan ju göra egna eller sätta restgarn el liknande, men det gör livet så mycket enklare att bara köpa en liten packe. Jag gillar Rebecca's Room på Etsy. Har ett vinglas som markör för varvets början på det jag stickar nu :D
 
Det var ju livsfarligt att börja sticka:nailbiting::D Har stickat ett set med mössa och sockar till det kommande barnet och ska börja med en reflexmössa åt karln. Babyfilten har jag kommit fram till att jag vill sticka i mosstickning. Men när jag sökte på mosstickning hittade jag bruten mosstickning:love:

Är det något man kan göra på en vändbar stickning eller kommer filten få en ful avigsida? Såg bara massa exempel på vantar och sockar och då spelar ju avigsidan ingen roll...
 
Det var ju livsfarligt att börja sticka:nailbiting::D Har stickat ett set med mössa och sockar till det kommande barnet och ska börja med en reflexmössa åt karln. Babyfilten har jag kommit fram till att jag vill sticka i mosstickning. Men när jag sökte på mosstickning hittade jag bruten mosstickning:love:

Är det något man kan göra på en vändbar stickning eller kommer filten få en ful avigsida? Såg bara massa exempel på vantar och sockar och då spelar ju avigsidan ingen roll...
Fult borde det inte bli, däremot kommer inte avigan och rätan se likadana ut iom att mönstret är brutet. :)
 
26864965_845372495654530_7853206482211307520_n.jpg


Så sjuuukt tillfredsställande att blocka flerfärgsstickning :D den här blev också en storlek större än tänkt. Har kontrollmätt och stickfastheten är två maskor "off" jämfört med min provlapp och mönstret. Suck. Men tre gånger är en trend så jag antar att det är så här det är kommer vara när jag flerfärgsstickar. Irriterande men bra att veta :up:
 
Snapseed.jpg

Ser lite lätt ansträngd ut pga hade inga skor pga uppenbarligen tappad som barn. Den hade jättegärna fått vara en storlek mindre, men det kommer inte hindra mig från att använda den :) nu stickar jag Selbuvantar!
 
Antagligen en fråga i samma kategori som ”Hur långt är ett snöre?”, men jag försöker ändå :)
Går det att veta hur mycket ull krymper när man tvättar det?
Scenario: jag vill virka ”täta” vantar. Hur ”mycket” för stora behöver jag göra dem för att de ska passa när de tvättats i 30? 40? grader?
Hjälp :D
 
Antagligen en fråga i samma kategori som ”Hur långt är ett snöre?”, men jag försöker ändå :)
Går det att veta hur mycket ull krymper när man tvättar det?
Scenario: jag vill virka ”täta” vantar. Hur ”mycket” för stora behöver jag göra dem för att de ska passa när de tvättats i 30? 40? grader?
Hjälp :D
Det beror helt på vilken ull du använder och hur de tvättas, så omöjligt att säga. Men tvättas de försiktigt i trettio grader krymper de nog inte alls.
 
Antagligen en fråga i samma kategori som ”Hur långt är ett snöre?”, men jag försöker ändå :)
Går det att veta hur mycket ull krymper när man tvättar det?
Scenario: jag vill virka ”täta” vantar. Hur ”mycket” för stora behöver jag göra dem för att de ska passa när de tvättats i 30? 40? grader?
Hjälp :D
Valka för hand med såpa.
Du kontrollerar processen och avbryter vid lagom storlek/täthet.
Kom ihåg ättika i sista sköljvattnet.
Ska du veta om storleken behöver du göra en provlapp med samma garn och samma sorts maskor du ska ska använda och hur hårt valkat du vill ha.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Fortsätter med avdelningen för oinsatta frågor :D om jag kör såpa och ”kall”-vatten, krymper de mycket alls då? Eller blir de bara sådär... ihoptovade eller vad man ska kalla det, oigenomträngliga! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 668
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 748
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp