Vulkanutbrott Island

  • Den isländska tidningen Morgonbladur skriver att 1 000 jordbävningar har skakat Grindavík, som hotas av ett vulkanutbrott, sedan midnatt.
    Efter ett krismöte under förmiddagen har man beslutat att en person från varje hushåll i den evakuerade staden ska få återvända för att hämta viktiga tillhörigheter och sköta akuta ärenden.
    ”Det var forskarnas bedömning att det skulle vara tillrådligt att påbörja dessa operationer omedelbart, eftersom osäkerheten om händelseförloppet ökar allt eftersom dagen fortskrider”, står det i ett pressmeddelande som tidningen tagit del av.
    Jordbävningsaktiviteten har rört sig söderut och sträcker sig numera ut i havet. Det ökar risken för att ett kommande utbrott är explosivt, skriver TT.
    – Då skulle det kunna bli ett upp till 15 kilometer hög askmoln, säger seismologen Björn Lund till nyhetsbyrån.
 
Efter ett krismöte under söndagen har polisen på Island beslutat att en person från varje familj får fem minuter på sig att hämta viktiga föremål i sina bostäder.

Detta meddelas personer som bor i den evakuerade staden Grindavík som sedan midnatt hotas av ett vulkanutbrott.

:(
 
Efter ett krismöte under söndagen har polisen på Island beslutat att en person från varje familj får fem minuter på sig att hämta viktiga föremål i sina bostäder.

Detta meddelas personer som bor i den evakuerade staden Grindavík som sedan midnatt hotas av ett vulkanutbrott.

:(
Hu, det är inte mycket man hinner! :(
 
Ett stort antal djur har lämnats kvar när boende evakuerat området kring vulkanhotade Grindavik på Island. På söndagen ska civilförsvaret försöka få ut åtminstone en del av dem.

– Vi är väldigt oroliga, säger Hilmar Larsen från ridklubben Brimfaxa.

Ideella organisationen Dyrfinna som vanligtvis bistår med att hitta borttappade djur har samlat information om de som nu ska finnas kvar i Grindavikområdet. Enligt deras uppgifter rör det sig om åtminstone 49 hästar, 204 får, 58 katter, 2 kaniner, 2 hamstrar, 13 papegojor, 130 duvor, 50 hönor och 15 000 kycklingar.

– Vi har 20 hästar, men vi kan inte åka tillbaka och hämta dem än. De är utomhus i en inhägnad och har tillgång till mat, så det är värre med fåren som är inomhus, säger Jonina Berglind Ivarsdottir från Grindaviks ridklubb Brimfaxa.

Hon och hennes man Hilmar Larsen berättar att det finns hopp om att någon ska kunna ta sig till Grindavik och ta djuren till en säkrare plats på den östra sidan om orten eller några kilometer norrut. Till väster är det alldeles för farligt, har de fått höra av myndigheterna som i första hand ska försöka evakuera djuren på andra sidan.

– De sade nyss på tv att det bara är en liten del av Grindavik som är säker nog att ta sig till och det rör sig om kanske ett trettiotal hus, säger Hilmar Larsen.

Många av det vulkanhotade områdets cirka 3 700 invånare spontanevakuerade när de tre senaste veckornas småskalv övergick i regelbundna skalv på över magnitud 4 på torsdagen och fredagen. Tidigt på lördagen hade alla lämnat och rentav räddningstjänsten hade gett sig av.

Det dagliga förmiddagsmötet mellan Islands civilförsvar, forskare från Islands universitet samt meteorologiska och seismologiska myndigheten Vedurstofan landade på söndagen i bedömningen att sannolikheten för ett vulkanutbrott är fortsatt hög. Ändå skulle man försöka genomföra noggrant kontrollerade turer in och ut ur Grindavikområdet för att få ut så många djur som möjligt.

:(
 
Det är givetvis väldigt tragiskt för de som bor i området och deras djur, det gäller i alla områden med stor seismisk och vulkanisk aktivitet.

Men ur ett geologiskt perspektiv är de här utbrotten anledningen till att Island ens finns. Island ligger på Mittatlantiska ryggen och den divergerar, dvs plattorna glider isär (Nordafrikanska resp Eurasiska plattan). När det sker blir oceanskorpan svagare och magma kan tränga upp och orsaka jordbävningar samt vulkanutbrott. Island är det första fröet till en kontinent. Magman som kommer upp är mafisk (kallas också basisk) och har en sammansättning som består till en stor del av tyngre beståndsdelar och väldigt lite kisel, till skillnad från kontinental skorpa som domineras av kisel.

Vulkanerna i Italien är av en helt annan typ än de på Island och är betydligt värre. Vulkanerna (och jordbävningarna) där orsakas av plattor som krockar, konvergens. Enkelt beskrivet glider en platta under den andra. När detta sker smälter den platta som åker under när den nått tillräckligt stort djup. Det orsakar en sur vulkanism (kiseldominerade kontinentalbergarter, dvs "sura" bergarter) som är betydligt mer explosiv än den basiska magman som finns vid oceanryggar. Lägg sedan till att de här vulkanerna finns på kontinentalskorpa som är betydligt tjockare (och därmed stabilare) än oceanskorpa, dvs när den väl ger med sig är det mycket som ska flytta sig. En sur magma kan dessutom innehålla mer gaser än en basisk magma, det är det som gör att utbrotten hos en sur vulkan blir så mycket värre. Det finns ett uttryck, "pliniskt utbrott" som används om de riktigt explosiva utbrotten. Namnet kommer från Plinius dy som beskrev Vesuvius utbrott som förstörde Pompeji och Herculaneum (där Plinius dä dog).

Ett plinianskt utbrott är i värsta fall förödande på en global skala. Med det sagt, vi ska heller inte glömma att vulkanerna är också en av anledningarna till att det finns liv på den här planeten. De är inte bara destruktiva.

/berggrundsgeologen med en faiblesse för vulkaner och gärna sura sådana

TACK for information! Hade det inte varit nast intill omojligt for flickor att fa utbildningar typ geolog nar jag vaxte upp (och hade jag ens vetat ordentligt vad det var) hade jag utbildat mig till det. Det ar sa oerhort spannande tycker.

Sa, med andra ord har vi sura berg pa den har kusten. Right?
 
Har det att göra med på hur djupt vatten det händer, eller vad påverkar?

Det finns olika typer av händelser som ger upphov till askmoln:

Magmatiskt utbrott: Det vi ofta tänker på när det gäller vulkanutbrott, gaser i magman ger upphov till explosioner när de expanderar. Ju mer gaser i magman desto kraftigare utbrott. Det gör att den här typen av utbrott kan vara rätt stillsamma (för att vara ett vulkanutbrott!) när det gäller basisk/mafisk magma eftersom den innehåller mindre med gas. Det finns givetvis också de pliniska utbrotten, det sker i vulkaner med sur magma och stora mängder gaser. Ett exempel är som sagt Vesuvius.

Freatiskt utbrott - När magma värmer upp grund- eller ytvatten så det till slut sker en explosion av ånga, bergfragment, aska, vulkaniska bomber samt ev gaser. Dessa föregår ofta andra typer av utbrott. Exempel är Mt St Helens stora utbrott 1980, det föregicks av freatiska utbrott.

En kombination av ovanstående, freatomagmatiskt utbrott. Här är återigen vatten inblandat men till skillnad från ett freatiskt utbrott finns här nybildat berg av nyligen stelnad magma, dvs det som bildas i ett magmatiskt utbrott. Ett exempel är Eyafjallajökull men även det stora utbrottet Mt Pinatubo hade 1991.

Mängden aska beror alltså dels på vilken typ av utbrott det är, dels hur mycket material som är inblandat samt hur explosivt det är.
 
TACK for information! Hade det inte varit nast intill omojligt for flickor att fa utbildningar typ geolog nar jag vaxte upp (och hade jag ens vetat ordentligt vad det var) hade jag utbildat mig till det. Det ar sa oerhort spannande tycker.

Sa, med andra ord har vi sura berg pa den har kusten. Right?

Oh ja, the Cascade Volcanic Arc består av vulkaner som har dacitisk till ryolitisk sammansättning, dvs de suraste vulkanerna. Det ger de spektakulärt våldsamma utbrotten de har.
 
Det ar vastkusten, Washington, Oregon, och Californien som ar mest "aktivt" ... Tillsammans med Canada och Alaska, men de ar nog inte sa interesanta som semestermal den har arstiden.:p
 
Det finns olika typer av händelser som ger upphov till askmoln:

Magmatiskt utbrott: Det vi ofta tänker på när det gäller vulkanutbrott, gaser i magman ger upphov till explosioner när de expanderar. Ju mer gaser i magman desto kraftigare utbrott. Det gör att den här typen av utbrott kan vara rätt stillsamma (för att vara ett vulkanutbrott!) när det gäller basisk/mafisk magma eftersom den innehåller mindre med gas. Det finns givetvis också de pliniska utbrotten, det sker i vulkaner med sur magma och stora mängder gaser. Ett exempel är som sagt Vesuvius.

Freatiskt utbrott - När magma värmer upp grund- eller ytvatten så det till slut sker en explosion av ånga, bergfragment, aska, vulkaniska bomber samt ev gaser. Dessa föregår ofta andra typer av utbrott. Exempel är Mt St Helens stora utbrott 1980, det föregicks av freatiska utbrott.

En kombination av ovanstående, freatomagmatiskt utbrott. Här är återigen vatten inblandat men till skillnad från ett freatiskt utbrott finns här nybildat berg av nyligen stelnad magma, dvs det som bildas i ett magmatiskt utbrott. Ett exempel är Eyafjallajökull men även det stora utbrottet Mt Pinatubo hade 1991.

Mängden aska beror alltså dels på vilken typ av utbrott det är, dels hur mycket material som är inblandat samt hur explosivt det är.
Så det är möjligt att lava kommer upp på havsbottnen på relativt litet djup, och bara lugnt och stilla svalnar, utan att förånga vattnet kring sig till ånga innehållande aska? Det hade ju känts lugnande :)
 
Det ar vastkusten, Washington, Oregon, och Californien som ar mest "aktivt" ... Tillsammans med Canada och Alaska, men de ar nog inte sa interesanta som semestermal den har arstiden.:p

Du bor val pa vastkusten? Om du ar intresserad av geologi sa antar/hoppas jag att du last the New Yorker's "the really big one"? Den vann en pulitzer tror jag och ar otroligt valskriven - jag har skickat den till massa vanner bara for att jag fann den sa galet intressant

Har ar lanken, om du inte redan last den :D
https://www.newyorker.com/magazine/2015/07/20/the-really-big-one
 
Så det är möjligt att lava kommer upp på havsbottnen på relativt litet djup, och bara lugnt och stilla svalnar, utan att förånga vattnet kring sig till ånga innehållande aska? Det hade ju känts lugnande :)

I det här fallet? Nej, det är inte troligt (säger jag utan att kunna detaljerna). Antingen avstannar det helt eller så blir det ett ordentligt utbrott. Men själva mängden aska är svår att förutsäga, just pga att det finns så många olika variabler.
 
Förnuftsmässigt fattar jag att det är våldsamma krafter i rörelse.

Men ändå tappade jag hakan när nyheterna rapporterar att åskpelaren kan nå femton km upp i luften. 15 km. Känns overkligt.

Åh... jag kan mer än dubbla det. Vid en större och mer explosiv eruption kan askan lätt nå in i stratosfären, dvs över 20 km. Vid de riktigt stora utbrotten (ultraplinianska) kan den nå 40 km upp. Krakatoas askplym beräknas ha varit någonstans kring 27 km hög.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 390
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 292
Senast: Lyan
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp