von Rosen-skenan av (bilder)

C

Clintan

Idag plockade vi äntligen av Hannes hans von Rosen-skena som han har haft för sin lindrigt instabila höft i 8 veckor. Ska på återbesök på tisdag, så håll tummarna för oss att höften känns normal. Vi ska sedan på röntgen vi 4 mån, ev 6 mån och vid 1 år.

Här en bild innan vi tog av den:

Hannes040-1.jpg


Här en bild efter:

Hannes044.jpg


Tror ni han varit glad av att bli av med skenan - NOT. Han har varit allmänt kinkig hela dagen, han som brukar vara så nöjd och lugn alltid.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Skönt att bli av med den! Ska hålla tummarna för att allt är bra.

Syrrans lilla fick också ha skena, och om jag inte missminner mig så var hon också lite purken när hon blev av med den (bebisen alltså).
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Jag har aldrig sett en sådan skena förr. Skulle han ha den på sig jämt och ständigt?
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Min dotter hade också skena. Läkaren sa att han hade träffat på ett enda fall under 15 år som inte hade blivit bra efter behandling med skenan så ni behöver garanterat inte oroa er.

bananabambi - skenan används för att fixera höften vid höftledsluxation, när höftkulan inte riktigt vuxit i höftleden. Detta kan vara ärftligt eller hända bebisar som legat i sätesbjudning, det är typ 6 ggr vanligare på tjejer än på killar. Bebisen har den på sig hela tiden i 6 el 12 veckor.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Kan även tillägga att min dotter inte hade några som helst problem efter det, satt vid 4 mån, kröp vid 7 mån, gick vid 11 mån.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Okey, tackar för infon :)

Kan tänka mig att bebisarna inte tycker det är så märkvärdigt när de inte vet om något annat, då jag antar att de har skenan från första kontrollen på BB?
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Det finns Frejkabyxa också.

55.jpg


Den fungerar likadant.
2 av mina barn har haft sådan.
Första barnet var en stjärthasare som gick mycket tidigt och det andra kröp som attans.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Han hade den alltid, men en gång i veckan har vi åkt in till sjukhuset (ortopedmottagningen) och badat och då har de tagit av den och kollat om han ev behövde en större storlek. Det är olika rutiner på olika sjukhus i landet. Vissa sjukhus låter föräldrarna ta av skenan 1 h om dagen hemma, andra har 2 veckor mellan baden. Behandlingstiden är också olika, "vårt" sjukhus har 8 v (vid något enstaka fall 12 v), andra sjukhus har oftast mellan 6 - 12 v.

Min son var 8 dagar när han fick skenan (upptäcktes när han var 3 dagar) och den verkar inte ha stört honom. Det är mycket värre om luxationen upptäcks senare (efter 4 mån) då är det ofta operation och gips i 6 mån som gäller, detta är som tur och väl inte så vanligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Skönt att höra att din dotter blev bra. Min systersons sambo hade också en von Rosen-skena när hon var nyfödd och hon har inte haft några höftproblem, hon är idag 24 år.

De vet inte riktigt varför min son har/hade en instabil höft, ingen i släkten har det och han låg inte i säte. Förmodligen har han bara legat konstigt i magen. Tydligen är det vanligare vid första barnet. Hans höft hoppade aldrig ur led och var endast instabil i ett läge och endast på vänster sida.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Måste tillägga att han har varit extremt sprallig hela natten. Har knappt kunnat sova för honom, har honom i sängen ;). Har fått flytta på honom flera gånger, men det har inte dröjt många minuter förrän han låg helt intill mig igen och fäktade som en galning (även i sömnen).
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Det är han nog, tog ju ett litet tag innan han kom på det. Lite roligt är att han ändå för det mesta även när han sprallar håller benen i den position de hade i skenan.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Det är han nog, tog ju ett litet tag innan han kom på det. Lite roligt är att han ändå för det mesta även när han sprallar håller benen i den position de hade i skenan.

Muskelminne. Hans muskler vet ju inget annat. Men det släpper säkert snart.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Sådan hade min älsta dotter också. Hon är 17 år idag, och har aldrig haft några bekymmer. Hon hade den i 8 veckor, varav de först 3 fick vi åka till sjukhuset för badning 1 gång i veckan. Efter det fick vi bada henna själva, men då fick en av oss hålla benen i den vinkeln under badet. Gjorde sista återbesöket efter ett år, och sen släppte dom henne.
När mina andra döttrar föddes kollades dom extra noga. Yngsta dottern hade också en liten luxation, men då hade dom börjat göra ultraljud på höfterna, och eftersom hon hade mindre än 25% luxation, behövde hon inte någon skena.
Älsta dottern var väldigt stark och rörlig som baby, och jag minns att min sambo sa till sin mamma, att om hon inte haft skenan skulle hon kunnat vända sig från mage till rygg redan när hon var 8 veckor. Han fick ett hånskratt tillbaka, att så fort går det inte. När vi tog bort skenan dagen efter tog det 2 timmar innan hon vände sig! Liiite skönt att tvåla till svärmor:devil:.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Vad skönt att din dotter blev bra. Hon behandlades ju lika länge som min son. Vi har inte behövt hålla ut benen på honom när han badats, men hans höft har ju inte varit ur led. På vårt sjukhus har de en gräns på 20% överrörlighet för behandling och han hade lite mer. Sjuksköterskan på ortopeden trodde att hans höft låg rätt efter ca 3v, men de kör alltid en 8 v behandling ändå. Är ändå lite nervös för att den inte ska vara bra, så det är skönt att höra om de som blivit bra efter behandlingen.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Jag är född med höftledsluxation, hade "vagga" i 3 månader.

Men det minns jag ju inte så mycket utav idag ;)

Däremot har jag problem med höften, och det har blir värre ju tyngre jag blir, om det har något med luxationen att göra vet jag inte, det kan ju likagärna komma från alla avramlingar jag gjort i mitt liv.

/A
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Min dotter hade heller inte så mycket luxation, men då hade de inte den tekniken som finns idag för att undersöka närmare. Så det fick bli så "för säkerhets skull"

Det tråkigaste var tyckte jag att man inte fick riktigt samma närhet till bäbisen, när skenan var ivägen. Ock så att dottern hade den lilla egenheten att bajsa löst 6 - 8 ggr/dag! Det gick åt mycket tubgas till skenan kan jag tala om:p
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Hannes fick sin skena efter ultraljudet. Ortopeden som endast kände på hans höfter var tveksam till att det behövdes, men ul visade som sagt att det var lite över tillåten gräns.

Upplevde det som du att man inte riktigt kom nära bebis. Han har också bajsat löst flera ggr om dagen, men det har gått bra ändå. Fick sticka in fingrarna under skenan och rengöra och sedan försöka få in lite puder också. Hade tur och han har inte fått några sår av den.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

Jag är född med höftledsluxation, hade "vagga" i 3 månader.

Men det minns jag ju inte så mycket utav idag ;)

Däremot har jag problem med höften, och det har blir värre ju tyngre jag blir, om det har något med luxationen att göra vet jag inte, det kan ju likagärna komma från alla avramlingar jag gjort i mitt liv.

/A

Nu vet jag inte hur gammal du var när det upptäcktes, men ju äldre man är ju svårare är det att få det helt hundra, men det är som du säger kanske alla avramlingar du gjort.
 
Sv: von Rosen-skenan av (bilder)

De upptäckte min luxation med en gång..
Smärtan kom för mig för ett par år sedan..

I dagsläget är det hemskt med den, men har ju gått upp mycket under graviditeten, skall begära utredning när bebisen är född.
 

Liknande trådar

C
Övr. Barn På tisdag ska Hannes in och röntga sin höft. Han behandlades ju i 8 v med en von Rosen-skena och 1 v efter behandlingen tyckte ortopeden...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: Clintan
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 129
Senast: Och_Aye
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 611
Senast: Sunnan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 765
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp