Bukefalos 28 år!

Vitlöksdoftande människor

Jag gillar inte vitlökssmaken och äter det bara i mat där mängden är så liten att smaken av den inte känns alls. Jag känner direkt om någon har ätit vitlök precis som jag känner direkt om någon har druckit alkohol, ätit kött och en hel massa andra saker. Vitlök precis som alkohol känns på hela kroppsdoften både den dagen och dagen efter. Jag skulle dock aldrig någonsin kommentera att någon luktar vare sig det är vitlök eller något annat. Jag kan säga till sambon att han luktar vitlök (vitlöksandedräkt gör ont i mina ögon så då får han inte andas på mig :o) men jag skulle aldrig säga att någon annan luktar och jag har inte ont av det om de då inte står så nära att de andas i mina ögon men det brukar bara hända med sambon :p

För typ 20 år sedan var det ju mer, åh vad du stinker vitlök! Om någon hade ätit det men nu är det ju en vardagskrydda.
 
Ät persilja - det tar udden av det mesta i andedräktsväg.

Jag gillar ingefära och lagar gärna mat med generösa mängder färsk ingefära, vilket absolut luktar. Detsamma med curry, eller tahini.

Om jag ätit något som luktar starkt så försöker jag lägga till persilja i middagen, och kanske inte andas rätt i ansiktet på folk dagen efter.

Men visst, vi är väl alla olika känsliga för lukter. Jag tycker ex otvättad människa är en obehaglig lukt också, sådär unket svettigt. Det reagerar jag på mer än vitlök.
 
Ät persilja - det tar udden av det mesta i andedräktsväg.

Jag gillar ingefära och lagar gärna mat med generösa mängder färsk ingefära, vilket absolut luktar. Detsamma med curry, eller tahini.

Om jag ätit något som luktar starkt så försöker jag lägga till persilja i middagen, och kanske inte andas rätt i ansiktet på folk dagen efter.

Men visst, vi är väl alla olika känsliga för lukter. Jag tycker ex otvättad människa är en obehaglig lukt också, sådär unket svettigt. Det reagerar jag på mer än vitlök.
Igår tänkte jag hela dagen på hur folk luktar. Tyvärr var jag i ett stall det mesta av dagen, så det funkade inte perfekt.

Men det jag ofta reagerar negativt på är "blandad parfymdoft" där det inte heller är en riktig parfym, utan sjuttifemton olika dofter i shampo, tvättmedel, sköljmedel, och så vidare. Detta är mycket vanligt i en del sammanhang, mer ovanligt i andra.
 
Men det jag ofta reagerar negativt på är "blandad parfymdoft" där det inte heller är en riktig parfym, utan sjuttifemton olika dofter i shampo, tvättmedel, sköljmedel, och så vidare. Detta är mycket vanligt i en del sammanhang, mer ovanligt i andra.


Håller med om att det kan bli en huvudvärksskapande mischmasch av kemikaliedofter. Inte alls trevligt.
 
Jag har mycket hellre en vitlöksdoftande(stinkande?) människa bredvid mig än till exempel en rökare. Eller någon som stinker billig, söt parfym. Eller ännu värre - kombinationen av de båda! :wtf:
 
Har slutat med all lök när jag själv lagar mat... Jag känner hur hela kroppen blir genomsyrad läs: marinerad av lök, känns på andedräkten, kroppsodörer... Är jätteobehagligt, som något kletigt man inte kan tvätta bort utan bara vänta ut medan det passerar kroppen. Kan känna om andra luktar mycket lök, antar att jag blivit överkänslig mot lök totalt sett :p

On a side note... Om man äter ramslök så luktar ens fisar lök :D
 
Älskar vitlök och äter det ofta. Har min sambo ätit vitlök på t ex en utelunch och jag själv inte har så känner jag av det men oftast inte på andra människor. Beror ju antagligen på att ag inte är lika nära andra människor på det sättet :D
 
Känner mig chockad över hur mycket ni reagerar över vad och hur folk luktar! Jag brukar aldrig reflektera över det, och om någon luktar väldigt ovanligt eller konstigt är det väl inget jag lägger någon större vikt vid ändå.
 
Känner mig chockad över hur mycket ni reagerar över vad och hur folk luktar! Jag brukar aldrig reflektera över det, och om någon luktar väldigt ovanligt eller konstigt är det väl inget jag lägger någon större vikt vid ändå.
Hehe.. ja man är uppenbarligen olika känsliga.
Jag tänker mkt på lukter. Däremot så stör jag mig inte så mkt på andra saker. Vänner kan tex störa sig på folks kroppsspråk, hur de pratar eller om folk har en fläck på kläderna etc.
 
Lite OT, men Google rekommenderar:

"Luktproblem? /Airmaster Shop".

Kanske jag behöver ställa in på mitt kontor eftersom flera verkar känna vitlöksdoft väl :rofl:
 
Hade en kompis på gymnasiet som direkt morgonen efter vi haft vitlök hemma frågade om jag ätit vitlök. Jag är typ uppfödd på vitlök :p När vi har Tacos hemma trycker jag ner en solo i en 2 dl CF och en solo i typ 300 g färs :D Jag har aldrig känt någon annan lukta vitlök, förmodligen för att jag äter ganska mycket själv. Min mamma gör en helt gudomlig vitlökssås med ca 7-8 klyftor i och såsen är på knappt 1 liter. Brukar få dra ner antalet något när vi får gäster ;)
 
Jag äter väldigt sällan vitlök. Kan äta vitlöksbröd någon gång sådär och då tycker jag inte direkt man luktar illa. Men jag tycker andra stinker vitlök.

Jag hade en lärare som stoppade vitlök i öronen när hon var förkyld. Hon luktade inte jättegott direkt. Alltså, hon hade vitlöken i hela dagen, även under lektioner.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja ibland känner jag mig verkligen helt fel i ett sammanhang. Jag avundas människor som liksom smälter in i varje ny situation och med...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 120
Senast: bigganl
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 658
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp