Bukefalos 28 år!

Vissa hästraser olämpliga?

Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Tyvärr, du får nog fortsätta rida kbl om du använder så brutala hjälper.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

*gäspar* Tänkte du att jag skulle nappa på det betet eller?

Ha en trevlig påsk!
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Facinerande... jag skulle verkligen vilja se dig rida...

Du måste vara en gud på att rida...

Det är säkert fel på din nuvarande häst, det är dens fel att den går igenom saker och är jobbig.

Allt det där löser sig med att du säljer den och köper en arab. Jag lovar!


/Sammet som ger upp och inser att hon diskuterar med någon som inte a) kan mena allvar eller b) inte vet vad h*n pratar om
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jeg er faktisk enig med Redhorsefarm.

En Araber er virkelig lett å utdanne, og det er der vanskeligheten ligger, i det at det er vanskelig å være så lett som denne rasen krever.

Når det er sagt, finnes det store individuelle forskjeller innom denne rasen, akkurat som i andre raser. Jeg ville også hatt en god Araber. Har arbeidet i Quatar, og så der flere eksemplarer som har eksteriør, bevegelser og temperament til å gå helt opp, men de var desverre ikke til salgs, og vil heller aldri bli eksportert. Jeg tror nok at man kan finne gode eksemplarer utenom Araber-landene, og finner man en slik, og klarer kombinerer den med en rytter som kan utdanne den - for det er det ikke mange som er i stand til - så har man en hest som går forbi veldig mange andre i kvalitet. Dog vil det vanskeligste være å få grunnen rett, på grunn av følsomheten.

Jeg er også helt med på det at men skal ride mentalt. En følsom hest med mye temperament fungerer best på det.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Märklig komentar av nån som är sk. tränare.
Araben är lättare än alla andra raser att utbilda i svår dressyr. Däremot är den inte lika korrkad som kbl och kräver att man vet vad man gör. Man kan inte rida en arab med kbl hjälper. Det är där som det går åt skogen för dom flesta, de kan inte rida mentalt.
Sen om rörelsens fortskidande är förenligt med TR är knappast nått som man tar hänsyn till i denna ridning.
Araben kräver sin ryttare och det är riktigt att den inte bör vara första val. Men det är för att ryttaren inte räcket till, inte för att hästrasen inte gör det.

Det är väl väldigt allmänt känt att araben inte är den som är speciellt lämpad för svåra dressyrrörelser. De är ofta väldigt raka i sina haser många är lite överbyggda. Har knappast med att ryttaren skulle vara dålig. Då skulle det vara betydligt svårare att rida ett engelskt fullblod :crazy: och det är det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Allmänt känt, haha. Allmäna fördommar ja. Har ännu inte sett en dressyr rörelse som en arab inte kan göra.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

De araber man ofta ser ridna - och som väl kritiseras - är ridna av ryttare som inte har förstått att de rider en känslig häst (lika känslig som ett kallblod eller halvblod eller fullblod - fasiken - HÄSTAR ÄR känsliga!)

Då ser man araber som försvarar sig genom att bli stela och motspänstiga.....ser inte kul ut. :cry:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Tja du, om du inte vet hur en arab är byggd så skall du nog inte uttala dig :smirk:

Fördommar??? Tja visst om du vill ha det till det så ok!

Men en arab är inte speciellt mkt känsligare än ett engelskt fullblod.

Och visst är de flesta araber rakhasade, DET är orsaken att de har svårare för samling. Och var du får att det skulle vara en fördom är rätt så löjligt faktiskt :angel:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Berätta för mig hur en arab är byggd.
Har bara föreningens ras beskrivning. Men den är nog fel då. Du kanske kan länka till dom felbyggda araberna så jag får se hur dom ser ut.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

En god ryttare kan alltid utbilda en häst- även hästar med sk dåliga förutsättningar.

Jag finner det ganska tramsigt att debattera hästrasers olämplighet och lämplighet till olika saker då det inom alla hästraser finns individer som kan skolas till stordåd inom de flesta aktiviteter.

Vi ryttare är alla olika- precis som hästarna, kroppsligen och mentalt så passar vi ihop eller inte ihop. Så är det bara.

Själv kommer jag tex inte alls övverens med new forrest ponnyer:crazy: , men det betyder inte att jag fördömer dom som ras, för jag har sett så många som är utmärkta bruksdjur i händerna på andra ägare/ryttare, riktigt trevliga! Men om JAG ska hantera dom så skär det sig totalt...ingen aning om varför faktiskt!

När det nu kommer till dressyrridning, så har jag sett tom tunga ardennerhästar ridas i ganska hög svårighetsgrad inom dressyr. Själv bla ridit en för några år sedan och den var inte ens "tungriden" utan så ambitiös och känslig att man bara behövde tänka tystså gjorde den vad man ville.

Så snälla! Sluta att se ner på vissa hästraser, det är inte relevant! Ägna istället er energi till att skola ER SJÄLVA!!!! Både till kropp och till själ eftersom detta automatiskt även kommer skola er häst.

Själv är jag alls icke någon mästerryttare.....men jag kämpar på och hoppas på att min älskade häst uppskattar det hela!


/Kung Tulle
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

true_blue skrev:
De araber man ofta ser ridna - och som väl kritiseras - är ridna av ryttare som inte har förstått att de rider en känslig häst (lika känslig som ett kallblod eller halvblod eller fullblod - fasiken - HÄSTAR ÄR känsliga!)

:bow:
Du är bra klok du :)
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Det är bara att gå in och titta på den sidans hingstkatalog eller på gallerierna så ser du ganska omgående att de är betydligt mer rakhasade än andra raser
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

*KL*


SUMMANSUMMARUM, för att inte förstöra den här trådskaparens tråd.


En häst är en häst.
Rid AR med din systers häst om du vill. Det kommer att vara mycket roligt för dig/din syster och hästen.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag håller med. Jag anser också att man i princip kan rida på vad man vill.

Jag skulle aldrig iaf strunta i att rida AR med en arab eller vad som helst för den delen.

Jag har aldrig någonsin som tränare talat om att man inte får eller skall hoppa en speciell häst pga av rastillhörighet (är hopptränare) men däremot om de frågar eller har motivationen att försöka komma långt så kan jag ju rek dem en annan häst/ponny om den inte har den kapaciteten.

Men som tränare säga att man inte skall träna skulle jag aldrig göra. Träna skall man göra för att det är kul och kommer man någonstans så är det bara ett plus
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Aha, i årtusenden så har dom avlat felbyggda hästar. Och dessa hästar ligger i dom flesta raser. Det var illa det.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Det är ju inte felbyggt utan så är rasen avlad på. Liksom man vill att de inte skall ha sluttande kors etc
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 454
Senast: NotlikeI
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Mariaauto
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp