Bukefalos 28 år!

Vissa hästraser olämpliga?

Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag har ridit min arab i akademiskt i 3 år och det går kanon.men som någon skrev så krävs det ju endel av arabfolk...rasen använder huvudet väldigt mycket.jag har fått lära mig sen jag köpte honom att själv andas och ta det lugnt för att det ska fungera oss emellan.jag tror att alla hästraser använder huvudet...det är inteligenta djur vi har att göra med,tyvärr så dumförklaras ofta de lite "sävligare"raserna.Hade en shire som var som ett fullblod i skallen hehe.Det var väldans mycket att jobba med.men i akademiskt gick det super då hon trivdes med det.
mitt råd till dig är att PROVA närgra gånger och se vad hästen tycker.Läs av hästen och allt kommer att gå bra tror jag.Lycka till.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jag måste bara tillägga att jag tycker synd om dig redhorsefarm, eftersom du uppenbarligen är så trångsynt att du inte kan kommunicera med dessa fantastiska kallblod och än mindre rida dem...
Ps Jag har absolut inget emot araber!Ds
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Du är medveten om att du går över gränsen för person angrepp?
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

det är inteligenta djur vi har att göra med,
Detta går ifrån trådens innehåll lite grann, men jag kunde inte låta bli att kommentera.
Hästar är inte speciellt intelligenta djur. Vore dom så intelligenta som många vill ha dom till så skulle vi inte kunna rida på dom och göra alla dessa saker vi gör med dom. Hästen skulle mycket snabbt inse, att den är den starkare och skulle aldrig finna sig i att vara den underlägsne och göra alla konstigheter människorna hittar på.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Nja...riktigt så är det inte.


Den som kallar en häst dum är lurad.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Vad skulle det ha med saken att göra i så fall? Var?
Hästen är intelliget i sin värld för sin överlevnad. Men är ungefär lika smart som en höna i vår.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Det är en skillnad mellan att säga "inte speciellt intelligent" och "dum", men RHF har rätt, hästar är dumma i vår värld men mycket smarta i sin egen för att kunna överleva.
Vad jag ville undertrycka är att hästar inte är intelligenta i den betydelsen som de flesta människor vill ha dom till. Det är att förmänskliga dom, vilket ju många hästägare gör.

Slut på denna diskussionen, då den inte hör hemma här.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

evis skrev:
Morganhästar drar jag åt mej öronen litegrann åt, mest för att aveln blir så extrem på den sortens hästar. Jag vill ha hållbarhet, inte extrem exteriör eller extrema rörelser. Men som alltid så finns det ju massor av morganhästar som har vettiga (hållbara) kroppar.

Hmm, intressant inlägg. Hur mycket erfarenhet har du av morganhästar? De morganhästar du pratar om är extrema showhästar och det kan man jämföra med den hästsyn som också finns hos vissa arabmänniskor, men samtidigt finns det hur många araber som helst som tävlar andra discipliner.
Det är alltid det som är dåligt som syns mest.
Min häst har en stamtavla som bland annat innehåller; En mamma som bara har vinster och andra-placeringar i Reining, en morfar som bara har vinster och andra-placeringar i Cutting, en mormorsfar som är amerikansk cutting champion, en kusin som är world champion i pleasure, en släkting som är kanadensisk champion i ett flertal westerndiscipliner. Och varför är det då så? Jo, hennes mammas sida innehåller sk. western working-blod, och är från början ranchhästar.
Välkänd wwf hingst: http://www.tullesbo.com/morgans/Blodslinjerfoton/sonfield.gif

På pappans sida finns mestadels Brunklinjer, kända för sina höga benrörelser, och kraftfullhet kombinerat med smidighet. Brunklinjerna är även kända för sitt inflytande i westernworking familjens uppbyggande tillsammans med flera andra linjer. Två framstående brunkhingstar: http://www.tullesbo.com/morgans/Blodslinjerfoton/jubilee_gohawk.gif

Showhästarna är ofta government avlade - med en del blod från andra raser, såsom saddlebreds, längre bak i stamtavlan;
här är en av de mest kända hingstarna från den här familjen - http://www.tullesbo.com/morgans/Blodslinjerfoton/mansfield.gif

Vad jag vill vissa med dessa bilder är att det är morgans i allra högsta grad och de ser inte ut på det viset som jag vet att du tror att en morgan ska se ut.

Jag vill gärna också vissa några morgans från modern tid.
Det här är inte en morgan som tilltalar mig; http://www.morganhorse.com/marketplace/img/Stallions2006/ThreeWishes.jpg

Men det här är; http://www.morganhorse.com/marketplace/img/Stallions2006/HolidayCompadre.jpg

Jämför gärna med "idealbilden" av hur en morgan ska se ut;
http://www.tullesbo.com/morgans/rasstandardfoton/standardideal500.jpg
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Däremot är den inte lika korrkad som kbl och kräver att man vet vad man gör. Man kan inte rida en arab med kbl hjälper. Det är där som det går åt skogen för dom flesta, de kan inte rida mentalt.

Jag skrattar så jag dör.... :rofl: :rofl:
Du kanske ska rida min nordis Vania nån gång?
Rider du inte med huvudet så ligger du på marken.. Hon är så fruktansvärt känslig och lyhörd, för minsta lilla tanke, minste lilla vink man ger henne. Det finns araber som är "tröga" eller hur man ska uttrycka sig, liksom det finns inom alla raser.
Liksom det finns kallblod som är mycket känsliga och lyhörda.


Jag måste hålla med dom som anser att hästar är individer, för så är det verkligen:bow:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Oj vad du var full av fördomar. Det lät verkligen illa. Jag hoppas du inte menar vad du skrev egentligen. Jag rider gärna både araber och kallblod och har inte haft problem med någon av dessa raser.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Nu är det länge sen jag svarade p¨å denna tråd och sen dess har jag och min ARAB(20 år fd distans häst)Gjort:traversal,ranvär,början på piaff och carreer.........så alltså....araber är visst lämpade för AR så det så :smirk:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Vitsen är ju att göra det bästa av den hästen man har eller hur?
Vem som helst kan i princip rida en bra häst halvbra efter lite träning, men de som verkligen är intresserade av hästar och gör något bra av det de har till hands, det är de som verkligen lär sig "ridkonsten".
Läs Bent Branderup "Akademisk Ridkonst" och se hur många olika hästar han mött som genom sina ryttare blivit riktigt bra gymnastiserade och kan utföra rörelser ur den högre skolan.
Det är dej som ryttare det hänger på, inte hästen.
Lycka till!:)
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Maddu skrev:
Det jag undrade var om någon rider barock på varmblodig travare eller har sett en blivit riden barock. Kan tänka mig att detta är en ras som skulle kunna anses olämplig av flera. Har själv en som jag rider lite western på, har haft honom som ridhäst i 5år och han kan alla grunder och lite mera. Han ser dock inte ut som en varmblodig travare utan mera som ett kallblod, brukar få komentarer att han ser ut som en andalusier i kroppen och med sin man ;)

Men vad har ni för erfarenheter, själv så tror jag att det skulle kunna gå, bara man inte ger sig, men skulle vara skoj att se "någon som har lyckats".


Madde



Jag rider AR på min travare. Fungerar finfint det.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Vi rider också AR på våra två travare och det går kanon.Dom har blivit mycket bättre på alla sätt och vis.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Enar skrev:
Jag har hört att vissa raser är mindre lämpade att rida barockridning på. Stämmer detta?:confused:

Exemplet jag hörde var att araben var direkt olämplig.

Min syster har en arab/morgan-korsning och är intresserad av att prova på barockridning med honom. (han är dock bara unghäst ännu, men i sinom tid...)

Avråder ni henne helt, eller ska hon ge det en chans?

Vad är det som gör ex. araben till en mindre lämpad ras? (om den nu är det)

Finns det fler raser som man bör undvika barockridning på?
Bullshit!
Bent rider ju på en arab;) man kan rida akademiskt på alla hästar:):D
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Jupp. Det hela handlar om en sätt att utbilda och inte ett resultat
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 446
Senast: NotlikeI
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Mariaauto
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp