Bukefalos 28 år!

Vuxen hund tappar vikt och muskler

Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

KL

Efter att ha granskat henne lite extra i några dagar tycker jag att hon kanske dricker ganska mycket vatten. Det har gått åt mer än vanligt hemma och misstänker att det är Camaro som står för den ökningen.

Hon har sedan igår kväll också kissat väldigt ofta och till och med gjort ifrån sig inomhus!
Inatt hade hon både kissat och bajsat inne trots normal kvällsrastning. Under förmiddagen kissade hon inne igen trots att hon var ute typ 30 min tidigare.
Hon har hunnit kissa 4 gånger hittills idag, det känns inte helt normalt på en förmiddag..

Förmodligen har det väl ett samband med det ökade vätskeintaget, men det kisset som kom inne var dock inte särskilt ljust vilket jag tänker att det borde varit om det är för att hon druckit stora mängder?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Ökat vätskeintag i kombination med viktminskning "utan anledning" kan vara tecken på njurproblem. Hade exakt samma problem för min katt och då var hennes njurar rätt illa därann men klarade sig ett par år till med specialmat. (det är samma symptom för både katter och hundar)
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Ska lägga det på minnet och ta upp det med veterinären när det blir dags!
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

När har du tid hos veterinär?
Tycker hunden bör kollas upp redan denna vecka.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jag har faktiskt inte bokat än.
I mina ögon känns det inte akut eftersom allmäntillståndet ändå är bra, men jag kanske tänker fel?

Jag har tänkt skicka in träckprov (ska bara komma iväg och köpa ett kollamaskenpaket) och observera henne under en kortare period. Idag blev jag ju dock klart mer oroad eftersom hon gjort ifrån sig inne vilket inte är likt henne..

En stor anledning till att jag avvaktar (trots att jag normalt sett brukar springa till veterinären för minsta lilla) är att min erfarenhet är att de har svårt att säga varken bu eller bä när symptombilden är diffus och att om jag istället håller noga koll på henne under en kort tid så är det lättare för mig att komma med konkreta symptom istället för "det känns som om något kanske är fel".

Vad är det som gör att du tycker hon borde kollas inom kort? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jag tycker faktiskt också att du ska boka tid nu direkt. Din hund har så tydliga symptom på att något är riktigt fel. Det kan ju vara diabetes och får hon medicin så blir hon bättre ganska fort. Men iväg till veterinären snarast..

A
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Inte för att ifrågasätta utan för att jag faktiskt undrar - vilka är de tydliga symptomen på att något är allvarligt fel?

Från mitt perspektiv så har jag länge oroat mig över att något är fel eftersom hon periodvis har konstiga diffusa symptom (rörande viss trötthet och ovilja att promenera) men där vi trots många veterinärundersökningar inte kunnat hitta något som är fel på henne.
(Hon har även mentala brister som eventuellt påverkar, eller som eventuellt påverkas av det diffusa fysiska)

Nu har det tillkommit viss avmagring, jag tycker mig se att det går åt mer vatten än tidigare och sen några timmar tillbaka så kissar hon oftare än vanligt och har gjort ifrån sig inne under natten och morgonen.

I övrigt är hunden för tillfället pigg och glad.

I mina ögon är det alltså inget akut, utan snarare en diffus oro över att flera konstiga saker börjar samlas ihop. Men jag kanske tänker helt galet?

Missförstå mig nu inte. Jag är orolig och jag är jättetacksam för alla som skriver i tråden och hjälper mig med mina funderingar kring hennes hälsa. Och visst skulle jag kunna åka till veterinären direkt men i det här fallet har jag inte riktigt sett det akuta behovet. Därav tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Du skriver tidigare att du nästan har fördubblat fodret och att hon ändå går ner i vikt. Och att hon kissar mer och även har kissat och bajsat inne nu.
För mig är det tydliga varningssignaler. Det har ju gått över 6 månader sedan det togs prover på henne och mycket kan hända på den tiden.

Önskar dig lycka till och att ni hittar felet på din hund och kan åtgärda det.

A
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Med tanke på att du säger att du är orolig och pga de symtom som hunden redan visar ( snabb avmagring trots dubbelt med foder, samt att hunden dricker mer, bajsat och kissat inne, periodvis trötthet och ovilja, mentala och diffusa fysiska problem) förstår jag inte varför du inte redan ringt veterinär, inte köpt maskmedel utan bara funderar och inte kommer iväg då hunden haft symtom i ca 6 månader efter vad jag förstått?? Hur svårt sjuk ska hunden bli innan det är akut och du har tänkt boka tid för en genomgång som är mer grundläggande?

Inget illa ment, men något är ju fel och varför inte kolla det innan hunden blir sämre och sämre och det kanske är försent att rädda henne, hon mår ju inte bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Tack då förstår jag hur du tänker :)

Man kan luras av allmäntillståndet. Vi fick ta bort våran hund för en månad sedan. Samma dag galopperade vhon över gräsmattan men det var bara skinn och ben kvar av henne:( trots röntgen och buköppning kunde vi inte rädda henne. Var förmodligen en kraftig mag-tarmsjukdom som hon gått med för länge. Jag klandrar mig så!!! Så mitt råd är att åka till veterinären och kolla. Du kommer inte ångra dig att du åkt dit en gång för mycket i alla fall. Djur är ingen sparbössa...
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Med tanke på att du säger att du är orolig och pga de symtom som hunden redan visar ( snabb avmagring trots dubbelt med foder, samt att hunden dricker mer, bajsat och kissat inne, periodvis trötthet och ovilja, mentala och diffusa fysiska problem) förstår jag inte varför du inte redan ringt veterinär, inte köpt maskmedel utan bara funderar och inte kommer iväg då hunden haft symtom i ca 6 månader efter vad jag förstått?? Hur svårt sjuk ska hunden bli innan det är akut och du har tänkt boka tid för en genomgång som är mer grundläggande?

Inget illa ment, men något är ju fel och varför inte kolla det innan hunden blir sämre och sämre och det kanske är försent att rädda henne, hon mår ju inte bra?

I mina ögon brukar akut sjuka djur ha försämrat allmäntillstånd. Jag kan se att hennes symptom skulle kunna vara väldigt oroande men jag åker inte in akut till veterinären för att hon kissar väldigt mycket under en förmiddag.
Sålänge hon verkar må som vanligt så inbillar jag mig att jag kan avvakta och se så att problemen faktiskt håller i sig och inte bara är något tillfälligt.

Jag har tex velat avvakta för att se hur hennes vikt ev förändras nu när jag granskar henne mer noga och jag vill avvakta och se om hon fortsätter att dricka och kissa mycket eller om det bara var under några timmar.

Hunden har haft diffusa symptom i över ett år och det är som sagt utrett hos veterinären vid flertal tillfällen. Vikten började jag reflektera över nyligen och först de närmaste dagarna har jag noterat att det går åt mer vatten. Kissandet var under förmiddagen idag.

Jag kan liksom inte se hur det skulle vara att vänta för länge. Fram tills att hon kissade inne idag så var det mer "konstigt att hon blivit så smal, undrar om det kan vara något som är tokigt?".

Idag under em och kvällen har hon förövrigt varit som vanligt och inte behövt gå ut extra.

Man kan luras av allmäntillståndet. Vi fick ta bort våran hund för en månad sedan. Samma dag galopperade vhon över gräsmattan men det var bara skinn och ben kvar av henne:( trots röntgen och buköppning kunde vi inte rädda henne. Var förmodligen en kraftig mag-tarmsjukdom som hon gått med för länge. Jag klandrar mig så!!! Så mitt råd är att åka till veterinären och kolla. Du kommer inte ångra dig att du åkt dit en gång för mycket i alla fall. Djur är ingen sparbössa...

Ja det är givetvis något jag bär med mig, att man aldrig kan vara säker. Jag har själv blivit av med en hund som troligen kunnat räddats om hon kommit in tidigare och under så lång tid har jag fått panik vid minsta lilla sjukdomstecken hos mina nuvarande hundar.
Jag inser dock att det inte är helt sunt och i dagsläget tänker jag avvakta iallafall några dagar om det inte blir någon drastisk förändring.

Varför du pratar om sparbössa vet jag inte. Vem har sagt att det skulle ha med pengar att göra?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Tänkte bara att du avvaktade med att åka till veterinären för att det kostar pengar. Annars kan jag inte se någon som helst anledning att inte åka in och kolla upp hunden. Avmagring är inget bra tecken:(
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Hon har ju länge varit omväxlande hängig/orolig/ovillig men just den senaste tiden tycker jag att hon varit rätt så pigg.
Jag har inte tänkt på någon förändring gällande matlust/kiss/bajs/vätska..

Bortsett från att hon dricker mer. Skulle det inte kunna vara så att hon äntligen har börjat pigga på sig och därmed rör sig mer i vardagen och därför också har tappat hull? Nu är hon väl till skillnad från min kastrerad, men min ena har ett energibehov som går väldigt mycket upp och ner. Ibland är hon nästan tjock på 250 g färskfoder och ibland håller hon knappt hullet på 400 g. Jag märker tydligt hur det hänger ihop med energinivån i övrigt - vilket i hennes fall är kopplat till var hon ligger till i löpcykeln.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

*KL*
Efter att ha levt med en hund med diabetes och en av de nuvarande har fel på njurarna så hade jag åkt in ganska på stört, inte AKUT men i alla fall dagen därpå, senast samma vecka, om hunden drack mer än normalt. Gör de ifrån sig inne är det ett STORT varningstecken för mig på mina hundar.
Nu kollade jag inte tråden igen men är hon kastrerad? Pyo kan ge avmagring och ökad törst.
Alla ovanstående sjukdomar är allvarliga för att inte säga livshotande och det kan gå FORT. Samtidigt kan de leva ett drägligt liv med rätt behandling så det finns all anledning att kontakta veterinär snarast.

Jag förstår att man är rädd för att vara "övernojig" och att det är svårt med diffusa symtom men better safe than sorry...
På sex månader hinner mycket hända!
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jag förstår bara inte varför du väntar med att kontakta veterinär?

Du har skrivit i tråden att:
-Hunden tappar muskler och hull
-Har blivit tanig och knotig trots dubbel fodergiva
-Ev diffusa smärtproblem som inte är helt utredda
-Har knölar som veterinär sagt vara ofarliga, men har släktingar som dött i cancer
-Omväxlande hängig, ovillig och orolig
-Dricker mer och har nu kissat och bajsat inne

Jag ser det som att hunden faktiskt mår ganska dåligt även om hon, som du nu skriver, är pigg för tillfället. För mig är inte tillfälligt bra att hon har ett bra allmäntillstånd.

Varför åker du inte och köper avmaskning, varför väntar du med att ringa veterinär? Hunden mår ju inte bra, även om hon är "tillfälligt" pigg.

Att en hund är akut sjuk räknar jag som stor skada, hög feber, väldigt dåligt allmäntillstånd, brutna ben, ormbiten, hundslagsmål mm. Då åker man akut (=samma dag, så fort som möjligt).

En hund som "bara" mår dåligt, ringer man och beställer en tid till och brukar få komma inom 2-3 dagar, och man kan avboka om hunden blivit bättre.

Vad väntar du på? Att hon ska bli sämre, gå ner mer i vikt, få feber? Varför kan du bara inte beställa en tid och åka in och låta henne utredas så hon slipper bli sämre?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Bortsett från att hon dricker mer. Skulle det inte kunna vara så att hon äntligen har börjat pigga på sig och därmed rör sig mer i vardagen och därför också har tappat hull? Nu är hon väl till skillnad från min kastrerad, men min ena har ett energibehov som går väldigt mycket upp och ner. Ibland är hon nästan tjock på 250 g färskfoder och ibland håller hon knappt hullet på 400 g. Jag märker tydligt hur det hänger ihop med energinivån i övrigt - vilket i hennes fall är kopplat till var hon ligger till i löpcykeln.

Det har du faktiskt rätt i, skulle kunna vara en möjlig orsak!
Nu är hon ju iallafall igång och promenerar raskt, vi har ju haft perioder när hon typ inte velat gå ut alls..
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

*KL*
Efter att ha levt med en hund med diabetes och en av de nuvarande har fel på njurarna så hade jag åkt in ganska på stört, inte AKUT men i alla fall dagen därpå, senast samma vecka, om hunden drack mer än normalt. Gör de ifrån sig inne är det ett STORT varningstecken för mig på mina hundar.
Nu kollade jag inte tråden igen men är hon kastrerad? Pyo kan ge avmagring och ökad törst.
Alla ovanstående sjukdomar är allvarliga för att inte säga livshotande och det kan gå FORT. Samtidigt kan de leva ett drägligt liv med rätt behandling så det finns all anledning att kontakta veterinär snarast.

Jag förstår att man är rädd för att vara "övernojig" och att det är svårt med diffusa symtom men better safe than sorry...
På sex månader hinner mycket hända!

Ja alltså om det håller i sig kommer jag absolut åka in med henne snarast!
Men det här med vattnet är min väldigt subjektiva uppfattning om att jag har fyllt på skålarna oftare än vanligt, för att inte tala om att jag har två hundar och det är svårt att veta hur mycket den ena eller den andra dricker.

Som sagt, om det fortsätter och om hon fortsätter behöva gå ut ofta så kommer vi absolut åka in ganska snart. Men jag tänker iallafall avvakta tills imorgon eller i slutet av veckan beroende på hur hon verkar.

Hon är kastrerad!
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jo en hund som dricker mer och börjar kissa inne är för mig inga bra tecken. Vi har varit med om det. Förvisso var det en hane. Pigg som en lärka. 2,5 år som fick precis de symptomen. Uvi tänkte vi och fick en tid. Nix det var värre än så - mycket värre. Vet misstänkte testikelcancer. Röntgen för att kolla läget visade att hunden var FULL av tumörer, lever, lungor, vid hjärtat, prostata....jag behöver väl inte säga att han aldrig fick vakna igen. Han gick från att vara ivra ögon fullt frisk till död på ett dygn och han visade mindre/ färre symptom än din hund så jag tycker inte du är nojig. Beställ tid och hoppas att det inte är så illa - håller tumme att det går väl.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Eftersom hon varit hängig en längre tid, tappar muskler och dricker mycket så tycker jag inte man bör vänta. Bättre hitta en anledning så snart som möjligt och förhoppningsvis kunna bota.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 014
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 295
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 404
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp