Bukefalos 28 år!

Vissa människor ska inte ha djur

Sv: Vissa människor ska inte ha djur

finns en tråd på gnägg om den... hemskt.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

sorry missat den.... undrar just var jag skulle lägga "tråden".. :crazy:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

hej dom som misshandlar djur borde få fängelse och avstängda på
livs tid av veterinär och myndigheter.
och stränga böter och att aldrig mera ha djur inte ens akvarie fiskar
eller fågel ,att kärring jävel kunde köra bil och transporten är helt korkat utan att ta reson av andra bilister efter vägen hon måste
ha såg spån i skallen.jävla idiot till kärring..tvi fan sägar jag! :banana: :bump: :devil: :devil: :idea: :confused: :confused: :cry: :cry:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Tragisk händelse o klantigt att hon inte kollade direkt, men vem har inte varit med om att mötande bilar blinkat utan att man fatta varför kan tex vara en hastighetskoll längre fram. Man tycker ju att man borde känna om hästen tar sig ur transporten.
Som jag ser det är det knappast något djurplågerifall eller något djurförbudsfall.
PL
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

samma här...VEM kan tro att man på flit skulle göra nåt dyligt...skulle det hända mig så skulle jag garanterat få men för livet...
dessa människor mår nog dåligt ändå idag utan att folk fördömmer....och hade nog gett vadsomhelst för att få detta ogjort.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Visst, de mår säkert dåligt, men jag anser dem ändå skyldiga till djurplågeri. Har man inte koll på hästen eller ens transwporten när man kör, då borde man inte köra. Tycker att det nog inte är så svårt att kolla i backspeglarna några gånger extra när man kör transport med djur i.

Det är väl som den man som band sin hund i draget på bilen och sedan körde i väg....Kanske inte ren och skär djurplågeri, men definitivt klantighet som orsakade djuret hemska smärtor. För mig räcker det inte med att säga "Hoppsan, jag glömde".
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Nu är det ju inte du som avgör vad som är djurplågeri utan lagstiftningen//domstolen.
Har du aldrig av misstag hanterat ett djur på ett sett som kunnat leda till skada?
Att sätta fast en hund i dragkroken är inte accepterat just pga glömskerisken. Jag vet en bilägare som körde iväg med en annans hund sittande fast i dragkroken, vilket ansvar hade han? I det här fallet så utgår jag tillsvidarere från att den som körde hästen hade stängt framdörren ordentligt, kan du då avgöra om hon fick tillräckliga "signaler" för att stanna o kolla läget??
Hur många mil per år kör du med transport o hur många ggr per km kollar du läget i backspegeln.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Jag kör ca 4000 mil MED trp om året(eller körde) att hästen skall ta sig UR den när man kör är ju inte direkt det som man tänker på....visserligen kollar man ju bakåt då o då..men inte för att se om hästen är på väg ut....

hela händelsen är ju tragisk, och jag är helt övertygad om att dessa människor mår så jäkla dåligt och rannsakar sig själva för det som har hänt.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:bow: :bow:
Jag ser flera gånger i veckan situationer där ett direkt felaktigt handerande skulle kunna leda till skada. O det är inte utan att jag ibland åstadkommer situationer som kan leda till skada.
Hästar år oberäkneliga djur så var inte för snabba att döma dem som hamnar i en fruktansvärd situation.
PL
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Men något som jag inte förstår är att hon inte märkte att släpet började kränga :confused:
För jag tycket det räcker att hästen inte står still för att man ska märka det i släpet. Och en häst som har skavt av all ryggmusklatur måste ha fört liv i släpet. :crazy:
Men vem vet det var kanske ett litet shettisföl som hon transporterade och därför inte märkte något.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Förstår inte anklagelserna om djurplågeri. Folket var ju inte medvetna om vad som hänt.

Däremot tycker jag det är konstigt, att man inte sett en stor hästkropp mellan bil och transport. Den måste ha farit omkring duktigt i backspeglarna. Tittar själv i dom flera gånger per kilometer. Inte för att kolla om hästen ramlat ut, men för att hålla koll på trafiken bakom, transportens hjul mm. Just punka och tappade hjul har jag hört om ett flertal gånger.

LIA
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

*Knappen*
Vet någon vad det var för häst? Lite skillnad på en mina shettis och en ardenner...
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Hur man tolkar ekipagets uppförande är en fråga om erfarenhet, eftersom jag alldrig haft en häst utanför transporten så vet jag inte hur det känns, vet du?
PL
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

**Då upptäcktes att hästen hängde mellan bilen och hästtransportsläpet**

Inte så lätt stt se kanske...och om det är en liten shettis(borde det vara eftersom den fick "plats där")

Nä, jag tycker folk dömer för fort...hästar som rör sig i finkor hör ju inte till ovanligheterna heller...har man enkelaxlat så behövs inte mycket innan finkan börjar röra på sig
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

martha skrev:
**Då upptäcktes att hästen hängde mellan bilen och hästtransportsläpet**

Inte så lätt stt se kanske...och om det är en liten shettis(borde det vara eftersom den fick "plats där")

Nä, jag tycker folk dömer för fort...hästar som rör sig i finkor hör ju inte till ovanligheterna heller...har man enkelaxlat så behövs inte mycket innan finkan börjar röra på sig
Så tänkte jag oxå... Liten häst får upp luckan och ramlar ur, det tar ett tag för chaffisen att förstå vad som är felet...
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

peter_lundin skrev:
:bow: :bow:
Jag ser flera gånger i veckan situationer där ett direkt felaktigt handerande skulle kunna leda till skada. O det är inte utan att jag ibland åstadkommer situationer som kan leda till skada.
Hästar år oberäkneliga djur så var inte för snabba att döma dem som hamnar i en fruktansvärd situation.
PL

Håller med här, hela grejen är hemsk, vidrig och borde aldrig få hända men utsätter inte vi oss alla _egentligen_ för saker som skulle kunna bli farliga i en paniksituation då och då??
När jag tänker efter så gör iaf jag det, litar liksom på att hästen är cool..
Det bästa vore nog om alla vi andra hästmänniskor tog det här som en uppmaning att tänka på säkerheten lite x-tra, både vår och hästens..

Tror förövrigt också att det måste vara en väldigt liten häst (lätt) i transporten, jag tycker man brukar _känna_ på bilen när hästen/arna lever om i släpet..
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Nu vet ju inte jag vad du har för kontakter i den här familjen men det verkar som om du går i deras försvar, hmm?
Är du nykter människa? Jag har kört transport i några år nu och det är allt från shettis till nordsvensk som stått i den, märrar med föl, ung
hästar, kolikhästar, sjuka hästar, you name it....jag har stenkoll på min transport. minsta lilla jag märker att det gungar för mycket eller verkar skumt stannar jag o kollar. Hur i alla glödheta denna människa (?????????????) lyckas med konststycket att köra med en häst liggandes mellan bil o släp ( hade hon ingen sidospegel och kollar man inte bakåt när man kör???) är ett mysterium minst sagt. Personen ifråga har förverkat all rätt att inneha hästar och må fanskapet må dåligt i alla evigheters evighet, amen.
Och vad du har för anledning att ens fundera över att gå i försvar för det här kan man ju fråga sig. Va?! :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Det har inte slagit dig att det kan vara en ren olycka?
Tror vi har alldeles för lite info för att kunna uttala oss överhuvudtaget, bara konstatera att det var fruktansvärt hemskt!
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Ja visst är hästar oberäkneliga djur, för alldel människan oxå, och just precis därför, peter, just därför åligger det oss som hanterar dessa oberäkneliga djur att i absolut yttersta mån hantera och sköta dem på ett sådant sätt att de inte kan komma till skada. Visst - olyckor händer och både djur o människa kommer till skada. Men det här är helt horribelt och det ska förbanne mig inte hända, lika lite som det hände med den stackars häst som trampade igenom ett ruttet golv och släpades med i miltals. Det är slarv, nonchalans och ett fullständigt obegripligt beteende. Om jag kör ett släp o möter bil efter bil som blinkar måste jag väl i rimligheters namn fråga mig en endaste gång " har det hänt något??...........skulle inte du?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: Ajda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 806
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 599
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp