Bukefalos 28 år!

Vulkanutbrott i Mexico

Ser ut att mest vara ånga än så länge? Eller har det varit något mer den här omgången?
 
Åhhh, är vulkan den nya okapin? :idea:
Ser framför mig hur hela buke sitter och tittar på en vulkan som inte behagar spruta någon magnifik eld på flera veckor :rofl::rofl:
Haha kan lika gärna följa fler vulkaner, haft koll på Mount Agung på Bali hela hösten då min syster bott vid den. Det är väldigt fascinerande (om än lite läskiga) naturfenomen! :D
 
Den pa Bali ar laskig pa riktigt. Folk BOR nere i kratern :nailbiting: De odlar och lever i stort sett hela deras liv dar :wtf: Medan Mount Agung sakta slapper ut anga for att latta pa trycket som standigt okar.:arghh:

Ungefär som med Etna på Sicilien, när hon varit lugn ett tag får myndigheterna hindra folk från att bosätta sig och börja odla vinrankor på den stelnade lavan... Etna är VERKLIGEN inte en död vulkan!

Nu har hon ju varit igång ett tag så jag tror inte de haft problem med det på sistone men turister är fortfarande ett problem. Folk går för nära utan att fatta faran.

Som geolog är mitt favoritfenomen vulkaner :love:
 
Den pa Bali ar laskig pa riktigt. Folk BOR nere i kratern :nailbiting: De odlar och lever i stort sett hela deras liv dar :wtf: Medan Mount Agung sakta slapper ut anga for att latta pa trycket som standigt okar.:arghh:
Bor i vulkanen? Är du säker på det? Tycker det låter som en skröna... Inget jag hört om, och inget som syns från någon video filmad ned i kratern (av de jag sett i alla fall), man ser bara branta bergskanter. Att det bor folk väldigt nära vulkanen vet jag, men det är ju inte samma sak som i.
 
Bor i vulkanen? Är du säker på det? Tycker det låter som en skröna... Inget jag hört om, och inget som syns från någon video filmad ned i kratern (av de jag sett i alla fall), man ser bara branta bergskanter. Att det bor folk väldigt nära vulkanen vet jag, men det är ju inte samma sak som i.

Ingen skrona.
Jag har atit lunch pa en restaurant pa kanten av kratern och tittat ner pa de grona angar, byar och den sjo som ligger mellan den yttre kanten och sprickan som aven da slappte ut anga fran den aktiva vulkanen. Det pratades da (for tio-15 ar sedan) om att den var "overdue" for en eruption och vad som skulle handa med byarna i cratern om det blev ett stort utbrott. Formodligen blir byarna drankta av sjon som ligger lite hogre om jag inte missminner mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Batur
 
Ungefär som med Etna på Sicilien, när hon varit lugn ett tag får myndigheterna hindra folk från att bosätta sig och börja odla vinrankor på den stelnade lavan... Etna är VERKLIGEN inte en död vulkan!

Nu har hon ju varit igång ett tag så jag tror inte de haft problem med det på sistone men turister är fortfarande ett problem. Folk går för nära utan att fatta faran.

Som geolog är mitt favoritfenomen vulkaner :love:
Som yngre funderade jag på att bli geolog pga mitt intresse för vulkaner. Skrev till ett arbete om vulkaners inverkan på miljön i ekologi-kursen i gymnasiet :).
 
Appropå ditt yrke så kläckte min son en grej för några veckor sen:
"Mamma när jag blir stor så kan jag nog tänka mig att bli gynekolog"
Va! Varför då?
"Det verkar så kul att gräva i grottor...."

Japp, det var geolog han menade :p

Som @Kjerulfia berättat i geologitråden, ibland händer det att hon jobbar på Sveriges Gynekologiska Undersökning... :rofl: :rofl: :rofl: Normalt jobbar hon dock på Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) :D
 
Ingen skrona.
Jag har atit lunch pa en restaurant pa kanten av kratern och tittat ner pa de grona angar, byar och den sjo som ligger mellan den yttre kanten och sprickan som aven da slappte ut anga fran den aktiva vulkanen. Det pratades da (for tio-15 ar sedan) om att den var "overdue" for en eruption och vad som skulle handa med byarna i cratern om det blev ett stort utbrott. Formodligen blir byarna drankta av sjon som ligger lite hogre om jag inte missminner mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Batur
Aha, fast det är en annan vulkan. Det är Mount Agung som varit aktiv nu under hösten (kanske finns fler också, men den jag pratade om) och där finns det ingen restaurang på toppen, är bara ett berg med en krater enligt alla bilder och filmer jag sett. :)
 
Aha, fast det är en annan vulkan. Det är Mount Agung som varit aktiv nu under hösten (kanske finns fler också, men den jag pratade om) och där finns det ingen restaurang på toppen, är bara ett berg med en krater enligt alla bilder och filmer jag sett. :)

Hoppsan, sa gar det nar man inte laser ordentligt.:o
 

Liknande trådar

Relationer För mitt inre ser jag henne sitta med Gurkan i knät och sejdeln höjd för finns det ett liv efter detta är det i Valhalla @åke befinner...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 038
Senast: Amha
·
Tjatter Önskar alla en trevlig valborg! Undrar om ni firar på något sätt? Själv kan jag nog inte direkt säga att jag firar men ska iallafall...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 755
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Human
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp