Vretagymnasiet

canine

Trådstartare
Finns det någon här som pluggat eller pluggar på Vretagymnasiet?:)

Är ni nöjda med skolan och lärarna? Är lokalerna och undervisningen bra? Ser ju ganska modernt ut på bilderna?
Finns det rent av någon som kanske läst någon av deras vuxenutbildningar?

Är främst intresserad av lantbruksinriktning men är intresserad av allas erfarenheter. Funderar ev på att söka men vill gärna veta lite hur "ryktet" är om skolan osv eftersom jag inte är från trakten och vill ha ut så mycket som möjligt av en ev utbildning:)
 
Jag gick gymnasiet där, tog studenten 2006 så det är ett tag sen nu. Gick naturbruk-häst.
Nu vet jag att det har skett en hel del förändringar sedan jag gick, fler inriktningar och helt nya lokaler, men jag var väldigt nöjd under mina år.
Det borde stämma att det är modernt, lokalerna är bara några år gamla. När jag gick var skolan lokaliserad i Berg och sen åkte man ut till stallarna på Järngården, men nu är ju allt samlat på samma ställe. Jättebra!

Min sambo gick jordbruksinriktningen på gymnasiet och jag har uppfattat att han var nöjd.

Har inte gått ngn av vuxenutbildningarna så där kan jag inte uttala mig, men mitt intryck av skolan överlag är att det är trevligt och seriöst även om det också är ganska "bonnigt" ;)
 
tack för svar:) aha ok jag var och kollade där för några år sedan när jag skulle plugga förra gången men då var det nog i Berga jag var då, har för mig att det låg väldigt nära Göta Kanal, det låter ju toppen om allt är samlat nu och nya lokaler är ju alltid trevligt!:)

Det låter ju rätt bra då:) bonnigt gör det inget om det är, vill ju "plugga till bonde" och jobbar hos ett par nu:D Sålänge som lärarna är engagerade och bra tänker jag är det viktigaste så det inte blir för slappt och att de inte är engagerade i eleverna. Men det låter ju som du haft en positiv erfarenhet av skolan.:)

Du råkar inte ha någon koll på hur lätt/svårt det är att få tag på en bostad nära skolan? såg nämligen att de har en lång lista på uthyrare på landet som hyr ut till just vreta-elever men frågan är hur stor chans det är att något skulle vara ledigt.
 
Har ett par gamla kompisar som gick där. Var rätt mycket fest då (födda 89 och 90 så det var ju ett par år sedan) men speciellt den ena, han som gick skog, verkar ha varit riktigt nöjd och jobbar idag inom det han utbildades till. Riktigt duktig med har jag fått höra.

Jag som gick på annan skola hörde dock mest ord som "bönner" om vretafolk, haha! Såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte valde Vreta då det förmodligen hade gett mig användbara praktiska kunskaper.
 
Jag gick också gymnasiet där och tog studenten -08. Jag gick hästinriktningen.
Det var mycket fest om man vill men det fanns inget "krav" på det från de andra eleverna.
Toppenlärare och skola så kan varmt rekommendera den. Fick jobb direkt efter studenten men jobbar idag inte med hästar längre.
 
Har gått KY ridinstruktör där. Trevlig skola och helt ok utbildning. Hade önskat lite högre nivå på ridundervisningen men överlag en bra utbildning. Gymnasiet kan jag inte uttala mig om. Jag upplevde det som rätt lätt att få bostad, har du dessutom inte så höga krav så är det väldigt lätt :)
 
Du råkar inte ha någon koll på hur lätt/svårt det är att få tag på en bostad nära skolan? såg nämligen att de har en lång lista på uthyrare på landet som hyr ut till just vreta-elever men frågan är hur stor chans det är att något skulle vara ledigt.

Tror det är ganska lätt att få bostad. Man kan dels hyra inne i Ljungsbro av privata eller via kommunala Stångåstaden (registrera dig och börja samla köpoäng!) eller via den där listan. Det är nog inte krångligt alls :)
 
Tror det är ganska lätt att få bostad. Man kan dels hyra inne i Ljungsbro av privata eller via kommunala Stångåstaden (registrera dig och börja samla köpoäng!) eller via den där listan. Det är nog inte krångligt alls :)

Ok det låter ju jättebra, kikade in på blocket och hitta inget i princip inget men det kanske inte behöver vara så jättesvårt då :) listan var jättelång så man bör kunna få fram något där tycker man :bump: tack för tipset ska kika in på deras hemsidor!
 
Missade att jag fått fler svar, tack! hur gymnasieeleverna är gör ju egentligen inget för mig som vuxenstuderande men de är ju ändå en del av "stämningen". Alla verkar ju ha positiv erfarenhet av lärarna och skönt att det verkar vara lätt att få bostad. Kanske kan det vara ännu enklare om man är tjej och vuxenstuderande känns det ju som än om man hade varit gymnasieelev:bump: Är i valet & kvalet, ansökningarna ska vara skickade inom kommande vecka, men har svårt att välja mellan en skolförlagd utbildning (Vreta) eller en lärlingsutbildning på annan skola, frågan är vilken "studieform" man får ut mest av. svårt! Mycket praktik är ju väldigt bra erfarenhetsmässigt medans det känns roligt att ha en klass och det är bra med mycket klassrumsundervisning.
 
Missade att jag fått fler svar, tack! hur gymnasieeleverna är gör ju egentligen inget för mig som vuxenstuderande men de är ju ändå en del av "stämningen". Alla verkar ju ha positiv erfarenhet av lärarna och skönt att det verkar vara lätt att få bostad. Kanske kan det vara ännu enklare om man är tjej och vuxenstuderande känns det ju som än om man hade varit gymnasieelev:bump: Är i valet & kvalet, ansökningarna ska vara skickade inom kommande vecka, men har svårt att välja mellan en skolförlagd utbildning (Vreta) eller en lärlingsutbildning på annan skola, frågan är vilken "studieform" man får ut mest av. svårt! Mycket praktik är ju väldigt bra erfarenhetsmässigt medans det känns roligt att ha en klass och det är bra med mycket klassrumsundervisning.
Jag går på vreta! På gymnasiet då, och jag trivs så himla bra här :). Fräscha lokaler och kunniga lärare iallafall på gymnasiet. Jag vet inte så mycket om vuxenutbildningen mer än att min ridlärare utbildade sig där. Hon var jättenöjd och har nu börjat jobba på skolan hon med ;).
Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över!
 
Missade att jag fått fler svar, tack! hur gymnasieeleverna är gör ju egentligen inget för mig som vuxenstuderande men de är ju ändå en del av "stämningen". Alla verkar ju ha positiv erfarenhet av lärarna och skönt att det verkar vara lätt att få bostad. Kanske kan det vara ännu enklare om man är tjej och vuxenstuderande känns det ju som än om man hade varit gymnasieelev:bump: Är i valet & kvalet, ansökningarna ska vara skickade inom kommande vecka, men har svårt att välja mellan en skolförlagd utbildning (Vreta) eller en lärlingsutbildning på annan skola, frågan är vilken "studieform" man får ut mest av. svårt! Mycket praktik är ju väldigt bra erfarenhetsmässigt medans det känns roligt att ha en klass och det är bra med mycket klassrumsundervisning.
Vad är det du vill utbilda dig till som har sista ansökningsdatum nu?

Känner flera nuvarande och före detta gymnasieelever som varit mycket nöjda med vreta :)
 
Sista ansökningsdatum är 15:e oktober men vill få iväg ansökningarna kommande vecka ifall posten strular:) är Lantbruk "basår" jag är inne på.
 
Jag går på vreta! På gymnasiet då, och jag trivs så himla bra här :). Fräscha lokaler och kunniga lärare iallafall på gymnasiet. Jag vet inte så mycket om vuxenutbildningen mer än att min ridlärare utbildade sig där. Hon var jättenöjd och har nu börjat jobba på skolan hon med ;).
Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över!

Låter ju jättebra!:D Det enda jag kan komma på nu är om det finns någon form av hundstall på skolan där man kan få hyra box men tror väl inte det?
 
Låter ju jättebra!:D Det enda jag kan komma på nu är om det finns någon form av hundstall på skolan där man kan få hyra box men tror väl inte det?
Jo, det finns det faktiskt! Vet några elever som har med sig hund och bor på skolan :) tror att man kan låna plats både över dagen och permanent men jag har inte riktigt koll. Det borde stå på deras hemsida :up:
 
åh :D när du skriver det så kom jag på att det stod något om rastgårdar men att det bara var för tillfälliga dagar om man ska ha hunden med i undervisningen. Men det kanske inte stämmer helt?
 
Hej!

Jag gick "högre häst" på Vreta för mängder med år sen. Trevliga hästar, men jag tyckte generellt utbildningen hade för låg nivå (eller snarare exakt samma nivå som den påbyggnadsåret jag gick för att ta hästskötarexamen, en da skillnaden var att på Vreta hade vi lektioner för varandra och lite mer inriktning på ridledare).

Jag hade inga problem att hitta boende, hyrde en 3a i Linköping. Men nu var detta alltså mängder med år sen så mycket har nog ändrats.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 154
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 569
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 550
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp