Vitaminer till barn

coolia

Trådstartare
Jag upptäckte precis av en slump att dottern har gömt undan sina vitaminer ett tag. Jag har ju inte stått och kontrollerat att hon har ätit upp vitaminerna utan jag har litat på att hon har ätit upp dem eftersom de har fursvunnit från tallriken. Försvunnit till ett gömställe. Jag har pratat tidigare om hur viktigt det är att ta sina vitaminer så här års. Och jag har provat olika märken eftersom hon har haft så svårt att äta upp vitaminerna. Om de innehåller järn så kräks hon. Nu trodde jag att jag hade hittat vitaminsorter som hon äter men det var visst fel. Hon får även fiskolja i minikapslar eftersom vi inte äter fisk.
 
Sv: Vitaminer till barn

Jag har inte ens funderat på att ge mina barn vitaminer, förutom d-vitamin fram till 1 årsdagen. Vi äter varierat med mycket frukt och grösaker och vi vuxna äter inte heller några vitaminer så jag tror att vi får i oss vad vi behöver ändå.
 
Sv: Vitaminer till barn

Varför är det så viktigt att äta vitaminer ifall man äter varierat med frukt och grönsaker?
 
Sv: Vitaminer till barn

I Sverige gäller D-vitamin fram till 2 år, mörkhyade barn ska äta längre. Intressant att det är olika.
 
Sv: Vitaminer till barn

Kan det inte helt enkelt bero på att vi har mindre ljus här iom att Sverige ligger längre norrut?
 
Sv: Vitaminer till barn

Fast om man inte äter fisk alls så får man inte i sig den nyttiga fiskoljan. Vet inte om vi äter så värst nyttigt och vill gardera helt enkelt med lite extra vitaminer. Dottern är tyvärr dålig på att äta kött, men hon gillar frukt och grönt. Men så här års är grönsakerna inte kul att köpa. Det blir mest paprika och vitkål. Citrusfrukter och äpplen som frukt.
 
Sv: Vitaminer till barn

Kan det kanske vara så att mörkhyade tar upp mindre D-vitamin från solen?

Jo, så tror jag att det är, jag menade att det var intressant att det var olika rekommendationer mellan Österrike och Sverige, men det beror kanske som Mabuse säger på att det är mindre solljus i Sverige än i Österrike.
 
Sv: Vitaminer till barn

Tänk på att man inte ska överdosera vitaminer heller. Jag hade hellre sett till att äta bra och se till att inkludera ordentligt med frukt och grönt än att vänja in barnet på att äta piller i onödan. Vitaminbrist kommer inte heller över en natt så att slentrianmässigt äta vitamintillskott trots att man inte har några uppenbara brister i kosten känns väldigt märkligt, och dyrt!
 
Sv: Vitaminer till barn

Ja, jag ser att jag tydligen är ensam om att ge vitaminer till barn. Det förvånade mig. Om man inte äter fet fisk så får man inte den nyttiga fiskoljan från andra livsmedel. Men jag har tydligen gått på reklamen för fiskolja.
http://www.omega-3.se/barn.html
 
Sv: Vitaminer till barn

Fast nu syftade jag på de andra vitaminerna. Om ni inte äter fisk alls är det ju en "brist" i kosten som måste åtgärdas på något sätt, t ex med fiskoljekapslar.
 
Sv: Vitaminer till barn

Dottern har haft koncentrationssvårigheter och trötthet (vem är inte trött så här års) så för säkerhets skull har jag velat ge extra. Just eftersom hon oftast petar bort allt kött. Jag har varit dålig på att köpa hem tillräckligt nyttig mat.
 
Sv: Vitaminer till barn

Fast det som finns i den nyttiga fiskoljan finns i grönsaker med.
Jag äter inte mycket fisk men kan inte äta fiskoljekapslar av allergiska skäl.
Nu har jag totalt hjärnsläpp men kolla grönsaker får du se.
 
Sv: Vitaminer till barn

Omega 3 och 6.

Visst Omega 3 ( kortkedjiga ) återfinns i bladgrönsaker, men resterande återfinns i just fisk/skaldjur, vissa alger, nötter och olika oljor bl.a
 
Sv: Vitaminer till barn

Men varför i hela friden utesluta fisk? Att peta i sig vitaminer (bortsett från vitamin D) har vanligtvis endast negativa effekter, eller inga alls. Kroppen är mer komplex än så - att försöka kompensera en fattig kost med piller är dömt att misslyckas.
 
Sv: Vitaminer till barn

Utesluta fisk? Jag tycker inte om fisk. Punkt. Givetvis så har jag erbjudit dottern fisk men hon vill inte heller ha. Jag vet att det är nyttigt med fisk men om man mår illa bara av lukten så blir det svårt. Min man äter vissa fiskar, men inte de allra fetaste sorterna utan mest de magrare fiskarna. Dottern har fått smaka på hans fiskar men hon har inte gillat dem. Ja, det är kanske mitt fel som överför detta till mitt barn men jag klarar inte att äta fisk. Jag hade en period när jag verkligen försökte äta mer fisk. Jag köpte gravad lax och hade massor med smakrika tillbehör och då kunde jag äta två skivor. Men dottern vägrade fortfarande att äta det så jag hann inte äta upp paketet innan det blev dåligt eftersom min man inte äter lax. Samma med broccoli, det äter jag men inte dottern.
 
Sv: Vitaminer till barn

Utesluta fisk? Jag tycker inte om fisk. Punkt. Givetvis så har jag erbjudit dottern fisk men hon vill inte heller ha. Jag vet att det är nyttigt med fisk men om man mår illa bara av lukten så blir det svårt. Min man äter vissa fiskar, men inte de allra fetaste sorterna utan mest de magrare fiskarna. Dottern har fått smaka på hans fiskar men hon har inte gillat dem. Ja, det är kanske mitt fel som överför detta till mitt barn men jag klarar inte att äta fisk. Jag hade en period när jag verkligen försökte äta mer fisk. Jag köpte gravad lax och hade massor med smakrika tillbehör och då kunde jag äta två skivor. Men dottern vägrade fortfarande att äta det så jag hann inte äta upp paketet innan det blev dåligt eftersom min man inte äter lax. Samma med broccoli, det äter jag men inte dottern.

Men bebisar har inga preferenser över huvud taget. Sådant introducerar man väl när barnen är små, under året? Min man mår också illa av fisk, men kall fisk luktar inte, och självklart ska sonen få smaka och njuta av fisk ändå (och det gör han). Du gör naturligtvis som du vill, men att tro att kosttillskott är substitut är felaktigt.
 
Sv: Vitaminer till barn

Jag tänkte samma sak som du, att introducerar olika typer av mat gör man väl tidigt och då har ju inte barnet fått några preferenser ännu.

Sen gör man ju som man vill och barnet lär ju inte dö av att inte äta fisk, men det blir ju lite tråkigt att barnet går miste om väldigt mycket spännande och god mat.
 
Sv: Vitaminer till barn

Jag tycker inte heller om fisk men försöker äta andra saker för att få i mig det nyttiga som finns i fisk (linfrö tex). Mina barn älskar fisk och äter det gärna tillsammans med sin pappa.

Att dottern inte äter mycket kött är väl inga problem bara man ersätter köttet med andra saker, vi äter inte så mycket kött.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 182
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 170
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 531
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp