Bukefalos 28 år!

Vissa människor ska inte ha djur

Sv: Vissa människor ska inte ha djur

en ren olycka? nu tror ju inte jag att människan medvetet slarvade med låset till sidodörren eller medvetet gav fn i att stanna - men jag tror att Gud struntade i att begåva hennes hjärna med fler celler än 1 st och jag tror att människan skulle behöva en åktur i släpet själv och jag tror att jag skulle be att få slippa möta denna i en bil då hon inte verkar veta vad backspegel, sidospegel samt allmän koll i trafiken är och jag tror också på att dumt folk sparkar sig själva i ****** till slut... :p ;) och jag ber till högre makter att denna kvinna aldrig mer transporterar en häst..
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Men vi kan ju bara spekulera om vad som egentligen skett...
Min pålle ska studsa som bara attan där bak, men inte fasen stannar jag och kollar för varje studs? Skulle jag varken komma fram eller hem...
Vi vet ju inte om kvinnan kört så mycket häst i transport tidigare eller om hon var väldigt rutinerad och tyckte att att par "studsar" inte var något att hetsa upp sig över....
Vi vet inte heller var "En längre sträcka" innebär?
Blinkar bilar åt mig, så inte fasen nitar jag bilen vart som helst... utan försöker stanna på lämplig plats...

Jag fattar inte hur Buke kunnat dra till sig alla dessa rättfärdiga människor!
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

läste artikeln igen. tydligen har dottern bett sin mamma att stanna o kolla men fått till svar att "hästen skulle vänja sig vid att åka".
Den lär få vissa problem med det, hmm?
Och tydligen har bilister även tutat på ekipaget. Jag finner det ställt utom allt tvivel - som nämndeman skulle jag lägga min röst på skyldig till grov vårdslöshet och djurplågeri och djurhanteringsförbud.
Stackars dotter säger jag - hennes tro på sin mamma måste vara allvarligt skadad efter det här.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

trolljahn skrev:
läste artikeln igen. tydligen har dottern bett sin mamma att stanna o kolla men fått till svar att "hästen skulle vänja sig vid att åka".
Den lär få vissa problem med det, hmm?
Och tydligen har bilister även tutat på ekipaget. Jag finner det ställt utom allt tvivel - som nämndeman skulle jag lägga min röst på skyldig till grov vårdslöshet och djurplågeri och djurhanteringsförbud.
Stackars dotter säger jag - hennes tro på sin mamma måste vara allvarligt skadad efter det här.
Men det framgår fortfarande inte hur gammal t ex dottern är... hade min pappa på tidigt 80-tal stannat ekipaget varje gång jag tyckte så, skulle vi aldrig kommit fram..
För att en häst ska lyckas relativt obemärkt ta sig ut genom sidodörren, bör den vara ganska liten(?)... kan den kanske legat så den inte syntes i backspegel och liknande?
Andra frågor-
Vad var det för bil?
Vilken rutin hade chauffören?
Vilken väg körde de på? Motorväg? Landsväg?
Och framför allt, vad är en längre sträcka...
I min fantasi kan det uppfattas som lång sträcka i dette fallet är mer än 10 m...

Vårdslöst ja, men knappst djurplågeri då det knappast var varken medvetet eller meningen!
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

nä...dom där rättfärdiga sitter lite överallt eller hur?
jag för min del är så rättfärdig så jag är helt klar över vad jag tycker om det här men det är bra att att du också blir lite rättfärdig och talar om för mig när jag blir det så att det inte blir alltför tråkigt.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

trolljahn skrev:
nä...dom där rättfärdiga sitter lite överallt eller hur?
jag för min del är så rättfärdig så jag är helt klar över vad jag tycker om det här men det är bra att att du också blir lite rättfärdig och talar om för mig när jag blir det så att det inte blir alltför tråkigt.
Haha.. ;) Jag menar inte att försvara situationen, men jag vägrar dömma någon för en olycka genom att läsa ett par stycken ur en tidning...
Som sagt, ge mig alla fakta så ska jag säga vad jag tycker! ;)
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

visst visst..men de facto, sammantaget borde blinkningar , tutningar, dottern och släpets krängningar fått denna person att åtminstone en endaste gång kasta en blick bakåt, eller stängde sidodörren sig själv efter att häststackarn ramlat ut, tror du?
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

trolljahn skrev:
visst visst..men de facto, sammantaget borde blinkningar , tutningar, dottern och släpets krängningar fått denna person att åtminstone en endaste gång kasta en blick bakåt, eller stängde sidodörren sig själv efter att häststackarn ramlat ut, tror du?
Självklart.. men fanns möjligheten att se dörren? och Ja, jag tror att dörren gick igen...
Har själv åkt med öppen dörr.. den blåste ju såklart igen, men stängdes inte, vilket gjorde att det var svårt att se att den var öppen innan vi stannade vid ett rödljus..

Och ja, blinkningar, tutor osv uppmärksammades säkert och frågan står kvar- Vad är en längre sträcka och vad körde de på för väg!
Tydligen så såg de inte att hästen ramlat ut och det kan ju vara så att de stannade på första bästa plats... Vilket jag oxå skulle gjort, för oavsett vad som hänt, kan det vara korkat att stanna i ett smalt parti på motorväg för att ta ett x.. Det skulle förmodligen göra ont värre om det t ex var så att lämmen lossnat eller liknande, för man tror ju inte hästen ramlat ut och hänger mellan bil och transport i första hand?
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Vägen som dom körde på var en vanlig landsväg.. Jag kör ofta den vägen men inte den veckan.

Men var det genom sidodörren eller var det genom fronturlastningen som hästen trillade ut genom?

JAg tycker händelsen är väldigt tråkig. Jag hoppas verkligen att dom tänker efter nästa gång dom skall köra häst eller anlitar någon erfaren...

Olyckor händer lätt, men tycker det är oansvarigt att inte reagera på dom övriga trafikanternas signaler, man brukar inte tuta på andra i onödan, men varför körde dom inte in framför och stoppade kvinnan istället för att tuta och ringa polisen. Hade hon blivit stoppad direkt så hade kanske skadorna på den stackars hästen begränsats??? Hade jag sett det så hade jag blivit skitförbannad och dunkat kärringens huvud i motorhuven :mad: Men jag hade sett till att få stopp på henne på något sätt!!

Lider med dottern...
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Hur man än ser på detta är vi alla rörande överens om att det är förfärligt. :cry:

Vad jag undrar är vilken tidpunkt på dagen detta var? Om det var mörkt kan man ju förstå att mamman inte upptäckte vad som hände.

Och utan att försvara, utan mer för att försöka förstå, kan jag bara rannsaka mig själv och inse att jag helst inte stannar min transport på alla ställen. Förmodligen hade jag stannat direkt eftersom mina hästar alltid står som små ljus i transporten, men jag har sett många köra hästar som slår så att hela transporten kränger, och det är sällan jag ser dessa förare stanna. Kanske hade jag varit likadan om mina brukat bära sig åt?

Hur är vägen de körde? Finns det vägren eller inte? Och är du själv verkligen helt säker på att du hade känt om din häst var på väg ut ur släpet?

Jag är då inte helt säker på att inte samma sak hade kunnat hända mig, och tänker inte sitta här hemma och slå mig för bröstet. Har själv varit med om att ett däck exploderade på hästtransporten, och det tog mig ändå en liten stund att inse att något nog var fel. Och då kör jag ändå transporten dagligen (får väl anse att det ger mig viss vana).

:d Kola
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Du verkar mest ha stenkoll på hur man skall döma andra människor o slänga ur dig beskyllningar.
PL
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Du har helt rätt- det är inte djurplågeri och jag har ingen rätt att avgöra om det är det eller ej. Det förstår jag. Jag har själv ALDRIG kört en transport eftersom jag inte har körkort, jag har en synskada som gör att det bara är KANSKE som jag får ta körkort. Visst kan jag ansöka om det och min läkare tror att jag får det eftersom min syn är klart mycket bättre när jag använder båda mina ögon än när jag använder dem ett i taget, swom testet går ut på, MEN jag väljer att inte ta risken att missa något pga av min syn och kanske orsaka en annan människas död. Kör man bil och släp så har man ett ansvar inte bara mot sig själv. Jag upplever inte den här kvinnan som en säker bilförare eftersom hon inbte märkte/ reagerade när de andra bilisterna signalerade på olika sätt att hon skulle stanna. Visst är det en olycka, men den hade kanske kunnat undvikats om föraren hade lyssnat på både sin dotter och på alla andra, och dessutom kollat i speglarna. Man borde se en shettis genom bakrutan på en normal bil, man ser väl om grimskaftet hänger ut?
Jag kan helt övertyga dig om att jag aldrig kommer att råka ut för det här. Jag går alltid ett extra varv och känner på dörrar och dylikt mer än en gång. Dessutom blir vi oroliga när hästen rör sig, vi kollar ofta i backspeglarna + att jag som passagerare vänder på huvudet oich tittar bak.

Jag funderar lite: kan man inte ställa in sidspeglen på förarsidan så att man ser hela sidan på transporten?

För mig betyder djur mer än människor och det gör verkligen ont äånda in i hjärtat när människors misstag går ut över djuren. Det är möjligt att jag överreagerade, men helt ärligt hade olyckan kunnat mer eller mindre undvikas om föraren hade varit mer uppmärksam, men antagligen var hon ovan vid transport med häst och dessutom kan hon ha varit stressad. Vad vet jag?
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Jag har problem med din inställning till det här och du har problem med min. Ska vi säga så..? Vi behöver ju faktiskt inte ha samma åsikt - det blir så enahanda då. :smirk:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:p Ja det var ju tur att du inte var i närheten..man får INTE dunka kärringars huvud i vad-det-nu-var......hade jag sett ngt liknande hade jag utan tvivel tvärstannat ekipaget oavsett var o hur, händer det en olycka så inte fn kollar jag om det lämpligt att stanna .. :eek: det skulle se ut det...xvis om jag passerar en påkörd cyklist, stannar till och säger: "du ligger lite illa till här (fasligt vad du blöder,hördu) o jag kan nog inte stanna här men jag ska stanna där borta på p-platsen(bara 3 km dit) så får vi se om du lever när jag kommer tillbaka, upp med hakan nu lilla vän...." man har väl varningstrianglar i bilarna för helskotta- i alla fall sa besiktningsgubben att det är ta mig ******* lag på det....Japp, jag hade stannat ekipaget fortare än fort. Och försökt att låta bli det där med dunkandet fast det hade nog blivit lite kämpigt... :smirk:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

trolljahn skrev:
:p Ja det var ju tur att du inte var i närheten..man får INTE dunka kärringars huvud i vad-det-nu-var......hade jag sett ngt liknande hade jag utan tvivel tvärstannat ekipaget oavsett var o hur, händer det en olycka så inte fn kollar jag om det lämpligt att stanna .. :eek: det skulle se ut det...xvis om jag passerar en påkörd cyklist, stannar till och säger: "du ligger lite illa till här (fasligt vad du blöder,hördu) o jag kan nog inte stanna här men jag ska stanna där borta på p-platsen(bara 3 km dit) så får vi se om du lever när jag kommer tillbaka, upp med hakan nu lilla vän...." man har väl varningstrianglar i bilarna för helskotta- i alla fall sa besiktningsgubben att det är ta mig ******* lag på det....Japp, jag hade stannat ekipaget fortare än fort. Och försökt att låta bli det där med dunkandet fast det hade nog blivit lite kämpigt... :smirk:
Nu skojar du väl hoppas jag?
Man behöver ju inte göra sig löjlig över människor som tar hänsyn till andra trafikanter?

Skulle du med handen på hjärtat, nita vart som med en transport med häst i för att folk blinkar och tutar på dig?
Då skulle jag kalla dig mer oansvarig än någon annan... :mad:

Säg att lämmen på ditt släp lossat, och du stannar på högst olämpligt ställe och istället för att kunna lasta av hästen på en passande plats och invänta hjälp, får du en långtradare i ekipaget som inte hann stanna för du parkerat lite fel? Vilken ansvarig männsika du är.. :crazy:
Tja? Du har inte körkort va? (Hoppas jag iallafall?)
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:p man "nitar" inte med ett släp - man bromsar in mjukt o försiktigt. Tro mig, skulle jag ana att en olycka hänt i mitt släp så stannar jag oavsett. Jag har fått punktering på motorvägen mellan V-ås o Eskilstuna, på släpet, och det gick alldeles utmärkt. Man ringer 112 och talar om att man har fått problem varpå 2 st snälla killar i uniform åker ut och dirigerar medtrafikanter samt hjälper mig byta däck på släpet MED hästen kvar inuti..Jag har fått stanna o lasta om på hårt trafikerad väg ( på väg till Bollnäs) när bilen fick motorspunk, man ringer 112 då oxå och begär assistans, ett tips bara....
Jodå, jag stannar. Oavsett. Varningsblinkers, varningstrianglar och 112 räcker långt.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Det hade nog jag också gjort, förhoppningsvis har de andra trafikanterna sina ögon öppna. Och jasg hade inte stannat i en skarp kurva eller i slutet av en backe. Men stannat hade jag, för man brukar kunna se en bil som står vid kanten av vägen med varningsblinkersen på. Min värsta mardröm ( eller en av dem ) är att vi ska råka köra på ett djur på en hårt trafikerad motorväg. Jag är gift med en man som inte hade stannat för att hjälpa djuret och det vill jag att han ska göra.

Om lämmen trillar ner på släpet när vi kör och har en hästi det , så visst 17 hadde jag stannat bums!
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

:bow: tack -- trodde Gud hade gjort bara en av mig... :p :p :love:
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Tycker man borde ha lite koll bakåt mot släpet när man kör. Visst fan skulle man märka om hästen kom ut på framsidan av transporten? och höra ngt?

sen för att hästen ska lära sig åka transport är det väl bra att stanna o kika till hästen o hålla den lugn och sansad. inte bara köra och tänka att hästen lär sig och vänjer sig.

tycker det e helt sjukt.
 
Sv: Vissa människor ska inte ha djur

Nej, här är en till!! Och jag känner flera ( hela min familj...=) ) som tycker som jag.
Visst är det för jävla synd om ägaren till hästen, men, handen på hjärtat, är det inte mest synd om det stackarsw stackars djuret som släpades efter bilen i 80 km/h en " längre " sträcka? Vad jag tycker synd om den stackars hästen!!
Min mamma anser att kvinnan borde bli av med sitt körkort eftersom hon uppenbarligen inte kan köra med transport ( verkade ju inte använda speglarna till det de är avsedda för ). Mamma grät nästan när hon hörde det. Men vi är kanske lite blödiga i vår familj, vad vet jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: Ajda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 791
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 599
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp