Status
Stängd för vidare inlägg.

Destiny_D

Trådstartare
Hej på er! Nu är det dags att välja skola till sonen till hösten. Han ska då börja 6:an. Han vill gå på en Vittra-skola som finns här. Själv har jag inga som helst erfarenheter av dessa. Har varit på ett informationsmöte, och där lät ju allt bra. Men det var ett rekryteringsmöte, så det är ju inte så underligt!
Är det nån här som har några erfarenhet av dessa skolors pedagogik och hur det funkar där? Jag vill ha både bra och dåliga erfarenheter!

Tack tack på förhand!

// Destiny
 
Sv: Vittra?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag funderade på Vittra när vår son skulle börja i skolan. Då startades det upp en Vittra-skola här, men det gick inget vidare för den. Först fick de för få elever, sedan blev det massflykt från den och då försvann skolan... På vägen hann de få en del anmälningar mot sig, men av vad jag vet så trivdes de barnen som faktiskt gick där.

Jag tyckte att det var intressant med den mer fria pedagogik som de driver. Àtt inte ha läxor tycker jag är positivt. Sedan undrar jag lite över hur allt fungerar i realiteten. Lärarna jobbar ju annorlunda scheman och det finns en del outbildad personal. Jag gillar inte att de har så långa dagar, det var en av nackdelarna. I alla fall för de mindre barnen. Jag vet att jag hade mycket tankar och funderingar då, så jag mailade en del och frågade. Jag var väl inte så jättenöjd med svaren, det hänvisades mycket vidare... Jag var även på ett infomöte och jag tycker att det är mycket "yta".

Men med det så vill jag egentligen varken säga bu eller bä...
 
Sv: Vittra?

Tack för svaret! Ja, det verkar ju så bra på ytan. Deras skoldagar skulle vara 8.30-15.00 varje dag (fre till 14.00), och det tycker väl jag är en rätt ok skoldag för en 12-åring. På mötet för just den här skolan så berättade dom att alla deras lärare är behöriga och har läst olika sorters pedagogik. Det verkade som att dom gick in stenhårt för att motverka mobbing och att alla barn ska bli sedda.

Ja ja, nu får vi se om sonen kommer in överhuvudtaget. Kom gärna med fler reflektioner om ni har!

//Destiny_D
 
Sv: Vittra?

Hej på er! Nu är det dags att välja skola till sonen till hösten. Han ska då börja 6:an. Han vill gå på en Vittra-skola som finns här. Själv har jag inga som helst erfarenheter av dessa. Har varit på ett informationsmöte, och där lät ju allt bra. Men det var ett rekryteringsmöte, så det är ju inte så underligt!
Är det nån här som har några erfarenhet av dessa skolors pedagogik och hur det funkar där? Jag vill ha både bra och dåliga erfarenheter!

Tack tack på förhand!

// Destiny

Jag har själv gått på Vittra. Larssons i Norrköping.

Och jag måste säga att deras sätt att arbeta på passar inte om man kommer in så pass sent som i 6e klass. På Vittra måste man vara väldigt framåt och inte minst extremt intresserad som elev. Lärarna gör egentligen inget för att "sparka igång" utan eleverna får ansvara för i stort sett allt själv. Det passade inte mig alls, vilket i slutändan resulterade i att jag gick ut grundskolan utan betyg.
Deras vägledning är nästintill pinsamt bristfällig. Allt ansvar läggs på eleverna, och om man gått i en vanlig skola, med vanlig lärare och vanlig vägledning blir det svårt.
 
Sv: Vittra?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag funderade på Vittra när vår son skulle börja i skolan. Då startades det upp en Vittra-skola här, men det gick inget vidare för den. Först fick de för få elever, sedan blev det massflykt från den och då försvann skolan... På vägen hann de få en del anmälningar mot sig, men av vad jag vet så trivdes de barnen som faktiskt gick där.

Jag tyckte att det var intressant med den mer fria pedagogik som de driver. Àtt inte ha läxor tycker jag är positivt. Sedan undrar jag lite över hur allt fungerar i realiteten. Lärarna jobbar ju annorlunda scheman och det finns en del outbildad personal. Jag gillar inte att de har så långa dagar, det var en av nackdelarna. I alla fall för de mindre barnen. Jag vet att jag hade mycket tankar och funderingar då, så jag mailade en del och frågade. Jag var väl inte så jättenöjd med svaren, det hänvisades mycket vidare... Jag var även på ett infomöte och jag tycker att det är mycket "yta".

Men med det så vill jag egentligen varken säga bu eller bä...

Som sagt, jag gick högstadiet på Vittra i Norrköping. - och vi hade läxor. Är man inte extremt snabb och oerhört överambitiös får man jobba ifatt det mesta hemma. (Detta fick de flesta av oss ägna eftermiddagarna åt)
 
Sv: Vittra?

Tack för ditt svar! :bow:
Ja, nu verkar det som att sonen ändå inte kom in på Vittra till hösten, så det blir nog inget av med det. Han får helt enkelt nöja sig med att gå en helt vanlig skola. Där har ju både jag & pappan gått, och det blev folk av oss också :p

//Destiny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
591
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 678
Senast: Bison
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 279
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp