Bukefalos 28 år!

Vulkanutbrott Island

Det är givetvis väldigt tragiskt för de som bor i området och deras djur, det gäller i alla områden med stor seismisk och vulkanisk aktivitet.

Men ur ett geologiskt perspektiv är de här utbrotten anledningen till att Island ens finns. Island ligger på Mittatlantiska ryggen och den divergerar, dvs plattorna glider isär (Nordafrikanska resp Eurasiska plattan). När det sker blir oceanskorpan svagare och magma kan tränga upp och orsaka jordbävningar samt vulkanutbrott. Island är det första fröet till en kontinent. Magman som kommer upp är mafisk (kallas också basisk) och har en sammansättning som består till en stor del av tyngre beståndsdelar och väldigt lite kisel, till skillnad från kontinental skorpa som domineras av kisel.

Vulkanerna i Italien är av en helt annan typ än de på Island och är betydligt värre. Vulkanerna (och jordbävningarna) där orsakas av plattor som krockar, konvergens. Enkelt beskrivet glider en platta under den andra. När detta sker smälter den platta som åker under när den nått tillräckligt stort djup. Det orsakar en sur vulkanism (kiseldominerade kontinentalbergarter, dvs "sura" bergarter) som är betydligt mer explosiv än den basiska magman som finns vid oceanryggar. Lägg sedan till att de här vulkanerna finns på kontinentalskorpa som är betydligt tjockare (och därmed stabilare) än oceanskorpa, dvs när den väl ger med sig är det mycket som ska flytta sig. En sur magma kan dessutom innehålla mer gaser än en basisk magma, det är det som gör att utbrotten hos en sur vulkan blir så mycket värre. Det finns ett uttryck, "pliniskt utbrott" som används om de riktigt explosiva utbrotten. Namnet kommer från Plinius dy som beskrev Vesuvius utbrott som förstörde Pompeji och Herculaneum (där Plinius dä dog).

Ett plinianskt utbrott är i värsta fall förödande på en global skala. Med det sagt, vi ska heller inte glömma att vulkanerna är också en av anledningarna till att det finns liv på den här planeten. De är inte bara destruktiva.

/berggrundsgeologen med en faiblesse för vulkaner och gärna sura sådana
 
@athena_arabians jag skulle vilja åka till någon italiensk vulkanö med dig, så att jag kan peka på saker och du kan berätta vad det är och varför! :idea:

(Bilade hem från genom Tyskland och Danmark en en konferens, tillsammans med en professor som undervisar i geologi. Alla andra ville sova, men jag var en duktig co-driver som höll honom alert vid ratten genom att fråga om varenda stenhög, strandstruktur och kulle på vägen. Det fina med forskare är att de nästan aldrig tröttnar på frågor om jobbet om någon faktiskt tycker att det är spännande. :angel:)
 
@athena_arabians jag skulle vilja åka till någon italiensk vulkanö med dig, så att jag kan peka på saker och du kan berätta vad det är och varför! :idea:

(Bilade hem från genom Tyskland och Danmark en en konferens, tillsammans med en professor som undervisar i geologi. Alla andra ville sova, men jag var en duktig co-driver som höll honom alert vid ratten genom att fråga om varenda stenhög, strandstruktur och kulle på vägen. Det fina med forskare är att de nästan aldrig tröttnar på frågor om jobbet om någon faktiskt tycker att det är spännande. :angel:)

För mig är att vara geolog inte ett yrke, det är ett kall :heart
 
@athena_arabians jag skulle vilja åka till någon italiensk vulkanö med dig, så att jag kan peka på saker och du kan berätta vad det är och varför! :idea:

(Bilade hem från genom Tyskland och Danmark en en konferens, tillsammans med en professor som undervisar i geologi. Alla andra ville sova, men jag var en duktig co-driver som höll honom alert vid ratten genom att fråga om varenda stenhög, strandstruktur och kulle på vägen. Det fina med forskare är att de nästan aldrig tröttnar på frågor om jobbet om någon faktiskt tycker att det är spännande. :angel:)
Kan vi ordna en Buke-resa till diverse geologiskt spännande ställen? :cool: Jag anmäler mig redan nu :angel:
 
@athena_arabians jag skulle vilja åka till någon italiensk vulkanö med dig, så att jag kan peka på saker och du kan berätta vad det är och varför! :idea:

(Bilade hem från genom Tyskland och Danmark en en konferens, tillsammans med en professor som undervisar i geologi. Alla andra ville sova, men jag var en duktig co-driver som höll honom alert vid ratten genom att fråga om varenda stenhög, strandstruktur och kulle på vägen. Det fina med forskare är att de nästan aldrig tröttnar på frågor om jobbet om någon faktiskt tycker att det är spännande. :angel:)

Jag är långt ifrån att vara någon expert i nivå med en professor... men det lilla jag kan delar jag gärna med mig av. Jag verkligen älskar att jobba med geologi, det är så himla häftigt :love:
 
Har bott på Island och tror inte jag känner/är bekant med någon som bor i närheten av Grindavik. Landet är ju iof så litet så där är garanterat någon som känner nån. Tycker det känns sorgligt, mycket för djurens del men så klart allt och alla. Dom som bor på ön är vana vid aktivitet men inte i denna skala och så nära bebyggelse, hoppas största delen händer ute i havet.

Det är ju en väldigt fascinerande speciell plats geologisk med väldigt intressant och vackert landskap. Har dykt mellan kontinental plattorna i Thingvellir, det var en upplevelse. Älskar Island och islänningarna,, hoppas verkligen det går bra.

Är gärna med på geologisk resa ^^ var på turridning på Hardangervidden där en (tur för oss) geolog var med i gruppen, otroligt intressant hur hon kunde se hur landskapet förändrats över tid
 
Har bott på Island och tror inte jag känner/är bekant med någon som bor i närheten av Grindavik. Landet är ju iof så litet så där är garanterat någon som känner nån. Tycker det känns sorgligt, mycket för djurens del men så klart allt och alla. Dom som bor på ön är vana vid aktivitet men inte i denna skala och så nära bebyggelse, hoppas största delen händer ute i havet.

Det är ju en väldigt fascinerande speciell plats geologisk med väldigt intressant och vackert landskap. Har dykt mellan kontinental plattorna i Thingvellir, det var en upplevelse. Älskar Island och islänningarna,, hoppas verkligen det går bra.

Är gärna med på geologisk resa ^^ var på turridning på Hardangervidden där en (tur för oss) geolog var med i gruppen, otroligt intressant hur hon kunde se hur landskapet förändrats över tid
Att det händer ute i havet är väl ändå bland de värre scenarierna, eftersom det då bildas askmoln. Bättre hade ju varit på land tilräckligt långt från bebyggelse.
 
Fast av två onda som det handlar om nu, bebyggelse och alla djur kontra askmoln om det händer i havet?
Utbrott lite längre in mot landet så byn inte blir utsatt hade väl ändå varit det bästa. Askmoln och i värsta fall tjocka lager aska över Reykjavik och flygfältet och alla andra byar är knappast speciellt trevligt.
 
Att det händer ute i havet är väl ändå bland de värre scenarierna, eftersom det då bildas askmoln. Bättre hade ju varit på land tilräckligt långt från bebyggelse.

Nja... mängden aska som kommer ut i atmosfären beror på många faktorer så att säga att vulkaner på land är bättre ur den synvinkeln är inte korrekt.

Det finns submarina vulkaner som inte ger någon aska till atmosfären och vulkaner ovan jord som ger rejält med aska, tex Krakatau som gav flera kalla år efter utbrottet 1883.
 
Nja... mängden aska som kommer ut i atmosfären beror på många faktorer så att säga att vulkaner på land är bättre ur den synvinkeln är inte korrekt.

Det finns submarina vulkaner som inte ger någon aska till atmosfären och vulkaner ovan jord som ger rejält med aska, tex Krakatau som gav flera kalla år efter utbrottet 1883.
Har det att göra med på hur djupt vatten det händer, eller vad påverkar?
 
Nja... mängden aska som kommer ut i atmosfären beror på många faktorer så att säga att vulkaner på land är bättre ur den synvinkeln är inte korrekt.

Det finns submarina vulkaner som inte ger någon aska till atmosfären och vulkaner ovan jord som ger rejält med aska, tex Krakatau som gav flera kalla år efter utbrottet 1883.
Fast Krakatau så flög ju hela käglan i luften?
 
Bor 80 km från Grindavík och har bara känt av de större jordbävningarna. Fast vi har regelbundet jordbävningar så det har varit som vanligt. Utbrottet som kanske är på gång är egentligen samma utbrott som varit några gånger i området senaste åren. Det tar bara pauser emellanåt. Skillnaden nu är att lavatunneln verkar ligga under bebyggelse. Det har skakat mindre sedan i går och det är det samma som har hänt innan de tidigare utbrotten. När lavan rinner vågrätt kommer det fler jordbävningar. När det börjar tryckar sig rakt upp blir de mindre och färre. Så nu är antingen ett utbrott nära eller så har inflödet minskat och allt kommer att avta.
Djuren och även hästarna kommer troligen att hämtas i dag. De hästar som blev kvarlämnade i fredags är alla utomhus med tillgång till gräs och vatten.
 
Att det händer ute i havet är väl ändå bland de värre scenarierna, eftersom det då bildas askmoln. Bättre hade ju varit på land tilräckligt långt från bebyggelse.
När jag skrev det utgick jag från en artikel jag läste där en geolog menade att det fanns två scenarier där det ena var i bebyggelse och det andra i havet, och att sistnämnda då är att föredra, men har tyvärr inte hunnit läsa så mkt, så kan säkert vara så som du skriver med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: underensten
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 341
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 375
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp