Bukefalos 28 år!

Vitaminer till barn

Sv: Vitaminer till barn

Men bebisar har inga preferenser över huvud taget. Sådant introducerar man väl när barnen är små, under året? Min man mår också illa av fisk, men kall fisk luktar inte, och självklart ska sonen få smaka och njuta av fisk ändå (och det gör han). Du gör naturligtvis som du vill, men att tro att kosttillskott är substitut är felaktigt.

jag blir väldigt ledsen av dina rader
när dottern var liten fick hon barnmatsburkar med olika fiskrätter så jo, jag försökte
 
Sv: Vitaminer till barn

och jag var ytterst kräsen som barn, tyckte inte om något nästan, men min bror älskar nya smaker och expreminterar gärna i köket så du kan inte skylla på uppfostran heller, människor är olika
 
Sv: Vitaminer till barn

jag blir väldigt ledsen av dina rader
när dottern var liten fick hon barnmatsburkar med olika fiskrätter så jo, jag försökte

Varför blir du ledsen?
För att fiskolja inte är ett substitut?
Jag har inte skrivit att du inte har försökt, märk väl. Jag skrev att bebisar inte har några preferenser. Enligt de som vet mer om barn än jag, dvs BVC.
 
Sv: Vitaminer till barn

Varför blir du ledsen?
För att fiskolja inte är ett substitut?
Jag har inte skrivit att du inte har försökt, märk väl. Jag skrev att bebisar inte har några preferenser. Enligt de som vet mer om barn än jag, dvs BVC.

har jag påstått att fiskolja är lika bra som att äta fisken? och bvc ger jag inte mycket för, alla som jobbar där är inte i rätt yrke

tänk t.ex. på de som inte kan amma och hur bvc hanterar den frågan, nej mitt förtroende för bvc är inte särskilt högt

och bvc som hela tiden vände sig till kvinnan (mig) trots att även pappa var med
all post var alltid adresserad till mig

fast det är en annan tråd

jag funderar på att ge mig ut i skogen i en bil...blä, trött på folk
 
Sv: Vitaminer till barn

Men kan hon inte få i sig på annan väg då? Alger, skaldjur, avocado, jordnötter. Naturlig väg är ju alltid bättre än piller och tabletter.
 
Sv: Vitaminer till barn

har jag påstått att fiskolja är lika bra som att äta fisken? och bvc ger jag inte mycket för, alla som jobbar där är inte i rätt yrke

tänk t.ex. på de som inte kan amma och hur bvc hanterar den frågan, nej mitt förtroende för bvc är inte särskilt högt

och bvc som hela tiden vände sig till kvinnan (mig) trots att även pappa var med
all post var alltid adresserad till mig

fast det är en annan tråd

jag funderar på att ge mig ut i skogen i en bil...blä, trött på folk


Spelar knappast någon roll nu eftersom barnet inte är något spädbarn längre. Däremot tycker jag att det låter betydligt rimligare och troligare att spädbarn kan lära sig att äta det mesta, än motsatsen. De har ju inga fördomar om att viss mat är äcklig. De stoppar ju tvärtom allt de kommer över i munnen.
 
Sv: Vitaminer till barn

Jag har inte ätit fisk på snart trettio år och inga omega 3 och 6 tillskott heller och jag lever. Man kan få i sig viktiga fetter på annat håll. Det räcker med att man verkligen lär sig vad man behöver äta istället. Om din dotter inte tycker så mycket om kött så erbjud vegetarisk mat också och ställ det ultimatumet att antingen äter man det ena eller det andra. Min dotter åt väldigt lite kött som liten och då fick hon valet att äta min vegetariska mat istället och hon har inte farit illa på något sätt.
 
Sv: Vitaminer till barn

Spelar knappast någon roll nu eftersom barnet inte är något spädbarn längre. Däremot tycker jag att det låter betydligt rimligare och troligare att spädbarn kan lära sig att äta det mesta, än motsatsen. De har ju inga fördomar om att viss mat är äcklig. De stoppar ju tvärtom allt de kommer över i munnen.

Ja, fast även spädbarn har väl smaker dom inte tycker om. Jag själv är väldigt förtjust i både fisk och skaldjur, medans dottern inte alls tycker om fisk, varken nu, eller som väldigt liten.
 
Sv: Vitaminer till barn

KL

Jag hade nog också kompenserat fisken med kapslar om barnet absolut inte kan äta fisk (även om jag fortsatt att prova med små smakbitar) just för att det är otroligt viktigt att barn får i sig det och att omega 3 inte är helt och hållet samma sak från fisk som från vegetabilier. Vitamintillskott däremot ser jag ingen större anledning att ge om det går att äta sallad till måltiderna och minst en frukt varje dag, det är som sagt inte alltid av godo att äta vitamintillskott.
 
Sv: Vitaminer till barn

Spelar knappast någon roll nu eftersom barnet inte är något spädbarn längre. Däremot tycker jag att det låter betydligt rimligare och troligare att spädbarn kan lära sig att äta det mesta, än motsatsen. De har ju inga fördomar om att viss mat är äcklig. De stoppar ju tvärtom allt de kommer över i munnen.

Min dotter har ALDRIG stoppat vad som helst i munnen. ALDRIG. Hon har varit extremt noga med vad som är värt att smaka på. Ingen napp, inget uppenbart sugbehov.
 
Sv: Vitaminer till barn

Jag tycker att det känns surt att jag får skit för att jag vill kompensera en brist i mathållnigen. Vi äter nötter och avocado. Men jag ville vara säker på att hon får tillräckligt av de nyttiga fettsyrorna och har därför gett henne fiskoljekapslar.
 
Sv: Vitaminer till barn

jag blir väldigt ledsen av dina rader
när dottern var liten fick hon barnmatsburkar med olika fiskrätter så jo, jag försökte

Ja. Det är ju ändå så att barn till viss del också har en egen smak. Och sånt de gillar som spädbarn kan de rata senare och tvärtom. Så; jag tycker var lite hårt att ta för givet att du aldrig introducerat fisk för dottern ens.

Sen är det klart att barn som har två föräldrar som äter nyttig och allsidig kost säkert i högre omfattning gör likadant. I vår familj är det jag som är fiskätare. Eller tja, jag är den som äter mest varierat överhuvudtaget. Min sambo är väldigt begränsad. Dels handlar det om allergier, men också om att han helt enkelt har någon slags begränsad smakpalett. Vår son som är 4 äter det mesta, kan vara lite dålig på vissa frukter och grönsaker. Men han gillar broccoli och spenat, vilket ju är väldigt "bra" grönsaker jämförelsevis.
Han har alltid varit så, redan som spädbarn; ätit allt vi gett honom.

Vår 10månaders däremot är jättetrög att få att äta olika sorters mat. Hon vägrar barnmatsburkar (utom fruktpuréer). Välling gillar hon inte särskilt. Gröt och banan HAR hon ätit, men nu börjat rata.... Det handlar inte om att hon inte får prova olika sorters mat; hon är helt enkelt bara en annan än sin storebror.
 
Sv: Vitaminer till barn

Ja, fast även spädbarn har väl smaker dom inte tycker om. Jag själv är väldigt förtjust i både fisk och skaldjur, medans dottern inte alls tycker om fisk, varken nu, eller som väldigt liten.

Enligt expertis tar det tid att vänja sig vid olika smaker. Det krävs upprepade försök. Jag tycker det är märkligt- om det nu handlar om smakpreferens - att barn i delar av världen där man bara äter fisk, i stort sett, överlever. Dessutom är inte fisk EN smak, utan en gigantisk grupp smaker, som givetvis även kan lagas till på olika vis. Jag tror att föräldrarnas preferenser är en mycket stor influens.
 
Sv: Vitaminer till barn

Ja. Det är ju ändå så att barn till viss del också har en egen smak. Och sånt de gillar som spädbarn kan de rata senare och tvärtom. Så; jag tycker var lite hårt att ta för givet att du aldrig introducerat fisk för dottern ens.

Sen är det klart att barn som har två föräldrar som äter nyttig och allsidig kost säkert i högre omfattning gör likadant. I vår familj är det jag som är fiskätare. Eller tja, jag är den som äter mest varierat överhuvudtaget. Min sambo är väldigt begränsad. Dels handlar det om allergier, men också om att han helt enkelt har någon slags begränsad smakpalett. Vår son som är 4 äter det mesta, kan vara lite dålig på vissa frukter och grönsaker. Men han gillar broccoli och spenat, vilket ju är väldigt "bra" grönsaker jämförelsevis.
Han har alltid varit så, redan som spädbarn; ätit allt vi gett honom.

Vår 10månaders däremot är jättetrög att få att äta olika sorters mat. Hon vägrar barnmatsburkar (utom fruktpuréer). Välling gillar hon inte särskilt. Gröt och banan HAR hon ätit, men nu börjat rata.... Det handlar inte om att hon inte får prova olika sorters mat; hon är helt enkelt bara en annan än sin storebror.

Men det behöver inte ha med smak att göra. Min ringa erfarenhet är att texturen är ännu viktigare. Sött i kombination med pureeform är en vinnare. Likaså kan jag lätt få min bebis att äta korv, tex, om den mixas i potatismos.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 385
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 195
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 161
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 745
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp