Bukefalos 28 år!

Vitlöksdoftande människor

Jag vill ju helst inte utsätta mina medmänniskor för att jag stinker. Men det verkar som att alla uppfattar viktlöksdoft olika, eller inte alls?

Jag brukar äta mycket vitlök, senaste tiden oftast vid ett och samma tillfälle. Kanske tre-fyra klyftor på en portion. Så jag tänker att jag borde vara neutraliserad och kunna känna andra människors eventuella vitlöksdoft emellanåt, vilket jag alltså aldrig gjort? Jag hade en skolkamrat från Indien som åt mycket kryddstark mat. Hon luktade på ett speciellt sätt, vet inte om det var på grund av maten eller riktigt vad maten innehöll. Jag känner också vem som har gått förbi i korridoren bara på grund av doften.

Käkar du 3-4 klyftor på en portion lär du stinka ja ;)
 
Jag vill ju helst inte utsätta mina medmänniskor för att jag stinker. Men det verkar som att alla uppfattar viktlöksdoft olika, eller inte alls?

Jag brukar äta mycket vitlök, senaste tiden oftast vid ett och samma tillfälle. Kanske tre-fyra klyftor på en portion. Så jag tänker att jag borde vara neutraliserad och kunna känna andra människors eventuella vitlöksdoft emellanåt, vilket jag alltså aldrig gjort? Jag hade en skolkamrat från Indien som åt mycket kryddstark mat. Hon luktade på ett speciellt sätt, vet inte om det var på grund av maten eller riktigt vad maten innehöll. Jag känner också vem som har gått förbi i korridoren bara på grund av doften.
Jag tror - helt ovetenskapligt - att om man själv äter vitlök på skapligt regelbunden basis så är man mindre känslig för andras vitlökslukt. Man känner inte lukten helt enkelt.

Om jag själv äter vitlök känner jag verkligen inte alls om någon annan också gjort det.
Därför är det ju bra om hela sällskapet äter samma mat om det finns vitlök i den. Annars kan det - enligt min mening - bli olidligt för den som inte åt.
 
Jag tror - helt ovetenskapligt - att om man själv äter vitlök på skapligt regelbunden basis så är man mindre känslig för andras vitlökslukt. Man känner inte lukten helt enkelt.

Om jag själv äter vitlök känner jag verkligen inte alls om någon annan också gjort det.
Därför är det ju bra om hela sällskapet äter samma mat om det finns vitlök i den. Annars kan det - enligt min mening - bli olidligt för den som inte åt.

Men då är ju det enklaste om folk helt enkelt äter mer vitlök. :idea:

Jag har ju knappt några smaklökar så äter jag vitlök är det rejält :angel:
 
Jag brukar alltid ta något som späder ut vitlöksandedräkten om jag ätit vitlök .persilja gurka melon valnötter pekannötter ex
 
Senast ändrad:
Måste bara berätta en lite rolig grej apropå vitlök. När jag hopptävlade som mest och var iväg på meeting så brukade vi sova över på brandstationer (personalförmån). Vi var hos räddningstjänsten i Södertälje och det var fredag = tacos både för oss och brandmännen. Guacamole är ju en viktig ingrediens till det och en stackars ung ganska ny brandman fick den på sin lott att göra iordning. (Han hade aldrig öppnat en avokado, min far fick instruera..). Vitlök ska det ju vara i så han frågade en äldre brandman hur mycket vitlök som skulle i och får svaret "ha i hela, det kan inte bli för mycket". Killens min när han provsmakade guacamole när den var klar var minst sagt obetalbar! :laugh:

Hoppas de slapp rädda folk som inte käkat vitlök den natten :rofl:
 
Man känner aldrig att man själv luktar vitlök och har du ätit vitlök själv så känner du troligen inte andras doft heller.
Sen är det ju en definitionsfråga, 3 klyftor delat på 5 personer skulle jag anse vara mycket vitlök, klart att ni luktar då!

Vi äter vitlök men bara i mindre mängder. Dvs en dutt torkad vitlök i vissa såser och en solo--lök i tzatzikin (stavas?) när vi äter tacos.
Jag luktar troligen vitlök när jag ätit det.
Och ja, jag känner att andra stinker vitlök ibland.

Äter du tacos med tzatziki? :eek::yuck::eek::eek::eek:
 
Nä, brukar inte känna folks eventuella vitlöksdoft. Om folk luktar svett eller rök tex så ja, men inte om de ätit nåt speciellt. Kan vara att jag inte brukar gå så nära folk att de kan komma åt att andas på mig :D

Däremot har jag känt på mig själv en gång att jag "svettats vitlök", när jag ätit mycket sådan och sedan ansträngt mig dagen efter. Dusch illa kvickt blev det..

Vi grillar ofta hela vitlökar på sommaren och äter således typ en hel, färsk vitlök själv. Kan ju vara därför man luktade lite..

Jag och sambon brukar äta vitlök samtidigt så vi har inte speciellt ont av om den andre luktar :p

Något som också sätter sig är när man äter färsk, grön sparris, kisset luktar väldigt konstigt bara minuter senare! :o:wtf:
 
Jag äter själv vitlök någon gång i veckan. Senast igår kväll och fick kommentar idag att jag luktar vitlök. Jag åt förhållandevis lite vitlök mot vad jag brukar - tre klyftor i en 4 dl sås fördelat på fem personer där jag var en av dem. Jag har för några år sedan fått en kommentar från en okänd kvinna i en affär om att jag STINKER vitlök.

Jag har rätt bra luktsinne själv men har ALDRIG känt någon annan eller jag själv lukta vitlök.

*Äter ni vitlök?
*Luktar ni vitlök?
*Känner ni om andra ätit vitlök? Är det ur munnen eller från hela personen? Luktar det illa?

1. Mmmm, ÄLSKAR vitlök.

2. Nej, inte om kroppen liksom. Kanske vitlöksandedräkt efter sås med vitlök, men inte så mycket efter mat med vitlök. Brukar fråga, så jag anser att jag har hyfsat sanna svar här.

3. Jag har upplevt osande vitlökssvett från ett fåtal personer. Det är ej angenämt. Annars är det mest från munnen. Inget som stör mig särskilt mycket.
 
Har typ aldrig heller känt att någon luktar vitlök, tycker det är märkligt. Fått kommentar av min sambo någon gång att jag luktar vitlök när vi ätit det. Inte tänkt på det själv att jag gör det.
 
Vitlök är för mig en basingrediens som används i nästan all matlagning. Jag upplever att min egen andedräkt smakar skumt om jag ätit mat med rå vitlök som t. ex tsatsiki, men i allmänhet inte annars. Jag har inte heller fått någon kommentar om vitlöksandedräkt de senaste 10 åren. Vitlöksdoft hos andra har jag över huvud taget aldrig känt en antydan av.

Jag stinker förmodligen. :D
 
Jag får bara andedräkt, men har jag tuggummi märks det inte. Intygat av pojkvän och mamma.
Inte ens när jag var på gym och svettades massor luktade jag, förutom munnen.
Pojkvännen stank dock.
 
Jag äter väl hyfsat mycket vitlök - älskar koreansk mat där det är mycket vitlök samt saker som tzatsiki. Men eftersom det är jag och katten hemma och hon uppenbarligen inte störs av det hela :D så brukar det inte vara ett problem för mig. Nu har jag kanske dåligt luktsinne men jag tycker inte jag har träffat någon som luktat vitlök dagen efter, däremot någon gång vid utredning, litet rum, ingen fläkt och tolk som ätit kebab med vitlökssås till lunch :crazy: Rökare däremot kan jag känna på flera meters avstånd. :yuck:

Vitlöken i Sverige är ju stark just för att den har legat ganska länge, köper du färsk vitlök så är den ju mycket mildare, sedan kan du också rosta vilket återigen mildrar smaken och sedan använda den i olika rätter :love: Det är bara att googla på rostad vitlök så hittar du massor med recept.

Mitt problem är väl snarare att jag älskar rå rödlök :d och där är ju problemet mer att det kommer från magen även nästa dag, så tuggummi är nästan ett måste dagen efter. :D
 
För sådär 25-30 år sedan eller ännu längre sedan hörde jag ofta talas om vitlöksdoft som ett problem. Ibland på främlingsfientliga vis.

Men numera tänker jag aldrig på det och hör aldrig talas om det. Vitlök är väl som vilken krydda som helst numera?

Själv har jag noterat att min svett doftar bockhornsklöver ibland. :)
 
För sådär 25-30 år sedan eller ännu längre sedan hörde jag ofta talas om vitlöksdoft som ett problem. Ibland på främlingsfientliga vis.

Men numera tänker jag aldrig på det och hör aldrig talas om det. Vitlök är väl som vilken krydda som helst numera?

Själv har jag noterat att min svett doftar bockhornsklöver ibland. :)
Nej. Vitlök är inte som vilken krydda som helst.

Man märker knappt om någon överöst maten med mejram eller rosmarin. Däremot kan vitlök sätta sig, så att till och med kläder måste tvättas.

Jag tycker inte att klagomålen varit främlingsfientlilga men däremot så klagas det mindre, eftersom det väl numera anses lite inskränkt att klaga på just vitlök.
Hur många gånger har jag inte hört folk ursäkta sig för att de luktar vitlök och resten av sällskapet säger då snabbt att det inte gör något.

Men det gör det ju. Alla ursäktar sig lika mycket och säger sig själva inte gilla vitlöksdoft.
Men de är ivriga att intyga att andras lukt inte stör....

Själv är jag väldigt förtjust i vitlök men tycker att doften när någon annan ätit det är i princip outhärdlig.
 
Nej. Vitlök är inte som vilken krydda som helst.

Man märker knappt om någon överöst maten med mejram eller rosmarin. Däremot kan vitlök sätta sig, så att till och med kläder måste tvättas.

Jag tycker inte att klagomålen varit främlingsfientlilga men däremot så klagas det mindre, eftersom det väl numera anses lite inskränkt att klaga på just vitlök.
Hur många gånger har jag inte hört folk ursäkta sig för att de luktar vitlök och resten av sällskapet säger då snabbt att det inte gör något.

Men det gör det ju. Alla ursäktar sig lika mycket och säger sig själva inte gilla vitlöksdoft.
Men de är ivriga att intyga att andras lukt inte stör....

Själv är jag väldigt förtjust i vitlök men tycker att doften när någon annan ätit det är i princip outhärdlig.
Det där är ju lite intressant, undrar om de själva känner att de luktar?

Jag kom på nu att kan känna på andedräkten om jag ätit rödlök, och känna ett behov av att inte stå för nära någon när jag pratar exempelvis, eller ta ett tuggummi för att försöka få bort doften. Eller att jag luktar räkor om händerna fast att jag tvättat mig (brukar gnugga händerna med citron mot detta).

Men inte just vitlök! :confused:
 
Jag vet att en del asiater (inkl Indien) tycker att en del européer luktar illa som sur mjölk. Så jag antar att det beror lite på vad man är van vid för slags diet.

Min syster som är vegetarian påstår att hon ibland kan känna på lukten om någon ätit rött kött. Jag tvivlar. Däremot, ok, jag var hos henne ett tag och köpte medvurst och glömde stoppa in det i en förseglad påse och där kan jag ge henne rätt att det kanske luktade lite.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja ibland känner jag mig verkligen helt fel i ett sammanhang. Jag avundas människor som liksom smälter in i varje ny situation och med...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 117
Senast: bigganl
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 658
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp