Bukefalos 28 år!

Vissa människor ska inte ha djur

Sv: Vissa människor ska inte ha djur

*Lånar knapp*
Vill bara säga till alla att det är inte så lätt att känna om hästen kommer ur transporten som alla tycks tro... (jag har som tur är inte varit med om det, tack och lov!) Jag vet åtminstone två personer som varit med om det, däremot gick allt bra för hästarna som tur är. Ena gången ramlade hästen (liten nordis) ur genom sidodörren, som sedan åkte igen. Det var i en sväng, allt gick på några sekunder och dom var väldigt förvånade när dom öppnade dörren till en tom transport hemma på gården. Detta hade inträffat ca hundra meter från gården och en granne hade sett alltihop. Hästen stod och betade gräs efter vägkanten och såg ut att ha tagit allt med ro, som tur är! Men vad jag ville säga med det är att det gick så snabbt att ingen bilen märkt något... Det gick sakta, genom en sväng, kanske transporten krängde till lite extra, men när de kontrollerade i backspeglarna så var dörren stängd. Inte fasiken misstänker man att något så osannolikt som att hästen ramlat ur då inträffat.
Den andra gången handlade det om ett föl som på något sätt (panikhake kanske..?) lyckades ta sig loss och hoppade(!) ut genom bakluckan (övre luckan var öppen, det var sommar och varmt). Det gick också som tur var bra, fölet sprang de få kilometerna hem igen. Transporten krängde till någon gång kanske, men sedan stod ju fölet så snällt och lugnt... När de efter ett tag stannade och kollade (gjorde så ofta, eftersom det trots allt var ett föl...) så var transporten tom...
Bägge två var människor med lång hästerfarenhet.. Så ville väl bara säga att det kan gå snabbt och kanske inte märks så mycket.
Sen kan man väl anmärka på en del saker som personen i artikeln gjorde, tex. kan man ju tycka att det som sagt borde kännas ganska mycket om hästen släpas efter transporten. Men man vet ju inte, det kanske inte kändes mer än som att hästen sparkade till någon gång ibland? Och sen borde väl panikhaken löst ut kan man tycka, så att hästen åtminstone inte behövt hänga efter bilen. Men man kanske inte använda panikhake? Fast å andra sidan, kan alla säga att de aldrig använt vanligt grimskaft i en transport?
För att helt vara på den säkra sidan att hästen inte ramlat ur, hamnat över eller under bommen eller några av de andra hundra olika olyckor som kan inträffa med en transport, så borde man egentligen ha en videokamera i transporten kopplad till en tv skärm i bilen...

Men jag tycker också att det var fruktansvärt att läsa, och även jag började nästan grina... Men jag har så pass mycket insikt att inse att det handlar om en olycka och att man aldrig kan fullständigt gardera sig mot olyckor... Man kan minimera risken för dom, men sen kan något ändå alltid inträffa om man har otur!
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:cool: jag orkar inte diskutera det här längre känner jag..men så här i all hast: kör aldrig häst i släp med översta luckan nere! Kolla för himmelens namn att sidodörren går i lås ordentligt, se för allt i världen till att hästarna står säkert fastbundna i släpet - är du det minsta osäker - stanna o kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite. är du osäker på att köra med släp, anlita ngn som kan.
och för den delen har jag hört att det finns faktiskt folk som "tappat " sina barn i kurvor..en hörde jag om vars barn hade slungats ur bilen i en rondell, vad jag tycker om detta är väl tämligen uppenbart..? visst - olyckor händer. det kan man inte göra ngt åt men en del kanske man hade kunnat förhindra med lite mer säkerhetstänkande och en del hade man kanske kunnat lindra med lite större andel instinktstänkande och handlingskraft..
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

startgrow skrev:
Tycker man borde ha lite koll bakåt mot släpet när man kör. Visst fan skulle man märka om hästen kom ut på framsidan av transporten? och höra ngt?

sen för att hästen ska lära sig åka transport är det väl bra att stanna o kika till hästen o hålla den lugn och sansad. inte bara köra och tänka att hästen lär sig och vänjer sig.

tycker det e helt sjukt.


Håller med!
Undrar om folk hade varit lika "förstående" om det varit ett barn som råkat släpas efter en bil :smirk:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

JAg är själv yrkeschaufför, jag stannar när jag behöver stanna om det är fog för det, andra bilister är skyldiga att vara så pass uppmärksamma att ingen olycka sker, Visst, skymd kurva och backkrön försöker jag placera mig på bästa möjliga sätt och springa iväg med varningstriangeln så långt bakom ekipaget så andra trafikanter har en chans att reagera.

Men skulle det vara något med hästen så skämms jag inte, jag gör det som behövs precis där jag är!!

Jag och en vännina lastade om en okänd 3 årig travhingst som hon nyss hade köpt ca 1 timme tidigare och aldrig sett innan, på väg 11 för snart 7 månader sedan från hennes hästlastbil vars motor hade skurit, över till en hästtransport. Som tur gick det bra, jag körde om henne på väg hem från jobb och kände igen lastbilen och åkte sedan och hämtade transporten.
Mycket reflexer, triangel, ficklampor som dämpade farten på andra trafikanter så gick allt bra.. Inget jag gärna gör om igen.

Visst går det att stanna om det behövs, det är bara att stanna ekipaget och sätta ut triangeln och göra vad som behövs och som en sa ring 112...
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Fick faktiskt höra detta av en "icke-hästmänniska" (ko-bonde för att vara exakt). Han frågade mig om jag inte hade känt om hästen hade börjat kava ur framtill på lådan.... Jo, det hade jag nog gjort, jag har en häst som väger c a 450 kg, enkelaxlad transport och hyfsat kass dragbil. Detta gör att jag känner när hästen så mycket som trampar om baktill, hade den tagit sig över bommen (eller gjort ansats till det) hade vi nog varit på väg av banan.

Men som tidigare diskuterats, det beror ju på förhållandena. En lätt liten unghäst, strippad inredning (mindre att ta sig över/igenom på väg ut) och lättöppnad dörr - det kan uppenbarligen hända...

En annan motiverad fråga är väl hur ofta människan använder backspeglarna för att kolla av trafikläget bakåt... (återigen, mycket liten shettisbebis möjligen...)
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

För den som har en häst som står blickstilla är det nog lättare att bli misstänksam när denna plötsligt börjar dansa runt i transporten men de som är vana vid att deras häst INTE står stilla...

Under åren har jag haft bekanta som när de stannat för att lasta ur sina stora halvblodshästar mötts av att hästen står med huvudet ut genom övre luckan, innan avresa stod hästen fastbunden med transportgrimskaft i bommen åt andra hållet (ingen mellanvägg).

Hästar har fastnat, klättrat över bommen och lagt sig ned utan att chauffören märkt något.

Själv har jag varit förskonad och brukar ofta slå en titt i backspegeln för att kolla om jag ser nosen på hästen i transportrutan, när jag inte gör det så skenar fantasin just för att jag vet kompetenta hästmänniskor som råkat ut för knepigheter under resa.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Det var min häst som en fd.vännina och hennes dotter som var med om den tragiska olyckan för 3 veckor sedan.Allt var ej sant som var i alla tidningar och på tv.Jag mår jättedåligt eftersom jag fick avliva min häst senare på kvällen på djursjukhuset eftersom han var så svårt skadad.
Jag satt brevid min fd.vännina som körde och både transport o bil krängde hennes dotter bad henne stanna så vi kunde titta till hästen han varbara 18 månader.Men hon vägrade till slut blev jag förbannad och bad henne att för helvete stanna det gjorde hon men efter någon km till trots att bilar försökte preja henne o tuta.När väl hon stannat sprang jag ut för att titta till min häst ,den var då allvarligt skadad jag ringde efter polis djurambulans som kunde ta mig o min häst till djursjukhuset.MIN FD VÄNNINA SMETFRÅN OLYCKSPLATSEN:Hon är nu polisanmäld.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

En tredjedel av det som var i artikeln är inte sant.Scvar från en som var där. :cry:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

"MIN FD VÄNNINA SMETFRÅN OLYCKSPLATSEN:Hon är nu polisanmäld"

Smet?
Tog hon bilen och åkte? Gick/sprang därifrån? Liftade?
Har du pratat med henne sedan dess?
Varför stannade hon inte omedelbart?

Jag har inte läst om det i tidningen...vet själv att det är hyfsat dålig återrapportering emellanåt i tidningarna - händelser förvrängs, bilar har kört dubbelt så fort, människor som får nya namn osv.

Min sambo voltade med racingbåt i 70knop förra sommaren...i medias rapport var det först en segelbåt som voltat...i 70 knop. Nog för att det kan blåsa här men....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Gud, vad hemskt!

Och att sedan smita ifrån platsen när något sådant händer, det är bara helt otroligt. Det blir smitning och det straffas väl ganska hårt nuförtiden?
Jag förstår till fullo att hon är din FD kompis nu.

Vad var hästen för ras?
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

jag är hemskt ledsen föf et som hände..man lär sig med mediavana att ta -väldigt lätt-på det som står i media o för all del på internet också

Rent generellt sett så kan man säga att det måset vara svårt att -inte-känna vad hästen gör...

Menjag har ju tungviktare t hästar ..har nu en tretonnare som jag drar med tom i den så känner vi om höet håller på att ta slut då hästen "gungar" annorlunda...

Dock.ett råd till alla..var beredda på det värsta..se till att ha nummer till folk nerskrivna i bilen,vid chock vid en olycka glömmer man så lätt..

efter att ha fått köra det fortaste jag någonsin gjort i mit liv för tat rädda ett liv ser jag numer atill att ha nummer till sjukhus utmed färdvägen,det sparar många dyrbara sekunder om något händer...

I bilen har jag förutom kniv,extra batterier o ficklampa även blinkande reflexvästar,reflexer tillarmarna,benen osv samt brandspruta...
Ingen lämnar bilen i mörkret på väg utan att han så ycket blinkande grejer på sig som möjligt..vi har även koner med reflexer på liggandes i bilen,för att avgränsa olycksplats.

Och sist men inte minst-en vanlig triangel och en "djur på väg"


Mycket av dte här kan spara mer ork och kansk e liv än man tror..som bilist är dte faktikst inte hlet lätt att alltid sitta o tänka på reaktionsträckka o bromssträcka osv,det blir gärna att man gasar på...

och som stående på väg sätter man gärna triangeln -lite-för när abilen...

Bilar och de förare som kör dem är inet alltid pålitliga och dte gäller at vara beredd att skydda sig själv.

ett litet apropå ingeting..

Thina
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:cry: jag kan inte ens förstå bråkdelen av vad du känner men jag lider med dig och hoppas att din fd väninna blir ställd till svars för olyckan. förmodligen grov vårdslöshet alt. grov försumlighet? att smita från olycksplatsen är det i vissa fall fängelsestraff på..
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Är det inte körkortindragning vid smitning från olycksplatsen? Jag har för mig det, men jag vet ju inte.

Jag kan bara hålla med dig!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 901
Senast: Ajda
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 710
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 588
Senast: MiniLi
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp