Visst ska han ha hjälm - eller?

vindvissla

Trådstartare
Idag köpte jag en cykel till Sam 2,5 år gammal. Han ville såklart prova cykla men hjälmvägrade totalt. Så jag ställde undan cykeln.

Tycker ni det är motiverat att han ska ha hjälm när han cyklar i trädgården på gräs med stödhjul? Är det skitsvårt att låta honom cykla utan nu när det inte går så fort och sen tvinga honom att ha hjälm när det börjar bli lite fart på det hela eller när han börjar cykla på asfalt? Han har ju en massa andra fordon, trehjulingar och traktorer, och då använder han inte hjälm.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Rasmus har hjälm när han cycklar och rider. Men annars är han utan, men han har inte en massa andra fordon heller mer än sin bobbycar.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Man cyklar inte utan hjälm, det är inte förhandlingsbart. I sverige har vi ju t o m lag på det. :)
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Då ställer du undan cykeln emellan då? Så han kan inte cykla själv?

åke så är det ju, och han kommer säkert att ge med sig. Jag vet bara inte hur hållbart det är, alltså hur svårt det kommer bli att fullfölja det.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Även hemma i sin trädgård? Är det lag på det i Sverige, det visste jag inte. För barn då eller?
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Tycker självklart att det är hjälm som gäller vid all cykling. Likabra att klargöra det från början, precis som du gjorde :)
Tycker inte man ska behöva ställa undan cykeln, han får väl lära sig att ta på hjälmen (eller be om hjälp med det) när han vill cykla. Märker man att han
missbrukar det och att han cyklar utan hjälm så får man väl tala om för honom igen vad som gäller med hjälm, fungerar inte det så får man väl ställa undan cykeln - gäller att vara konsekvent tror jag iallafall. Sedan är ju vissa barn envisare än andra ;)
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Nej den står framme och han kommer och säger till att han vill cyckla och ta på hjälmen.
Någon gång har han satt sig på den utan och då har vi bara frågat om han inte glömt något och så tar han på sig hjälmen.


Men Rasmus är nog inte lika vild och nyfiken på att testa allt som Sam verkar vara ;)

Det enda vi gör är att aldrig lämna bilnyckeln i eftersom han klättrar i och startar :D Annars står och ligger allt framme.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Och jag har den envisaste av dem alla :D Att be honom låta bli cykeln är helt omöjligt, vi får välja våra fajter och då känns det bättre att låsa in cykeln någonstans när vi inte använder den.

Vad bra att ni också tycker som jag, det känns ju klart bäst. Han var helt ointresserad av att prova idag pga hjälmen, blev lite arg en stund men sen sket han i cykeln och lekte med sin bondgård istället. Nåja, det kommer nog. Mamma är envisast ;)
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Enligt wikipedia:
I Sverige är det sedan 1 januari 2005 lag på att alla under 15 års ålder måste bära cykelhjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Barn utan hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Vuxna som skjutsar ett barn utan hjälm kan bötfällas.

Jag skulle också ställa undan cykeln, onödigt att bråka om det.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Ingen hjälm ingen cykel. Det var jag stenhård med från början oavsett om de skulle åka med mej eller cykla själva.
Likadant som att man alltid sätter fast sig i bilen eller har hjälm när man rider.
Cykeln och hjälmen ska liksom sitta ihop ;)

Jag tror att det är bäst att ta fajten direkt för låter man dem cykla utan en gång så vet de ju att det går alldeles utmärkt. Detta var ju då långt innan det blev lag på att ha hjälm när man cyklar men jag ville göra vad jag kunde för att förhindra att de skadade sig i onödan.

Det blir svårt nog ändå att motivera hjälmanvändandet när de kommer uppåt i åren utan att de ska få cykla utan ibland och med ibland när de är små.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Båda mina har hjälm på när de cyklar, vare sig det är på trehjuling eller i cykelkärran. Det är inte förhandlingsbart whatsoever, vägrar man hjälm så åker cykeln in i garaget.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

alltid hjälm på saker med hjul som rör siig framåt(dock ej hans bobbycar)- annars kan det va. det är lika bra att göra det rätt och till vana från början.

blev helt förfärad när vi var i holland och de vuxna skjutsade både 1 och 2 barn på cykeln utan hjälm och på trafikerade vägar.
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Tack, vad härliga ni är!

Han behövde bara sova lite på saken, idag har han farit runt här inne - med hjälmen på!
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

William har inte cykelhjälm på sig när han kör 3-hjuling. Men har kör betydligt snabbare på sin bobbycar än på 3 hjulingen. Men de senaste dagarna har han visat intresse för den och börjat cykla lite ordentligt så nu åker nog hjälmen på även där. När han får en vanlig cykel med stödhjul kommer det givetvis vara hjälm som gäller. Det är principen tycker jag, för som andra skrivit så hör cykel och hjälm ihop och det är lika bra att det är så från början. Vägrar barnet hjälm skulle jag förbjuda det att cykla hur mycket barnet än bölar och skriker. I värsta fall skulle jag ställa undan cykeln.

Jerseyko: Här gäller det också att inte lämna bilnycklarna i bilen och helst låsa den. För vi har också en liten kille som kliver in i bilen och gärna vrider på allt och trycker på alla knappar han kommer åt.
Härmomdagen såg jag att William hämtat sin pall, ställt den under nyckelskåpet och tagit nyckeln till pappas 4-hjuling. Det kunde ha gått riktigt illa, för för det första står 4-hjulingen i garaget, vilket vi har ingång till innifrån huset. Dessutom har han varit "proffs" på att starta den sedan han var kanske 1,5 år. Han får nämligen alltid starta den när han åker med sin pappa. Behöver jag säga att jag flyttade upp denna nyckel ganska högt...
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Jag håller med alla andra. Klart hjälmen ska vara på annars blir det ingen cykling, men jag undrar har ni vuxna hjälm på er när ni cyklar med barnen?
Om inte - motivera gärna :)
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Nu är ju jag en riktig kycklingmamma men Oskar har alltid haft hjälm på sej. Oavsett om det handlat om cykel, ridning eller senare skateboard. Icke förhandlingsbart. Och det har faktiskt aldrig varit några disskutioner. Nu är han tio och tar fortfarande på sej hjälmen när han cyklar. (tack gode gud för det med tanke på hur fort det kan gå nuförtiden plus att han ofta cyklar i skogen...)
 
Sv: Visst ska han ha hjälm - eller?

Hittills har jag inte haft hjälm för jag äger ingen. Men om jag tvingar Sam att ha hjälm så känns det ju inte som om jag kan cykla utan.

Chlo shit vad läskigt, tur du fick tag i dem. Vi låser numera alltid bilar och jag har börjat lämna dem i neutralt läge istället för i växel som jag alltid gjort.

Kolla glada killen. Mobilkamera

 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag klantade till mig rejält, nästan så det blir lite pinsamt, men i helgen hade vi druckit lite vin och skulle cykla hem på kvällen...
Svar
7
· Visningar
1 211
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Z
Träning Alltså, som några här kanske vet har jag en paintkorsning, 1,5 år gammal, valack. Nu är det såhär, att han har blivit riktigt aggro mot...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp