Bukefalos 28 år!

visa häst , behöver man ha gått en kurs?

sommarvind

Trådstartare
Vår ardennerkille skulle vi vilja visa på hingstpremieringen nu i vår.
Jag undrar om det är svårt att visa? Behöver man gå en kurs innan?
 
Sv: visa häst , behöver man ha gått en kurs?

Du borde kanske ringa upp någon uppfodarkollega och be om att få hjälp att lära dig visa. Men jag skulle rekomendera er att skicka honom på utställningsträning och låta en erfaren visa.
Det är jätteroligt att visa själv och jag är rätt bra på det, men jag har varit på många utställningar nu senaste åren och övat också och fått många kommentarer och tips från domare och andra.
Dessutom har jag en valack så det gör liksom inget om vi får dåliga poäng.

Däremot, hade jag haft en hingst och skulle visa den för att ev. kanske gå vidare med den, då skulle jag nog anlita någon som kunde träna och visa hästen åt mig!
Man märker STOR SKILLNAD på de proffsvisade hästarna och de svensson-visade!
 
Sv: visa häst , behöver man ha gått en kurs?

Ja alltså han skall bli valack strax efter premieringen. Så det är helt enkelt för skoj skull:) Menar du tycker ändå att jag borde anlita någon som visar?
För jag kan inte gå en kurs själv? Vad är skillnaden mellan svenssonvisning och proffsvisning?
 
Sv: visa häst , behöver man ha gått en kurs?

Gör du det för skojs skull så tycker jag du ska göra det själv.

Det jag menar är att det finns typ inga "kurser" i visning av häst för hand? Så om du känner någon som varit på utställning så hör med den om du kan få lite tips.


Skillnaden på proffs och svennsson försöker jag också komma underfund med ;) Skillnaden är nog att dom tränar sina hästar för visning hemma väldigt mycket och vet hur dom ska träna för att få sina hästar att se pigga och alerta ut och visa fram deras kvaliteer och "dölja" deras nackdelar på bästa sätt :)

Jag har själv visat min valack för skojs skull flera gånger om året i några år nu men får aldrig riktigt det där "wow" i honom så han sticker ut bland de andra hästarna. Han ser lite alldaglig ut men jag vet ju att det finns i honom. Det gäller bara att jag ska lära mig matcha och visa fram det just då! :)
 
Sv: visa häst , behöver man ha gått en kurs?

Halvt knapp-lån
Det finns ibland små kurser i visa häst, jag vet att det planeras i Halland inför 3-årstesten.

Skillnaden på Svensson och proffs? - Träningen som du säger, hästen vänder lätt och lydigt, ställer upp sig fort och för visaren att kunna visa gångarterna bra! (inte släpa den efter sig, inte bråka om den faller i galopp etc. etc.). Sedan har ju proffsen små knep med prassel för att få hästen att spetsa öronen, sträcka fram halsen och se alert ut och kommandon för att hästen ska få klipp i steget i traven (oftast ssss-ljud)

I princip är det inte svårt, gå ett varv, stå still, skritt trav... neej, men ska det bli riktigt bra krävs det träning! Kontakta gärna någon som föder upp ardenner, dom har ofta bra visare när dom ställer ut =) (så kanske du kan få en snabbkurs/kom-igång-kurs?)
 
Sv: visa häst , behöver man ha gått en kurs?

Man är inte tvungen att gå någon kurs, men för att hästen ska få så bra poäng som möjligt så är det bra att veta hur man gör. Samt ska man ju tänka säkerhet också när det är hingstvisning. Även om ens egen häst är snäll hemma så blir det helt annat med en massa andra hingstar. Finns ju risken att andra hästar kommer lös, det tycker jag man ska vara förberedd på.
Hjälm som skydd och pisk som pådrivande på hästen och i eventuellt försvar om annan häst kommer lös i närheten!!

Det är även bra att konditionsträna innan så man orkar springa och visa hästen i trav!
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 127
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 289
Senast: gulakatten
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 142
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp