Vrickad fot

V

valborg

Hej på er!
Är det någon som har ett barn som har vägrat gå i flera dagar utan att ha en allvarlig skada på foten?

Min dotter (2 år) vrickade troligen foten för 4 dagar sedan. Sedan dess har hon inte gått på den. Istället kryper hon. Foten är inte svullen. Den har röntgats och det syns inget konstigt på röntgen.

Hon klättrar och kryper utan problem inne och ute. Det är bara stå på foten hon inte gör.

Kan det vara en "mental blockering". Jag har pratat med vänner och deras barn har gjort så här i max 2 dagar efter vrickning stukning, men nu är vi snart inne på 5 dygnet.
 
Sv: Vrickad fot

Ett så litet barn låtsas inte och jag har väldigt svårt att tänka mej att hon skulle kunna komma ihåg från dag till dag vilken fot hon skadade om hon inte har väldigt ont så jag hade åkt in igen för att kolla upp ledband och dylikt. Först efter en sådan koll kanske man kan tala om mentala blockeringar men då behöver hon hjälp med att komma över dem.
Hoppas att hon snart är bra igen!
 
Sv: Vrickad fot

Hej! Tack för dina synpunkter.

Det läkaren och dagis personalen sagt är att så här små barn inte "tål" smärta som oss vuxna. De accepterar inte att det gör ont överhuvudtaget, medan vi vuxna vet att det gör ont men linkar på ändå.

Är det inte bra på måndag ska vi kontakta läkaren igen.
 
Sv: Vrickad fot

Jag tycker det är konstigt att hon inte glömmer av sig när hon gör något roligt om det bara är mentalt....
 
Sv: Vrickad fot

Läkarbesök nr 2. En vecka efter skadan. Läkaren sa att vi kan få en ny röntgen om vi vill, men att vi kan vänta några dagar till. Hon stöder pyttelite på foten nu när hon står och har tagit några steg när vi håller i henne. Annars oförändrat.
 
Sv: Vrickad fot

Jag hade definitivt röntgat igen för om jag har fattat det rätt så syns inte alla skelettskador genast när skadan är ny.
Hoppas verkligen att hon mår bättre snart.
 
Sv: Vrickad fot

Nu går hon igen, även om hon haltar. Det tog 7 dagar efter det att hon snubblade på gräsmattan - otroligt. Men nu verkar det läka.

/ Valborg
 
Sv: Vrickad fot

Min spricka jag fick i fingret när jag var yngre syntes inte förrän efter någon vecka... På första röntgen var jag hel.
 
Sv: Vrickad fot

Nått liknande var vi med om när Elivia var liten. Hon drog armbågen ur led när hon stod och hoppade i spjälsängen 10 mån gammal. Tog nästan 2 veckor innan hon använde sin arm igen trots att en mängd ortopeder kollat på henne och konstaterat att allt var återställt. Så på nått vis måste dem komma ihåg även om dem är små. Hon glömde inte heller bort sig om hon gjorde nått kul... Men så en morgon började hon krypa igen som om inget varit fel.

Skönt att det gått över för eran lilla tjej nu.
 
Sv: Vrickad fot

Har en bekant som varit med om samma sak. Det var visst helt normalt att det tog många dagar innan de alls går på stukad fot.
Den pojken är helt återställd nu.
 
Sv: Vrickad fot

Nu är hon helt bra, men det tog 2 veckor. Tack för era synpunkter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
899
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag trillade i nedförsbacke och lyckades kila in foten mellan två stenar, vilket resulterade i en blå och svullen stortå. De första...
Svar
6
· Visningar
11 261
Senast: CillaW
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp