Vulkanutbrott Island

Reportage i morse. Långa köer av bilar med släp, husbilar etc på den smala vägen in mot samhället. På väg ut fordon fullpackade med all från kläder, tavlor och husdjur.
Där i samhället är vägarna spruckna och husen skadade.

Då ska vi komma ihåg att Island är ändå ett litet land med småorter och välfungerande myndigheter... dvs det har planerats ordentligt för sådant här.

När det inte är ett välfungerande samhälle som dessutom har större orter kan det bli så här: https://en.wikipedia.org/wiki/Armero_tragedy

Nevado del Ruiz hade ett utbrott 1985, dvs inte speciellt länge sedan egentligen. Utbrottet smälte en stor del av glaciären som bildade en lahar (mer eller mindre en flod av lera) och begravde staden Armero. Över 20 000 av de 29 000 innevånarna dog. Vulkanologer hade varnat upprepade gånger men ingen tog dem på allvar.

Maurice och Katia Krafft som dedikerade sina liv till vulkanforskning filmade konsekvenserna efter Nevado del Ruiz utbrott 1985. Efter att Corazon Aquino sett den filmen gjordes det stora insatser på Filippinerna för att underlätta evakuering i händelse av ett utbrott. Tack vare detta blev Pinatubos utbrott den 15:e juni 1991 inte så dödligt som det kunde ha blivit, många hade evakuerat i tid. Makarna Krafft fick inte uppleva detta, de dog den 3: juni 1991 i ett pyroklastiskt moln från Mt Unzen i Japan.
 
Då ska vi komma ihåg att Island är ändå ett litet land med småorter och välfungerande myndigheter... dvs det har planerats ordentligt för sådant här.

När det inte är ett välfungerande samhälle som dessutom har större orter kan det bli så här: https://en.wikipedia.org/wiki/Armero_tragedy

Nevado del Ruiz hade ett utbrott 1985, dvs inte speciellt länge sedan egentligen. Utbrottet smälte en stor del av glaciären som bildade en lahar (mer eller mindre en flod av lera) och begravde staden Armero. Över 20 000 av de 29 000 innevånarna dog. Vulkanologer hade varnat upprepade gånger men ingen tog dem på allvar.

Maurice och Katia Krafft som dedikerade sina liv till vulkanforskning filmade konsekvenserna efter Nevado del Ruiz utbrott 1985. Efter att Corazon Aquino sett den filmen gjordes det stora insatser på Filippinerna för att underlätta evakuering i händelse av ett utbrott. Tack vare detta blev Pinatubos utbrott den 15:e juni 1991 inte så dödligt som det kunde ha blivit, många hade evakuerat i tid. Makarna Krafft fick inte uppleva detta, de dog den 3: juni 1991 i ett pyroklastiskt moln från Mt Unzen i Japan.
Och har man inte koll på Amaro så har man nog iaf sett bilden på Omayra Sánchez. Hon är verkligen en symbol för vad som händer när myndigheterna inte tar sitt ansvar.
 
Nu har Hekla haft lite aktivitet. Ett skalv på 3.2 sen ett mini på 0.5. Undrar om hon tänkte vakna lite.
Det vore väl lite av en överraskning i så fall, med tanke på att "alla" tror att nästa vulkanutbrott blir på Reykjanes-halvön där det varit mycket seismisk aktivitet. Men även Hekla "borde" väl snart få utbrott med tanke på att det var ett tag sen sist!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 390
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 292
Senast: Lyan
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp