Bukefalos 28 år!

Vita boxer?

Sv: Vita boxer?

Du verkar kunna detta så du får frågan. Varför säljs de vita billigare? Om de är döva märks väl det på en gång och då avlivas de, är de inte döva så är de väl lika fungerande som en gul eller tiggrerad och därmed finns ingen anledning att sänka priset? (Sänks det för att de inte är önskvärda i aveln?)

(Det kan ha förklarats och jag kan ha missat det. Jag gick igenom tråden två gånger för att inte fråga i onödan, men kan inte finna att det besvarats. Ursäkta men jag är mer eller mindre i upplösningstillstånd av olika anledningar just nu :crazy:)

Du har redan fått svaret. Den vita färgen är inte en godkänd färg (vansinne eftersom ca 15-25 % föds vita.) och därför kan man inte nå någon framgång på utställningar.
Andelen vita boxrar som föds döva är väldigt få.
 
Sv: Vita boxer?

Hej eftersom du verkar insatt i Boxrar frågar jag dig. Vilka sjukdomar är rasspecifika för Boxern?

Jag kände inte att jag fick någon bra information på boxerklubens hemsida så om någon har tips om bra boxer läsning tar jag tacksamt emot!:)
 
Sv: Vita boxer?

HÖH! Har själv en vit boxer. 4 av 5 valpar i kullen var vita, alla är helt friska och tävlar i olika grenar med goda resultat! Föräldrarna är av fin stamtavla (pappan röd och mamman tigrerad). -> kolla upp kennel wandoris/aprilmist
Färgen är bara en färg, för guds skull! Jag känner till massvis av vita boxrar och ingen har någon som helst problem varken med den psykiska eller fysiska hälsan.

Jag betalade 700 € för min, medan den tigrerade valpen kostade 1000€. Annars ligger de väl på 1000-1300 € här i finland, de vita 700-1000.
 
Sv: Vita boxer?

Du har redan fått svaret. Den vita färgen är inte en godkänd färg (vansinne eftersom ca 15-25 % föds vita.) och därför kan man inte nå någon framgång på utställningar.
Andelen vita boxrar som föds döva är väldigt få.

Den vita färgen är på väg att godkännas. Tyska Boxerklubben väntar på svar från FCI.

kl
Vita Boxrar registreras som Boxer med avvikande färg, de kan även få valpar registrerade efter sig.
 
Sv: Vita boxer?

Här i finland godkänns färgen inte, och min hund har avelsfurbudsstämpel i sina papper. Är inte säker på vad det egentligen innebär ifall hon nu skulle få valpar. Här får vita boxrar tävla i alla grenar, men inte ställas ut.

Fattar egentligen inte varför hon har avelssförbud,- jag menar, ifall två "färgade" hundar får vita valpar kan väl en vit och en färgad få färgade valpar, eller hur? :confused:

Hoppas verkigen att färgen ska godkännas!:laugh:
 
Sv: Vita boxer?

Oj, lite sent svarat, men ja. Förbudet är pga färgfelet. Såpass mycket tar man väl reda på när man köper hund.:grin:
 
Sv: Vita boxer?

kl

Enligt Animal Planets hundrasprogramm var ca 18 % av de vita boxrarna döva.

Jag har en vit boxer, hon är inte döv, men verkar ibland ha svårt att höra vart ifrån ljudet kommer ifrån.
 
Sv: Vita boxer?

Även om färgen blir godkänd, så försvinner nog inte avelsspärren om nu finska kennelklubben har samma regler som skk, eftersom det endast är den som lagt på avelsspärren som kan ta bort den och då ska det föreligga mkt särskilda skäl för att kennelklubben ska ta bort spärren.
 
Sv: Vita boxer?

Ja det är jag medveten om. Vill inte ta valpar på min, och inte heller ställa ut. Tänker mest på andra ägare/uppfödare som får "värdelösa" valpar bara pga en färg.

kl
I min vovves kull föddes endast en tigrerad. De fyra vita är kärnfriska, medan den tigrerade föddes missbildad och avlivades.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 330
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp