Bukefalos 28 år!

Vitamin B12

Fresubin

Trådstartare
Jag har tagit blodprover som allt visade sig vara normalt förutom
Homocystein värdet som var förhöjt till 20
B12 värdet var 219

Jag skall ringa min läkare imorgon men jag vill ha lite på benen innan jag ringer honom. 220 ligger inom vad vi iaf i Sverige anser är normalvärde på B12, men jag förstår att det är i underkant. I andra länder anser man att det är en brist vid 219.
Min läkare har skrivit ut b12tabletter som jag skall ta en tablett varje morgon. Borde det inte vara bättre att liksom peppra på med lite mer för att få upp värdet så man ser om det hjälper mina symptom? Mår man bättre om man ligger i överkant av normalspannet istället för att man som jag nu ligger i nederkant. Eller är det fullt normalt att inte känna något speciellt så länge man är inom spannet?

Homocysteinvärdet som är förhöjt har det alltid med B12 brist att göra, eller vad kan det annars bero på?

Jag har oförklarlig värk i kroppen och därför har dessa prover tagits.
 
Jag har tagit blodprover som allt visade sig vara normalt förutom
Homocystein värdet som var förhöjt till 20
B12 värdet var 219

Jag skall ringa min läkare imorgon men jag vill ha lite på benen innan jag ringer honom. 220 ligger inom vad vi iaf i Sverige anser är normalvärde på B12, men jag förstår att det är i underkant. I andra länder anser man att det är en brist vid 219.
Min läkare har skrivit ut b12tabletter som jag skall ta en tablett varje morgon. Borde det inte vara bättre att liksom peppra på med lite mer för att få upp värdet så man ser om det hjälper mina symptom? Mår man bättre om man ligger i överkant av normalspannet istället för att man som jag nu ligger i nederkant. Eller är det fullt normalt att inte känna något speciellt så länge man är inom spannet?

Homocysteinvärdet som är förhöjt har det alltid med B12 brist att göra, eller vad kan det annars bero på?

Jag har oförklarlig värk i kroppen och därför har dessa prover tagits.
Jag tar b12-injektioner och ibland stöttar jag upp med tabletter om jag inte hinner ta injektionerna i tid (tabletterna är självmedicinering).
För mig skjuter värdet i taket några dagar efter injektion för att sedan trappas ned, vara på normalnivå och sen sjunka till brist strax innan det är dags att ta igen. Baserat på mina erfarenheter tror jag att du kan nöja dig med tabletterna när du fortfarande ligger inom normalspannet även om det är lågt. Ta tabletterna några månader och be om att få ta nya prover sen :)
 
Jag har precis samma förhögt H värde och B12 i underkant, jag köper recpetfria B vitaminer och jag märker väldig skillnad, missar jag att ta dessa blir jag som en zombie
 
Jag har precis samma förhögt H värde och B12 i underkant, jag köper recpetfria B vitaminer och jag märker väldig skillnad, missar jag att ta dessa blir jag som en zombie
okej! Men din läkare skrev alltså inte ut b12 tabletter? Om inte annat så vill man väll få ner H värdet, då det ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar. .?
 
Jag tar b12-injektioner och ibland stöttar jag upp med tabletter om jag inte hinner ta injektionerna i tid (tabletterna är självmedicinering).
För mig skjuter värdet i taket några dagar efter injektion för att sedan trappas ned, vara på normalnivå och sen sjunka till brist strax innan det är dags att ta igen. Baserat på mina erfarenheter tror jag att du kan nöja dig med tabletterna när du fortfarande ligger inom normalspannet även om det är lågt. Ta tabletterna några månader och be om att få ta nya prover sen :)
min läkare ville ta prover efter ett år?! Man borde väl kunna se resultatet efter ett par månader? Jag skulle också vilja få sprutor för att få en ordentlig skjuts i rätt riktning
 
min läkare ville ta prover efter ett år?! Man borde väl kunna se resultatet efter ett par månader? Jag skulle också vilja få sprutor för att få en ordentlig skjuts i rätt riktning

Man borde se ett resultat på 2-3 månader max. När man är gravid och får ta järntabletter så syns det ökade värdet redan på nästa besök som ligger allt från 1 vecka-1 månad.


Angående att boosta igång det så fick jag ta 4 tabletter om dagen i en månad för att få upp värdet, men då låg värdet på 182. Att boosta upp ett värde på det viset om man ligger precis på normalspannet känns väl lite väl. Det borde räcka gott med 1 tablett om dagen. Jag tar 3 tabletter i veckan nu och har ett värde på ca 400 så det räcker gott och väl (tog 1 tablett om dagen tidigare).
 
Man borde se ett resultat på 2-3 månader max. När man är gravid och får ta järntabletter så syns det ökade värdet redan på nästa besök som ligger allt från 1 vecka-1 månad.


Angående att boosta igång det så fick jag ta 4 tabletter om dagen i en månad för att få upp värdet, men då låg värdet på 182. Att boosta upp ett värde på det viset om man ligger precis på normalspannet känns väl lite väl. Det borde räcka gott med 1 tablett om dagen. Jag tar 3 tabletter i veckan nu och har ett värde på ca 400 så det räcker gott och väl (tog 1 tablett om dagen tidigare).
okej tack skall be om ett prov efter ett par månader, då det känns lite väl länge att behöva vänta ett helt år. Du kanske har rätt i att det räcker med en tablett. Brukar ni ta tabletten på morgonen? Jag tar nämligen alla mina mediciner på kvällen men denna skulle tas på morgonen och jag glömmer den! jag är för trött och disträ.. spelar det någon roll vilken tid man tar den egentligen?
 
Jag fick B12 (beviplex) utskrivet när jag sökte hos läkaren för trötthet. Mitt B12-värde låg inom referens men jämfört med värdet några år tidigare hade det sjunkit tydligt.
Så med tanke på mina symtom och att jag även är vegetarian skrev läkaren ut tabletter.
Jag tog hög dos i början, 2 tabl morgon och 2 tabl kväll i 1 månad, sedan 2 tabl morgon i 1 månad och nu 1 tabl per dag. Tänkte att jag kollar om värdet i vår när det gått 1 år då jag ändå behöver följa sköldkörteln varje år.
Nu visade det sig att min trötthet då berodde på utmattningssyndrom/stress men jag fortsätter ändå att ta tabletterna för någon skada gör dom inte i alla fall.
 
Ligger man nära det nedre referensvärdet och har symptom som tyder på brist så ser jag det som självklart att man behöver få upp värdet och då ska man såklart också följa upp värdet tidigare än om ett år. Tyvärr är inte alla läkare så bra på det här med vitamin och mineralbalansen i kroppen och vissa tycker till och med att det är rent humbug. Jättetråkigt tycker jag då man vet att en kropp med brister/obalanser inte kan fungera på topp och när det är så enkla saker så borde det vara så självklart att göra det man kan för att patienten ska få må bra/bättre.

Jag måste ligga i övre halvan, ju högre desto bättre. Jag känner direkt när jag dippar. Jag har tagit behepaninjektioner varannan vecka i många år och gick ner till var fjärde vecka för några år sedan då värdet verkade börja hålla i sig. Jag har nu dippat så totalt att jag har fått gå tillbaka till injektioner varannan vecka igen och trots att jag nu har tagit dem varannan vecka i sex veckor så dippar jag igen efter bara några dagar. Det tar ett tag att få upp värdet igen. I mitt fall är det sjukdomar som ligger bakom som gör att det går åt mängder med b-12.

Vet de varför du fick brist från början? Endel tar inte upp b-12 genom mage och tarm och då blir tabletter verkningslösa. Då måste man få injektioner. Om du inte är vegan (ren vegankost innehåller inte tillräckligt med b-12 utan måste tillsättas) och inte slarvar mycket med maten och äter ensidigt så hade iallafall jag bett om att få prova injektioner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp