Bukefalos 28 år!

Vita boxer?

Armani__

Trådstartare
vad händer med dessa? Jag har hört att många av dem blir avlivade direkt när det upptäcks att de är vita, alltså inte godkända? Stämmer det eller är det någon som har bättre koll än mig inom området?

Har alltid sagt att jag vill ha en vit boxer, just av den anledningen att de inte är godkända och avlivas, men jag vet inet var jag har fått informationen ifrån egentligen :D
 
Sv: Vita boxer?

för inte alls länge sedan såg jag en anonns om vita boxrar någongstans, och de låg på 13 tusen kr har jag för mig, iallafall straxt över 10 tusen, låter lite dyrt då om de inte är godkända.
 
Sv: Vita boxer?

Vita boxrar innebär en defekt gen, så alla uppfödare jag hört talas om tar bort de vita. Ofta har vita boxrar hjärtfel, EP, eksem samt dövhet med sig.
 
Sv: Vita boxer?

Jag hare en bekant som föder upp Boxrar, hon fick 2 vita i senaste kulle, inget problem att sälja dem.
 
Sv: Vita boxer?

Det är väl inte alls vanligt idag, sen det uppdagades i media? Vissa uppfödare använde riktigt fula avlivningsmetoder och det hamnade i tidningarna, under rubriker "valpar dödas för sin färg" och så var cirkusen igång.

TS: idag säljs vita valpar precis som sina syskon, dock några tusenlappar lägre i pris förstås. Döva valpar avlivas. Färgen är som sagt inte godkänd, just på grund av att det ses som en defekt med tillhörande sjukdomsrisker. Jag har en boxertik på 5½ månad som har två vita syskon, båda hörande som såldes ett par tusenlappar lägre. Det var verkligen inget alternativ att avliva dem.
 
Sv: Vita boxer?

Det är väl inte alls vanligt idag, sen det uppdagades i media? Vissa uppfödare använde riktigt fula avlivningsmetoder och det hamnade i tidningarna, under rubriker "valpar dödas för sin färg" och så var cirkusen igång.

TS: idag säljs vita valpar precis som sina syskon, dock några tusenlappar lägre i pris förstås. Döva valpar avlivas. Färgen är som sagt inte godkänd, just på grund av att det ses som en defekt med tillhörande sjukdomsrisker. Jag har en boxertik på 5½ månad som har två vita syskon, båda hörande som såldes ett par tusenlappar lägre. Det var verkligen inget alternativ att avliva dem.

Tack för ditt svar!!
Då finns det hopp för vita valpar som föds iallafall, har funderat på detta ett tag och står fast vid mitt beslut att någon gång äga en vit boxer!
 
Sv: Vita boxer?

för inte alls länge sedan såg jag en anonns om vita boxrar någongstans, och de låg på 13 tusen kr har jag för mig, iallafall straxt över 10 tusen, låter lite dyrt då om de inte är godkända.

Jag vet inte alls i vilken prisklass boxern ligger vanligtvis, men det där lät dyrt för vita boxer faktiskt, men jag vet inte?
 
Sv: Vita boxer?

Fast att köpa en boxer bara för att den är vit och just den färgen inte är godkänd är heeelt feeel anledning... :p

I varje kull där både mamman och pappan har vita tecken finns det alltid risk för vita valpar, det är inget ovanligt så du har god chans att hitta en vit efter linjer du gillar. :)
 
Sv: Vita boxer?

Boxervalpar ligger mellan 10-14 000 kr. En ganska dyr stor ras med andra ord. Min valp betalade jag 13 000 för, de vita tror jag gick för 11.
 
Sv: Vita boxer?

Fast att köpa en boxer bara för att den är vit och just den färgen inte är godkänd är heeelt feeel anledning... :p

I varje kull där både mamman och pappan har vita tecken finns det alltid risk för vita valpar, det är inget ovanligt så du har god chans att hitta en vit efter linjer du gillar. :)

Hahaha, jag vet att just den anledningen inte klingar bra! Men någon gång ska jag stöta på en individ som passar mig perfekt, och den ska vara vit :D
 
Sv: Vita boxer?

Vita boxrar innebär en defekt gen, så alla uppfödare jag hört talas om tar bort de vita. Ofta har vita boxrar hjärtfel, EP, eksem samt dövhet med sig.

Ett okunnigt och felaktigt påstående!
Det där samt tumörer är sjukdomar som är kopplat till boxern som ras, inte till den vita färgen.

Vita boxrar beror inte alls på en defekt gen, det är lika dumt som att påstå att skimmelhästar beror på en defekt gen.
Vita boxrar är inte albinos utan är vita med svarta pigment och ögon på samma sätt som andra vita hundar.
Färgen är ett direkt resultat av att man korsar 2 individer med stora vita tecken.

Det finns inte heller någon pålitlig undersökning som visar på att det skulle finnas ett samband mellan den vita färgen och en ökad sjukdomsfrekvens.
Boxerklubben skulle göra en studie kring detta ( eftersom de ville ha stöd för att de vita boxrarna avlivades) men efter att slumpvis ha skickat ut dessa frågeformulär till ägare av vita boxrar verkade det hela rinna ut i sanden ( fick de inte de svar de önskade?)

Det enda kända sambandet som finns med just den vita färgen är dövhet, men det är inte specifikt för boxer utan gäller även alla andra raser av vita hundar och katter. Det verkar dessutom extravanligt på ex dalmatiner.
Dessutom föds det många vita boxrar och jag har hört om en enda döv, liksom om en döv färgad.

För ett antal år sedan (9-10 år) avlivades de vita boxrarna, jag räddade då en hane ur en kull och han var min högt älskade och trogna följeslagarei 5 år.
Jag förlorade honom på tok för tidigt i en sjukdom som inte var kopplat till färgen med däremot till boxern som ras.
När min kille var ca ett år kom rubrikerna och diskusssionerna och sedan dess är de nog få uppfödare som avlivar sina vita, de säljs istället ett par tusenlappar billigare.

Jag har hört 2 uppfödare berätta om att det är lättare att sälja de vita än de färgade nu för tiden, då alla vill "rädda " en vit.

jag har övergett rasen boxer för att den är belastad med så många rasspecifika sjukdomar, trots det älskar jag rasen och skulle jag mot förmodan någon gång våga köpa boxer igen blir det garanterat en vit.
 
Senast ändrad:
Sv: Vita boxer?

Jag har en vit boxer, nananana :angel: :D


Haha juste, glömde det jag egentligen skulle skriva:
min vita (!!!) boxertik är reggad som tigrerad med vita tecken, bara för att hon skulle slippa avlivas...
 
Sv: Vita boxer?

Nu fattar jag ingenting. Det är upp till uppfödaren att avliva en vit eller inte, inte SKK så att hon är registrerad som tigrerad är fel gjort. Man kan självklart registrera vita boxrar på precis samma sätt som tigrerade eller gula, utan några hinder. Dessutom stämmer ju i så fall inte hennes stamtavla och andra offentliga handlingar man ibland måste visa upp hos t ex veterinär eller tävling, eftersom det står att hunden på pappret är tigrerad men hunden du har med dig är vit...? :confused:
 
Sv: Vita boxer?

Ok, rättar mig själv: VAR när vi hämtade henne :)

Vad lite otydlig, hade bråttom. Jag menar också att uppfödaren inte verkar ha så stor koll som gjorde så, det är också därför vi ändrat det nu efteråt!
 
Sv: Vita boxer?

Du verkar kunna detta så du får frågan. Varför säljs de vita billigare? Om de är döva märks väl det på en gång och då avlivas de, är de inte döva så är de väl lika fungerande som en gul eller tiggrerad och därmed finns ingen anledning att sänka priset? (Sänks det för att de inte är önskvärda i aveln?)

(Det kan ha förklarats och jag kan ha missat det. Jag gick igenom tråden två gånger för att inte fråga i onödan, men kan inte finna att det besvarats. Ursäkta men jag är mer eller mindre i upplösningstillstånd av olika anledningar just nu :crazy:)
 
Sv: Vita boxer?

Vet att frågan inte är till mig, men vita är billigare för att vit inte är en godkänd färg hos boxer, och för att det även kan kopplas ihop med t ex dövhet. Du kan således inte ställa ut och bör inte heller avla på en vit boxer = inget avelsvärde. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
197
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp