Bukefalos 28 år!

Vissa hästraser olämpliga?

Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Finns många konstiga avelsexteriören.

Vissa hundraser som har så platta nosar så de får problem... bla.
Precis så har vi det i hästaveln med, bara inte lika extremt.

Men jag tycker vi droppar denna diskution om hästraser som är bättre än andra... finns ingen bra ras... bara en bra individ.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

"Det är ju inte felbyggt utan så är rasen avlad"
Kul. Men nu avlar man inte samling som många tycks tro. En häst med ett sluttande kors och ben som är vinklade så att den ser ut som om den gick i samling vill alla ha.
Fast samling kommer ur att hästen själv vinklar korset och benen när den samlar sig. Å så är det fel avlat om hästen inte ser sån ut i extriören, ha.
Därför ser man så många sk. samlade hästar som går bakom sig, de är felvinklade från början :) vilket inte araben är. När man ser arabens förmåga att böja sig i lederna och samla sig så förstår man att rasen är "hästen" och andra bara plagiat. Araben är den grundstommen som andra raser bygger på. Vissa ska hoppa högre och avlas då högre. Vissa ska springa fortare och får annan bakdel, vissa ska dra mer och avlas framtunga osv.
Och så finns ursprungs hästen kavr i araben. Hästen som bar människan genom årtusenden. Hästen som går vidare när alla andra raser har lagt ner sig för att dö. Hästen som går lika bra i snöstorm som stekande ökensol. Hästen som genom sin förmåga att bli dresserad har hjälp människan hit. Och den säger man sen att den inte är lämplig att dressera.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag vet Precis vad det är du menar!

Det är Precis som de avelsmål som Hitler hade!
Jag menar för Alla vet ju att Tyskar är den bästa rasen bland människor, skandinavier funkar... men helst ska det vara tyskt blod med blont hår och blå ögon!
Det ariska blodet regerar när det gäller människor!


och om någon missade... jag var extremt sarkastisk där...



Åh herre gud...
Hör du inte Själv hur rasistiskt det du säger Är??? :eek:
Jag blir chokad... och rädd...
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Och konstigt nog så var även det ett svenskt påhitt som H bara förädlade.
Men han skulle inte förädla orginalrasen från Afrika utan den som han tillhörde.
Och det låter mera som hästägare :)
(och om någon missade... jag var något sarkastisk där...)
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
"Det är ju inte felbyggt utan så är rasen avlad"
Kul. Men nu avlar man inte samling som många tycks tro. En häst med ett sluttande kors och ben som är vinklade så att den ser ut som om den gick i samling vill alla ha.
Fast samling kommer ur att hästen själv vinklar korset och benen när den samlar sig. Å så är det fel avlat om hästen inte ser sån ut i extriören, ha.
Därför ser man så många sk. samlade hästar som går bakom sig, de är felvinklade från början :) vilket inte araben är. När man ser arabens förmåga att böja sig i lederna och samla sig så förstår man att rasen är "hästen" och andra bara plagiat. Araben är den grundstommen som andra raser bygger på. Vissa ska hoppa högre och avlas då högre. Vissa ska springa fortare och får annan bakdel, vissa ska dra mer och avlas framtunga osv.
Och så finns ursprungs hästen kavr i araben. Hästen som bar människan genom årtusenden. Hästen som går vidare när alla andra raser har lagt ner sig för att dö. Hästen som går lika bra i snöstorm som stekande ökensol. Hästen som genom sin förmåga att bli dresserad har hjälp människan hit. Och den säger man sen att den inte är lämplig att dressera.


Så du menar på fullt allvar att du anser att araben är den som är bäst lämpad för samling IDAG???

Du pratar om ursprung jag pratar om förbättringar :smirk:

Om araben hade varit den idealiska hästen för samling hade knappast PRE/Lippizanare/Andalusier används så mkt för just dessa ändamål.

Dessutom så skall araben inte ha vinklade haser, utan raka! Det är ingen fel i sig men så är rsastandarden liksom det finns andra för alla raser som finns.

Och visst avlar man för samlimng liksom man avlar för hoppning det säger väl sig självt.

Visst araben finns i de flesta hästraser från början men får ju faktiskt inte glömma de inhämska raser man KORSADE in araben i som förädlare. Det är lätt att glömma att det finns fler individer inblandade.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Plötsligt så ändras kriterierna, nu ska den bästa hästen för samling defineras. Det är utan för denna tråd.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Nope inte alls det är du som vill framhäva att araben var den hästras som var mest lämpad för samling.

Jag bara svarade på dina frågor och har längre upp skrivit vad jag anser i frågeställningen i tråden!!

*end*
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

det är du som vill framhäva att araben var den hästras som var mest lämpad för samling.

Var står det?
"Araben är den grundstommen som andra raser bygger på. Vissa ska hoppa högre och avlas då högre. Vissa ska springa fortare och får annan bakdel, vissa ska dra mer och avlas framtunga osv."
Förtydligande, "osv." innehåller även saker som inte är specifikt uppräknat.
Just som du menar tex. PRE är från arabkorsning för ett tag sen.
Även fullblodet är en arabkorsning, för att springa fortare.

Men för att förtydliga ännu mera, redan från första sidan står det att TR inte är bedömnings underlaget här.
Väntar fortfarande på den dressyr rörelsen en arab inte kan göra.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag ska säga att jag inte har läst igenom allt som har skrivits, såg bara att det har dragit sig åt araber.

Det jag undrade var om någon rider barock på varmblodig travare eller har sett en blivit riden barock. Kan tänka mig att detta är en ras som skulle kunna anses olämplig av flera. Har själv en som jag rider lite western på, har haft honom som ridhäst i 5år och han kan alla grunder och lite mera. Han ser dock inte ut som en varmblodig travare utan mera som ett kallblod, brukar få komentarer att han ser ut som en andalusier i kroppen och med sin man ;)

Men vad har ni för erfarenheter, själv så tror jag att det skulle kunna gå, bara man inte ger sig, men skulle vara skoj att se "någon som har lyckats".


Madde
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Låner en svarknapp.

Minner om at dressuren er for alle.

Anne
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Tack för att nån kom ihåg det!:smirk:

Nu var ju frågan vad som gjorde araben till en mer olämplig ras än andra för att rida AR på och jag tror nog att jag fått svar med råge!!:D

Jag kan dock inte låta bli att bli glad när jag ser så många som tycks älska denna fantastiska häst som araben är.:banana:

Jag skulle aldrig byta ut min älskling mot alla pengar i världen! Jag fastnade för livet när min treåriga skimmelhingst dansade in i mitt hjärta för nu tio år sedan.

Men nu kan jag alltså lugnt råda min syrra att rida AR på sin arab/morgan-korsning!!

Tack för en livlig och intressant debatt!:)
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Skulle inte förvåna mig om travare i dess alla former är den vanligaste "barockhästen".
Men vad menas med lyckats? Skolorna över marken?
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

"Lyckats" var kanske ett fel använt ord då, men det jag menade var om det var någon som har kommit långt med sin travare, utöver de vanligaste grunderna.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Vad har tävling med barock att göra?
Inte för att jag orkar bry mig om just den diskussionen du letat upp. Speciellt inte som att sista inlägget är för från 2004.

Sport och konst har inte med varandra att göra i 99% av fallen.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jo, men alla innan är från 2004 = tråden är från 2004.

Tänkte mest göra ett tillägg till mitt egna inlägg ovan.

Givetvis kan det vara konst även om de är sport, men just i den tråden RedHorseFarm länkade till var det tävlingsresultat som efterfrågades och i det sammanhanget har inte konst med saken att göra.
Och eftersom detta inte är ett tävlingsforum så har inte tråden mycket med detta att göra, eftersom det inte är samma som krävs av hästen.

Därmed inte sagt bu eller bä om vare sig varmblodstravare, kallblodstravare eller araber.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag har sett flera travare som går AR, i olika nivåer. Både fd. löphästar och sånna som är tagna som ridhästar direkt.
Både av den stora "älgiga"typen och av den mer kvadratiska ridtypen. I regel har man ju lite mer att jobba med på en fd. travtävlad häst...min åttaåring är så spänd att han inte kan länga överlinjen ens utan ryttare...så man måste börja i basic basic, och gå sakta fram och låta det ta tid.
Har sett en bufflig, halvgalen älg gå i jättefina travslutor på enhändig stång...det tog iofs tre år för honom att komma dit, men han är som en ny häst!
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Tack för svaret! Själv har jag haft min i 4 år, då han togs från banan. Men jag har tränat western med han nu sedan dess och sedan så såg jag en tjej rida akademisk med sitt halvblod för ett tag sedan, och det var så otroligt att se! Min är jättekänslig och han är ju som en riktigt ridhäst idag så detta tycker jag verkade vara jätteintressant! Så nu har jag börjat jobba på, grunderna är ju väldigt likt westernridningen så vå får se nu :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 454
Senast: NotlikeI
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Mariaauto
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp