Bukefalos 28 år!

visa hästen för hand vid veterinär ?

T

tiffy

hej ! jag ska ta grönt kort om en vecka, då ska man b.l.a redovisa muntligt hur man visar hästen för en veterinär . min instruktör förklarade en gång (jag vet ju hur man gör) , men när jag säger det för mig själv låter det helt fel och krånglit! ngn som vet ett smart och inte allt för långt :P sätt att förklara hur man 'visar hästen för hand vid veterinär' ? Tuuusen tack ! :) :rofl: /sandra :D
 
När man visar upp hästen för en veterinär så har du en viss sträcka man ska befinna sig på. Man börjar i skritt. Du går vid hästens vänstra sida. Har höger hand precis under bettet och håller i båda tyglarna, tygeländen håller du i vänster hand. När du sedan ska vända, så vänder du åt HÖGER, lyft upp vänster hand lite vid hästens öga om den har svårt att vända. Sedan skrittar man tillbaka till veterinären och vänder sedan åt höger igen när man är framme. Nu ska du då visa hästen i trav, då fattar du tyglarna i EN hand - nämligen din högra hand, och så ska du springa ganska fort så att hästen får upp en bra trav. Du saktar av till skritt och vänder sedan hästen åt HÖGER. Börjar springa igen så att hästen travar ordentligt.

Det är viktigt att man verkligen vänder hästen åt höger, för då kan veterinären se hur hästen använder sina ben i vändningen på ett annat sätt än om man vänder åt vänster.

Just i vändningen är det många som gör fel...

Hoppas det blev lite klarare hur det hela går till!! :D
 
å tack så mkt ! pluggar en massa nu så att jag ska klara provet :p jag undrar bara det där med att man ska hålla vänster hand precis under bettet .. jo, min tränare sa att man ska ha ganska långa tyglar eller grimskaft för att hästen ska få 'nicka' med huvudet så att den går naturligt (om den tex är halt) . vilket är rätt ? tack än en gång !
 
När jag leder en skrittande häst så håller jag precis under bettet, kanske 10 cm. När hästen travar så håller jag kanske 20 cm ner på tygeln från bettet och viker ihop resten av tyglarna och har dem i hö hand. Sedan gäller det att följa med i hästen rörelse...

Att visa upp en häst för hand är en konst! I alla fall om det ska se snyggt och bra ut :angel:
 
ok får se om det ser så konstnärligt ut när vi flumsar runt :P red lektion idag.. min tränare satt upp typ 5 min på min d-ponny. han fick henne verkligen att gå fint ! (hon är Svårriden..) oj, vilka lyft ;) haha, i traven så GICk hon med frambenen och tavade med bakbenen ! jag och Cattiz höll på att garva ihjäl oss. hon med sina ideer ;Þ hiihi . busponnysar :heart:heart
 
Enligt reglerna för Grönt kort ska du VISA häst vid hand, inte bara redogöra för det muntligt.
Lastning däremot ska du inte utföra utan bara redovis amuntligt.
 
Hos oss, fick några redovisa visning av häst muntligt och några praktiskt. Men lasta häst, fick vi göra praktiskt. (Vi som fick redovisa visning av häst muntligt har iofs egna hästar, eller är tävlingshästskötare. Så det beror nog på att "gröna kortet"-kontrollanten vet vad vi kan, sedan tidigare.

Så det är tydligen lite olika hur man gör mellan klubbarna i så fall.
 
Nu blev jag förvirrad; visa först i skritt ett "varv" och sedan i trav?

Har jag aldrig varit med om på en tävling. Där har alla jag sett inklusive mig själv alltid visat en gång i trav...eller har de ändrat det för i år?
 
Jag skrev bara hur man går tillväga i både skritt och trav. Eftersom man håller tygeln olika. Att sedan många veterinären struntar i att titta på skritten vid en tävling är en sak, men ska man visa skritt så ska det ske på rätt sätt. ;)

När jag tog grönt kort så var vi tvungna att visa rent praktiskt hur man gör, i både skritt och trav. Det var några som fick göra om pga att de höll tyglarna fel eller vände åt fel håll.

Men säger veterinären att du ska trava hästen, så gör man det :D
 
Aha, missade det med händerna. Då kanske jag hade kopplat det hela. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 410
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp