Bukefalos 28 år!

Vuxen hund tappar vikt och muskler

Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

I mina ögon brukar akut sjuka djur ha försämrat allmäntillstånd. Jag kan se att hennes symptom skulle kunna vara väldigt oroande men jag åker inte in akut till veterinären för att hon kissar väldigt mycket under en förmiddag.
Så länge hon verkar må som vanligt så inbillar jag mig att jag kan avvakta och se så att problemen faktiskt håller i sig och inte bara är något tillfälligt.

Vissa saker smyger sig på och djuren visar inte förrän det är riktigt illa och ibland försent att göra något åt det. Eftersom det går sakta vänjer djuret sig vid symtomen och vi märker inte det på allmäntillståndet. Jag är själv också en sådan som avvaktar och inte åker in för minsta lilla och många saker försvinner av sig själv. Men efter att ha haft ett njursjukt djur så har jag fått ett annat perspektiv och det symptom som får mig att reagera är viktnedgången trots ökad fodergiva.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Delvis KL

Ja alltså jag kommer ju söka vård för henne, jag har inte tänkt vänta i flera veckor eller så.


Jag har dock lite svårt för att bli ifrågasatt kring varför man inte bokat tid till veterinären än när det bara har gått några timmar sen man sett enstaka symptom som kanske kan vara oroväckande när hunden i övrigt tycks må bra.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Delvis KL

Ja alltså jag kommer ju söka vård för henne, jag har inte tänkt vänta i flera veckor eller så.


Jag har dock lite svårt för att bli ifrågasatt kring varför man inte bokat tid till veterinären än när det bara har gått några timmar sen man sett enstaka symptom som kanske kan vara oroväckande när hunden i övrigt tycks må bra.

Antar att det är mig du "retar" dig på?

Jag ifrågasätter inte dig, men utefter vad du skrivit så mår ju hunden inte bra.

Att det bara gått några timmar, stämmer ju inte överens med att du skrivit att hon tappat vikt i ett halvår, samt är ovillig, orolig och inte vill gå promenader vissa perioder under samma period. Du skriver nu att hon verkar må bra, men med de symtom du frågar efter i tråden så gör hon ju inte det?

Idag kissar och bajsar hon inne, och i ett halvår har hon tappat vikt, haft knölar, tappat muskler och är ibland sämre?

Undrar fortfarande varför du väntar? Och som du och jag skrev i våra första inlägg, varför avmaskar du henne inte direkt om det nu skulle vara det? Vad väntar du på?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det kan lika väl vara mig hon menar.

Jag läste också i första inlägget att det pågått en längre tid.

- har börjat tappa både muskler och hull.
- jag har dubblat givan men tycker inte att det händer så mycket.
- Aktiveringsmässigt så lever hon lugnare än tidigare vilket säkerligen kan förklara muskelförändringen men att hon skulle tappa hull av mindre fysisk motion känns ju konstigt.


Samt att hunden ev dricker mer.

Då mår väl inte hunden så bra?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det kan lika väl vara mig hon menar.

Jag läste också i första inlägget att det pågått en längre tid.

- har börjat tappa både muskler och hull.
- jag har dubblat givan men tycker inte att det händer så mycket.
- Aktiveringsmässigt så lever hon lugnare än tidigare vilket säkerligen kan förklara muskelförändringen men att hon skulle tappa hull av mindre fysisk motion känns ju konstigt.


Samt att hunden ev dricker mer.

Då mår väl inte hunden så bra?

Håller med dig i det du skriver här, men i senare trådar så har folk inte haft samma åsikt som mig och det speglar sig ofta vidare i andra trådar tyvärr...

Jag tycker ts ska uppsöka veterinär, det är min åsikt.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jag har förlorat en katt i kronisk njursvikt (och en i akut, men det var pga njursten) och det enda som märktes på henne var att hon drack mer, kissade mer och tappade i vikt. Märktes inget på hennes allmäntillstånd alls förrän det gått så långt att hon slutade äta. Och det var lite mer än 6 månader efter att jag märkt att hon tappat i vikt.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Delvis KL

Ja alltså jag kommer ju söka vård för henne, jag har inte tänkt vänta i flera veckor eller så.


Jag har dock lite svårt för att bli ifrågasatt kring varför man inte bokat tid till veterinären än när det bara har gått några timmar sen man sett enstaka symptom som kanske kan vara oroväckande när hunden i övrigt tycks må bra.

Om hunden tappar hull så har det väl inte pågått bara några timmar?O_o
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Om hunden tappar hull så har det väl inte pågått bara några timmar?O_o

Nu syftade jag på att hon gjort ifrån sig inomhus.

Hon har som sagt tappat hull vilket jag reagerade på för första gången precis innan jag startade tråden, dvs för inte ens en vecka sedan.
Jag vet inte hur andra gör men om jag lägger märke till att min hund blivit smalare trots att jag har en uppfattning om att hon inte borde ha blivit det så tar jag en observationsperiod där jag mer noga håller koll på hull och hur mycket hon äter. Men du kanske rusar till veterinären så fort du märker att hunden tappat något kilo?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Jag har förlorat en katt i kronisk njursvikt (och en i akut, men det var pga njursten) och det enda som märktes på henne var att hon drack mer, kissade mer och tappade i vikt. Märktes inget på hennes allmäntillstånd alls förrän det gått så långt att hon slutade äta. Och det var lite mer än 6 månader efter att jag märkt att hon tappat i vikt.

Tack, jag ska ta upp detta med veterinären och be dem kolla njurarna!

Det kan lika väl vara mig hon menar.

Jag läste också i första inlägget att det pågått en längre tid.

- har börjat tappa både muskler och hull.
- jag har dubblat givan men tycker inte att det händer så mycket.
- Aktiveringsmässigt så lever hon lugnare än tidigare vilket säkerligen kan förklara muskelförändringen men att hon skulle tappa hull av mindre fysisk motion känns ju konstigt.


Samt att hunden ev dricker mer.

Då mår väl inte hunden så bra?

Man kan säkert se det här på olika sätt men jag drar inte automatiskt slutsatsen att hunden är sjuk för att den tappar vikt. Jag blir orolig och börjar fundera (därför denna tråd) men åker inte direkt till veterinären.

Hon har ju haft olika symptom över lång tid men som jag inte har en aning om ifall de hänger ihop.
Vikten reagerade jag på för en vecka sedan och det ökade vätskeintaget lade jag märke till igår/förrgår.

När min hund som periodvis (kanske eller kanske inte av andra orsaker) tydligt visat att hon inte mår bra nu är pigg och glad så tolkar jag det som att hon faktiskt mår bättre än tidigare.

Antar att det är mig du "retar" dig på?

Jag ifrågasätter inte dig, men utefter vad du skrivit så mår ju hunden inte bra.

Att det bara gått några timmar, stämmer ju inte överens med att du skrivit att hon tappat vikt i ett halvår, samt är ovillig, orolig och inte vill gå promenader vissa perioder under samma period. Du skriver nu att hon verkar må bra, men med de symtom du frågar efter i tråden så gör hon ju inte det?

Idag kissar och bajsar hon inne, och i ett halvår har hon tappat vikt, haft knölar, tappat muskler och är ibland sämre?

Undrar fortfarande varför du väntar? Och som du och jag skrev i våra första inlägg, varför avmaskar du henne inte direkt om det nu skulle vara det? Vad väntar du på?

Det var bland annat dig jag blev en aning irriterad på ja. Att upprepade gånger ifrågasätta varför jag inte redan åkt till veterinären är väl just att ifrågasätta?

Jag tror inte jag har skrivit att hon tappat vikt i ett halvår? Eller? I så fall har jag skrivit fel.
Det var när jag startade tråden som jag insåg att "konstigt att hon blivit smal, hon har ju fått lite mer foder än hon brukar". En vecka sen alltså.

Knölarna är undersökta av veterinär som säger att jag inte ska oroa mig. Hennes diffusa symptom som kommer periodvis är upprepade gånger utredda och vi har tillsammans med veterinären kommit fram till ett förhållningssätt.
Jag nämnde det i tråden för att det kanske kan vara relevant.

Jag vill inte avmaska utan att göra träckprov först, vilket jag ska köpa idag när jag ska in till stan.

Jag har ju skrivit flera gånger att jag vill vänta några dagar för att se om hennes symptom håller i. Jag kan nämligen komma på en mängd möjliga orsaker till att en hund dricker mer än vanligt och, även om det är klart oroande att hon gjorde ifrån sig inne, så kan jag se att även det kan ha olika orsaker.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

KL

I går under eftermiddagen och kvällen var hon som vanligt och kissade/bajsade normalt. Inga fler olyckor.

Jag tycker dock fortfarande att det går åt mer vatten än det brukar och nu när jag sett att det tycks hålla i sig i flera dagar så kommer jag kontakta veterinär.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Är camaro kastrerad? Om inte kanske ett blodprov med en snabbsänka (CRP- om högt tyder det på pågående inflammation/infektion) samt ett ultraljud av livmodern vore på sin plats. Skulle kunna vara en pyo. Vet ju inte vilka tester ni tagit innan.
Njurar, lever, UVI, tumörer/cancer är annars vad jag funderar på. Skulle absolut ta henne till veterinären nu när hon dessutom kissat inne och du upplever att hon dricker mer.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Hon är kastrerad!

Vi har tid hos veterinären på fredag och order om att mäta vätskeintag (så gott det går när man har två hundar) och försöka få till ett urinprov fredag morgon :)
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Vad bra :)! Hoppas att ni hittar ett litet käckt lättåtgärdat problem.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Tack :)

Hoppas kan man ju. Även om jag tycker det börjar bli standard att "nä allt ser jättebra ut"..
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det är ju då man börjar leta tumörer. Hunden uppvisar kliniska symtom men prover visar inget. Då kan man ju inte bara säga att hunden är frisk, för det är den ju inte. Ultraljud av buk, har man gjort det? Mätt kalciumnivån i blodet? Det finns något som kallas paraneoplastiskt syndrom, då kan man dricka och kissa mycket bland annat.
Men nu ska vi inte måla fan på väggen, hon kanske har en ordentligt UVI.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Ah ja jag menade inte i det här fallet, mer att hennes andra problematik som vi varit hos veterinären flera gånger för brukar ge det resultatet. Där har det inte funnits anledning att leta tumör eller liknande :)
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Hon är kastrerad!

Vi har tid hos veterinären på fredag och order om att mäta vätskeintag (så gott det går när man har två hundar) och försöka få till ett urinprov fredag morgon :)
VAd bra!!! Hoppas det finns en enkel och lättbotad orsak till problemen.. Nöj dig inte med att hunden är frisk, för det är hon uppenbarligen inte..
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det har gått som det brukar, dvs så fort veterinärtiden bokades så försvann de flesta symptomen :p
Hon har gått upp lite i vikt igen, när vi vägde hos veterinären var hon bara 0,5 kg från sin normalvikt, och nu när jag fört vätskelista i några dagar har hon druckit (och kissat) helt normalt.

Vi tog iallafall prover för lever, njurar, blodsocker, blodkroppar och så alla andra grejer som jag inte riktigt minns vad det heter. Urinprovet såg bra ut, analysen av blodet som de gjorde på plats såg bra ut och så väntar vi på svar om sköldkörteln.

Jag har jagat hela stan efter kollamasken nu under veckan och fick äntligen tag på ett paket idag, så ska skicka in det. Men antar att det kanske är bättre att vänta tills efter helgen så inte bajset blir liggandes på posten någonstans ;)

Vi får se om det framkommer något kring sköldkörteln, annars får vi diskutera om det är någon idé att leta vidare eller om vi ska avvakta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 009
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 401
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 302
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp