Bukefalos 28 år!

Vitlöksdoftande människor

Nej. Vitlök är inte som vilken krydda som helst.

Man märker knappt om någon överöst maten med mejram eller rosmarin. Däremot kan vitlök sätta sig, så att till och med kläder måste tvättas.

Jag tycker inte att klagomålen varit främlingsfientlilga men däremot så klagas det mindre, eftersom det väl numera anses lite inskränkt att klaga på just vitlök.
Hur många gånger har jag inte hört folk ursäkta sig för att de luktar vitlök och resten av sällskapet säger då snabbt att det inte gör något.

Men det gör det ju. Alla ursäktar sig lika mycket och säger sig själva inte gilla vitlöksdoft.
Men de är ivriga att intyga att andras lukt inte stör....

Själv är jag väldigt förtjust i vitlök men tycker att doften när någon annan ätit det är i princip outhärdlig.
Jag har inte ens noterat vitlöksdoft på decennier. Undantag är när mitt ex försökte förebygga förkylning genom att knapra rå vitlök. Det blev lite överdrivet.

De där ursäkterna för att man luktar vitlök har jag inte heller hört på många år.
 
Jag har inte ens noterat vitlöksdoft på decennier. Undantag är när mitt ex försökte förebygga förkylning genom att knapra rå vitlök. Det blev lite överdrivet.
Då är helt enkelt våra erfarenheter olika. Folk luktar vitlök. Inte varje dag men lite då och då krullar näsan ihop sig.

Dock kan jag - om jag tänker efter - inte påminna mig att jag någonsin stött på det i en svensk storstad. Förbryllande.
 
Då är helt enkelt våra erfarenheter olika. Folk luktar vitlök. Inte varje dag men lite då och då krullar näsan ihop sig.

Dock kan jag - om jag tänker efter - inte påminna mig att jag någonsin stött på det i en svensk storstad. Förbryllande.
När jag bodde i den invandrartäta stadsdelen Angered kallades spårvagnen som gick dit för Vitlöksexpressen. Det är väl sånt jag menar med det lite främlingsfientliga.

Kanske är vitlöksdoften så ständigt närvarande i större städer att den har neutraliserats?
 
Jag älskar vitlök och äter ganska mycket om tillfälle ges. Jag känner att andra luktar när de ätit, men jag bryr mig inte. Det finns värre saker som luktar... :D
 
När jag för många år sedan skulle göra köttbullar och i receptet stod det pressa i 3 vitlöksklyftor .Hade 1 kg älgfärs men tyckte det såg alldeles för lite ut så jag tänkte dom måste mena 3 vitlökar .Sagt och gjort pressade ner 3 vitlökar i färsen men när dom var färdiga så kom jag på att det var 3 klyftor dom menade men snål som man var så käkade jag upp köttbullarna och mina kollegor tyckte jag stank vitlök på jobbet efter var matlåda jag ätit med köttbullar
 
* Äter vitlök till och från, älskar salami, vill gärna ha tzatziki på pizzan och vitlök i potatisgratängen

* Ingen har klagat hittills, om det är bra eller dåligt vet jag inte, känner mer oro för att lukta illa när jag har ätit surströmming

* Brukar inte tänka på om andra luktar vitlök, kanske att jag har känt nångång i trappuppgången att någon lagar mat med vitlök men inte så att jag stört mig på det.
 
Jag äter vitlök dygnet runt o det är ytterst sällan jag får påpekat att jag luktar, typ om jag ätit vitlökssoppa eller liknande.
 
Jag älskar vitlök! Äter det inte så ofta numera då min sambo är känslig för vitlök (inte lukten alltså, han får ont i magen) men om jag äter så ska ska det vara rejält!
Har aldrig fått kommentarer om att jag luktar vitlök.. Inte tänkt på det själv heller..
 
*Äter ni vitlök?
*Luktar ni vitlök?
*Känner ni om andra ätit vitlök? Är det ur munnen eller från hela personen? Luktar det illa?

Jag äter vitlök nästan varje dag.. har det i dom flesta rätter jag lagar.
Själv tycker jag inte att jag luktar, men har fått nån kommentar nångång när jag rapat :D

Brukar inte känna om nån annan ätit faktiskt.. kanske blivit immun?
 
Jag äter vitlök nästan varje dag.. har det i dom flesta rätter jag lagar.
Själv tycker jag inte att jag luktar, men har fått nån kommentar nångång när jag rapat :D

Brukar inte känna om nån annan ätit faktiskt.. kanske blivit immun?
Jag uppfattar vitlök som en av de allra vanligaste kryddorna. Hack i häl efter salt och peppar. Men vem vet, jag kanske även luktar svartpeppar?!
 
Jag gillar vitlök, men brukar inte höra att jag luktar det. Tar dock aldrig med något med vitlök i matlådan till jobbet. Och brukar tugga tuggummi efter vitlök.

Känner ibland om någon luktar vitlök, men det finns värre lukter, om någon ätit banan eller salami så luktar de väldigt illa. :yuck:
 
Jag älskar vitlök! Vitlök betyder för mig god mat, så jag blir hungrig av lukten. :d
Är det verkligen normalt att kommentera att folk i omgivningen luktar? (Vitlök, parfym, rök, hund, smuts, urin?)

Tycker folk att jag luktar så tänker jag att det är deras problem, för mig är vitlök en vardagskrydda som används i många typer av mat.
 
Jag älskar vitlök! Vitlök betyder för mig god mat, så jag blir hungrig av lukten. :d
Är det verkligen normalt att kommentera att folk i omgivningen luktar? (Vitlök, parfym, rök, hund, smuts, urin?)

Tycker folk att jag luktar så tänker jag att det är deras problem, för mig är vitlök en vardagskrydda som används i många typer av mat.

Hoppas inte det är normalt att folk kommenterar lukter, konstigt att fälla sådana kommentarer O_o
 
Jisses, folk som "klagar" på 3 klyftor på 4dl sås, jag som brukar ha minst 5-6 klyftor i ugnen som får rostas med när jag gör rotfrukter i ugn:angel:
Jag äter mer än gärna vitlök och kan inte minnas sist jag störde mig på att någon gjort samma sak, kanske hänt typ en-två gånger under hela mitt liv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 279
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja ibland känner jag mig verkligen helt fel i ett sammanhang. Jag avundas människor som liksom smälter in i varje ny situation och med...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 112
Senast: bigganl
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 658
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp