Bukefalos 28 år!

Voljär och fler birdies?

T

Tican

Nu har jag haft mina två undulater i kanske en månad och tycker fortfarande att det är jätteskojiga djur. Så jag funderar på att ha som vinterprojekt att bygga en voljär och skaffa två nymfar också! Så självklart har jag en massa frågor.

Är måtten 80 djup x 100 bred x 120 hög tillräckligt för två nymfar och två undisar, som såklart får vara ute å flaxa varje dag?

Hur gör man med t ex mat? Saker som nymf å undulat ska ha olika? Eller är dom så pass lika att dom kan äta samma?

Kommer nog på mer sen. :D
 
Tycker du bör göra en så stor bur/voljär som du bara kan.. Men MINST med måtten bredd=120cm, djup=70cm, höjd=80cm till de fåglarna eftersom nymfer behöver minst en så stor bur. Kom ihåg att det är bredden som är viktigast ju längre/bredare bur destå bättre. Men givetvis ska de andra sidorna MINST vara av minimimått.

Nymfer kan man ge undulatfrön/pellets precis som till undulaterna.
 
Då ser det ju ut som en kaninbur. :p

Rent matematiskt går ju det lika bra med 70x80 i bottnen å 120 högt. För så stor botten har jag nog inte plats med. Kan kanske sträcka mig till 100x80, men inte mer. Varför så låg?
 
Rent matematiskt går det MEN inte praktiskt. Fåglar utnyttjar inte höjden på samma sätt som bredden och djupet (främst bredden). De behöver utrymmet framåt/bakot och åt sidorna för att kunna sträcka på vingarna och flyga nåt vingtag. De tenderar dock om man har en hög bur spendera den mesta tiden högt upp och därför tjänar höjden inte något speciellt stort syfte (har man en bred och djup bur är ju dock hög höjd på buren inget fel)
 
Hej!
Om du går in på jordbruksverkets hemsida finns det nått som heter L80, det är regler för hur stor bur/inhägnad djur måste ha.
 
80 djup x 100 bred x 120 hög klassas inte direkt som en voljär, utan snarare bara en bur. Men storleken är det inget fel på.

Jag vet inte vad du ger dina fåglar för foder i nuläget så det är svårt att svara på den frågan.
 
köööp miiin (haha ja får den aldrig sålt. ja vill ju shoppa clothes. du kan förresten kika på min när du å mor din kommer till värmland. ;) )
 
Ja då kan jag kika. Fast den är väl enooooorm? Men riktigt fin på bilden.. :d
 
Vad kul..nymfar är jättefina djur fast dom kan lätt bli skrikiga om man bara har en och inte ger den tillräckligt med sällskap :smirk:...
 

Liknande trådar

Q
Lantbruksdjur hej. Vi funderar på att skaffa ett par höns. Har sett att det finns hönshus "engelsk stil" som ser ut som småhus med en voljär till...
Svar
2
· Visningar
1 289
Senast: jan
·
Anläggning Ja kära bukefalister och sketch up människor!! Behöver er hjälp!! Jag förstår mig inte på sketch up, å har väl inte tålamod att lära...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: n33Lu
·
Övr. Djur Idag har ngt fruktansvärt hänt, jag hittade mina två gojor döda :( Troligtvis dödade av en råtta eller illerunge eller ngt annat...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: Gabbi
·
B
Hästmänniskan om man funderar på å skaffa häst (inte för att jag kommer göra det på ett bra tag, e bara 13 år :rofl: ), hur stor måste då...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Beyliitah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp