Bukefalos 28 år!

Vissa hästraser olämpliga?

E

Enar

Jag har hört att vissa raser är mindre lämpade att rida barockridning på. Stämmer detta?:confused:

Exemplet jag hörde var att araben var direkt olämplig.

Min syster har en arab/morgan-korsning och är intresserad av att prova på barockridning med honom. (han är dock bara unghäst ännu, men i sinom tid...)

Avråder ni henne helt, eller ska hon ge det en chans?

Vad är det som gör ex. araben till en mindre lämpad ras? (om den nu är det)

Finns det fler raser som man bör undvika barockridning på?
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Man ska skilja på "hästar som är lämpade för svårare dressyr" och "dressyr för att träna en häst".

I det första fallet är inte araben mitt förstahandsval om jag ska köpa häst. Det finns andra raser som har de egenskaper jag söker och som också har högre förutsättningar för det jag vill göra.

Å andra sidan, har man en arab (eller för den delen en arabkorsning) som man trivs med så finns det ju ingen häst som mår dåligt av dressyr och jag ser ingen anledning till att byta ut sin häst för den sakens skull. Man kan nå långt med hästar som inte har rätt ras eller rätt exteriör, det hänger mycket på vilja också. Däremot kan förutsättningarna för att nå dit man vill vara större med en häst som passar ändamålet.

Alla hästar kan gå ditansritter på olika nivåer. Däremot är det sällan man ser iberiska hästar eller halvblod (för att ta två mer dressyrinriktade hästtyper som exempel) på de högre nivåerna vad jag vet. Däremot är det en överväldigande andel araber. Att rida på en basic- till medelnivå är en sak, att nå till svår nivå en anna.

Din syster ska prova på, trivs hon ska hon fortsätta, finns ingen anledning att inte kasta sig in i nya äventyr tillsammans med sin häst!
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Märklig komentar av nån som är sk. tränare.
Araben är lättare än alla andra raser att utbilda i svår dressyr. Däremot är den inte lika korrkad som kbl och kräver att man vet vad man gör. Man kan inte rida en arab med kbl hjälper. Det är där som det går åt skogen för dom flesta, de kan inte rida mentalt.
Sen om rörelsens fortskidande är förenligt med TR är knappast nått som man tar hänsyn till i denna ridning.
Araben kräver sin ryttare och det är riktigt att den inte bör vara första val. Men det är för att ryttaren inte räcket till, inte för att hästrasen inte gör det.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Tack för svaren!
Jag kände på mig att det var nåt knepigt med kommentaren jag fick.
Dock var det inte av en tränare, utan av en gammal klasskompis som börjat träna AR med sitt kallblod. Hon hade även en arab vid det tillfället.

Jag uppfattade henne som om hon avrådde mig (och min arab) att inte ens försöka, för den rasen var så "felbyggd" bak. "Klen i bakkärran", som hon uttryckte det.:crazy:

Visst, men om man (i detta fallet min syrra) inte har ambitionen att gå till toppskiktet, utan bara är ute efter ett roligt och harmoniskt sätt att rida på, så kan det ju inte skada.

Hon har just nu en arab sen 17 år tillbaka, han är 19 nu. Hon har ridit både "vanlig" dressyr och sedan elva år helt egnat sig åt western, där han verkligen utmärkt sig.
Där är ju quarterhästen att föredra, men han har funkat super!!

Hon tänkte rida western på lillpållen också, men har läst en hel del om AR och hon känner att det lockar en hel del. Inte helt olikt varandra faktiskt.

Tackar och bockar för era svar!!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Bara hästen kan springa sakta så går det nog bra med vilken häst som helst.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

en häst är en häst är en häst....


Det är inte så märkvärdigt, så länge den är frisk, har hovar och svans och gnäggar så rid.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Märklig komentar av nån som är sk. tränare.
Araben är lättare än alla andra raser att utbilda i svår dressyr. Däremot är den inte lika korrkad som kbl och kräver att man vet vad man gör. Man kan inte rida en arab med kbl hjälper. Det är där som det går åt skogen för dom flesta, de kan inte rida mentalt.
Sen om rörelsens fortskidande är förenligt med TR är knappast nått som man tar hänsyn till i denna ridning.
Araben kräver sin ryttare och det är riktigt att den inte bör vara första val. Men det är för att ryttaren inte räcket till, inte för att hästrasen inte gör det.



*gasps*

Jegra är en mycket duktig tränare och ryttare.
Så att kalla henne "sk. tränare"... stoppa undan sådana påhopp och bespar oss dom tack.


Vad gäller att araben skulle vara smartare än kbl som är "Korkad"... jag undrar det jag...
Här får jag bit ihop tror jag.

En häst är en häst. Det finns klokare och det finns de som har svårare att lära sig, och det är itne rasbetingat utan individbetingat. Det borde var människa som håller på med hästar veta.


Att araben skulle vara lättare eller svårare att rida än en kbl´s häst, eller någon annan ras, betvivlar jag.
Allt beror på den uppfostran, inridningen, utbildning och den uppfödning och det liv de levt.
Jag kan sträcka mig till att de kan vara onödigt att ge en oerfren ryttare en unghäst arab som första häst, för det kan man ta en lite mer erfren häst.
Men jag vet många många araber som varit utomordentliga nybörjarhästar, för att de varit lite äldre (dvs inte unghästar) välutbildade, väluppfostrade...
Jag vet också många många araber som varit olämpliga... just för att de inte varit det som den lämpliga araben var.
Och precis samma sak gäller kbl. Oavsett om de är travare eller bruks.



/sammet, AR-ryttare, kurselev till Jegra, kbl ägare, arabvän, hästälskare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Nä, det som avgör hur väl man kan arbetar ihop är hur väl man passar ihop. Det hänger på så mycket mer än bara "inriktning", till exempel vilka mål man har (de skiljer sej från människa till människa även inom en inriktning...), och hurdan man är som person - och hurdan hästen är i sin personlighet Här skiljer det ju oftast ganska markant även inom raserna.

Jag gillar araber. Jag tycker om deras psyke och min erfarenhet är att människor som arbetar med araber brukar bli känsliga, exakta och väldigt lyhörda i sin ridning. Jag skulle glatt ha haft en arab som komplement till mina kbltravare och russ, om tid och ekonomi fanns. Men så är jag inte så nördig på just att dressyra på en bana utan sätter mycket värde i annat - jag har hellre en allroundbegåvad häst än en häst som är väldigt begåvad dressyrmässigt.

Morganhästar drar jag åt mej öronen litegrann åt, mest för att aveln blir så extrem på den sortens hästar. Jag vill ha hållbarhet, inte extrem exteriör eller extrema rörelser. Men som alltid så finns det ju massor av morganhästar som har vettiga (hållbara) kroppar.

Angående felbyggd bak så varierar ju araber kraftigt. Jag har sett araber som haft extremt svag överlinje - så konkava som en häst kan bli. Konkav överlinje = väldigt rakt kors. Så vill jag inte att de ska se ut, men det är mest ur hållbarhetssynpunkt. Självklart kan man, och bör man, utbilda även en sådan häst till bärighet (det är bara lite svårare).
Men det finns också araber med riktigt fina rumpor (och därmed fin överlinje - åt det konvexa hållet).
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

*lägger till att hästens ribarhet självklart även är till viss del stambetingat... Dock inte till lika stor del som uppfostran, utbildning, och livserfarenheter*
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Om jag översätter det till människor så skulle jag alltså kunna få fram en ny Björn Borg med uppfostran och utbildning.
Är man tränare så bör man väl kallas tränare? En sk. tränare är en som tränar andra och då höjs ribban något.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Om jag översätter det till människor så skulle jag alltså kunna få fram en ny Björn Borg med uppfostran och utbildning.
Är man tränare så bör man väl kallas tränare? En sk. tränare är en som tränar andra och då höjs ribban något.


Jag pratade inte om prestige, eller om hur Bra en häst kunde bli på tävlingsbanorna. Och det uppfattade jag inte att du gjorde heller, jag kan ha fel.
Men en sak är säker, med bra uppfostran och med en bra utbilning kommer du betydligt längre inom Allt.
Björn Borg hade inte varit någon alls om han hade enbart blivit tränad av medelmåttiga tränare.
Och likaså finns det många ämnen därute som aldrig kommer någonstanns för att de inte har pengar att lägga på bra tränare.
Och är Björn Borg en arab? Eller en kallblodshäst?

Vad betyder att rida mentalt?



"Märklig komentar av nån som är sk. tränare."
Så med sk. tränare så menar du inte "så kallad tränare"?
Jag är ingen expert inom AR, definitivt inte. Vad betyder Sk.?
Är det en term inom AR?
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Kraven på sk. tränare är högre än på sk. elever.
Björn kunde bli det han blev för att han hade anlagen.
Nästa häst jag köper blir en arab. Kbl som nu ska säljas har bara varit tråkigt med. Det mesta är bara bekymmer, hovis tycker han är för tung. Släppet säckar, går rakt igenom allt som är i vägen. Tar bettet och sticker. Gångarter som inte är några gångarter.
Två har skaffat sig Tinker och kan inte få nån att rida in dom. Alla har tackat nej. Så även dom börjar snart leta annan ras.
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Björn kunde bli det han blev för att han hade anlagen.
ursäkta att jag lägger mig i diskussionen ... :D
råkade bara titta in för att se vad ni diskuterade ... men blev lite upprörd så jag kände mig tvungen att sticka emellan lite grann. :smirk:
diskussionen om anlag/träning finns nog inom alla grenar o sporter. naturligtvis blev inte Björn Borg den han var bara för att han hade de generna ... då hade han ju aldrig behövt stå där framför garagedörren o nöta ... eller? :rofl:
anledningen till att ämnet intresserar mig är nämligen för att jag föder upp ... kallblodstravare ... och jag kan garantera att generna är bara en liten, liten del i hur det sedan går för individen. ta Järvsöfaks till exempel. en individ med medelmåttig stam, men med ett fantastiskt psyke, bra tränare och tur med få skador. man kan naturligtvis hävda att kroppen har hållit därför att generna var bra, men det har lika mycket, om inte mer med tränarens intelligens att göra. en smart tränare har öga för när hästen behöver vila ... och det spelar ingen roll om det är en AR-tränare eller travtränare ...
sedan gäller det ju, som flera redan varit inne på, att träna hästen på hästens villkor. :bow:
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Så du menar att denne tränare kan upprepa detta gång efter gång med ny häst?
 
Sv: Vissa hästraser olämpliga?

Redhorsefarm skrev:
Man kan inte rida en arab med kbl hjälper.

Jaså? Kan man inte rida en arab i en sluta bara genom att flytta sin höft en centimeter bak? Kan man inte göra halt enbart genom att sätta sig lite djupare i sadeln? Kan man inte göra galoppombyten enbart genom att ändra höfternas position?

Då är jag inte intresserad av att rida arab, det verkar vara alldeles för tungt för min del. Jag fortsätter med min kallblodstravare - hon är lättriden och känslig för hjälperna. Samma sak är det med makens fjord/kallblodstravarkorsning.

Immer
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 446
Senast: NotlikeI
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Mariaauto
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp