Bukefalos 28 år!

Vuxen katt och hund - hur ska det gå?

C

cerrox

Jag har en innekatt (kastr. hane) som är 3,5 år och nu ska sambon skaffa hund och givetvis undrar man hur ska detta gå!? Då min katt inte är van vid hundar och har bara träffat dom 'på avstånd', men har då verkat nyfiken och försökt gå fram och kolla, men pga att dom hundarna har varit 'kattilskna' så har dom inte träffats. Hunden i fråga är vuxen och har bott med katt innan och är snäll mot dom, men frågan är vad katten kommer att säga? Hur gör man nu på bästa sätt för att vänja katten vid hunden så att han inte blir allför rädd och arg på hunden? För det måste väl gå om man är försiktig? Vi ska se om man kan få hunden på prov just för detta för att fungerar det inte alls så kan vi ju inte behålla hunden. Så tips och idéer tack.
 
Sv: Vuxen katt och hund - hur ska det gå?

Jag har en innekatt (kastr. hane) som är 3,5 år och nu ska sambon skaffa hund och givetvis undrar man hur ska detta gå!? Då min katt inte är van vid hundar och har bara träffat dom 'på avstånd', men har då verkat nyfiken och försökt gå fram och kolla, men pga att dom hundarna har varit 'kattilskna' så har dom inte träffats. Hunden i fråga är vuxen och har bott med katt innan och är snäll mot dom, men frågan är vad katten kommer att säga? Hur gör man nu på bästa sätt för att vänja katten vid hunden så att han inte blir allför rädd och arg på hunden? För det måste väl gå om man är försiktig? Vi ska se om man kan få hunden på prov just för detta för att fungerar det inte alls så kan vi ju inte behålla hunden. Så tips och idéer tack.

Hej det brukar gå bra!
Låt hunden lungt ligga hos dig låt katten gå fram till hunden då han e redo! Han e säkert rädd i början sedan brukar det gå bra men holl hunden lungn så han inte skrämmer katten mer än nödvändigt då kan det ta längre tid jag har 2 stora hundar och 2 katter hadde en katt först hon var avvaktande någon/några veckor nu e de vääldigt bra vänner.
lilla kattungen holler på att lära sig nu blir mer och mer modig:)
 
Sv: Vuxen katt och hund - hur ska det gå?

Jag har en innekatt (kastr. hane) som är 3,5 år och nu ska sambon skaffa hund och givetvis undrar man hur ska detta gå!? Då min katt inte är van vid hundar och har bara träffat dom 'på avstånd', men har då verkat nyfiken och försökt gå fram och kolla, men pga att dom hundarna har varit 'kattilskna' så har dom inte träffats. Hunden i fråga är vuxen och har bott med katt innan och är snäll mot dom, men frågan är vad katten kommer att säga? Hur gör man nu på bästa sätt för att vänja katten vid hunden så att han inte blir allför rädd och arg på hunden? För det måste väl gå om man är försiktig? Vi ska se om man kan få hunden på prov just för detta för att fungerar det inte alls så kan vi ju inte behålla hunden. Så tips och idéer tack.

Läste mer är hunden van vid katter som du skrev så går det 99,9% bra för då är han inte framfusig och skällig är övertygad om att det kommer att gå bra! du behöver ej vara orolig:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 099
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 699
Senast: Fille
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp