Visst får man tävla fjording bland storhästar?

J

JennyK

Jag är helt okunnig när det gäller tävlingsregler, men jag kom i diskussion med några bekanta häromdagen. Eftersom jag har fjordingar som mäter D-ponnystorlek var frågan om jag som vuxen får lov att tävla med dem? På fjordhästföreningens tävlingar vet jag ju att det inte finns några åldersbegränsningar för ryttaren men hur är det på andra tävlingar? Fjordingen räknas ju iof sig som häst och inte ponny då den är ett kallblod. Så hur är det egentligen, någon som orkar förklara tävlingsreglerna för mej?
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Du får tävla ponny bland storhäst. Men hästen får ju sen inte gå tillbaka och tävla som ponny sen hur som helst!

Har du tävlat den som ponny förut? Har inte helkoll på reglerna! Men ska du tävla regionalt måste du ju fixa hästlicens, ska du tävla lokalt TROR jag det bara är att tävla på!
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Jag ska inte tävla, så duktig är jag inte (än iallafall). Jag bara undrade hur reglerna var. Ingen av mina hästar är tävlade förut, vad jag vet iallafall, men om jag skulle tävla med dom då får inte min sambos dotter tävla dom i ponnyklass sen alltså?
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Nej det tror jag inte att hon får. Måste hålla sig till stor- eller ponny. Iofs skulle ju din sambos dotter kunna tävla bland stora hästar, om ni vill tävla samtidigt alltså, fast det kanske hon inte vill.
Är ju inte hundra på reglerna, och inget TR har jag heller.. Vet iaf att ni inte får tävla hästen/arna BÅDE som stor häst och ponny samtidigt.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Men det finns iallafall inga regler för vilken höjd hästen ska ha om man tävlar som vuxen då? Vill man ha ponny kan man ha det? Enligt min bekant (som själv tävlar storhäst) så fick inte en vuxen tävla ponny överhuvudtaget och en ponny fick inte vara med i storhästtävlingar, medan jag hävdade att man som vuxen fick ha vilken häst man vill oavsett mankhöjd?
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Om hästen har ärsintyg eller slutintyg som max är 148,0 är den ponny och får då tävlas som ponny(rasen har inget med saken att göra utan endast mankhöjden då det tex finns små halvblod som mäter ponnymått). Är den inte mätt så är det bara att skippa att fixa mätintyget och tävla den som stor häst. Det är ingen som kommer att kolla om den är 145 eller 148,1.

Om hästen/ponnyn har ett mätintyg som visar att den är lägre än 148,1 alltså ponny får man om man som ryttare minst fyller 19 det året tävla den bland stora hästar upp till 120 / MSVB dressyr. Man kan få tävla högre om man gjort bra ifrån sig på ponnytävlingar i högre klasser. Under den tiden som ponnyn tävlas som stor häst får den bara tävlas som stor häst. Ponny får den tävla sen vid stadigvarande ryttarbyte eller ägarbyte (där ryttaren också byts)

Hoppas det var svaret på din fråga, är ganska sent nu och jag känner mig väldigt förvirrad av mitt svar, men hoppas du ska få ut det du vill av det.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Ja,tack nu klarnade det lite!
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Det spelar ingen som helst roll om hästen är mätt eller inte.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Jo, det kan det mycket väl göra.
Man måste bväl fixa nått intyg lr så för att få tävla ponny bland storhäst.
Eller är det inte så?
Vore väldigt konstigt annars.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Nej det är inte så, vad ska du mäta?? Mäta att det är en ponny som du har vetat hela tiden eller ska du be mätmannen lägga till ett par centimeter eller vad tror du att mätningen ska göra??? förklara gärna vad du har fått för dig att mätningen skulle vara till för.

Det som behövs är storhästlicens och inget mätintyg.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Jag skrev inte att man måste mäta hästen för att se om den är ponny lr storhäst. :smirk:
Jag syftade på att om hästen är mätt/registrerad som ponny, så borde man väl inte få tävla i storhästklasser bara sådär..?

Fast det kanske bara är licensen som behöver ändras..?!
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Vita_N_6520 skrev:
Jag syftade på att om hästen är mätt/registrerad som ponny, så borde man väl inte få tävla i storhästklasser bara sådär..?

Fast det kanske bara är licensen som behöver ändras..?!

JAAAAA återigen, läs alla inlägg här, det ÄR bara storhästlicens som behövs, glöm allt vad du dillar om mätintyg!
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Jaha förlåt för att jag får höra olika saker.. :smirk:
I andra trådar som jag har läst, har det stått att man måste söka nått sorts intyg/dispens för att få tävla en häst som är MÄTT som ponny.
 
Sv: Visst får man tävla fjording bland storhästar?

Vita_N_6520 skrev:
Jaha förlåt för att jag får höra olika saker.. :smirk:
I andra trådar som jag har läst, har det stått att man måste söka nått sorts intyg/dispens för att få tävla en häst som är MÄTT som ponny.

Du behöver intyg(på att du tävlat högre när den gått som ponny) och dispans om du vill tävla ponnyn som stor häst i klasser utöver 120 hoppningar / MSVB dressyr. Men inte annars.
 

Liknande trådar

Dressyr Skulle behöva hjälpa med att tolka de nya reglerna i TR. Är det fortfarande tillåtet att tävla ponny bland storhästar utan att klassa om...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Vira
·
Hästmänniskan Hoppas att den här tråden ligger på rätt plats nu, har verkligen gjort mina efterforskningar :p. Går i varje fall i köptankar och då...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: mamman
·
K
Ridning Har en b ponny på foder men honom ska jag lämna tillbaks om typ några veckor, och jag kommer inte få någon ny ponny då vi inte har råd...
Svar
13
· Visningar
1 758
Senast: Monifa
·
Tävling Om jag som vuxen vill tävla min ponny i dressyr, så får jag väl göra det fast bland de stora hästarna? Men kan då en yngre ryttare...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp