Vispgrädde?

När vi nu är inne på mejeriprodukter. Försök hitta svensk hushållsost till vettigt pris. Gäsene som är svensk är nästan 25 kr dyrare kilot i min coopaffär än Arlas som är dansk.

Gäsene smakar ju skosula! :wtf:
Arla må vara danskägt, men de har svenska ostar i sortimentet. Stor fördel med att handla Arla är att de är så stora att de har möjlighet att ta emot all mjölk, till skillnad från små mejerier som bara kan ta hand om en begränsad mängd.
En anledning till att tex Gäsene är dyrare är just småskaligheten. Ett stort företag kan ha en mindre marginal per såld enhet, just för att de säljer mer.

Med allt det sagt, strunta i märke! Läs istället på förpackningen, så svårt är det inte.
Det är många gånger vi har struntat i att köpa vissa produkter just för att de inte var svenska och/eller eko.
 
Gäsene smakar ju skosula! :wtf:
Det är ändå bara maken som äter ost hemma och då han lägger i centimetertjocka drivor får han skylla sig själv då jag köper billigt. Och nej han tar inte mindre om det smakar mer. Är nog konsistensen han är ute efter.
 
Gäsene smakar ju skosula! :wtf:
Arla må vara danskägt, men de har svenska ostar i sortimentet. Stor fördel med att handla Arla är att de är så stora att de har möjlighet att ta emot all mjölk, till skillnad från små mejerier som bara kan ta hand om en begränsad mängd.
En anledning till att tex Gäsene är dyrare är just småskaligheten. Ett stort företag kan ha en mindre marginal per såld enhet, just för att de säljer mer.

Med allt det sagt, strunta i märke! Läs istället på förpackningen, så svårt är det inte.
Det är många gånger vi har struntat i att köpa vissa produkter just för att de inte var svenska och/eller eko.


ARLA "ägs" fortfarande av de svenska bönderna, (fast det skulle man inte tro när man ser hur direktionen (styrelsen) behandlar svenska mjölk bönder) utan orsaken till de danska, polska, tyska, engelska mmfl produkterna är att ARLA har köpt upp mejerier och produktionsanläggningar i dessa länderna.
 
@Pegasus63 Ok, omformulering. Arla foods må ha sitt huvudkontor i Danmark, men.... ;)
Det enda jag vet med säkerhet är att det har vimlat av danskar på kontoret de senaste veckorna, och en och annan tysk.

Och @Luff, din herre får allt ta och lära sig äta riktig ost som riktigt folk :mad:
(Äsch, skojar bara så klart. Han får äta hur och vad han vill, bara det är råvara från bra djurhållning)
(Faaast jag blir inte ledsen om han skulle gå över till Falbygdens istället :angel:)
 
@Pegasus63 Ok, omformulering. Arla foods må ha sitt huvudkontor i Danmark, men.... ;)
Det enda jag vet med säkerhet är att det har vimlat av danskar på kontoret de senaste veckorna, och en och annan tysk.

Och @Luff, din herre får allt ta och lära sig äta riktig ost som riktigt folk :mad:
(Äsch, skojar bara så klart. Han får äta hur och vad han vill, bara det är råvara från bra djurhållning)
(Faaast jag blir inte ledsen om han skulle gå över till Falbygdens istället :angel:)

ARLA har fortfarande huvudkontor i Sverige, Det är fortfarande ett svenskt bolag, hur skulle de annars kunna behandla svenska bönder så illa som de gör?
 
ARLA har fortfarande huvudkontor i Sverige, Det är fortfarande ett svenskt bolag, hur skulle de annars kunna behandla svenska bönder så illa som de gör?

Nej, Arla Foods ligger väldigt mycket i Danmark. De har givetvis svenska kontor också, men huvudkontoret ligger i Danmark. Moderbolaget är danskt. Det finns flera systerbolag, varav en del är helt och hållet svenska, men som sagt är grunden dansk.
 
Nej, Arla Foods ligger väldigt mycket i Danmark. De har givetvis svenska kontor också, men huvudkontoret ligger i Danmark. Moderbolaget är danskt. Det finns flera systerbolag, varav en del är helt och hållet svenska, men som sagt är grunden dansk.

Arla Foods, liksom samtliga övriga bolag som inte enbart använder de fyra bokstävarna ARLA är samtliga dotterbolag till ARLA, som har huvudsäte i Sverige. Arla Foods huvudsäte ligger förövrigt i Götene där både fabrik ock räkenskapsavdelning ligger ...
 
Nej, Arla Foods ligger väldigt mycket i Danmark. De har givetvis svenska kontor också, men huvudkontoret ligger i Danmark. Moderbolaget är danskt. Det finns flera systerbolag, varav en del är helt och hållet svenska, men som sagt är grunden dansk.

Varför tror du huvudkotoret ligge i Danmark? För att de kör 20 44tons bulk/tank trailers över sundet varje dag?
 
@Pegasus63 Ok, omformulering. Arla foods må ha sitt huvudkontor i Danmark, men.... ;)
Det enda jag vet med säkerhet är att det har vimlat av danskar på kontoret de senaste veckorna, och en och annan tysk.

Och @Luff, din herre får allt ta och lära sig äta riktig ost som riktigt folk :mad:
(Äsch, skojar bara så klart. Han får äta hur och vad han vill, bara det är råvara från bra djurhållning)
(Faaast jag blir inte ledsen om han skulle gå över till Falbygdens istället :angel:)
Köper till 97 % falbygdens mejeriprodukter men dom har väl ingen hushållsost?
 
Köper till 97 % falbygdens mejeriprodukter men dom har väl ingen hushållsost?

Falbygdens mejeri är inte samma som falbygdens ost. Men det stämmer, ingen hushållsost. Bara god ost :p

@Pegasus63 Nej, jag har läst deras årsredovisning. Arla Foods amba heter de nuförtiden. Består av flera stycken mer eller mindre "självstyrande" dotterbolag.
Götene är väl distrubunal för svenska marknaden av förädlade mejeriprodukter, inte huvudkontor för hela koncernen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 710
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
805
Senast: __sofia__
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 617
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp